Holdet 2022 id/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Rikke Dræby Bodholdt, Sarah Malchau
Hold 2022 id/t (1t id, 2t id, 3t id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les Lanciers
Titel 2 Bordtennis
Titel 3 Rytmisk opvarmning
Titel 4 Atletik Spydkast
Titel 5 Stepaerobic
Titel 6 Basket
Titel 7 Studietur
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 volley
Titel 10 Jive og Les Lanciers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les Lanciers

Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Disciplin: Les Lanciers, alle fem ture.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Bordtennis

Færdighedsområde: Klassisk og ny idræt
Disciplin: Bordtennis

Vi har øvet greb, jonglering og skrue og eleverne har ved øvelser og kamp trænet slagene:
-Baghånds og forhåndskontra.
-Baghåndsserv med underskrue + valgfri serve
-Baghånds og forhånds underskruede prik + flick.
-Forhånds loop og smash
Der er primært blevet spillet single hvortil reglerne er gennemgået.
Som supplement til undervisningen har de set videoer af slagene. De har også filmet egne slag til selvevaluering.
Der er skrevet drejebog og udført forløbsprøve hvor eleverne filmede Baghånds og forhåndskontra, minimum ét valgfrit slag (loop/smash/prik) samt kamp med valgfri serv.    
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmisk opvarmning

Faglige mål i forløbet. Eleverne skal:
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.


Særligt fokus i forløbet:
Viden om hvorfor man varmer op.
Afprøvning af teorien i praksis ved basalt forsøg: små tests uden forudgående opvarmning - opvarmning - små tests efter opvarmning. Forsøget bør vise at testresultaterne bliver bedre efter opvarmning.
Opbygning af opvarmningsprogram til musik, hvor musikken spiller en rolle i forhold til bevægelsen mht. musikkens hastighed og attitude.
Fastslå musikstykkers hastighed ved at måle Beats per minute (BMP)
Gruppeudvikling og fremvisning af opvarmningsprogram til musik med følgende typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop og udstrækning.

Evaluering af eget og andres opvarmningsprogrammer ud fra: om man blev varm, om bevægelserne var relevante og om musikken passede til bevægelserne både med hensyn til hastighed, attitude og skift af øvelser.
Fokus på tillidsøvelser, kropsspænding og balance.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Atletik Spydkast

Faglige mål
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i spydkast (nye og klassiske idrætter)
̶ opnå kropsbevidsthed

Kernestof
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber (videofilme til analyse af teknik og feedforward)


Særlige fokuspunkter:
Metodik: Vi har i forløbet i vid udstrækning arbejdet efter del-hel-metoden. Dvs. vi har opdelt spydkastet i en række faser, som vi har arbejdet med enkeltvis for at blive klar over, hvordan den enkelte del bidrager til at optimere spydkastet som helhed.
Spydkast – spydkastets forskellige faser: tilløb med krydsskridt, aflevering.

Eleverne har arbejdet sammen parvis og ageret træner og udøver og har derudover arbejdet med egen teknik vha. arbejdsark og videoer.

Begreber: impulsskridt; stemskridt; aflevering; centralbevægelse; høj arm; lang arbejdsvej; forspænding; håndleddet arbejder ”last but fast”; afleveringsvinkel; angrebsvinkel og kantvinkel. Pegefingerfatning.

Sikkerhedsregler.

Udover spydkast er eleverne blevet introduceret til stafet.

Forløbet er afsluttet med forløbsprøve i stående kast samt krydsskridt efterfulgt af aflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Stepaerobic

2 moduler med RDB og 4 moduler med Sar.
Formålet med forløbet er, at eleverne bliver i stand til at opfylde læreplanens krav om at:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Eleverne udvikler innovative færdigheder
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

I modulerne var der være fokus på
● at fastholde et flow (dvs. vi forsøger at undgå at skulle stoppe op og forklare bevægelserne. I stedet forsøger vi at opbygge trinene langsomt, så man gradvist bygger mere og mere på)
● at opnå træningseffekt og snakke kontinuerligt vs. Intervalarbejde og energiomsættelse. Evt. under inddragelse af pulsmåling og Borg skala
● at nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først).
● at træne den rytmiske forståelse og koordinationen
● at lade eleverne være kreative og lave egne produktioner og dermed arbejde med det kropslige udtryk

Vi har teoretisk arbejdet med aerob og anaerob energiomsætning, puls og borgskala som træningsredskab til at vurdere intensitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Basket

Basketball med fokus på tekniske færdigheder og spil.
Teknik: driblinger, cross over, skud (en-hånds-skud, hopskud, lay-up), afleveringer (en-håndsaflevering, studs, to-hånds-brystaflevering) og modtagninger
Taktik: mand-mand forsvar, 3 mod 3 og 5 mod 5.
Både niveaudifferentieret og niveauintegreret spil.

Teori: Videoer af øvelser, samt kort om anaerobe processer, forskel på aerob og anaerobt arbejde samt arbejdskrav i basketball spil. Materiale fra idrætsportalen, kopi fra Basket ABC om skud og a4 side med regler.

Øvelser:
Afleveringer og modtagning: stationært parvis (en-håndsaflevering, studs, to-hånds-brystaflevering), Fletteløb hvor man i hold af tre afleverer fra midten og ud og derefter løber bagom den man har afleveret til. Partibold. Fokuspunkter: Hurtige præcise afleveringer, vis hvor du vil modtage aflevering. Spil dig fri, så du er spilbar. Tænk over hvornår det er taktisk at bruge de forskellige typer aflevering. Se evt : https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1927

Driblinger: individuelt, i rundkreds hvor man følger samme tempo og kigger op, to og to hvor den forreste løber uden bold og personen bagved dribler og følger sin makker. Stafet (drible højre / venstre). Fokuspunkter: bold under hoften, kig op, drible på ydersiden af makker.

Zigzagdriblinger: Vi har primært øver crossover med fokus på markant retningsskift og skift i hånd man dribler med. Vi har trænet crossover forbi kegle, passiv forsvarsspiller og lidt aktiv forsvarsspiller. Vi har kort øvet gennem benene og bag om ryggen: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1929

Forsvar:
To og to: forsvar af angriber der laver zigzag driblinger mod kurv. Fokus: slideteknik, hænderne oppe, gør dig bred. Se: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1937
Vi har trænet mand-mand forsvar og kort talt om placering ift. Bolden, ved øvelsen shell drill: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1950

Èn mod én: stationært (uden retning) forsvar af bolden, mens makker forsøger at nappe den.

Skud: Vi har isoleret trænet lay-up, både ude og med tilløb: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1935
og en-hånds-skud og hopskud: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=496#c1931
Vi har lavet øvelserne:
”Lay-up  rebound”: En række på venstre side af kurven (uden bolde) og en række på højre (med bolde). Forrste i højre laver lay-up og løber om bag venstre række. Forreste i venstre fanger rebound fra lay-up, afleverer til forreste mand uden bold og løber om bag rækken.
”21” hvor man I hold på skift skyder udefra (2p hvis scoring) og derefter under kurven (1p hvis scoring) og derefter afleverer til næste person.
”Gris” hvor man er én gruppe, med to bolde. Den forreste skal nå at score inden den næste i rækken indhenter en. Ved scoring afleverer man til næste i rækken.

Teknikbane: Række af spillere i højre side af baglinjen, forreste tre har en bold. En dribler opad banen, laver cross over forbi kegle, stopper udenfor 3s feltet, laver stående 1 håndsskud/hopskud. Skynder sig at få fat i rebound, løber retur, passerer let forsvarsspiller, layup, fat på bolden. Kaster bold videre til næste i rækken og går ind som forsvarsspiller (når det passer), derefter om bag i køen. Når forreste har scoret starter den næste.

Spil: 3 mod 3 og 5 mod 5

Evaluering: løbende, samt ved teknikbane til forløbsprøve og i spil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Studietur

Vi var på studietur til Prag og Cesky Raj.
Vi spillede lidt basket, nogle var på løbetur.
Fælles riverrafting, klatring/rapelling og mountainbiketur
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt

Kernestofområder:
– aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
– grundlæggende principper for træning
– basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
– de for undervisningen relevante digitale redskaber: Vi har brugt Polar beat app til GPS og pulsdata.
– de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.

Faglige mål:
Eleverne skal følgende:
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
– opnå kropsbevidsthed
– udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
– kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden

Særlige fokuspunkter:
Aerob test: bib-test og coopertest.
Begreber og træningsformer: Superkompensation og overtræning;  skadesforebyggelse, aerob træning og energiomsætning; kredsløbskondition og stofskiftekondition, kontinuerlig træning og intervaltræning (30-20-10; bakkeintervaller mm) ved løb; løbestil, cykling og cirkeltræning som træningsform, progression i træningen; pulsen som træningsredskab og borg-skala; sundhedsbegrebet og sund livsstil; Brug af lokalområdet til motion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 volley

Færdighedsområde: Boldspil
Disciplin: Volleyball
Eleverne startede med teenvolleyslag og tre mod tre spil. Teenvolleyslag blev efter niveau erstattet med egentlige volleyslag.
Vi har især haft fokus på baggerslag, fingerslag (hævning) og har også arbejdet med underhåndsserv (nogle også overhåndsserv) og smash.
Eleverne har både spillet 3 mod 3 og 6 mod 6 med korrekt opstilling og rotation.
Udover tekniske færdigheder har vi haft fokus på roller, synergieffekt og kommunikation ("jeg har") og den gode holdtone samt at være parat og oppe på forfoden, når bolden spilles.   

Evaluering: Selvevaluering vha. video og tjekskema. Forløbsprøve med forevisning af baggerslag og fingerslag (også videofilmet) samt tre mod tre spil og seks mod seks (i turnering mod 3x)

Materiale: Videoer af spil og øvelser samt teknik for baggerslag, fingerslag, serv og smash, bl.a. fra idrætsportalen, se links på modulerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Tenisk korrekt udførelse af bagger og fingerslag.
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - Kommunikation og bevidsthed om individets betdyning for holdet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Jive og Les Lanciers

Vi har danset jive, Lanciers og lavet lidt danselege.

Eleverne har lært alle fem ture i Lanciers og danset til Gallafest. Hvert år har vi brugt omkring 3 moduler på at danse Lanciers.

I Jive har vi arbejdet med dansens udtryk og øvet grundtrin, både herre og dame, individuelt og med partner.

Der er danset parvis herre/dame med følgende trin:
-Åbne til siderne
-fælles 180 graders drejning
-damen under armen
-Promenade walks + twist + 180 graders drejning
-Ball change
-Hop tap
-arbejde med sparkevariationer
-Selvvalgt variation ud fra video materiale

Vi har kort repeteret Labans BESS koncept, som vi har arbejdet med i Hiphop forløb.

Eleverne har i grupper selv koreograferet en dans af ca to minutters varighed, til et selvvalgt musiknummer.

Materiale:
-Videoer af trin, egne videoer + fra idrætsportalen +  af dansere
-Grundbog i idræt C -praksis og teori, s.24-31
- Plance om Labans Bess koncept og uddybende tekst på idrætsportalen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer