Holdet 2022 SA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Cecilie Karlsson, Martin Ludvigsen, Sophia Wathne
Hold 2022 SA/a (1a SA, 2a SA, 3a SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Politik i DK
Titel 3 Økonomi, samfund og stat
Titel 4 Velfærdsstaten
Titel 5 Social arv i Danmark
Titel 6 Dansk økonomi
Titel 7 Køn og identitet
Titel 8 Klimakrisen kradser 1.del
Titel 9 Medier og demokrati
Titel 10 Klimakrisen kradser 2. del
Titel 11 EU
Titel 12 Hvad er ulighed?
Titel 13 Danmark og USA
Titel 14 Danmark og EU
Titel 15 International Politik
Titel 16 Økonomi i en global kontekst
Titel 17 Forløb#2
Titel 18 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb samfundsfag

I forløbet introducerer vi til de tre hovediscipliner i samfundsfag(politik, økonomi, sociologi) samt metode. Alle discipliner er inddraget ogsociologi har fyldt mest.

Vi vil yderligere fokusere på det overordnede emne ”identitet”

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet


Vi har brugt bogen: Peter Brøndum & Thor Banke Hansen (2015): Luk Samfundet Op! 3. udgave
Vi har læst siderne:
12-20 intro
30-44 Identitet, normer og social kontrol
63-77 Samfund og individ, sociologiske teorier
81-88 unge og identitet,
108-123 Ideologier, værdi- og fordelingspolitik
177-190 Velfærdstrekanten, økonomiske mål

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politik i DK

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med - - anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier (haft lidt om dette i grundforløbet)̶
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,

Eleverne har arbejdet med følgende modeller og begreber: Molins model
Eastons model
De tre politiske styreformer (demokrati, autokrati og teokrati)
Direkte demokrati
Repræsentativt demokrati
Konkurrence demokrati
Deltagelses demokrati (herunder begreber i tabel på s. 149)
Den parlamentariske styringskæde
Forholdstalsvalg
Flertalsvalg
Parlamantarisme vs. præsidentialisme
Lovgivende-, udøvende- og dømmende magt
Kernevælgere
Marginalvælgere
Lovgivningsprocessen
Regeringens magt/kontrolmidler
Folketingets magt/kontrolmidler
Negativ parlamentarisme
Statsborger
Medborger
Modborger
Rettigheder og pligter

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi, samfund og stat

Økonomi fylder meget i vores hverdag – det er økonomi når vi køber ind og når vi går i biografen, men er det også økonomi når vi er frivillige lektiehjælpere? Og hvorfor er politikkerne så fokuseret på finansloven?
Formålet med dette forløb er at opnå en generel forståelse af sammenhængene i dansk økonomi og at opbygge et økonomisk begrebsapparat, som gør det muligt at kunne diskutere fordele og ulemper ved forskellige samfundsøkonomiske prioriteringer.
Forløbet vil behandle det følgende kernestof:
- Forskellen på stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Forløbet vil behandle følgende temaer:
- Kan behovspyramiden forklare hvorfor vi er så lykkelige i Danmark?
- Hvad er økonomi og hvad er et marked?
- Hvad er civil samfundet, og hvad kan det?
- Hvordan hænger politiske ideologier og økonomiske modeller sammen?
- Hvordan påvirker politikkerne økonomien?
- Hvordan påvirker en lønstigning for offentligt ansatte det økonomiske kredsløb?
- Hvornår er økonomi bæredygtigt?
- Hvad betyder økonomiske udsving for vores hverdag?
- Hvornår giver det mening at bruge penge-, finans- eller strukturpolitik?
- Hvordan påvirker en højere eller lavere skat det økonomiske kredsløb?

Kernebegreber:
Bruttonationalprodukt, Maslows behovspyramide, mangelbehov, vækstbehov, udbud, efterspørgsel, marked, civil samfund, staten, den offentlige sektor, markedsøkonomi, blandingsøkonomi, planøkonomi, økonomisk vækst, bæredygtig økonomi, arbejdsløshed, inflation, recession, produktivitet, betalingsbalance, import, eksport, konjunktursvingninger, det økonomiske kredsløb, ekspansiv finanspolitik, kontraktiv finanspolitik, ekspansiv pengepolitik, kontraktiv pengepolitik, strukturpolitik, stramningsstrategien, opkvalificeringsstrategien, prisdannelse, indkomstgrupper, signalsystemet

Forløbet vil benytte følgende materiale:
- Peter Brøndum & Thor Banke Hansen (2015): Luk Samfundet Op! 3. udgave, kapitel 8, side 174-200
- The Today Show: Denmark Is Considered One Of The Happiest Places In The World, 16. Oktober 2017 https://www.youtube.com/watch?v=TH9vdMTbRG4
- Ritzau (2022): Hjælpeorganisationer får rekordmange ansøgninger om julehjælp, Politikken, 25. Nov, 2022
- P3 Essensen (2021): Derfor bliver alting dyrere, 18. nov 2021 https://www.youtube.com/watch?v=5v-vy59RfMQ
- Anders Byriel, Christian B.S. Christensen, Franz Cuculiza, Matias Møl Dalsgaard, Kasper Guldager, Aja Guldhammer, Pernille Blach Hansen, Mik Kristensen, Martin Petersen, Jais Valeur, Jeanett Vikkelsøe (Juni 2017): Danmark skal være verdenskendt for cirkulær økonomi, Berlingske, s. 19
- Johan Gudmandsen (2023): Nyt, grønt BNP giver naturen en stemme i Danmarks økonomi: Økonom og lektor siger, det nye, grønne regnestykke vil give et mere retvisende billede af BNP'et, Videnskab.dk, https://videnskab.dk/kultur-samfund/nyt-groent-bnp-giver-naturen-en-stemme-i-danmarks-oekonomi
- Karen og Huxi Økonomi for Dummies (2014), Multiplikatoreffekt og finanspolitik https://www.youtube.com/watch?v=9M5Qe7t7nn4
- Folketinget (2017) Dit Demokrati | Finansloven, https://www.youtube.com/watch?v=wmVKBzA2lqo
- Jakob Dall (2017) Doughnut-modellen: En ny økonomisk model for det 21. århundrede, Information (Uddrag)
- Vibeke Mikkelsen Hansen (2023): Hvad handler konflikten om store bededag om?, DR.DK, https://www.dr.dk/ligetil/hvad-handler-konflikten-om-store-bededag-om
- Micha Peled: "China Blue" (2005). 1 time og 27 min, https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/china-blue
- Faktalink (2022): Tøjproduktionens konsekvenser, https://faktalink.dk/tojspild/tojproduktionens-konsekvenser?check_logged_in=1

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Velfærdsstaten

Vi tager tit vores velfærdsstat for givet, men hvad er en velfærdsstat egentlig? I forlængelse af økonomi forløbet skal vi have et kort forløb om velfærdsstaten.

Formålet med dette forløb er at opnå et kendskab til forskellige velfærdsmodeller og de interne udfordringer som den danske velfærdsstat står overfor, for derigennem at kunne diskutere, hvordan den danske velfærdsstat bør indrettes nu og i fremtiden.

Forløbet vil behandle det følgende kernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Forløbet vil behandle følgende temaer:
- Hvilken slags velfærdsstat har vi i Danmark?
- Hvilke velfærdsmodeller findes der, og hvad kendetegner dem?
- Hvad er sammenhængen mellem de forskellige politiske ideologier og de forskellige velfærdsmodeller?
- Hvilke interne udfordringer står den danske velfærdsstat overfor?
- Hvor går grænsen mellem hvad, der er individets ansvar og velfærdsstatens ansvar?
- Hvilke løsninger findes der på velfærdsstatens udfordringer, og hvad er deres konsekvenser?


Kernebegreber:
Brugerbetaling, demografisk udfordring, forsikringsprincip, forsørgerbyrde, gensidig forsørgerpligt, korporativ velfærdsmodel, nedskæringsstrategi, overførsler, progressivt skattesystem, residual velfærdsmodel, retsprincip, serviceydelser, skønsprincip, sort arbejde, subsidiaritetsprincip, velfærdsmodel, velfærdsstat, udlicitering, udvidelsesstrategi, universel velfærdsmodel, universelle ydelser, øget individualisme, den danske model, flexicurity

Forløbet vil benytte følgende materiale:
- Peter Brøndum og Thor Banke Sørensen (2015) Luk Samfundet Op, 3. udgave, s. 201-208
- Peter Brøndum og Thor Banke Sørensen (2021) Luk Samfundet Op, 4. udgave, s. 204-211, 214-217
- Jakob Sorgenfri Kjær (2023) ”Kommuner om bred mangel på hænder: »Det skræmmende er, at det kun lige er begyndt og bare bliver værre herfra«”, Politikken, 16. marts https://politiken.dk/indland/art9259769/Kommuner-om-bred-mangel-p%C3%A5-h%C3%A6nder-%C2%BBDet-skr%C3%A6mmende-er-at-det-kun-lige-er-begyndt-og-bare-bliver-v%C3%A6rre-herfra%C2%AB
- P3 Essensen (2018): Hvad er den danske model? Danmarks Radio, https://www.youtube.com/watch?v=vX0KJLXR6Mw
- Invest in Denmark (2014) The Danish Flexicurity System, Udenrigsministeriet, https://www.youtube.com/watch?v=4jrtWjlpXr4
- DR (2018) Dilemma: Skal dyr medicin være gratis for alvorligt syge patienter?, Danmarks Radio, https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/velfaerden-under-pres
- DR (2018) Dilemma: Skal der spares på hjælpen til demente? Danmarks Radio, https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/velfaerden-under-pres
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Velfærdsstatens udfordringer 28-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Social arv i Danmark

I dette forløb skal vi dykke ned i mere sociologiske perspektiver ved at kigge på social arv og chanceulighed, for derigennem at kigge nærmere på ulighed i Danmark.

Formålet med dette forløb er bedre at forstå både negativ og positiv social arv, og hvordan vi påvirkes af vores socioøkonomiske udgangspunkter. Forløbet skal også give jer en dybere forståelse for hvilke former for ulighed der findes i Danmark, hvordan man kan forklare dem og hvordan man kan løse dem.

Forløbet vil behandle det følgende kernestof:
- Sociologi identitetsdannelse og socialisering
- Sociale og kulturelle forskelle.

Forløbet vil behandle følgende temaer:
- Hvordan adskiller det senmoderne samfund sig fra det traditionelle og det moderne?
- Hvad er social arv og chanceulighed?
- Hvordan påvirker vores socioøkonomiske baggrund vores valg af uddannelse?
- Hvordan påvirker vores socioøkonomiske baggrund vores indkomstniveau?
- Hvordan påvirker vores socioøkonomiske baggrund vores sundhed og forhold til sundhedsvæsnet?
- Hvilke forklaringer er der på social arv?
- Hvilke løsninger er der på social arv?

Kernebegreber: chanceulighed, negativ social arv, positiv social arv, socioøkonomisk baggrund, økonomisk kapital, kulturel kapital, social kapital, habitus, symbolsk kapital, social mobilitet, mønsterbryder, determinisme, social reproduktion, senmoderne samfund, moderne samfund, traditionelle samfund, aftraditionalisering, individualisering, refleksivitet, ekspertsystemer, generationsmobilitet, karrieremobilitet, socialt udsatte, social eksklusion, social marginalisering, felt, relativ fattigdom, absolut fattigdom

Forløbet vil benytte følgende materiale:
- Peter Brøndum & Thor Banke Hansen (2015): Luk Samfundet Op! 3. udgave, s. 101-107
- Maria Bruun Bundgård, Evald Bundgård Iversen og Thomas Secher Lund (2014): Sociologisk Set – en grundbog i sociologi, s. 115-126
- Susan Knorreborg (2020) [uddrag af]: Højskolelærer og ph.d.: »Man hjælper ikke de stressede unge ved bare at sige, at de ikke skal stresse«, Politikken, Debat sektionen (3 sider)
- DR (2018). Metode: Sammenligning, Øvelser i statistik, DR. https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/ovelser-i-statistik (4 min)
- DR (2018). Metode: Cherry Picking, Øvelser i statistik, DR. https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/ovelser-i-statistik (1,5 min)
- DR (2018). Databaser, Øvelser i statistik, DR. https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/ovelser-i-statistik (4 min)
- Per Thiemann (2023): UDDRAG: Det danske uddannelsessystem tager fra de fattige og giver til de rige, Politikken (2 sider)
- Rockwool Fonden (2020): Sociale forskelle i sundhed, Rockwool Fondens Podcast:
- https://en.rockwoolfonden.dk/publications/sociale-forskelle-i-sundhed/ (16 min)
- DR (2016). Dokumentar: En syg forskel, afsnit 2 https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170 (42 minutter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dansk økonomi

Økonomiske mål (Vækst, arbejdsløshed, inflation, betalingsbalance, statsbudgettet, fordeling, grøn vækst)
Det økonomiske kredsløb
Forsyningsbalancen
Konjunktursvingninger
Markedsmekanismen
Makroøkonomiske teorier
Økonomisk vækst og BNP
Beskæftigelse pg arbejdsmarked
Den offentlige sektor og finanspolitik
Skat
Velfærdsstaten og omfordeling
Pengepolitik og inflation
Bæredygtig vækst
Betalingsbalancen, konkurrenceevnepolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Køn og identitet

Hvad er køn?
Køn og muligheder, køn og identitet + Historisk overblik ift. seksualitet
Køn og seksualitet
Arbejdet med data fra Danmarks Statistik, herunder lønforskelle, det kønsopdelte arbejdsmarked og uddannelsesvalg
Familie, dobbeltforsøgerfamilie
Normer
Kønsroller
Funktionalisme
Marxisisk feminisme
Primær, sekundær socialisering, tertiær socialisering
Dobbeltsocialisering, sommerfuglemodellen
Køn og institutioner, kønsneutrale institutioner
Uddannelse og kønsopfattelser
Kultur-definitioner
Integration
Indvandre og efterkommere
Social kontrol
Mønsterbrydere
Kønsrelateret vold
Voldtægt og voldtægtskultur
Partnervold og vold mod minoriteter
Social eksklusion
Mønsterbryder
Rollemodeller (Kim Schumacher)
Biologisk determinisme
Køn som social konstruktion
Patriarkat
Smalt og bredt politikbegreb
Easton: Definition af politik og model over det politiske system
Privat og politisk emne
Den første, anden og tredje feminismebølge + Fjerdebølge feminisme
Magtbegreber: Direkte-, indirekte-, strukturel-, institutionel-, diskursiv magt, Empowerment
Ligestilling
Tørklæderevolutionen
Pierre Bourdieu: Økonomisk, social og kulturel kapital. Symbolsk kapital. Habitus. Felt. Social reproduktion. Symbolsk vold.
Judith Butler: Diskurser, Heteronormativitet
Henning Beck: Det Valgfrie køn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Klimakrisen kradser 1.del

Klima:
Dette er kørt som et casebaseret forløb, hvor klimaudfordringerne er blevet undersøgt ud fra en politisk og en økonomisk vinkel. Forløbet blev delt i to af skemamæssige årsager. Dette er forløbsplanen både for del 1 og 2.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Økonomi
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Centrale begreber og modeller
FN
IPCC
COP
(Kyoto- og Parisaftalen)
EU’s klimapolitik
EU’s kvotehandelssystem
Dansk Klimapolitik
Den danske Klimalov
Eastons model
Kåre Strøms typologi (Policy-, vote- og officeseeking)
Molins model (Interessefaktor, opinionsfaktor, popularitet, kontinuitet, parlamentarisk faktor, personfaktor)
Fordelingspolitik
Værdipolitik
Kernevælgere
Marginalvælgere
Issue-voters
Motiver for kommunalpolitik (Økonomisk-, Politisk og idealistisk motivationsfaktor)
Fælles gode
IPAT-ligningen
Den miljømæssige Kuznet-kurve
Senariemodellen (fig. 4.12 s. 216)
Udbuds- og efterspørgselskurven med samfundsmæssige eksternaliteter (fig. 4.14 s. 220)
Det omkostningsoptimerende punkt ed reduktion af CO2udledning (fig 4.16, s. 223)
Kontraktiv finanspolitik i kampen mod klimaforandringer
CO2-afgifter
Ekspansiv finanspolitik i kampen mod klimaforandringer
Strukturpolitik i kampen mod klimaforarndinger

Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet individuelt, i grupper samt i par. Eleverne har desuden lavet et lille spørgeskema omkring klimaadfærd og villighed til ændring af denne. Derudover har eleverne besøgt Gladsaxe Rådhus, og fået indsigt i, hvad der konkret bliver gjort i Gladsaxe kommune i forhold til klima- og miljø.
Eleverne har desuden arbejdet i små grupper med et lille projekt om økonomi og klima.

Grundmaterialet som forventes læst:
Bogen:
Hasselbalch, Morten og Knudsen, H. Michael: Klima og bæredygtighed i et samfundsfagligt perspektiv. 2020. Columbus s. 113-143, 167-183, 204-207, 213-236 (74 sider)
Artikler:
Uddrag af: ”Doughnut-modellen: En ny økonomisk model for det 21. århundrede” Interview med Kate Raworth i Information d. 23. Maj 2017 (5 sider)
”Hvad 2030-planen kan lære os om SVM-regeringens klimapolitik”. Mandag Morgen. 11. November 2023 (5 sider)
”Mette Frederiksen tog selv klimaet op. Men hun køber ikke kritikken fra vælgerne.” Politikken. 16. August 2023. (4 sider)
”Social demokratiet – et parti splittet mellem klima og velfærd” Information. 6. Oktober 2020 (8 sider)
”Den grønne forestilling” Weekendavisen. 15. December 2023. (6 sider)

(102 sider i alt)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Medier og demokrati

Medier og demokrati
Tværfagligt forløb i Dansk og Samfundsfag. Halvdelen af klasse skrev SRO om emnet.
Eleverne er blevet præsenteret for forskellige typer af demokrati, og har efterfølgende undersøgt mediernes rolle i demokratiet. Afslutningsvis har vi debatteret om demokratiet er i krise.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Centrale begreber og modeller
Direkte demokratir
Repræsentativt demokrati
Konkurrence demokrati
Demokratideltagelsesdemokrati
Typer af demokrati (parlamentarisme vs. Præsidentialisme)
Sociale medier
Kommunikationsmodellen
Meningshorisont
Handlingshorisont
Gate-keeper
Fake news
Alternative fact
Medialisering
Revolver journalistik
Nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, konflikt, identifikation, sensation)
Politisk dagsorden (herunder Traditionel samt alternativ opfattelse af hvem der er dagsordensættende)
Priming
Framing
Diskurs
Spin
Ambivalente vælgere
RAS-modellen (fig. 7.12)
Deliberativt demokrati
Habermas:
Deliberativt demokrati
Kommunikativ rationalitet
Kommunikativ handlen
Livsverden
Systemverden
Koloniseringstesen
Den borgerlige offentlighed


Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet individuelt, i grupper samt i par.

Grundmaterialet som forventes læst:

Bøger:
Henriksen, Per: ”Politikbogen”. 2022. Columbus. S. 155-178, 276-281 (28 sider)
Brøndum, Peter & Hansen, B. Thor: ”Luk samfundet op”. 3. Udgave 2017. Columbus. S. 127-131. (5 sider)
Rasmussen, H. Jesper: ”Politik, kultur, konflikt og konsensus”. 2013. Columbus. S. 27-29, 134-138. (8 sider)

Artikler:
” Habermas har undersøgt, hvordan de sociale medier påvirker vores samfund. Diagnosen er ikke opmuntrende”. Information. 26. november 2022. (9 sider)
Eleverne har desuden beskæftiget sig med forskellige dele af: Kulturministeriet, slots- og kultursstyrelsen ”Mediernes udvikling i Danmark”. Rapport fra 2017. (2 sider)

(52 sider i alt)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Klimakrisen kradser 2. del

Se forløbsbeskrivelsen for klima del 1.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diskussion fattigdom og ideologi 05-03-2024
Sammenligning 07-04-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EU

EU
I dette forløb har eleverne arbejdede med EU. Eleverne har arbejdet med hvilken betydning EU har for det danske arbejdsmarkedet. Derudover har eleverne gennem et rollespil arbejdet med flygtningekrisen, hvor de gennem rollekort agerede ministerrådet, og dermed fik en mere praktisk indsigt i hvordan samarbejdet i EU foregår. Afslutningsvis har de gennem integrationsteorierne undersøgt hvor EU samarbejdet er på vej hen.
Eleverne har deusden deltaget i en debat mellem EP'er som stiller op til EP-valget 2024, hvor seks partier fra repræsenteret.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa

Centrale begreber og modeller
- Kendskab til EU’s historie
- Kendskab til Københavnerkriterierne
- Udvidelse i dybden
- Udvidelse i bredden
- Suverænitet (formel og reel)
- Fri bevægelighed
- Det indre marked
- Harmonisering af regler
- Nærhedsprincippet
- Overstatsligt
- Mellemstatsligt
- Forordning
- Direktiv
- Europa kommissionen
- Europa parlamentet
- Ministerrådet
- Det europæiske råd
- EU domstolen
- Lovgivningsprocessen
- Folketingets Europaudvalg
- De danske EU forbehold
- Social dumping
- Brain drain
- Overenskomst
- Intergrationsteorierne (Føderalisme, neofunktionalisme og liberal intergovenmentalisme)

Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet individuelt, i grupper samt i par. Desude nhar eleverne lavet rollespil vedrørende lovforslag fra kommissionen og fordeling af flygtninge.

Grundmaterialet som forventes læst:

Bøger:
Folketinget: EU på kryds og tværs. 2020. S. 7-17, 23-38, 40-70, 75-80, 89-96, 101-104, 116-129, 131-134, 153-161. (91 sider)
Frederiksen, Lars: EU’s udfordringer, en casebaseret grundbog. Columbus. S. 72-83 (11 sider)

Artikler:
Uddrag af: ” Den store historie om, hvordan EU for alvor rykkede sammen, »er både opsigtsvækkende og underfortalt«” Information d. 10. Maj 2017 (9 sider)
Dr.dk: ” EU vedtager nye regler på migrations- og asylområdet”. Dr.dk 10. april 2024 https://www.dr.dk/nyheder/eu-er-klar-med-nye-regler-paa-migrations-og-asylomraadet  (3 sider)
Eleverne har desuden læst: ”Hævn på rastepladsen” Weekendavisen 4. februar 2022. Eller:  
”Udenfor politiets rækkevidde” Weekendavisen 9. Januar 2020. (5 sider)

(119 sider i alt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Hvad er ulighed?

Følgende er gennemgået i dette forløb om ulighed:
- gini-koefficient
- Palma rationen
- Absolut, relativ og subjektiv ulighed
- Socialklasser
- Pierre Bourdieu (habitus, social-, kulturel- og økonomisk kapital)
- Cases: Dovne Robert, Græde Mille, Fattig Carina, Luksus Tanja
- Hvordan forholder de danske partier sig til den økonomiske og sociale ulighed
- Ulighed i forhold til køn (hvorfor tjener mænd mere end kvinder?)
- Ideologiernes syn på ulighed, herunder flg teoretikere …
- Robert Nozick (neoliberalisme → berettigelsesteori → skat er tyveri → man skal have lov til at beholde de penge, man selv har tjent)
- Friedrich Hayek (neoliberalisme → ulighed er subjektiv → kan derfor aldrig lægge nogen rimelig grænse for fx skat → derfor bør omfordeling undlades)
- John Rawls (socialliberalisme → vi har ikke samme udgangspunkt → samfundet bør skabe rammerne for, at alle kan nå deres mål)
Grundbog: Brøndum/Jensby: Ulighedens mange ansigter (2. udg.)
Derudover har vi set et afsnit af serien ”Barndom på bistand” og forholdt den til ovenstående emner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Danmark og USA

I dette forløb har vi sammenlignet Danmark og USA på en række parametre, dog med særligt fokus på det amerikanske valg. Følgende er gennemgået:
- Velfærdsmodeller, den residuale, den korporative og den universelle)
- Velfærdsydelser i USA: Food Stamps, Obamacare, Medicaid, Medicare
- skattetryk i USA vs Danmark og hvad skatten primært bruges på i de to lande. Begreber til skat: Kildeskat, topskat, marginalskat, degressiv skat, progressiv skat, flad skat.
- præsidentialisme vs parlamentarisme (herunder positiv og negativ parlamentarisme)
- Valgsystemer (forholdstalsvalg i DK vs flertalsvalg i USA)
- Filibuster som politisk redskab
- Gerrymandering og valgmandssystemet,
-       Svingstater
- Magtens tredeling, herunder checks and balances
- Kongressens og dens to kamre, herunder lovgivningsprocessen i USA sammenlignet med den danske lovgivningsproces.
- Vælgertyper og vælgeradfærd i DK og USA, herunder Downs adfærdsmodel og Michigan modellen
- Negative partisanship
Vi har løbende arbejdet med indeksering, statistisk usikkerhed og lineær regression.

Grundbog: Brøndum, Peter; Rasmussen, Annegrethe: "USA´s Udfordringer", 3. udg. Forlaget Columbus.

Arbejdsmetoder:
- Pararbejde
- Gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Danmark og EU

:
- EU´s vigtigste institutioner, herunder EU-Parlamentet, EU-Kommissionen, Ministerrådet, Det Europæiske Råd, EU-Domstolen samt ECB
- Dublin-Forordningen
- EU´s lovgivningsproces, herunder trilogernes betydning (de uformelle forudgående drøftelser mellem parlamentarikere og ministre)
- Integrationsteorierne, herunder Funktionalismen, Intergovernmentalismen, Transaktionsanalysen og Føderalismen.
- De europæiske befolkningers syn på EU. Hvor er de skeptiske, og hvor er de store tilhængere?
- Schengen-samarbejdet
- Direktiver og Forordninger
- Nærhedsprincippet
- Vi har overordnet kigget på de 7 grupper i EU-parlamentet og placeret dem på den fordelings- og værdipolitiske akse.
- Endelig har vi set på uenigheden i EU´s medlemslande, når det kommer til flygtninge- og integrationspolitik.
Der er foretaget beregninger for statistisk usikkerhed i forbindelse med det kommende valg til Europaparlamentet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 International Politik

I forløbet undersøger vi international politik og internationale forhold. Vi skal bl.a. se på, hvordan stater fører udenrigspolitik, og hvilke muligheder et land har alt efter størrelse, indbyggertal og militære og økonomiske kapabiliteter. Der har været særlig fokus på Arktis og USA´s ønske om kontrol med Grønland. Følgende stof er i den forbindelse gennemgået i forløbet:
- Sikkerhedsliggørelse (Københavnerskolen)
- Realisme (Hans Morgenthau, stater som aktører) og
- Idealisme (Liberalisme) → Francis Fukuyama, int. organis./handel/interdependens, osv)
- Neorealisme (magt og polaritet er de vigtigste faktorer i IP→K. Waltz)
- Konstruktivisme (A. Wendt: Staters identitet og interesser er ikke givet, men formes i samspillet mellem stater. Normer og ideer kan ændre den internationale orden over tid).
- Francis Fukuyama og The End of History
- Samuel P. Huntington, Clash of Civilizations
- Hegemoniteorien
- Magtbalancering
- Bandwagoning, (fx at DK var med i Nato helt fra starten, men også fx dansk udenrigspolitik i dag og vores muligheder (fokus: Ukraine og Grønland og USA´s ønske om at kontrollere Grønland)
- Hård magt / blød magt
- Demokratitesen
- Globalisering
- Plussumsspil, nulsumsspil
- Formel og reel suverænitet (formel: nedskrevne love og retsakter, hvor andre stater officielt anerkender en stats suverænitet og dermed accepterer ikke fx at krænke dets territoriale integritet, osv. Reel suverænitet: henviser til den faktiske evne en stat har til at udøve kontrol og beslutningskompetence inden for sit eget territorium. Dette kan omfatte regeringens evne til at gennemføre love, beskytte borgerne og opretholde orden. Mens formel suverænitet beskæftiger sig med den retlige ret til suverænitet, fokuserer reel suverænitet på den praktiske evne til at udøve suverænitet uden indblanding fra eksterne aktører, som f.eks. internationale organisationer eller andre stater)
- Viden om mål og midler for enkelte aktører
- FN, herunder Sikkerhedsrådet og Generalforsamlingen, samt vigtige underorganisationer (WTO, UNHCR, UNESCO, osv)
- Nato
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Økonomi i en global kontekst

Forløbet har fokus på både dansk og international økonomi, hvor vi bl.a. har kigget på, hvilke effekter, Trumps toldsatser kan få, og hvordan det især kan ramme den amerikanske økonomi. Følgende er gennemgået i forløbet, der i øvrigt bygger videre på  økonomiforløbet fra 2.g:
- Finanspolitik (ekspansiv vs kontraktiv) → John Maynard Keynes
- Monetarisme → Milton Friedman
- Forsyningsbalanceformlen Y+M=C+I+X
- Protektionisme, herunder effekten af Trumps toldsatser
- Pengepolitik (justering af renten)
- inflation / deflation
- Prisdannelse ud fra udbud og efterspørgsel
- Philips-kurven
- Laffer kurven
- Det økonomiske kredsløb
- De samfundsøkonomiske mål
- Betalingsbalancen
- Strukturpolitik: Arbejdsmarkedspolitik, herunder opkvalificerings- og stramningsstrategi; Erhvervspolitik; skattepolitik og uddannelsespolitik
- Købekraftspariteter (herunder Big Mac Index)
- Løbende og faste priser
- Finanskrisen 2008, med særligt fokus på det amerikanske boligmarked og banksystem → Incitamentsstrukturer (Moodys og Standard&Poors), cdo, shorting. Vi har her set filmen ”The Big Short”.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer