Holdet 2022 id/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jakob Gutfelt Overgaard, Kenn Søndergaard Madsen, Rikke Narv Pedersen
Hold 2022 id/w (1w id, 2w id, 3w id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning
Titel 2 Crossfit
Titel 3 Atletik: Spydkast
Titel 4 Basketball
Titel 5 Hip hop
Titel 6 Les Lanciers
Titel 7 Styrketræning SRO
Titel 8 Softball
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 Volleyball
Titel 11 Jive
Titel 12 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmning

Faglige mål i forløbet. Eleverne skal:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.


Særligt fokus i forløbet:
- Viden om hvorfor man varmer op.
- Opbygning af opvarmningsprogram til musik, hvor musikken spiller en rolle i forhold til bevægelsen mht. musikkens hastighed og attitude.
- Gruppeudvikling og -fremvisning af opvarmningsprogram til musik med følgende typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop og udstrækning.
- Brug af skift i musikken til at skifte øvelser.
- Evaluering af eget og andres opvarmningsprogrammer ud fra: Om man blev varm, om bevægelserne var relevante og om musikken passede til bevægelserne både med hensyn til takt, hastighed, attitude og skift af øvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crossfit

- Kunne redegøre for centrale begreber indenfor crossfit
- Opnå kropsbevidsthed og god fysisk kapacitet.
- Beherske centrale fysiske færdigheder.
- Udarbejde, gennemføre og evaluere en crossfit WOD.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante digitale redskaber


Særligt fokus i forløbet:
Viden om hvilke muskler der arbejder under bestemte øvelser.
Eleverne er blevet præsenteret for og har gennemført WODs af typerne: cirkeltræning, RFT, EMOM, AMRAP og chipper.
Arbejdet med øvelser inden for knæled, hofteled, presøvelser, trækøvelser samt gymnastiske øvelser. Herunder bl.a.: Squat, dødløft, bænkpres, pull ups, dips, rows, kettlebell swings, kettlebell skulderpres, turkish get up, sjipning, burpees, atomic sit ups, håndstand, pistol squat og leg raises.
Eleverne har herudover selv planlagt og gennemført en WOD.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Atletik: Spydkast

Formål
- At kende til atletikkens historiske baggrund, dens indhold og dens kvaliteter
- At kende til de tre typer af fatninger: pegefinger, langefinger og gaffel.
- Kende til de vigtigste fokuspunkter ved spydkastet:
• Tilløb:
o Tilløb startes frontvendt med spyddet vandret og kastearmens hånd 10-15 cm over øret
o 5 skrift før aflevering starte krydsskridt med højre ben krydsende foran (for højrehåndede) og venstre side til kasteretning
o Tilbagelæning af overkrop
o Næstsidste skridt, impulsskridt er længere end de andre og skaber en rytmeændring
• Aflevering
o Strakt stemsben
o Vægtoverførsel fra bagerste ben til stemben
o Hoften arbejder færdig før armen strækkes
o Kastearm starter strakt bagud ved hovedhøjde
o Spyddet føres frem med høj albue
o Albuen peger frem før albuen afslutningsvis strækkes
- Kunne udføre et spydkast med korrekt udførelse af de fleste af fokuspunkterne
- Kunne reflektere over forbedringsmuligheder ved et (ikke perfekt) kast
- Kende til begreberne angrebsvinkel og kantvinkel

Pensum:
Idrætsportalen:
- Læs: "Historisk baggrund" og "Atletikkens indhold"
- Se video: "Spydkast: Tilløbet"

Mikkel Sørensen: " Kompendium i atletik", Københavns Universitet 2000: S. 139-141 "Beskrivelse af disciplinen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Basketball

Faglige mål
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil (basketball)
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber


Særlige fokuspunkter:
Kunne drible med sikkerhed (herunder cross-over)
Kunne udføre layup efter dribling
Kunne skyde med fokuspunkter fra rubrics
Kunne stille sig i position til reebound
Kunne gøre sig spilbar (cuts)
Kunne udføre et jump-stop
Indgå fornuftigt i en spilsituation.
Kunne pivotere og bruge det i spil
Kende de basale regler

Pensum:
idrætsportalen:
Videoer: "Zig-zag-dribleinger", "skud", "Afleveringstekinkker", "Lay-up"
Læs: "De vigtigste forseelser i forbindelse med tre mod tre-basketball" og "Fejl"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hip hop

Mål:
• At mestre grundtrin vi arbejder medmarkeret bevægelseskvalitet i takt til musikken og med et stort personligt rum.
• At vise simple trin med bevægelseskvaliteterne jacking og bouncing.
• At kunne udføre en kropsbølge.
• At kunne skabe og udføre mindre koreografier ud fra givne produktkrav
• Kunne reflektere over dansens egenskaber og udtryk med begreber fra  Rudolf Labans bevægelsesteori (BESS-konceptet)

Trin vi har arbejdet med i undervisningen:
• Støt til siden (+ bouncing and jacking)
• Longes (+ arm)
• Dreje rundt om sig selv
• Kryds bagved og foran, evt. med hop
• Slide
• Spark fortryd
• Bart Simpson
• Bredstående med overkrop fra side til side
• Badebold med arme
• Børst støv af skulder + Justin
• V-trin, fra step, men med arme som siger: Knip, knips, HVAD, klap
• Påskehare
• Running man
• Fila
• splittrin


Pensum:

- How to bodyroll: https://www.youtube.com/watch?v=o07OYgLlJ-I
- Barth Simpson: https://www.youtube.com/watch?v=1yXiUco7gHE
- Running man:https://www.youtube.com/watch?v=HUOjOJvPJc8
- "Grundbog i idræt C": s.35-36 om hip hoppens historie og dansens karakteristika.
- "Labans bevægelsesteori" (PDF)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Les Lanciers

Faglige mål:

Individuelt niveau:
- Chasse, sidechasse, 3 chasse i ring, par de bas – alle trin udført med rigtige fod (frem på
højre, tilbage på venstre osv.).
- sikkerhed i koreografi.
- takt. Følge og udfylde musikken.
- dansens karakter: ”flow”/ udtrykke dansens ”lethed”, udstråling, holdning, ret ryg, etc.
- skal have sko på.

Parniveau:
- synkron med makker.
- kønsroller (mand der fører, damen bliver ført).
- samspil med makker: ordentlig komplement, øjenkontakt, pæn dansefatning. Manden
skal have fat i damen med mindre dansen tilskriver noget andet.

Gruppeniveau:
- synkrone bevægelser.
- mestring af koreografi.
- gruppehelhed: stå samlet, ensartet dans.
- kreativ afslutning.

3.g: Kreativitet i forlængelse af grunddansen, uden at gå på kompromis med de
overnævnte punkter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Styrketræning SRO

Faglige mål:

-At kende til begrebet 1RM og hvad man kan bruge det til i træningssammenhæng.
-Kunne estimere 1RM for forskellige øvelser ud fra submaksimale belastninger.
- Kunne omregne en absolut belastning i en øvelse (hvor mange kg der skal løftes) ud fra en relativ belastning (% af 1RM)
- kende til forskellige styrkekvaliteter (Muskeludholdenhed, maksimal muskelstyrke, muskelvækst, eksmplosivitet og spændstighed)
- kende til træningsprincipper for styrketræning (intensitet, gentagelser, sæt, pause, beveægelseskvalitet, træningsmængde, hyppighed, øvelsesvalg)
- Kunne udarbejde et muskeltræningsprogram til en bestemt målgruppe og vurdere fysiologiske effekter af dette.
Kunne udføre følgende øvelser:
- Squat (i stativ)
- Bænkpres eller triceps pressdown
- Legcurl
- Lat Pull down
- Shoulder press
- Vertical row

Pensum: s. 48-54 i "C - det er idræt" om styrketræning
Artikel: Jesper U Larsen, Iform 6/4 2019: "Styrketræning: Sådan bestemmer du dit 1RM" https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraening-saadan-finder-du-dit-1rm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Softball

Faglige mål:

- At kende til softballs historie, forskel mellem softball og baseball, de ni positioner og reglerne for spillet som de er beskrevet på Idraetsportalen.dk
- kunne batte med rimelig sikkerhed med udførelse af fokuspunkter for batting
-  kunne kaste hurtige præcise bolde til handsken
- kunne gribe forskellige og handle typer af bolde  - hurtige direkte, høje, lave
- udvise taktisk forståelse for spillet (I hvilken retning er det smart at batte?, hvilken base skal lukkes først?)
- Kunne pitche med rimelig sikkerhed med udførelse af fokuspunkter for pitcing

Pensum: Idraetsportalen:
-”Introduktion til softball”
- "Softballs historie"
- "Softball vs baseball"
- "Softball i Danmark"
-”Hvad går softball ud på? ”
- ”Kaste og gribe: Afleveringer på knæ og albue i handsken”
-”Kaste og gribe: Afleveringer på knæ og albue i handsken”
- ”Kaste og gribe: Stående afleveringer med lange kast”
- "Stafet"
- "Fieldning 2X10"
-”Pointløb”
- "Batting practice: Bunting"
- "Batting practice: Fronttosh"
- "Positioner i softball"
- "Regler"



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer