Holdet 2022 BI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Jacob Damgaard
Hold 2022 BI/x (1x BI, 2x BI, 3x BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellen og dets transportprocesser
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Krop og træning
Titel 4 Sex, køn og genetik
Titel 5 Mikrobiologi og bioteknologi
Titel 6 miniforløb om Evolution
Titel 7 Økologi - Læren om naturens sammenspil
Titel 8 Vores gener
Titel 9 Immunforsvaret
Titel 10 Arbejdsfysiologi
Titel 11 Kroppens signaler og kommunikation
Titel 12 Mikroorganismer og vira
Titel 13 Proteiner og enzymer - struktur og funktion
Titel 14 Katabolismen og energiomsætning
Titel 15 Genteknologi
Titel 16 Evolution og bioinformatik
Titel 17 Bioteknologi del 2
Titel 18 Økologi del 2 og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellen og dets transportprocesser

I forløbet arbejdes der med centrale og basal cellebiologi samt med centrale former for cellulær transport.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost og sundhed

I forløbet opnår eleverne viden om den kemiske opbygning og funktion af makronæringsstofferne; kulhydrat, fedt og protein samt hvordan den menneske fordøjelse bearbejder, fordøjer og optager disse.
Eleverne opnår herunder også en basal forståelse af hvad enzymer er, hvordan de er opbygget og fungerer samt hvilke faktorer som påvirker aktiviteten af disse.
Elever arbejder i den forlængelse også med en forståelse for hvad mikronæringsstoffer er, deres funktion i den menneskelige organisme samt hvordan et forkert indtag af makro- og mikronæringsstoffer kan påvirke vores sundhed.
Her gennemgås specifik type 2- diabetes som et eksempel herpå.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Krop og træning

I forløbet arbejdes der overordnet med hvad der sker med vores krop når vi motionerer og effekterne af motion på kredsløb og muskler.
Herunder gennemgår elever lungernes og blodkredsløbets opbygning og funktion, respirationsprocessen, kondital, aerob og anaerob energiproduktion, hjertets arbejdsevne inkl. puls, slagvolumen og minutvolumen, blodtrykket og dets faser samt årsager til for højt blodtryk, musklernes opbygning og funktion, samt en basal forståelse for effekten af styrketræning på musklernes funktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sex, køn og genetik

I forløbet arbejdes der med sexologi og genetik.
Fokus inden for sexologien er på såvel forståelsen af den hormonelle regulering, forskellige faktorer som kan påvirke fertiliteten, meiose/mitose samt meningen med sex ud fra et biologisk synspunkt.
I genetikdelen arbejdes der med en basal forståelse af genetiske grundbegreber samt nedarvningsprincipper ved monogene egenskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mikrobiologi og bioteknologi

I forløbet arbejdes der med elevernes forståelse for hvad mikroorganismer er, hvilken måde de vokser på og de betingelser som kan påvirke deres vækst samt hvordan vi kan bruge dem til vores fordel f.eks. i fødevareproduktion eller i produktionen af enzymer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 miniforløb om Evolution

I forløbet arbejdes der med en simpel forståelse af evolutionære grundbegreber som variation, selektion og mutationer. Eleverne har desuden set eksempler på evolutionær udvikling ved Darwins finker samt birkemålerlarven i England.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vores gener

I forløbet arbejdes der med udtryk, regulering, mutationer og nedarvning af vores gener. Herunder gennemgås såvel DNA-replikation, proteinsyntesen, effekten af mutationer på generne og vores sundhed, medelsk genetik, samt koblede gener, epistasi og mitokondriel nedarvning såvel som andre specielle og mere generelle for nedarvning.
Undervejs så får eleverne desuden et indblik i hvordan ydre faktorer kan være med til påvirke disse udtrykket af vores gener (epigenetik).
Ligeledes så arbejder eleverne med populationsgenetik, herunder Hardy-weinberg ligningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Immunforsvaret

Eleverne arbejder med en forståelse af immunforsvarets opbygning og funktionalitet.
Herunder arbejder eleverne med det uspecifikke og specifikke immunforsvars opbygning, vaccinationer, allergi samt autoimmunesygsommer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Arbejdsfysiologi

I forløbet arbejdes der med arbejdsfysiologi og træningslære.
I modulerne har eleverne gennemgået musklens funktion og opbygning, tværbrosdannelse, forskellige muskelfibertyper og deres egenskaber, forskellige former for muskelarbejde, myotatisk refleks og forspænding, kønsmæssige forskellige og sammenligning mellem mænd og kvinder ift. styrke, muskeltræthed og ømhed, muskelhukommelse og muskelfunktion i gamle muskler.
Ligeledes har eleverne gennemgået effekterne og tilpasningerne af den menneskelige fysiologi via forskellige typer træning samt en forståelse for superkompensationsprincippet og træningslære.
Endeligt så har eleverne opnået forståelse for de forskellige energisystemer som kroppen er i stand til at udnytte under forskellige former for aktivitet samt fordelene og ulemperne ved forskellige af disse systemer.

Herunder har eleverne opnået kendskab til et
Ligeledes arbejdes der med
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kroppens signaler og kommunikation

Eleverne arbejder overordnet med hvordan kroppen kommunikerer med sig selv i form af vores endokrine hormonsystem samt nervesystemets nervebaner.
Herunder arbejder eleverne med nervesystemets opbygning og funktion, ionpumper og kanaler, aktionspotentiale, synapsens opbygning og funktion, myelisering og saltatorisk ledning, fremmende og hæmmende synapser, hormoners opbygning og reguleringsmekanismer samt forskellige typer hormoner transport i kroppen og deres virkning på målcellerne (herunder tyrosin-kinase og G-koblet protein).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Katabolismen og energiomsætning

I forløbet har eleverne arbejdet med biokemiske opbygning og funktion af kulhydrater, fedt og proteiner, dog med et øget fokus på specielt kulhydrat.
Eleverne har i den forbindelse bl.a. undersøgt hvordan kulhydrater nedbrydes i vores organisme og påvirker vores blodsukker, men har også arbejdet for at forstå de processer som er ansvarlige for at vores næringsstoffer omsættes til energi i respirationen.
Her menes der såvel glykolysen som citronsyre/krebs cyklus, men også elektrontransportkæden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Økologi del 2 og repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer