Holdet 2022 id/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Rasmus Mogensen
Hold 2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les Lanciers
Titel 2 Rytmisk opvarming - Musik og bevægelse
Titel 3 Styrketræning og Crossfit
Titel 4 Fodbold
Titel 5 Spydkast (Eksamensforløb)
Titel 6 Step Aerobic (Eksamensforløb)
Titel 7 Basket (Eksamensforløb)
Titel 8 Les Lanciers
Titel 9 Bordtennis (Eksamensforløb)
Titel 10 Træningsprojektet
Titel 11 Jive (Eksamensforløb)
Titel 12 Volley (Eksamensforløb)
Titel 13 Repetition og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les Lanciers

Eleverne er blevet undervist i Les Lanciers, så de er klar til årets Gallafest på Gladsaxe gymnasium. Eleverne skal kunne alle 5 ture med de Lanciers-særpræg, der hører til på Gladsaxe gymnasium.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarming - Musik og bevægelse

Eleverne er blevet præsenteret for, hvorledes man laver opvarmning til musik og hvorfor man varmer op.  Eleverne har i grupper udarbejdet opvarmningsprogrammer til musik, og har efterfølgende stået for idrætsholdets opvarmning.

Formålet med forløbet er at du bliver i stand til at planlægge og udføre
et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Du skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rytmisk opvarmningsprogram 25-01-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Styrketræning og Crossfit

Eleverne har både arbejdet med styrketræning i styrkelokale med fokus på muskeltilvækst træning og med crossfit-inspireret cirkeltræning med fokus på muskeludholdenhed.

Eleverne forventes at teknisk kunne beherske:
Armstrækkere
Squat
Burpee
Kettlebell swings
Wall Balls
Bænkpres
Dødløft
Cable Cross
Lat Puldown

Beskrivelse af indholdet i de faglige mål:
- Fysisk kapacitet – estimeret 1RM
- Beherskelse af teknik: Almen korrekt løfteteknik – rank ryg, brug af ben ved løft, vægt tæt på kroppen, lavt tyngdepunkt
- Beherskelse af teknik: Specifik teknik i maskinerne – ensartet bevægelse (fx lige meget med højre og venstre arm), at følge den på maskinerne beskrevne teknik
- Kobling af teori og praksis: Arbejdsformer – koncentrisk, excentrisk og statisk arbejde. Forskellen på muskeludholdenhed og muskelstyrke og hvordan det overordnet trænes.
-  Evne til at planlægge og veksle udholdenhedstræning til muskelvæksttræning, kunne forstå og anvende begreberne: repetitioner, sæt og belastning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billede af jeres styrketræningsskema 29-03-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fodbold

Kort introforløb til fodbold.
Læringsmål for forløbet:
Eleverne skal opnå en generel teknisk beherskelse af følgende teknikker:
• Indersideafleveringer
• Indersidetæmning og fodsålstæmning
• Driblinger, vendinger og generel boldkontrol

Desuden forventes det at eleverne kan beskrive bevægelserne og har en forståelse af hvad der teoretisk er særligt vigtigt for at de forskellige teknikker lykkedes.

Derudover har der været et generelt taktisk fokus på bevægelse uden bold. Samt at være en god holdspiller, der hjælper sine holdkammerater både via kommunikation, bevægelse uden bold men også ved at aflevere til sine medspillere og tilpasse afleveringen så den passer til personen man afleverer til.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Spydkast (Eksamensforløb)

Atletikforløb med særligt fokus på spydkast.


Vigtige tekniske fokuspunkter som der er arbejdet med i forløbet: grebet på spyddet, centralbevægelse, spændbue, vægtoverførelse, angrebs- og kantvinkel, strakt arm, albue forrest, slå på spidsen, samt tilløbet - det lige tilløb, krydsskridt, impulsskridt og stemstilling.

Videooptagelse og teknisk fejlretning og analyse har været et fokuspunkt.
Derudover har der undervejs været opmålinger af spydkastlængden for at synliggøre elevernes fremskridt.

Desuden er eleverne blevet præsenteret for den overordnede atletikhistorie fra de antikke lege til det moderne OL.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebog - Spydkast 25-09-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Step Aerobic (Eksamensforløb)

Eleverne er i dette forløb blevet præsenteret for forskellige trin indenfor
step aerobic. De er desuden blevet undervist i en lærerstyret koreografi. Eleverne har på forskellig vis skulle arbejde med trinene, samt selv finde på nye trin. Derudover har eleverne også undersøgt sammenhængen mellem bevægelsestempo samt højden på stepbænken og puls målt på dem selv.
Forløbet er afsluttet med gruppefremvisninger af koreografier, eleverne selv har udarbejdet.

Tekniske fokuspunkter:
- I arbejdet med step aerobic har eleverne udover at opnå kropsbevidsthed, arbejdet med kvalitet i bevægelserne og korrekt teknik og udtryk i stepaerobic (hele foden på bænken, rank kropsholdning, stræk benene)
- Bevægelse i takt til musikken
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- fysisk og konditionsmæssigt kunne følge med

Teoretiske fokuspunkter:
- Forståelse og anvendelse af Labans BESS koncept. Dette er anvendt af eleverne til at sammensætte små koreografier, hvor der indtænkes varieret brug af rum/bænk, bevægelser osv.
- Teori omkring aerob træning og kondital
- Hvad er puls og hvorfor stiger den ved stigende arbejdsintensitet?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Step Aerobic - Koreografi 15-12-2023
Step Aerobic 18-12-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Basket (Eksamensforløb)

Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball

Tekniske elementer i spillet som eleverne har arbejdet med
Afleveringer (studs, bryst og en-hånds push aflevering)
Boldkontrol og driblinger
Skud
Layup

Taktiske elementer eleverne har arbejdet med
Bredde og dybde
Cuts og bevægelse i det frie rum (V-cut, give and go, backdoor cut)
Generel screeningsteknik
Kommunikation (verbal og non-verbal)

Teoretiske elementer eleverne har gennemgået
Tekniske fokuspunkter til de forskellige bevægelser
Hvad er vigtigt hvis jeg skal gøre mig fri fra min modspiller?
Kendskab til  boldspilsfamilierne
Forståelse for begreberne spilbarhed, kommunikation og offensive bevægelsesmønstre og hvorfor de er vigtige for basketballspillet

Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske og taktiske elementer samt evnen til at deltage i det færdige spil (3 mod 3).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Les Lanciers

Eleverne er blevet undervist i Les Lanciers, så de er klar til årets Gallafest på Gladsaxe gymnasium. Eleverne skal kunne alle 5 ture med de Lanciers-særpræg, der hører til på Gladsaxe gymnasium.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Bordtennis (Eksamensforløb)

Læringsmål:
Eleverne skal opnå en generel teknisk beherskelse af følgende teknikker:
- Forhånds- og baghåndsdrive
- Forhånds- og baghåndsprik (underskru)
- Forhånds loop (topspin)
- Forskellige former for serve (underskru, sideskru og hurtig serv uden skrue)
- Forhåndssmash
- Generelt benarbejde - ned i knæ og op på forfod og bevæg dig efter bolden

Desuden forventes det at eleverne kan beskrive bevægelserne og har en fornemmelse af hvad der teoretisk er vigtigt for at de forskellige teknikker lykkedes samt hvornår det teoretisk giver mening at vælge de forskellige slag - særligt vekslen mellem forhånd- og baghåndsslag.
Slutteligt skal eleverne kende til bordtennisspillets vigtigste regler.

Den ene halvdel af forløbet blev afviklet i 2.g og den anden halvdel i 3.g grundet lokale- og moduludfordringer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Træningsprojektet

Kernestofområder:
– aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
– grundlæggende principper for træning
– basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
– de for undervisningen relevante digitale redskaber
– de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.

Faglige mål:
Eleverne skal følgende:
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
– udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
– kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden

Særlige fokuspunkter:
- Aerob test: bib-test i starten og slutningen af forløbet. Hvad er kondital.
- Aerob træning og overordnet energiomsætning. Herunder kredsløbskondition og stofskiftekondition.
- Kontinuerlig træning og intervaltræning (fx. pyramideløb, hop af/hop på intervaller og boldspilsfitness)
- Superkompensation og overtræning,
- Progression i træningen
- Pulsmålinger som træningsredskab og udtryk for intensitet samt Borg-skala.
- Sundhedsbegrebet og sund livsstil

Forløbet afsluttes med individuelle samtaler, hvor eleven skal reflektere over eget træningsprojekt med inddragelse af sin træningslogbog, relevant teori og de opnåede resultater.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsprojekt - Resultater, Reflektioner, Logbog 22-10-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Jive (Eksamensforløb)

Forløb hvor eleverne er blevet undervist i følgende dansetrin i Jive:
- Grundtrin
- Åbne til siderne
- 180 grader dejning
- Dame under armen
- Dame under armen (varianter)
   - Ind og ud (harmonika)
   - Hop tap
   - Stop N' go
   - Kick ball change
   - Bytte plads
- Promenade Walk
- Den lange

Derudover har eleverne undervejs arbejdet med at prøve at sætte variationerne sammen til egne små koreografier.
Forløbet afsluttes med en fremvisning af egen koreografi, hvor det forventes at gruppen anvender minimum 6 af de lærte dansetrin i deres koreografi.

Læringsmål:
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i jive
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne flere forskellige dansevariationer
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for jive
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner

Teoretisk læringsmål:
Kende til Jives overordnede historie (oprindelse, kendetegn og udvikling)
Kende til og kunne anvende Labans BESS-konceptet til udarbejdelse af egen koreografi
Kende til motoriktrappen som et teoretisk værktøj til at vurdere ens tekniske niveau og udvikling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jivekoreografi 06-12-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Volley (Eksamensforløb)

Følgende tekniske færdigheder er gennemgået i forløbet
- Fingerslag og hævning
- Baggerslag og servemodtagning
- Serv. Særligt underhåndsserv og til dels overhåndsserv.
- Smash - Tilløb og slagbevægelse
- Generelt benarbejde - Op på forfod, ned i knæ og bevæg dig efter bolden


Teoretisk fokus:
- Taktisk forståelse for generel placering på banen ved servemodtagning samt i det åbne spil
- Kende til volleybalspillets vigtigste regler
- Samarbejde, synergieffekt, kohæsion og kommunikation og hvorfor disse dele er vigtige i volleyspillet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Repetition og eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer