Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Simone Katja Wolf
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fakta og fiktion (VÆRK)
Titel 2 Skriveworkshop 2023
Titel 3 Det moderne gennembrud
Titel 4 Retorik og taler
Titel 5 Argumentation
Titel 6 Selvfremstilling på sociale medier (VÆRK)
Titel 7 T. Korsgaard: Af "Man skulle nok have været der"
Titel 8 Dokumentarfilm I.0 (VÆRK)
Titel 9 Oplysningstiden
Titel 10 "Den unge Werthers lidelser" (VÆRK)
Titel 11 Romantikken I
Titel 12 Romantikken II
Titel 13 Jens Blendstrup
Titel 14 Dokumentarfilm 2.0
Titel 15 Avisjournalistik
Titel 16 Kommunikationsanalyse (VÆRK)
Titel 17 Overgange og relationer
Titel 18 Identitet
Titel 19 Mellemkrigstiden (VÆRK)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fakta og fiktion (VÆRK)

Fagbegreber: fakta- og fiktionsgenren, fakta- og fiktionskoder, tomme pladser, fiktionskontrakt, minimalisme, avisartiklen som faktagenre, dialog (direkte tale, indirekte tale, dækket direkte tale), blandformer, dobbeltkontrakt, miljøbeskrivelse, personkarakteristik, komposition (ydre/indre)

Kernestof:

Reklamefilmen "Danisch mother seeking" (https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M)
Reklamefilmen "Adidas: ADIDAS Primeblue - stop plastikforurening" (https://www.youtube.com/watch?v=hHjjNh9jtsE)
Helle Helle: ”En stol for lidt” (1996)
Thøger Jensen:
”Koteletter i fad”
(1998)
Et aktuelt eksempel på en nyhedsartikel fra BT af SEBASTIAN FRØLICH: "Fredag har en voldsom sag ramt Vejen i det sydlige Jylland" (31/10-2022)
Romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017) af Thomas Korsgaard (VÆRK)
Brødrene Grimms eventyr "Rødhætte og ulven"

Supplerende materiale:

Om 'fakta og fiktion' i Håndbog til dansk (s. 19-35)

Lærerproduceret handout (2 tætskrevne A4-sider) om autofiktion med følgende kilder:
-  iBogen De seneste fem års litteratur (https://5aarslitt.systime.dk/index.php?id=283)
- Det selvbiografiske i ny dansk litteratur (2008)

Skriftlighed: Introduktion til den analyserende artikel, repetition af PEEL-struktur. Kreativ skrivning: fra eventyr til nyhedsartikel (omskrivning af "Rødhætte og ulven" til nyhedsartikel)

Andet: at træne mundtlig præsentation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skriveworkshop 2023

Beskrivelse af forløbet

I dette obligatoriske skriftlighedsforløb i 1.g, der dækker tre moduler, vil der være fokus på elevernes kreative tekstproduktion, og vi vil træne sproglige virkemidler som beskrivende sanseadjektiver, sanseverber og billedsprog samt undersøge syntaks og sammenhæng i arbejdet med eksempeltekster samt elevernes egne tekster. Eleverne vil også blive introduceret for hurtigskrivning og disposition som redskaber i en skriveproces for at finde frem til, hvad man vil fortælle i sin tekst. Skriveworkshoppens faglige og sproglige elementer kan forhåbentlig også overføres til de skriftlige afleveringer og den kommende DHO.

Særligt dygtige og/eller interesserede elever vil blive tilbudt et frivilligt kursus i kreativ skrivning med to forfattere i forlængelse af skriveworkshoppen.

Kernestof:
Tekstuddrag fra:

Morten Søndergaard: Fra i dag. Samlede digte 1992-2017, Gyldendal 2017
Emil Aarestrup: af ”Paa Sneen” (1838)
Emil Aarestrup: "Til en veninde" (1838)
Cecilie Lind: Til en engels forsvar, Forlaget Gladiator 2017
Thomas Oldrup: 22 tricks om at skrive godt, Phabel 2007 s. 14-23
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Udkast to af romanopgaven 22-01-2023
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det moderne gennembrud

Danskfaglige begreber:
Naturalisme, kritisk realisme, orienteringsmetaforer (især op-ned), semantiske felter, kontraster/modsætningsforhold, de stille eksistenser, impressionisme, replikanalyse, sproghandlinger, samtalenormer

Kernestof:

Henrik Ibsen: af "Et dukkehjem"
Henrik Pontoppidan: "Bondeidyl"
Herman Bang: "Den sidste balkjole"


Supplerende materiale:

Om det moderne gennembrud i "Håndbog til dansk - Litteraturhistorie" (s. 171-175)

Om Herman Bang og impressionismen i "Håndbog til dansk - Litteraturhistorie"  (s. 190-195)

Om sædelighedsfejden i "Håndbog til dansk - Litteraturhistorie"  (s. 184-185)


Om det naturalistiske drama i "Det moderne gennembrud #MeToo" (s. 49-53)

Lærerproduceret handout om det naturalistiske drama

Youtube-klip: "Bertil Haarder går amok" https://www.youtube.com/watch?v=DqVi2EVHQM0 - fokus på sproghandlinger samt høfligheds- og samtalenormer

Kortfilmen "Et dukkehjem" (2013) https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/et-dukkehjem/

"Øgendahl og de store forfattere: Herman Bang" (dokumentarfilm DR 6. juni 2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Retorik og taler

Forløbsbeskrivelse:

I dette forløb bliver I introduceret til retorikkens grundbegreber, herunder de tre talegenrer (den informative tale, den politiske tale og lejlighedstalen), Ciceros pentagram (afsender, modtager, emne, situation, sprog) og disposition (indledning, midte, afslutning) samt appelformerne (logos, patos og etos). Derudover kiggede vi også på sproglige billeder og figurer. Vi arbejder med taler.

I skal kunne:


- redegøre for retorikkens grundbegreber

- anvende retorikkens grundbegreber i en analyse og fortolkning af udvalgte taler

- vurdere afsenderens valg og brug af retoriske virkemidler

- producere en lejlighedstale ud fra retorikkens grundprincipper

Kernestof:


Vladimir Putins tale ved invasionen af Ukraine (24. feb. 2022, tv-kanalen Rossija, https://www.youtube.com/watch?v=1qS6J-WbTD8)

Mette Frederiksens tale i anledning af Ruslands angreb på Ukraine (24. feb. 2022, pressemøde i Statsministeriet)
- herunder videooptagelse fra pressemødet: https://www.altinget.dk/artikel/live-pressemoede-om-situationen-i-ukraine


Uddrag af andre taler såsom:

Uddrag fra Mette Frederiksens 1. maj-tale 2022

Lejlighedstale fra filmen "Festen" (1998)
https://www.youtube.com/watch?v=RTIOQyjR4Ls - besøgt 11.05.2025

Supplerende materiale:

Om retorik i "Håndbog til dansk" (s. 150-156)

Om sproglige billeder og sproglige figurer i "Håndbog til dansk" (s. 112-128)

"Dmytro kører gratis - Mustafa får nej"
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article9234900.ece?ilc=c - besøgt 11.05.2025



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Argumentation

Beskrivelse af forløbet:

Vi undersøgte talers genre, kommunikationssituation, opbygning og brug af retoriske virkemidler (herunder appelformer samt udvalgte sproglige billeder og figurer) i vores forløb om retorik og taler før sommerferien. Vi fortsætter ad det spor ved at udbygge jeres viden om retorik med argumentation, topik og stilistik (sproglige billeder og figurer) i artikler, dagbogsnotitser, på sociale medier og på tv. Vi vil sideløbende arbejde med den skriftlige eksamensgenre den debatterende artikel, fordi den ligger i forlængelse af den kunnen, som I opbygger i forløbet. Vores emne er ’smartphone eller dumbphone’. Vi vil undersøge holdninger, fordele og ulemper, pro et contra.

Kernestof:

Katja Bitsch: ”Jeg har aldrig ejet en smartphone, for den stjæler nærvær” (Information, 3. august 2019)

Interview med kunstmaler Jesper Christiansen: "Jeg er glad for min for min telefon, den beriger mit liv" (7. juli 2023, Politiken)

Lola Klint: ”16 år og ingen smartphone” (Zetland, 29. april 2023)

21 SØNDAG: ”Smartphone eller dumbphone” (25. juni 2023)
https://www.dr.dk/drtv/se/udvalgt-fra-21-soendag_-smartphone-eller-dumbphone_395047

Lasse Løber: ”Det har jeg fået ud af at droppe min iphone” (Kristeligt dagblad, 04.05.2017)
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/lykketelefonen.-det-har-jeg-faaet-ud-af-droppe-min-iphone

Sundhedsstyrelsens anbefaling (tekst A) og kampagnefilm "Styr på skærm" - https://www.sst.dk/da/viden/forebyggelse/center-for-sundhed-og-digitale-medier/brug-af-skaerm

Supplerende materiale:

Sundhedsstyrelsens TV-reklame januar 2021 med fokus på corona og de gode vaner (fra CFU)

Kapitlet om argumentation i Håndbog til dansk s. 157-167

Inspiration fra talefest-projektet 2023: https://www.talefest.nu/undervisningsmateriale/danmark

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Selvfremstilling på sociale medier (VÆRK)

Undervisningsbeskrivelse:

I dette forløb skal vi undersøge følgende begreber:
- frontstage/backstage/middle region
- face/facework/facetrussel/optoning/nedtoning
- sproghandlinger/samtalestrukturerende/informerende, følelses- og holdningsudtrykkende/handlingsregulerende/direkte og indirekte/undertekst.


Kernestof:

Sofie Riis Endahl: "Sindstequila" (2017)  (VÆRK)

Casper Eric: "jeg har en samtale" (i digtsamlingen "7/11", 2014)

Kasper Bjerre: To digte fra digtsamlingen "Svovl" (2016)

Norman Rockwells selvportræt: "Triple Self-Portrait (1960)

Fie Laursen: "Min ærlighed" (2015)

Kommentarsporet på Youtube under Fie Laursens video "Min ærlighed"

Johnni Gade: "Fie Laursen Diss Track" (2017)
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=K--4X1NdjDY (besøgt 31/10-2023)

15 minutter af DR-dokumentarserien "Kesi 30 år" (2023)

Dokumentarfilmen "Skam dig, Emma" (DR)

Supplerende materiale:

Af kapitlet "Selvfremstilling på sociale medier" i  grundbogen "Perspektiver i dansk"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 T. Korsgaard: Af "Man skulle nok have været der"

Kernestof:

T. Korsgaard: Af "Man skulle nok have været der"
Dramatiseringen af værket i Skuespilhuset kl. 20.00: "Man skulle nok have været der"

Supplerende materiale:

https://www.facebook.com/litteratursiden/videos/thomas-korsgaard-vinder-af-de-gyldne-laurb%C3%A6r-2021/684418252729286/

Andet: Eleverne skal skrive en teateranmeldelse (eleverne så forinden tre konkrete eksempler og skulle anvende beskrivende adjektiver, abstrakte substantiver og sanseverber)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentarfilm I.0 (VÆRK)

I 2.g har vi på GG tradition for at invitere en dokumentarfilmsinstruktør på besøg til en fælles oplæg i Salen. I år får vi besøg af Inuk Jørgensen, som er filminstruktør og leder af den nordiske filmhøjskole i Gøteborg. Han vil fortælle os om fremstilling af Grønland og grønlændere på film med fokus på det postkoloniale aspekt.

Danskfaglige begreber:
- fakta- og fiktionskoder
- dokumentarfilmens typiske kendetegn
- postkolonialisme

Kernestof:

Jørgen RooS: "Sisimiut" (1966, dokumentarfilm) (VÆRK)

Supplerende materiale:

Kort uddrag om dokumentarfilmens kendetegn fra HTD

Aka Naviana: "Vi er nødt til at snakke om Grønland" (Operation Dagsværk)
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.od.dk/wp-content/uploads/2023/08/Vi-er-noedt-til-at-snakke-om-Groenland.pdf - besøgt 11.05.2025

Levende Grønland: "Historisk overblik"(https://www.levendegronland.dk/da/historie/tidslinje/)

Levende Grønland: "Postkolonialisme"
(https://www.levendegronland.dk/da/dansk/postkolonialisme/)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Oplysningstiden

Kernestof:

Spillefilmen "En kongelig affære" (2012)
Holberg: "Epistel 91" (1700-tallet)
Holberg: af "Jeppe på bjerget" (1722)
Holberg: ”Epistel 189” (1750)
Holberg: "Tredje Levnedsbrev" (1743) - link herunder:

http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=levnedsbreve/AdVir3_overs.page&query=Af%20forstillelse%20har%20jeg%20altid%20v%C3%A6ret%20den%20&brand=default&hit.num=1&show.CommentLabel=true&show.second=komm&chunk.id=start#hit-1 - besøgt 11.05-2025

Fagligt fokus: repetition af argumentation og retorik samt sproglige virkemidler

Supplerende materiale:

Om oplysningstiden i "Brug litteraturhistorien" (s. 45-60)

Om argumentation, retorik og sproglige virkemidler i "Håndbog til dansk" (repetition)

Introducerende video om Holberg: https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc (besøgt 24/1-2024)

Spørgsmål til Holberg: "Tredje Levnedsbrev": https://rundtomholberg.dk/temaer/kvinderne/

Af filmatiseringen af "Jeppe på bjerget" (1981)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 "Den unge Werthers lidelser" (VÆRK)

Læringsmål (eleverne skal kunne):

- gøre rede for den tyske litteraturhistoriske periode Sturm und Drang
- analysere og fortolke romanen ved hjælp af forskellige danskfaglige begreber, herunder genre, komposition og personkarakteristik
- gøre rede for de overordnede forskelle mellem nykritisk læsning og biografisk læsning
- pege på biografiske træk i værket
- perspektivere værket til Sturm und Drang-periodens opgør med oplysningstidens tanker ideer. På hvilken måde er teksten tidstypisk?
- perspektivere til andre værker der har opnået såkaldt 'kultstatus'

Kernestof:

Johann Wolfgang von Goethe: "Den unge Werthers lidelser" (1774) (VÆRK)

Supplerende materiale:

Om Sturm und Drang i Teater S/H-undervisningsmateriale
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.sort-hvid.dk/wp-contents/uploads/2014/09/Undervisningsmateriale_denungewertherslidelser_SortHvid.pdf - besøgt 11.05.2025

Om fakta- og fiktionskoder i "Håndbog til dansk" (s. 27)

Om konflikter i "Håndbog til dansk" (s. 40-41)

Om personkarakteristik i i "Håndbog til dansk" (s. 44-45)

Om ydre og indre komposition i "Håndbog til dansk" (s. 46-51)

Filmatiseringen "Goethe!" (2010)

Om nykritisk og biografisk læsning i "Håndbog til dansk"

Andet: Værklæsningen sker i forlængelse af periodelæsningen af oplysningstiden og skal ses i lyset af klassens studietur til Weimar, hvor Goethe opholdt sig det meste af sit liv.

Mundtlige præsentationer af værket i mindre grupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Romantikken I

Inden sommerferien:

Vi begynder så småt vores forløb om romantikken inden sommerferien, da det ligger fint i forlængelse af oplysningstiden og Sturm und Drang-perioden i Tyskland, som vi arbejdede med i "Den unge Werthers lidelser"-forløbet.

Vi starter med at nyfortolke de to digte fra 1838, "Til en veninde" og "Præludium", gennem en dadaistisk tilgang, hvor man klipper sætninger og ord ud og sammensætter dem i vilkårlig rækkefølge for at skabe ny mening og ny kunst.

Der vil også være et skrivemodul, hvor eleverne skal forberedes til den skriftlige årsprøve i dansk, som er obligatorisk for alle 2g-elever på GG. Her skal eleverne træne PEEL-struktur og lyrikanalyse gennem arbejdet med digtet "Til en veninde"


Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Romantikken II

Efter sommerferien:

Danskfaglige begreber:
- organismetanken
- universalromantikken
- monisme
- dualisme
- nationalromantik
- den harmoniske vs. den splittede romantik
- den religiøse romantik (Grundtvig)
- Biedermeier
- romantismen
- intertekstualitet
- sproglige figurer og billeder

Litterære genrer: lyrik, folkeeventyr/kunsteventyr

Litterær analysemetode: nykritisk analysemetode, biografisk analysemetode og social- og kulturhistorisk analysemetode

Kernestof:

Schack von Staffeldt: af digtet "Indvielsen" (1804) - i "Håndbog til dansk"
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring (1805) - i "Håndbog til dansk"
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819) - i "Håndbog til dansk"
Adam Oehlenschläger: "Oldingen ved Werthers grav" (1803)
Nikolaj Frederik Severin Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad" (1855)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838) -  i "Håndbog til dansk"
Emil Aarestrup: "Til en veninde" (1838)
H. C. Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejeren"-  i "Håndbog til dansk"
Steen Steensen Blicher: "Præludium" i: digtsamlingen "Trækfuglene" (1838)

Kreativ leg: dadaistisk nyfortolkning af digtene "Til en veninde" og "Præludium"

Supplerende materiale:

https://www.hojskolerne.dk/nyheder/2024/maj/forstaa-grundtvig-paa-5-minutter (om Grundtvig)

https://www.youtube.com/watch?v=g0RlC45J2DI (video om intertekstualitet)

Pernille Rosendahl synger "Præludium": https://www.youtube.com/watch?v=vu2uTmxIbuw

HTD side 87-90 OG side 97 om nykritisk analysemetode (repetition), biografisk analysemetode (repetition) og social- og kulturhistorisk analysemetode

Om lyrikanalyse i HTD

Vi har brugt "Brug litteraturhistorien" som grundbog (s. 61-99)

Kort om Grundtvigs religiøse digtning i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (s. 73-74)

Sanne Fahnøe: "Mathias tænder på naturen: Jeg kan få erektion af en blomst" (BT, 1. juni 2016)
https://www.google.com/url?q=https://www.bt.dk/utroligt-men-sandt/mathias-taender-paa-naturen-jeg-kan-faa-erektion-af-en-blomst&sa=D&source=docs&ust=1746992719263659&usg=AOvVaw1kudaxasz9wj2L_EbMgIld

Video om Mathias:
https://echo.tv2.dk/samfund/2019-04-03-29-aarig-har-sex-med-traeer-og-mos - besøgt 11.05.2025

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Jens Blendstrup

Kort forløb med læsning af uddrag af romanen "Gud taler ud" af Blendstrup og novellen "Frank og Thomas" af selvsamme forfatter.

Optakt til årligt tilbagevendende 3.g-forfatterarrangement.

Vi tog udgangspunkt i en læserorienteret læsning af teksterne, og vi brugte dertil Lynlitteratur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Dokumentarfilm 2.0

Formål:
- at undersøge dokumentarfilmstyper (det gjorde vi ikke i dokumentarfilmsforløb 1.0)
- at analysere og fortolke dokumentarfilmsanslag
- at forstå og undersøge autenticitetsmarkører i dokumentarfilmsanslag
- at forstå og undersøge fakta- og fiktionskoder i dokumentarfilmsanslag
- at samarbejde i tremandsgrupper om en udvalgt dokumentarfilmsintro (de første to minutter)

Kernestof:
- Jørgen Leth: "I Walk" (2020) - de første 6 minutter
- Frederik Brun Madsen: "Partiernes skjulte overgreb" (2020) - de første 4 minutter
- Christoffer Guldbrandsen: "Den hemmelige krig" (2006)  - de første 4 minutter

Supplerende materiale:

Om dokumentarfilm i "Håndbog til dansk" s. 223-227

Skriftlighed:
- at skrive en analyserende artikel om Jørgen Leths dokumentarfilm "I Walk" i eksamenssættet 18. maj 2022
- at skrive en reflekterende artikel om dokumentarister med holdning i eksamenssættet 10. august 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Avisjournalistik

Beskrivelse:

I dette forløb undersøger vi den klassiske nyhedsartikel og meningsjournalistik i de trykte aviser med fokus på avistyper, stofområder, samfundsområder, de fem nyhedskriterier, ydre og indre komposition, kilder, vinkling, nyhedstrekantenavisens genrer (herunder både nyhedsjournalistik, meningsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik), det journalistiske sprog. Derudover undersøger vi også nyhedsjournalistik på SoMe med fokus på influencere som gatekeepers, nyhedskriterier for nyheder til sociale medier vs. de klassiske nyhedskriterier, fiktionaliserede og manipulerede nyhedsartikler (falsumaertikler/opponerende nyhedsartikel, manipulerende nyhedsartikel, clickbait-nyhed), deiksis i clickbaitnyhedsartikler på avismediernes netaviser/SoMe og sprogfunktioner, (den referentielle sprogfunktion, den emotive sprogfunktion, den poetiske sprogfunktion og den konnotative sprogfunktion)

Kernestof:
Jonas Costil Christensen: "Er det ikke på tide, at vi giver afkald på de mange tonedøve juletraditioner?" (Information, 29.11.2024) - kommentar

Mikkel F. Christensen: "Homoseksuel muslim blev spærret inde på depotrum af søskende - jeg troede, at det var et værelse" (Berlingske, 15.11.2024) - referat

KRISTIAN CORFIXEN: "København tog en puster, mens juletræet
faldt" (Politiken, 05.12. 2013) - reportage

Klip fra Tv-Avisen DR 07.01.2025 kl. 18.30 (Trump-organisationen påvirker de amerikanske vælgere/borgere)

Supplerende materiale:

"Håndbog til dansk" (200-223)
Petersen & Larsen: "Dig og digital dannelse i dansk" (s. 20-37)

Derudover: Repetition af den debatterende artikel, skriveøvelse med fokus på at skrive en fængende indledning med tilhørende fængende rubrik (hvad kendetegner en fængende rubrik?) til en kronik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Kommunikationsanalyse (VÆRK)

Danskfaglige begreber: afsender, meddelelse, modtager, medie, kontekst, relation, feedback/turtagning, gambitter, god dialogskik, sproghandlinger (repetition), samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet, facework/ansigtstruende handlinger (repetition), transaktionsanalyse, dramagenren

Kernestof:

- tegneserie i "Håndbog til dansk" s. 183
- af ”Et dukkehjem” af Henrik Ibsen (indledningen)
- af "Hvor store problemer har vi med sexisme i Danmark?" (03.10.2020, Debatten/DR2)
Link: https://www.youtube.com/watch?v=6RpYUgv2RxQ - besøgt 07.02.2025
- ”Mor har været utro”, Rytteriet, DR (2016)
Link: https://www.youtube.com/watch?v=4LnsLrbicpk&list=PLn-TbvvDaFeZwX9tNNxoPQkpc9HOKfK8k&index=1 (besøgt 29/01-2025)
- "Peer Gynt" - forestilling på Det Kongelige Teater (04.02.2025) - VÆRK
- af "Peer Gynt" (1867) af Henrik Ibsen ("Første Handling")
- af "Løgneren" (1950) af Martin A. Hansen

Supplerende materiale:
Om vores nabosprog link: https://nordeniskolen.org/gym/da/undervisningsmaterialer/film-om-nabosprogene - besøgt 30.01.2025
Kapitlet om kommunikationsanalyse i "Håndbog til dansk"
Baggrundstekst om dramagenren i "Håndbog til dansk" (s. 84-85)
Johan Holm Mortensen: "Det sidste åndedræt" - interview med instruktør Anja Behrens, som iscenesatte "Peer Gynt" på Det Kongelige Teater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Overgange og relationer

Kernestof:
"Jomfruen og dværgekongen" - tryllevise
"Rødhætte" af Brødrene Grimm - folkevise
"Den lilla Møghætte og Pulven" (2010) af Runt T. Kidde
https://www.youtube.com/watch?v=ShkIUvKnSQg - besøgt 12.03.2025
"Ringen" (1950) af Karen Blixen - novelle

Supplerende materiale:
"Intertekstualitet" i: "Fuld forvandling. Fiktionslæsning i overbygningen" (Systime), s.15-17
Lærerproduceret handout om psykoanalytisk læsning med udgangspunkt i "Metoder i dansk" (Systime)
Om folkeviser og folkeeventyr i: "Håndbog til dansk. Litteraturhistorier" (Systime), s. 50-60
Om kontraktmodellen og aktantmodellen i: "Håndbog til dansk" (Systime), s. 74 + 93 (nederst)-94
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Identitet

Formål:
- at læse kanonforfattere
- at læse tekster der kredser om samme tematik, nemlig identitetsspørgsmålet
- at repetere centrale tekstanalytiske begreber
- at forberede og præsentere en tekst mundtligt
- at træne eksamensform (60 minutters forberedelse til ukendt tekst)

Kernestof:

Martin A. Hansen: "Murene" (1918)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Mellemkrigstiden (VÆRK)

Fagbegreber:

Ekspressionisme
Futurisme
Modernisme vs. realisme


Kernestof

Broby Johansen: BLOD (1922) - VÆRK
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål"
Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)
Harald Herdal: "Før jul" 

Supplerende materiale

Ukendt skribent: "Broby-Johansen, Rudolf - Blod" (05 jul.2019, Litteratursiden.dk)
https://litteratursiden.dk/analyser/broby-johansen-rudolf-blod - besøgt 23.04.2025

Tore Daa Funder, cand.mag., jan. 2007: af "Ekspressionismen" (kun de to første afsnit, faktalink.dk)
https://faktalink.dk/emner/ekspressionismen - besøgt 24.04-2025

Ukendt skribent: Af "Tom Kristensen" (2024, Litteratursiden.dk)
https://litteratursiden.dk/forfattere/tom-kristensen-f-1893 - besøgt 07.05.2025

Om futurisme i "Håndbog til dansk - Litteraturhistorie" (s. 213-214)

Mundt de Carlo: "Gaden" (2015)

Afsnittet om mellemkrigstiden i "Brug litteraturhistorien"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer