Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jesper Teglgaard Jensen
|
Hold
|
2022 id/u (1u id, 2u id, 3u id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Forløbet blev gennemført i 1g i grundforløbet dvs. på tværs af alle 1g-klasserne.
Se materiale i "Ultimate"-mappen i drev.
Tekniske:
• Kunne kaste korrekt udførte baghånds1- og forhåndskast2, der kan gribes af en medspiller over 10 m. (evt. hammerkast)
• Kunne anvende forskellige gribeformer til gribning i forskellige højder3
• (BONUS: kaste til og ramme medspiller, som er i løb + gribe disc i løb)
• Kunne anvende pivotering til at komme fri af en opdækning
Taktiske:
Kunne ”indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller”:
• Kunne vise spilbarhed: udføre cuts4 og løbe til åbne områder
• Kunne udføre personlig opdækning (BONUS: pres til forhånd, dække udækket side)
• Forstå spillets regler.
• (BONUS: udføre et organiseret angreb (skabe åbne områder for hinanden, stack))
Sociale:
• Kunne gebærde sig efter fairplayprincipperne
Tekniske hjælpenoter
1Baghåndskast:
• 4 fingre under, tommel på oversiden
• Let spredte og ikke stive ben
• Siden til målet
• Hele armen bruges til bevægelsen
• Ikke krølle disken ind under armen
• Føre discen i nogenlunde lige linje ca. fra bagerste hofte og frem mod målet
• Svirp i håndled, spin på discen
• Hånden peger mod målet til sidst i kastet (undtagen i meget lange kast, som fx udkast)
2Forhåndskast:
• To fingre uden på kanten, to fingre indenfor kanten, tommel på riller på oversiden
• Front mod målet, træd evt. ud til siden i starten af kastet (med den rigtige fod!)
• Hele armen bruges til bevægelsen (bølge-/piske-bevægelse)
• Svirp i håndled, spin på discen
3Gribning:
• Høje gribninger: 4 fingre over discen, tommel under
• Mellem gribninger: klap om discen (pandekage, sikreste gribeteknik – brug når muligt)
• Lave gribninger: 4 fingre under discen, tommel over
• Altid to hænder, når muligt
4Cuts:
• Løbe én retning for at lokke opdækker denne vej
• Skarpt retningsskift mod ønsket position, hvor man gerne vil have discen
• Temposkift til fuld hastighed i retningsskiftet
• Timing!
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Les Lanciers
Lanciers - Vurderingskriterier:
Individuelt niveau:
• Chasse, sidechasse, 3 chasse i ring, par de bas – alle trin udført med rigtige fod (frem på højre, tilbage på venstre osv.).
• sikkerhed i koreografi.
• takt. Følge og udfylde musikken.
• dansens karakter: ”flow”/ udtrykke dansens ”lethed”, udstråling, holdning, ret ryg, etc.
• skal have sko på.
Parniveau:
• synkron med makker.
• kønsroller (mand der fører, damen bliver ført).
• samspil med makker: ordentlig komplement, øjenkontakt, pæn dansefatning. Manden skal have fat i damen med mindre dansen tilskriver noget andet.
Gruppeniveau:
• synkrone bevægelser.
• mestring af koreografi.
• gruppehelhed: stå samlet, ensartet dans.
• kreativ afslutning.
• 3.g: Kreativitet i forlængelse af grunddansen, uden at gå på kompromis med de overnævnte punkter.
Der laves en helhedsvurdering på baggrund af de overnævnte punkter, hvor der tages hensyn til undervisningen på de pågældende klassetrin. I 2.g og 3.g forventes 2 omgange i herremøllen, hvor der i 4.tur danses en runde baglæns. 1.g. elever forventes kun 1 omgang i herremøllen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Styrketræning
Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassisk og ny idræt
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ grundlæggende principper for træning
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Beskrivelse af indholdet i de faglige mål:
- Fysisk kapacitet – estimeret 1RM
- Beherskelse af teknik (1): Almen korrekt løfteteknik – rank ryg, brug af ben ved løft, vægt tæt på kroppen, lavt tyngdepunkt
- Beherskelse af teknik (2): Specifik teknik i maskinerne – ensartet bevægelse (fx lige meget med højre og venstre arm), at følge den på maskinerne beskrevne teknik
- Kobling af teori og praksis: Arbejdsformer – koncentrisk- og excentrisk arbejde; bevægelseshastighed. Superkompensation.
- Planlægning og gennemførelse af grundtræningsprogrammer – Evne til at veksle udholdenhedstræning til muskelvæksttræning, kunne forstå og anvende begreberne: repetitioner, sæt, belastning og pauselængde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opvarmning til musik
Faglige mål i forløbet. Eleverne skal:
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Særligt fokus i forløbet:
Viden om hvorfor man varmer op.
Afprøvning af teorien i praksis ved basalt forsøg: små tests uden forudgående opvarmning - opvarmning - små tests efter opvarmning. Forsøget bør vise at testresultaterne bliver bedre efter opvarmning.
Opbygning af opvarmningsprogram til musik, hvor musikken spiller en rolle i forhold til bevægelsen mht. musikkens hastighed og attitude.
Fastslå musikstykkers hastighed ved at måle Beats per minute (BMP) - redskab: https://www.beatsperminuteonline.com/
Gruppeudvikling og -fremvisning af opvarmningsprogram til musik med følgende typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop og udstrækning.
Brug af skift i musikken til at skifte øvelser. Formskema introduceres som redskab til dette.
Evaluering af eget og andres opvarmningsprogrammer ud fra: om man blev varm, om bevægelserne var relevante og om musikken passede til bevægelserne både med hensyn til hastighed, attitude og skift af øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Spydkast
Faglige mål
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i spydkast (nye og klassiske idrætter)
̶ opnå kropsbevidsthed
Kernestof
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
Herudover skal undervisningen præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi: Bagsværd Atletik Club, Bagsværd Stadion, Bagsværd Hovedgade 86-90, 2880 Bagsværd
Særlige fokuspunkter:
Metodik: Vi har i forløbet i vid udstrækning arbejdet efter del-hel-metoden. Dvs. vi har opdelt spydkastet i en række faser, som vi har arbejdet med enkeltvis for at blive klar over, hvordan den enkelte del bidrager til at optimere spydkastet som helhed.
Spydkast – spydkastets forskellige faser: tilløb, tilløb med krydsskridt, aflevering.
Begreber: impulsskridt; stemskridt; aflevering; centralbevægelse; høj arm; lang arbejdsvej; forspænding; håndleddet arbejder ”last but fast”; afleveringsvinkel; angrebsvinkel og kantvinkel. Pegefingerfatning.
Sikkerhedsregler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hiphop
Faglige mål
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: musik og bevægelse (hip hop)
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Særlige fokusområder:
Opnå kropsbeherskelse og kropsbevisthed. Udføre hiphop-trin enkeltvis og i en samlet koreografi. Kunne huske og udføre lærerskabte og elevskabte koreografier med bevægelsesudtryk, der viser hiphoppens stil og karakteristik – locking og groove: ”jacking, bouncing and posing”. Kunne udføre koreografierne i overensstemmelse med musikkens udtryk og takt.
Kunne analysere musik med brug af taktstreger.
Kunne anvende basale dele Labans bevægelsesteori (BESS-konceptet) under arbejdet med og udførelsen af koreografier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Basket
Faglige mål
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil (basketball)
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
Særlige fokuspunkter:
Angreb: Kunne anvende forskellige former for cross-over til at lave et retnings- og temposkift med bolden.
Kunne udføre lay-up, afleveringer og skud teknisk korrekt både isoleret og i kampsituation.
Kunne screene og cutte.
Kunne bruge banens dybde og brede.
Kunne udføre et jump-stop.
Forsvar: Kunne individuel forsvarsteknik, mandsopdække og rebounde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lanciers
Lanciers - Vurderingskriterier:
Individuelt niveau:
• Chasse, sidechasse, 3 chasse i ring, par de bas – alle trin udført med rigtige fod (frem på højre, tilbage på venstre osv.).
• sikkerhed i koreografi.
• takt. Følge og udfylde musikken.
• dansens karakter: ”flow”/ udtrykke dansens ”lethed”, udstråling, holdning, ret ryg, etc.
• skal have sko på.
Parniveau:
• synkron med makker.
• kønsroller (mand der fører, damen bliver ført).
• samspil med makker: ordentlig komplement, øjenkontakt, pæn dansefatning. Manden skal have fat i damen med mindre dansen tilskriver noget andet.
Gruppeniveau:
• synkrone bevægelser.
• mestring af koreografi.
• gruppehelhed: stå samlet, ensartet dans.
• kreativ afslutning.
• 3.g: Kreativitet i forlængelse af grunddansen, uden at gå på kompromis med de overnævnte punkter.
Der laves en helhedsvurdering på baggrund af de overnævnte punkter, hvor der tages hensyn til undervisningen på de pågældende klassetrin. I 2.g og 3.g forventes 2 omgange i herremøllen, hvor der i sidste runde af herremøllen danses en runde baglæns. 1.g. elever forventes kun 1 omgang i herremøllen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Kernestofområder:
– aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
– grundlæggende principper for træning
– basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
– de for undervisningen relevante digitale redskaber
– de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Faglige mål:
Eleverne skal følgende:
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
– opnå kropsbevidsthed
– udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
– kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Særlige fokuspunkter:
Aerob test: bib-test.
Begreber og træningsformer: Superkompensation og overtræning; aerob træning og energiomsætning; kontinuerlig træning og intervaltræning (længere intervaller; 30-20-10; hop-on-hop-off); progression i træningen; pulsen som træningsredskab og borg-skala; kostens bestanddele, anbefalet indtag og timing af indtag før og efter træning; sundhedsbegrebet og sund livsstil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volley
Faglige mål
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for: boldspil
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Særlige fokuspunkter
Teknik: Baggerslag, fingerslag, smash, blokade, underhåndsserv og overhåndsserv.
Taktik: Servemodtagning, placering på banen, opspil med 3 berøringer inden bolden slås over, de forskellige roller inden for holdet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Jive
Faglige mål
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden musik og bevægelse
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
Herudover skal undervisningen præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi.
Særlige fokuspunkter
- fysisk kapacitet – udholdenhed og lidt styrke. At kunne gennemføre dans til hele musiknumre uden at bevægelseskvaliteten bliver ringere pga. træthed.
- beherskelse af centrale færdigheder inden for musik og bevægelse:
o Rytmeforståelse (herunder danse i takt til musikken, starte på rigtigt taktslag osv.)
o Bevægelseskvalitet, kropsbevidsthed og koordination. Sørg for at I udfører forskellige trin og variationer med kvalitet og sikkerhed.
o Forskellige håndfatninger: Dansefatning (lukket), tohåndsfatning (åben), krydsgreb (åben), enhåndsfatning (åben)
o Dansens udtryk, dvs. vise det særegne ved jive (hænger sammen med bevægelseskvalitet)
- evnen til at arbejde selvstændigt og indgå i samarbejdsrelationer
o Synkrone bevægelser og samdans. At føre/blive ført, øjenkontakt og flow.
o At kunne planlægge/udarbejde og huske koreografier, herunder forskellige variationer af trin med forskellige sværhedsgrader
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Les Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868843109",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868843109",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868843109"
}