Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Hanne Søholm, Rikke Narv Pedersen, Sarah Malchau
Hold 2022 id/z (1z id, 2z id, 3z id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les Lanciers
Titel 2 Rytmisk opvarmning / kropsbasis - Eksamensforløb
Titel 3 Fysisk træning: Styrke & spinning - Eksamensforløb
Titel 4 Atletik: Spydkast
Titel 5 Basketball - Eksamensforløb
Titel 6 Hip hop
Titel 7 Les Lanciers
Titel 8 Bordtennis - Eksamensforløb
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 Volleyball - Eksamensforløb
Titel 11 Jive - Eksamensforløb
Titel 12 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les Lanciers

Lanciers 4 muduler

Indledende modul med start med folkedans: Virginia Reel, Troijka
Alle 5 ture i Les Lanciers

Vurderingskriterier:

Individuelt niveau:
• Chasse, sidechasse, 3 chasse i ring, par de bas – alle trin udført med rigtige fod (frem på højre, tilbage på venstre osv.).
• sikkerhed i koreografi.
• takt. Følge og udfylde musikken.
• dansens karakter:  Udstråling, holdning, ret ryg, etc.

Parniveau:
• synkron med makker.
• kønsroller (mand der fører, damen bliver ført).
• samspil med makker: ordentlig komplement, øjenkontakt,  pæn dansefatning. Manden skal have fat i damen med mindre dansen tilskriver noget andet.

Gruppeniveau:
• synkrone bevægelser.
• mestring af koreografi.
• gruppehelhed: stå samlet, ensartet dans.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmning / kropsbasis - Eksamensforløb

rytmisk opvarmning og kropsbasis:
aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet

Særligt fokus i forløbet:
Viden om hvorfor man varmer op.
Opbygning af opvarmningsprogram til musik, hvor musikken spiller en rolle i forhold til bevægelsen mht. musikkens hastighed og attitude.
Fastslå musikstykkers hastighed ved at måle Beats per minute (BMP) - eller tiden for 16 taktslag.
Gruppeudvikling og -fremvisning af opvarmningsprogram til musik med følgende typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop og udstrækning.
Brug af skift i musikken til at skifte øvelser.
Evaluering af eget og andres opvarmningsprogrammer ud fra: om man blev varm, om bevægelserne var relevante og om musikken passede til bevægelserne både med hensyn til hastighed, attitude og skift af øvelser.
Desuden fokus på tillidsøvelser, kropsspænding og balance.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fysisk træning: Styrke & spinning - Eksamensforløb

Fysisk træning: Styrketræning og spinning

Faglige mål i forløbet:
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
̶ opnå kropsbevidsthed

Kernestof
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ grundlæggende principper for træning

Fysisk træning -styrke
- Kendskab til forskellige former for muskeltræning og virkningen af de forskellige former på kroppen/musklerne.
- Fysisk kapacitet – estimeret 1RM
- Beherskelse af teknik (1): Almen korrekt løfteteknik
- Beherskelse af teknik (2): Specifik teknik i maskinerne
- Kobling af teori og praksis: Arbejdsformer – koncentrisk- og excentrisk arbejde. Superkompensation.
- Planlægning og gennemførelse af grundtræningsprogrammer , kunne forstå og anvende begreberne: repetitioner, sæt, belastning og pauselængde.
- Kendskab til kroppens muskler (på dansk) og øvelser, som kan træne specifikke muskelgrupper
- Kendskab til cirkeltræning og (parvis) styrketræning uden redskaber, træning vba fitnesselastikker.
- Kendskab til bevægelighedstræning - hvordan og virkning

Fysisk træning - spinning
Spinning er aerob træning med høj puls, energi og power. Vi anvender i den forbindelse pulsbælte til at bestemme den eksakte pulsværdi. Teori om pulszoner er blevet gennemgået. Udover, at vi arbejder med høj puls, undervises der også i korrekt spinningpositur, hvor der undervejs fejlrettes. Musik- og rytmeforståelse er også en stor del af forløbet. Det skal munde ud i udarbejdelse af eget spinningprogram.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Atletik: Spydkast

Formål
- At kende til atletikkens historiske baggrund, dens indhold og dens kvaliteter
- At kende til de tre typer af fatninger: pegefinger, langefinger og gaffel.
- Kende til de vigtigste fokuspunkter ved spydkastet:
• Tilløb:
o Tilløb startes frontvendt med spyddet vandret og kastearmens hånd 10-15 cm over øret
o 5 skrift før aflevering starte krydsskridt med højre ben krydsende foran (for højrehåndede) og venstre side til kasteretning
o Tilbagelæning af overkrop
o Næstsidste skridt, impulsskridt er længere end de andre og skaber en rytmeændring
• Aflevering
o Strakt stemsben
o Vægtoverførsel fra bagerste ben til stemben
o Hoften arbejder færdig før armen strækkes
o Kastearm starter strakt bagud ved hovedhøjde
o Spyddet føres frem med høj albue
o Albuen peger frem før albuen afslutningsvis strækkes
- Kunne udføre et spydkast med korrekt udførelse af de fleste af fokuspunkterne
- Kunne reflektere over forbedringsmuligheder ved et (ikke perfekt) kast
- Kende til begreberne angrebsvinkel og kantvinkel

Pensum:
Idrætsportalen:
- Læs: "Historisk baggrund" og "Atletikkens indhold"
- Se video: "Spydkast: Tilløbet"

Mikkel Sørensen: " Kompendium i atletik", Københavns Universitet 2000: S. 139-141 "Beskrivelse af disciplinen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Basketball - Eksamensforløb

Faglige mål
Eleverne skal:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil (basketball)
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber


Særlige fokuspunkter:
Kunne drible med sikkerhed (herunder cross-over)
Kunne udføre layup efter dribling
Kunne skyde med fokuspunkter fra rubrics
Kunne stille sig i position til reebound
Kunne gøre sig spilbar (cuts)
Kunne udføre et jump-stop
Indgå fornuftigt i en spilsituation.
Kunne pivotere og bruge det i spil
Kende de basale regler

Pensum:
idrætsportalen:
Videoer: "Zig-zag-dribleinger", "skud", "Afleveringstekinkker", "Lay-up"
Læs: "De vigtigste forseelser i forbindelse med tre mod tre-basketball" og "Fejl"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hip hop

Mål:
• At mestre grundtrin vi arbejder medmarkeret bevægelseskvalitet i takt til musikken og med et stort personligt rum.
• At vise simple trin med bevægelseskvaliteterne jacking og bouncing.
• At kunne udføre en kropsbølge.
• At kunne skabe og udføre mindre koreografier ud fra givne produktkrav
• Kunne reflektere over dansens egenskaber og udtryk med begreber fra  Rudolf Labans bevægelsesteori (BESS-konceptet)

Trin vi har arbejdet med i undervisningen:
• Støt til siden (+ bouncing and jacking)
• Longes (+ arm)
• Dreje rundt om sig selv
• Kryds bagved og foran, evt. med hop
• Slide
• Spark fortryd
• Bart Simpson
• Bredstående med overkrop fra side til side
• Badebold med arme
• Børst støv af skulder + Justin
• V-trin, fra step, men med arme som siger: Knip, knips, HVAD, klap
• Påskehare
• Running man
• Fila
• splittrin


Pensum:

- How to bodyroll: https://www.youtube.com/watch?v=o07OYgLlJ-I
- Barth Simpson: https://www.youtube.com/watch?v=1yXiUco7gHE
- Running man: https://www.youtube.com/watch?v=1yXiUco7gHE
- "Grundbog i idræt C": s.35-36 om hip hoppens historie og dansens karakteristika.
- "Labans bevægelsesteori" (PDF)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Les Lanciers

Faglige mål:

Individuelt niveau:
- Chasse, sidechasse, 3 chasse i ring, par de bas – alle trin udført med rigtige fod (frem på
højre, tilbage på venstre osv.).
- sikkerhed i koreografi.
- takt. Følge og udfylde musikken.
- dansens karakter: ”flow”/ udtrykke dansens ”lethed”, udstråling, holdning, ret ryg, etc.
- skal have sko på.

Parniveau:
- synkron med makker.
- kønsroller (mand der fører, damen bliver ført).
- samspil med makker: ordentlig komplement, øjenkontakt, pæn dansefatning. Manden
skal have fat i damen med mindre dansen tilskriver noget andet.

Gruppeniveau:
- synkrone bevægelser.
- mestring af koreografi.
- gruppehelhed: stå samlet, ensartet dans.
- kreativ afslutning.

3.g: Kreativitet i forlængelse af grunddansen, uden at gå på kompromis med de
overnævnte punkter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Bordtennis - Eksamensforløb

Faglige mål:

- At vide hvordan og kunne: holde korrekt på battet
- At kunne udføre benarbejde ved at være lidt nede i knæ og fremme på forfoden, ca. 1 m fra bordet, let spredte ben dominante fod lidt forskudt bagud.
- at kunne udføre følgende slag nogenlunde korrekt: Forhåndskontra, baghåndskontra, baghåndsprik, forhåndsloop, serv med skru.
- at forstå hvordan man spiller tilbage på en overskruet  hhv underskuet bold.
- kende reglerne for spillet herunder regler for serv.
- kunne indgå i en kampsituation

Pensum:
Idraetsportalen:
- "Hvordan holder jeg korrekt på battet?"
- "Benstilling"
- "Benarbejde"
- "Forhåndskontra"
- "Baghåndskontra"
-  "Sådan server du bordtennis"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer