Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Gry Emilie Hansen
|
Hold
|
2022 EN/b (1b EN, 2b EN, 3b EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksamensforløb: Language and Culture Clash
Dette forløb introducerer engelsk som et globalt sprog/lingua franca og sproget udvikling. Vi har kort arbejdet med fonetik og forskellen mellem britisk engelsk og amerikansk engelsk, samt for afvigelser fra standardsprog.
Vi har herefter arbejdet med dialekter og sociolekter og hvordan man kan "clashe", når man ikke formår at tilpasse sit sprog til det miljø, man befinder sig i.
Som teoretisk baggrund for Lingua Franca har vi læst artiklen "Når verden taler samme sprog" af Camilla Mejl.
Vi har kigget på definitiner af "Econics" fra Urbandictionary.com og vi har set Jamila Lyiscott fremføre sin poetry slam/TED talk: 3 ways to speak English https://www.ted.com/talks/jamila_lyiscott_3_ways_to_speak_english
I forbindelse med clash grundet miljø/klassebaggrund har vi set filmen "The Riot Club" (Scherfig, 2014) og arbejdet filmanalytisk med en nøglescene ("I'm so sick of poor people": https://www.youtube.com/watch?v=luw57E8TPKg )
Som eksempler på culture clash har vi set filmen "East is East" (O'Donnell 1999) og læst Hanif Kureshis novelle "My Son the Fanatic". Vi har arbejdet filmanalytisk med en nøglescene (mødet mellem de to familier i forbindelse med arrangeret ægteskab: https://www.youtube.com/watch?v=mMtuvMY23LY&t=12s )
Vi har også kigget på immigration/culture clash i USA med udgangspunk i novellen Who's Irish (Gish Jen, 1999).
I dette forløb har eleverne ca. læst 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksamensforløb: South Africa and Apartheid
Eleverne har indledningsvis researchet Sydafrikas historie og hvad Apartheid var, og herefter har vi læst et par tekster, der foregår under apartheid. Efterfølgende har vi i fællesskab læst værket "Born a Crime" af Trevor Noah. I læsningen af bogen blev eleverne inddelt i grupper, der hver havde et fokus, som de skulle forberede et oplæg om for resten af klassen.
korte tekster i forløbet:
- "The Bench" af Richard Rive (1963)
- "Country Lovers" af Nadine Gordimer (1972)
- "Dead Man's Shoes" af David Evans (1998)
Udover tekstlæsning har vi også set dokumentaren "You Laugh But it's True. The Making of Daywalker" (2011), der følger Trevor Noah mens han er ved at slå igennem som stand-up komiker i Sydafrika. Vi har desuden også set dokumentaren "28 up South Africa", der har fulgt en gruppe sydafrikanere af forskellig race og socialklasse i tiden fra Apartheids afskaffelse og frem. Vi har også været til Open Mic stand up med engelsk comedy på Teater Play.
I dette forløb har vi læst ca. 240 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensforløb: Crime Fiction
I dette forløb har eleverne fået præsenteret genretræk for klassisk britisk og amerikansk crime fiction, og vi har indledningsvis læst af "The Adventure of the Sussex Vampire" (Sherlock Holmes) og set filmen "Sherlock" (Ritchie, 2009).
Herefter har vi læst "Kid Kill" (Ed McBain), "Guy Walks into a Bar" (Lee Child) og set afsnit 1 af serien "Dexter" (James Manos Jr., 2006).
Vi har desuden læst "Don't You Hate Having Two Heads" (Christine Poulsen) og "Safe Enough" (Lee Child), der begge er fra antologien "Crime in Fiction" af Barkholt og Jepsen, 2008.
Eleverne har I grupper lave en kort crime fiction-film, hvor de skulle inddrage klassiske crime fiction-elementer, og de har desuden fået defineret True Crime som genre og selv skullet udvælge et eksempel på True Crime som serie, dokumentar eller podcast, som de har skrevet en analytisk opgave om.
Eleverne forventes at kunne skelne mellem den klassiske britiske og amerikanske detektiv samt identificere genretræk.
I dette forløb har vi læst ca. 45 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Carpe Diem
I dette forløb har vi forhold os til Carpe Diem-tanken i poesi.
Vi har set filmen "Dead Poets' Society"
Digte:
- Robert Frost: "The Road Not Taken" (1920)
- Robert Frost: "Carpe Diem" (1920)
- Andrew Marwel: "To his Coy Mistress" (1600s)
- William Shakespeare: Sonnet 18 (Shall I Compare Thee to a Summer's Day"
Udover digtlæsning har eleverne også skullet skrive en Shakespearean Sonnet.
Vi har samlet læst ca. 20 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensforløb: American Beliefs and Values
SRO-forberedende forløb om Religion i USA. Eleverne har ligeledes arbejdet (kort) med religion i USA i religion, og halvdelen af klassen har skrevet SRO i EN/re.
Eleverne forventes at have kendskab til og kunne forklare om følgende:
- The settling of the US and the Puritans/Pilgrims
- The covenant/pact with God
- American Exceptionalism
- City upon a Hill
- Manifest Destiny
- The role of religion in the US constitution
- Evangelists and the role of religion in every day life and politics
- Roe v. Wade and the reversal of it
Kernemateriale:
- “Christian Charity. A Model Hereoff”. Jonathan Winthrop 1630
- "To My Dear Loving Husband". Puritansk digt af Anne Bradsheet, ca 1650
- "American Progress" (maleri af John Gast, 1872)
- "God Bless America: How the US is Obsessed with Religion". Dokumentar, ENDEVR, 2019: https://www.youtube.com/watch?v=AFMvB-clmOg
- "Reversing Roe". Netflix-dokumentar af Stern + Sundberg, 2018.
- "America is a Christian Nation" - prædiken af Robert Jeffries fra 2008.
- "Left Behind" uddrag af roman af Lahaye + Jenkins 1995.
Læst i alt ca. 80 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The Conflict in Northern Ireland
Vi har arbejdet med følgende materiale:
- Baggrundsviden om "The Troubles" og "The Peace Process" fra antologien "The Island of Ireland" af Rosanne McCollum (Systime, 2024)
- Dokumentaren 'The Flats' samt en kontekstualiserende introduktion ved ekspert Sara Dybris McQuaid til C:P:H Dox
- "Walking the Dog" , MacLaverty 1994
- "Good Girl". Marita Conlon-McKenna (2001)
- "The Wall-Reader". Fiona Barr (1979)
- "The Boxer" (film), Sheridan 1997.
Vi har i alt læst ca. 50 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Good Girl
|
29-04-2024
|
The Wall-Reader
|
14-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
American Politics
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensforløb: Sheakespeare and Macbeth
For at give indblik i perioden har eleverne læst "The Elizabethan World Picture" og set følgende dokumentarfilm:
- "Shakespeare and US. This England". (Simon Schama for the BBC, 2012). Recorded from DRK September 28, 2014. (the Danish title is "England").
Vi har desuden deltaget i et foredrag om Shakespeare afholdt af Jesper Trier Gissel på Gladsaxe Gymnasium og haft besøg af skuespiller Rikke Liljenberg som hjalp os med at forstå dynamikken mellem Macbeth og Lady Macbeth.
Som indledning til Shakespeare har vi læst Sonette 29 + 130.
Herefter har vi læst følgende af Macbeth:
Act 1, Act 2 og scene 1-2 i Act 3. Undervejs har eleverne fået lov at bruge "den moderne version" af stykket på myshakespeare.com i kombination med vores undervisningsbog.
Vi har undervejs set nogle scener fra Polanskis filmatisering af Macbeth (1971) og i slutningen af forløbet så vi Justin Kurzel's version of Macbeth fra 2015.
Vi har i dette forløb læst ca 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
mitcfu.dk
-
The Elizabethan world picture
-
Shakespeare's Sonnet 29 + 130
-
Romeo & Juliet - the Balcony Scene
-
Balcony Scene movies
-
Questions for Romeo & Juliet film
-
questions film
-
Remember to bring the book to class
-
Act 1, Scene 1
-
Act 1, Scene 2: Full Scene Modern English
-
Questions Macbeth Act 1, Scenes 1-4
-
Jeppes klasse: Lotte tager fravær. Sørg for at aflevere jeres mobil hos hende for at få fjernet fravær
-
Grys elever skal huske kladehæfte
-
Act 1, Scene 3: Full Scene Modern English
-
Act 1, Scene 4: Full Scene Modern English
-
Please read Act 1, scenes 3 + 4 in the book
-
Afsnit
-
Act 1, Scene 5: Full Scene Modern English | myShakespeare
-
Act 1, Scene 6: Full Scene Modern English | myShakespeare
-
Tasks Act 1, scene 5
-
Act 1, Scene 7: Full Scene Modern English | myShakespeare
-
Tasks Act 1, scene 7
-
Watch: How the 2024 US presidential campaign unfolded
-
Act 2, Scene 1: Full Scene Modern English
-
Act 2, Scene 1 - original language
-
Please read Act 2, scene 2
-
Tasks act 2, scene 2
-
Relative pronominer + Macbeth-øvelse
-
Act 3, Scene 1: Modern English
-
Act 3, Scene 2: Modern English
-
Macbeth | Act 3, Scene 1
-
Macbeth | Act 3, Scene 2
-
Minlæring. Eksamensopgave 4 (A-niveau)
-
Macbeth Act 3 Summary
-
Macbeth Act 4 Summary
-
Macbeth Act 5 Summary
-
Shakespearean Terms and Character qualities
-
Macbeth repetition
-
THE TAMING OF THE SHREW BY WILLIAM SHAKESPEARE - ANIMATED PLAY SUMMARY
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Shakespeare Lecture
|
25-10-2024
|
Macbeth Act 1, scenes 1-4
|
30-10-2024
|
Unsex Me
|
01-11-2024
|
Macbeth Act 3, scenes 1+2
|
22-11-2024
|
Eksamensopgave 4
|
27-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensforløb: Truly Sorry
I dette forløb har vi med udgangspunkt i antologien "Narrating Truth" tilegnet os viden om forskellen på apology og apologia, og eleverne har trænet at spotte forskellige apologia-strategier.
Vi har belyst forskellige typer apologia:
- Will Smith der måtte undskylde for at slå Chris Rock til Oscarshowet 2022
- Australiens daværende PM Kevin Rudd, der undskyldte til "The Stole Generations" i 2008
- Kevin Spacey der undskyldte for en gammel me too-episode
- elevernes selvvalgte eksempler på influencer-undskyldninger
Derudover har vi set en parodi på/kritik af en influencer-undskyldning: "The most INSANE "apology" video (Sienna Mae): https://www.youtube.com/watch?v=aYcLtC4KYOM
Afslutningsvis havde eleverne enkeltvis lavet en imaginær apologia i rollen som influencer.
I dette forløb har vi ca læst 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensforløb: The Victorian Age
Vi har beskæftiget os med følgende hovedtemaer i The Victorian Age:
- Kolonisering
- Industrialisering
- samfundsklasser
- Gender and appearance
Vi har læst:
- Uddrag af Edward Tylor "Primitive Culture" (1871), til at give indblik i synet på civilisation og "primitiv" kultur i perioden
- "In Darkest England and the Way Out". Extract William Booth,
1890.
- "Hard Times". Uddrag af kapitel 1 + 2. Charles Dickens. Fra
Fields of Vision 2. Delaneym.fl. Longmann.
- "My Last Duchess", Browning (1842). Fra Fields of Vision 2.
Delaney m.fl. Longmann.
- Jane Eyre. Uddrag. Charlotte Bronte, 1847. Fra Fields of Vision 2.
Delaney m.fl. Longmann.
Værklæsning: "The Importance of Being Earnest", Oscar Wilde (1895)
I dette forløb har vi læst ca. 120 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Oversigt over tilladte hjælpemidler
Du må medbringe bøger og andre materialer, der har været anvendt i undervisningen.
Tilladte online-hjælpemidler:
minlaering.dk
ordbogen.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.thefreedictionary.com/
https://dictionary.cambridge.org
www.thesaurus.com
www.dictionary.com
www.merriam-webster.com
Hvis der i undervisningen er anvendt elektronisk materiale, som kun kan tilgås via nettet, må du anvende det, hvis det står på fagets undervisningsbeskrivelse i Lectio.
BEMÆRK: Fra januar 2025 har ministeriet præciseret, at offline-adgang til portaler som studienet.dk med adgang til andres opgavebesvarelser ikke længere er tilladt. Du må kun medbringe egne noter og egne arbejder - ikke andres.
I øvrigt gælder Undervisningsministeriets generelle regler om tilgang til nettet under prøver og eksamen. Se GGs hjemmeside: Studie- og Ordensregler pkt. 7.1.
For elever med særlige forhold (fx ordblinde):
Elever med ret hertil får automatisk forlænget prøvetid. De må bruge AppWriter eller IntoWords under prøver, hvor de må anvende computer.
Hvis man har behov for yderligere tiltag, skal man henvende sig til Mette Præstiin, mp@gladgym.dk, som foretager en individuel vurdering i samarbejde med læsevejleder / gymnasievejleder jf. ministeriets bestemmelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52777790025",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52777790025",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52777790025"
}