Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jakob Gutfelt Overgaard, Kenn Søndergaard Madsen, Rikke Narv Pedersen
|
Hold
|
2022 id/w (1w id, 2w id, 3w id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning
Faglige mål i forløbet. Eleverne skal:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Særligt fokus i forløbet:
- Viden om hvorfor man varmer op.
- Opbygning af opvarmningsprogram til musik, hvor musikken spiller en rolle i forhold til bevægelsen mht. musikkens hastighed og attitude.
- Gruppeudvikling og -fremvisning af opvarmningsprogram til musik med følgende typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop og udstrækning.
- Brug af skift i musikken til at skifte øvelser.
- Evaluering af eget og andres opvarmningsprogrammer ud fra: Om man blev varm, om bevægelserne var relevante og om musikken passede til bevægelserne både med hensyn til takt, hastighed, attitude og skift af øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crossfit
- Kunne redegøre for centrale begreber indenfor crossfit
- Opnå kropsbevidsthed og god fysisk kapacitet.
- Beherske centrale fysiske færdigheder.
- Udarbejde, gennemføre og evaluere en crossfit WOD.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- Basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
Særligt fokus i forløbet:
Viden om hvilke muskler der arbejder under bestemte øvelser.
Eleverne er blevet præsenteret for og har gennemført WODs af typerne: cirkeltræning, RFT, EMOM, AMRAP og chipper.
Arbejdet med øvelser inden for knæled, hofteled, presøvelser, trækøvelser samt gymnastiske øvelser. Herunder bl.a.: Squat, dødløft, bænkpres, pull ups, dips, rows, kettlebell swings, kettlebell skulderpres, turkish get up, sjipning, burpees, atomic sit ups, håndstand, pistol squat og leg raises.
Eleverne har herudover selv planlagt og gennemført en WOD.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atletik: Spydkast
Formål
- At kende til atletikkens historiske baggrund, dens indhold og dens kvaliteter
- At kende til de tre typer af fatninger: pegefinger, langefinger og gaffel.
- Kende til de vigtigste fokuspunkter ved spydkastet:
• Tilløb:
o Tilløb startes frontvendt med spyddet vandret og kastearmens hånd 10-15 cm over øret
o 5 skrift før aflevering starte krydsskridt med højre ben krydsende foran (for højrehåndede) og venstre side til kasteretning
o Tilbagelæning af overkrop
o Næstsidste skridt, impulsskridt er længere end de andre og skaber en rytmeændring
• Aflevering
o Strakt stemsben
o Vægtoverførsel fra bagerste ben til stemben
o Hoften arbejder færdig før armen strækkes
o Kastearm starter strakt bagud ved hovedhøjde
o Spyddet føres frem med høj albue
o Albuen peger frem før albuen afslutningsvis strækkes
- Kunne udføre et spydkast med korrekt udførelse af de fleste af fokuspunkterne
- Kunne reflektere over forbedringsmuligheder ved et (ikke perfekt) kast
- Kende til begreberne angrebsvinkel og kantvinkel
Pensum:
Idrætsportalen:
- Læs: "Historisk baggrund" og "Atletikkens indhold"
- Se video: "Spydkast: Tilløbet"
Mikkel Sørensen: " Kompendium i atletik", Københavns Universitet 2000: S. 139-141 "Beskrivelse af disciplinen"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring:
-
Introduktion Læs "Historisk baggrund" og "Atletikkens indhold"
-
Se videoen "Tilløbet" på linket og læg mærke til hvordan det fulde spydkast ser ud (man kan se det i starten af videoen) Øvelsesbank
-
Læs om de tre fatninger på spydet: "Pegefingergreb", "Langefingergreb" og "Gaffelgreb".Sørensen: Lærebog i atletik
-
Medbring mobiltelefon til undervisningen. Øv dig hjemme 5 gange på at indtage udgangsstilling og udføre kastet ud fra fokuspunkterne beskrevet på modulets note. Du kan evt. bruge en tennisbold eller et usynligt spyd :)
-
Tjekliste til spydkast
-
Øv dig gerne på GG-dansen hjemmefra :) GG-dans
-
Husk at læse reglerne til de sportsgrene, I skal deltage i - se regler i vedhæftede pdf-fil. TØJ: Estlands farver (blå, hvid og sort)Idrætskompendium.pdf
-
Medbring mobiltelefon til undervisningen.
-
Husk at øve de sidste 5 skridt af tilløbet hjemmefra. For højrehåndede: start med venstre, tæl 1,2,3.....4,5. Husk rytmeændring, siden til, husk at benene skal overhale kroppen og venstre ben stemmer i strakt (stemstilling) så kraften kan overføres f
-
Sørensen: Lærebog i atletik Læs om tilløbet s. 139-140 i dokumentet.
-
Medbring mobiltelefon til undervisningen, så vi kan filme
-
Medbring mobiltelefon til undervisningen. Husk at øve tilløbsbevægelsen og spydkastebevægelsen hjemme i løbet af ugen :)
-
Læs dokumentet: Præsentationsvideoer spydkast + drejebog Atletik: spydkast
-
Præsentationsvideoer spydkast
-
eksempel drejebog atletik: spydkast
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Basketball
Faglige mål
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil (basketball)
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
Særlige fokuspunkter:
Kunne drible med sikkerhed (herunder cross-over)
Kunne udføre layup efter dribling
Kunne skyde med fokuspunkter fra rubrics
Kunne stille sig i position til reebound
Kunne gøre sig spilbar (cuts)
Kunne udføre et jump-stop
Indgå fornuftigt i en spilsituation.
Kunne pivotere og bruge det i spil
Kende de basale regler
Pensum:
idrætsportalen:
Videoer: "Zig-zag-dribleinger", "skud", "Afleveringstekinkker", "Lay-up"
Læs: "De vigtigste forseelser i forbindelse med tre mod tre-basketball" og "Fejl"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hip hop
Mål:
• At mestre grundtrin vi arbejder medmarkeret bevægelseskvalitet i takt til musikken og med et stort personligt rum.
• At vise simple trin med bevægelseskvaliteterne jacking og bouncing.
• At kunne udføre en kropsbølge.
• At kunne skabe og udføre mindre koreografier ud fra givne produktkrav
• Kunne reflektere over dansens egenskaber og udtryk med begreber fra Rudolf Labans bevægelsesteori (BESS-konceptet)
Trin vi har arbejdet med i undervisningen:
• Støt til siden (+ bouncing and jacking)
• Longes (+ arm)
• Dreje rundt om sig selv
• Kryds bagved og foran, evt. med hop
• Slide
• Spark fortryd
• Bart Simpson
• Bredstående med overkrop fra side til side
• Badebold med arme
• Børst støv af skulder + Justin
• V-trin, fra step, men med arme som siger: Knip, knips, HVAD, klap
• Påskehare
• Running man
• Fila
• splittrin
Pensum:
- How to bodyroll: https://www.youtube.com/watch?v=o07OYgLlJ-I
- Barth Simpson: https://www.youtube.com/watch?v=1yXiUco7gHE
- Running man:https://www.youtube.com/watch?v=HUOjOJvPJc8
- "Grundbog i idræt C": s.35-36 om hip hoppens historie og dansens karakteristika.
- "Labans bevægelsesteori" (PDF)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Les Lanciers
Faglige mål:
Individuelt niveau:
- Chasse, sidechasse, 3 chasse i ring, par de bas – alle trin udført med rigtige fod (frem på
højre, tilbage på venstre osv.).
- sikkerhed i koreografi.
- takt. Følge og udfylde musikken.
- dansens karakter: ”flow”/ udtrykke dansens ”lethed”, udstråling, holdning, ret ryg, etc.
- skal have sko på.
Parniveau:
- synkron med makker.
- kønsroller (mand der fører, damen bliver ført).
- samspil med makker: ordentlig komplement, øjenkontakt, pæn dansefatning. Manden
skal have fat i damen med mindre dansen tilskriver noget andet.
Gruppeniveau:
- synkrone bevægelser.
- mestring af koreografi.
- gruppehelhed: stå samlet, ensartet dans.
- kreativ afslutning.
3.g: Kreativitet i forlængelse af grunddansen, uden at gå på kompromis med de
overnævnte punkter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Styrketræning SRO
Faglige mål:
-At kende til begrebet 1RM og hvad man kan bruge det til i træningssammenhæng.
-Kunne estimere 1RM for forskellige øvelser ud fra submaksimale belastninger.
- Kunne omregne en absolut belastning i en øvelse (hvor mange kg der skal løftes) ud fra en relativ belastning (% af 1RM)
- kende til forskellige styrkekvaliteter (Muskeludholdenhed, maksimal muskelstyrke, muskelvækst, eksmplosivitet og spændstighed)
- kende til træningsprincipper for styrketræning (intensitet, gentagelser, sæt, pause, beveægelseskvalitet, træningsmængde, hyppighed, øvelsesvalg)
- Kunne udarbejde et muskeltræningsprogram til en bestemt målgruppe og vurdere fysiologiske effekter af dette.
Kunne udføre følgende øvelser:
- Squat (i stativ)
- Bænkpres eller triceps pressdown
- Legcurl
- Lat Pull down
- Shoulder press
- Vertical row
Pensum: s. 48-54 i "C - det er idræt" om styrketræning
Artikel: Jesper U Larsen, Iform 6/4 2019: "Styrketræning: Sådan bestemmer du dit 1RM" https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraening-saadan-finder-du-dit-1rm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Softball
Faglige mål:
- At kende til softballs historie, forskel mellem softball og baseball, de ni positioner og reglerne for spillet som de er beskrevet på Idraetsportalen.dk
- kunne batte med rimelig sikkerhed med udførelse af fokuspunkter for batting
- kunne kaste hurtige præcise bolde til handsken
- kunne gribe forskellige og handle typer af bolde - hurtige direkte, høje, lave
- udvise taktisk forståelse for spillet (I hvilken retning er det smart at batte?, hvilken base skal lukkes først?)
- Kunne pitche med rimelig sikkerhed med udførelse af fokuspunkter for pitcing
Pensum: Idraetsportalen:
-”Introduktion til softball”
- "Softballs historie"
- "Softball vs baseball"
- "Softball i Danmark"
-”Hvad går softball ud på? ”
- ”Kaste og gribe: Afleveringer på knæ og albue i handsken”
-”Kaste og gribe: Afleveringer på knæ og albue i handsken”
- ”Kaste og gribe: Stående afleveringer med lange kast”
- "Stafet"
- "Fieldning 2X10"
-”Pointløb”
- "Batting practice: Bunting"
- "Batting practice: Fronttosh"
- "Positioner i softball"
- "Regler"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Måling og vurdering af kondital
-
Læs om yoyo-test 1Yoyo-test
-
Træningslogbog
-
Oplæg træningsprojekt slide show
-
Øv dig på gg-dansen. GG-dans
-
Lav din egen kopi af træningslogbogen, indsæt dit start-test-resultat, fastsæt din målsætning, beskriv den træning du har udført i den forgangne uge samt den træning du planlægger i den kommende uge og del dokumentet med RP i drev
-
Læs Maksimal iltoptagelse vs. udholdenhed
-
Læs Pulsmålinger
-
Læs Træning af maksimal iltoptagelse
-
Husk løbesko
-
Læs s. 180-182 i "Idræt C" ("Træning af kredsløbskonditionen")
-
Sørg for, at din træningslogbog er opdateret :)
-
Husk at oprette din træningslogbog og del den med RP. Sørg for at du har skrevet en målsætning ind i dokumentet. Beskriv din udførte træning fra projektets start indtil nu. Gerne med pulsmålinger. Planlæg også træning i den kommende uge og skriv det
-
Læs s. 31-37. Du skal kunne forklare "superkompensationsprincippet" og have styr på begreberne "slagvolumen", "puls", "minutvolumen, "maksimal iltoptagelse" og "kondital" samt hvad der sker med disse parametre ved kredsløbskonditionstræning.
-
"C - det er idræt" s. 31-41
-
Læs s. 38-39 og hav styr på hvordan man træner stofskiftekonditionen (udholdenheden) og hvad der sker i kroppen/hvilke fysiologiske tilpasninger der sker når man træner denne form for konditionstræning. "C - det er idræt" s. 31-41
-
Se videoerne og læs om øvelserne "Opvarmningsøvelser med de tre kasteteknikker", "Øvelse 4, Level 1, spil", "Fingerslag, teknik" og "Baggerslag - teknik" Idrætsportalen volleyball
-
Faglige samtaler plan og krav
-
Se øvelserne "Baggerslag teknik", "Fingerslag teknik, "Level 1 spil" og "Øvelse 5: baggerslagsøvelse som medspil" i Øvelsesbank
-
Se "Baggerslag - teknik", "Fingerslag - teknik", "Level 3 - medspilsøvelse" og "smash-organistation". Læg mærke til fokuspunkter ved slagbevægelsen i smashet Øvelsesbank
-
Se videoerne og læs ”Smashteknik”, ”Underhåndsserv” og ”Overhåndsserv” læg mærke til fokuspunkterne. Øv smashtilløbet hjemme så du kan det. Idrætsportalen
-
Kort kort lang
-
Kontrasmash op ad væg
-
Mappe Træningsprojektet
-
Info og krav til faglige samtaler
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 38-39 og hav styr på hvordan man træner stofskiftekonditionen (udholdenheden) og hvad der sker i kroppen/hvilke fysiologiske tilpasninger der sker når man træner denne form for konditionstræning. "C - det er idræt" s. 31-41
-
Se videoerne og læs om øvelserne "Opvarmningsøvelser med de tre kasteteknikker", "Øvelse 4, Level 1, spil", "Fingerslag, teknik" og "Baggerslag - teknik" Idrætsportalen volleyball
-
Faglige samtaler plan og krav
-
Se øvelserne "Baggerslag teknik", "Fingerslag teknik, "Level 1 spil" og "Øvelse 5: baggerslagsøvelse som medspil" i Øvelsesbank
-
Se "Baggerslag - teknik", "Fingerslag - teknik", "Level 3 - medspilsøvelse" og "smash-organistation". Læg mærke til fokuspunkter ved slagbevægelsen i smashet Øvelsesbank
-
Se videoerne og læs ”Smashteknik”, ”Underhåndsserv” og ”Overhåndsserv” læg mærke til fokuspunkterne. Øv smashtilløbet hjemme så du kan det. Idrætsportalen
-
Kort kort lang
-
Kontrasmash op ad væg
-
Mappe Træningsprojektet
-
Info og krav til faglige samtaler
-
Læs s. 55-57 i "Grundbog i Idræt C" Volley taktik
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Jive
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Find jeres gruppes crossfitprogram WOD fra 1.g. og medbring det.
-
Medbring computer til undervisningen
-
Læs afsnittene "Hvad er crossfit", "Historien bag" og "Rammerne" samt se videoerne "Det knædominante bevægelsesmønster", "Det hoftedominante bevægelsesmønster", "Træk" og "Pres". Læg mærke til hvilke øvelser der indgår samt fokuspunkterne for disse.
-
Øv på Crossfit-terminologi
-
Repetition og eksamentræning
-
Orienter dig i undervisningsbeskrivelsen for forløbet hip hop på lectio. (gå ind på 3w idræt, klik på "studieplan" i menuen og herefter på "undervisningsbeskrivelse" Læs det tilknyttede pensum og øv dig på pensummets trin.
-
Find RP's feedback på jeres spydkastvideoer fra 2. g frem, læs den og se jeres videoer med dette fokus.
-
Læs om de tre fatninger på spydet: "Pegefingergreb", "Langefingergreb" og "Gaffelgreb".Sørensen: Lærebog i atletik
-
Tjekskema spydkast
-
Se starten af videoen "Tilløbet" på linket, hvor man kan se det fulde kast i slow motion og læg mærke til, de forskellige tjekpunkter fra "Tjekskema spydkast" Øvelsesbank | Idrætsportalen
-
Eksempel på drejebog i basketball
-
Se videoer til dribling, layup, skud, Real Madrid Øvelsesbank | Idrætsportalen
-
Se videoen om The V Cut | Basketball
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868845320",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868845320",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50868845320"
}