Holdet 2022 SA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jacob Thamdrup Jensen, Mette Weismann Israel, Morten Barslund Gregersen, Peter Gøtzsche
Hold 2022 SA/b (1b SA, 2b SA, 3b SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velfærdsstaten
Titel 2 Dansk Politik og Demokrati
Titel 3 Forløb 3: Fattigdom og ulighed
Titel 4 Forløb 4: Økonomi og bæredygtighed
Titel 5 Forløb 5: Demokrati og Korankrisen
Titel 6 Forløb 6: Vold mod kvinder
Titel 7 Forløb 7: Parti-vælgeradfærd og mediernes rolle
Titel 8 Vælgeradfærd og beregninger
Titel 9 Sociologi
Titel 10 IP - Dansk udenrigspolitik
Titel 11 Økonomi
Titel 12 Forløb 8: EU og Danmark
Titel 13 Forløb 8: EU og Danmark
Titel 14 Politik
Titel 15 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velfærdsstaten

Under overskriften "Velfærdsstaten" arbejder klassen med udfordringer for velfærdsstaten. I den
forbindelse har klassen arbejdet med økonomiske og strukturelle udfordringer for velfærdsstaten
og med danskernes holdning til velfærdstaten.
Herunder har holdet arbejdet med især den danske universelle velfærdsstat og dens udfordringer. I
den forbindelse har klassen arbejdet med velfærdsklemmer og forandrede holdninger og
forventninger til velfærdsstaten, samt de danske politiske partiers holdninger til velfærdsstaten.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden om økonomi og politik til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger på det økonomiske område og konsekvensen deraf
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål, opsøge informationskanaler og anvende forskellige
materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- Formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
- Formidle og analysere på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog og diskutere en
faglig problemstilling.
Kernestoffet i dette forløb er følgende:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Politiske partier i Danmark
- Sociale forskelle
- Kvantitativ metode
Mere specifikt fokuserer forløbet på følgende centrale begreber:
- Marslows behovspyramide
- Velfærdstrekanten
- Stat, marked og civilsamfund
- Velfærdsstat og velfærdsprincipper
- Velfærdsmodeller, herunder den universelle, residuale og kooperative velfærdsmodel, herunder
partiernes holdninger til disse
- Velfærdsstaten udfordringer, herunder demografi, individualisering, immigration, forventninger og
globalisering
- Strategier til løsninger af velfærdsstatens udfordringer, herunder udvidelses- og
nedskæringsstrategien
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskernes holdning til velfærdsstaten 28-11-2022
Hvad kan vi udlede? 02-12-2022
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dansk Politik og Demokrati

Under overskriften "Dansk politik og demokrati" berører eleverne en række temaer indenfor politik-
delen af samfundsfaget. Her vil eleverne arbejde med problemstillinger der vedrører det politiske system, politiske beslutningsprocesser, demokrati og styreformer samt politiske
deltagelsesmuligheder.

Faglige mål - Eleverne skal kunne:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer
-Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Undersøge, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige
sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige
begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestoffet i dette forløb er følgende:
-Politiske ideologier, fordelings- og værdiakse og partiadfærd
-Politiske beslutningsprocesser og styreformer i Danmark
-Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
-Demokratiformer, medborgerskab, ligestilling mellem kønnene
Mere specifikt indeholder forløbet følgende centrale begreber:
- De klassiske ideologier: Socialisme, Liberalisme og Konservatisme
- Demokratiformer, demokratiske rettigheder og pligter, medborgerskab og ligestilling mellem
kønnene
- Easton's model for det politiske system
- Politiske systemer og magtens tredeling herunder magtbegrebet, lovgivningsprocessen i DK og
parlamentarisme
- Politiske partier og ideologier, værdi- og fordelingspolitik, den nye højre/venstre skala og
partiernes placering
- Teorier vedr. partiadfærd, herunder Molin's model, Adfærdstrekanten og Anthony Down,
kernevælgere og marginalvælgere
- Eksterne aktører med indflydelse på de politiske processer, herunder EU
- Politiske deltagelsesformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Fattigdom og ulighed

I tema 3 skal vi arbejde med ulighed i samfundet, og det betyder vi nu bruger sociologien og dens centrale begreber.
Vi skal arbejde med forskellige måder man i samfundsfag opdeler i ligheder og forskelle f.eks. i livsformer og livsstile.
Fra viden om livsformer og livsstile bevæger vi os ind i temaets centrale omdrejningspunkt, nemlig ulighed og fattigdom i Danmark. I vil i forløbet få styrke  evnen til at kende forskel på eksempelvis ulighed (social og økonomisk) og fattigdom i Danmark, og styrket jeres muligheder for at kunne redegøre for den tidsmæssige udvikling i henholdsvis uligheden og fattigdommen i Danmark.
Desuden er det ambitionen at styrke jeres evne til at kunne træde ind i en faglig diskussion om, hvorfor både økonomisk og social ulighed og fattigdom opstår, og hvad vi kan gøre for at reducere den, såfremt vi finder udviklingen negativ (læs: bliver for stor).
Foruden begreberne ulighed og fattigdom vil I også blive introduceret til en række centrale sociologiske begreber som fx social mobilitet, social arv, social marginalisering, social stratificering, mønsterbryder, ligesom I vil stifte bekendtskab med henholdsvis Pierre Bourdieus teori (kapital, habitus og felt) og Basil Bernsteins sprogkodeteori. Teorier, som det er ambitionen, at de skal forsøge at bringe i anvendelse i forhold til at kunne deltage i en diskussion og evt. komme med forslag til, hvad der kan gøres for at ændre på uligheds- og fattigdomsudviklingen i Danmark.

Litteratur og materialer:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke, Luk samfundet op 3 udg, s. 26-27, 89-107, s. 21
Video fra LSO, Henrik Dahl fortæller om livsstilsegmenterne, s. 2
Gallups kompas, Test dig selv, Hentet fra: http://tvm.gallup.dk/jub/testdigselv.htm, s. 2
Fagbladet 3F, Se de mest attraktive job, s. 3
TV2: Alt det vi deler afsnit 1-2, https://www.youtube.com/watch?v=B3_52CULpJg, 2
P3 ”Alt det lort vi deler”, https://youtu.be/FcUtHfV6p6I, s. 1/2
Interaktiv hjemmeside, Handlerummet: https://handlerummet.dk/, s. 4
Film: DR.dk, Danskere lever under fattigdomsgrænse (uddrag), s. 3
Film: MitCFU, Fattige danske børn - den usynlige arv (uddrag), s. 3

Kernestof og faglige mål:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data

forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Økonomi og bæredygtighed

I dette tema skal vi arbejde med bæredygtighed og økonomisk vækst - hvor nogle mener de to størrelser er hinandens modsætninger, så er der andre som mener, at økonomisk vækst er den eneste vej til at møde de globale udfordringer, hvor andre mener, at økonomisk vækst er årsagen til problemer med bæredygtighed.
Vi skal undersøge hvilken af de to forklaringer som holder vand, og samtidig skal vi kigge på nationale og internationale aktøres holdninger til selv samme spørgsmål.
I skal kunne efter endt forløb:
Have viden om hvad økonomi betyder
Mangel og vækstbehov
Forskellige arenaer for behovstilfredsstillelse dvs. markedet, staten eller det civile samfund
En kender til økonomiske systemer såsom markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi
I kender de samfundsøkonomiske mål
I kan arbejde med det økonomiske kredsløb
I ved hvad konjunkturer er
I ved hvilke økonomiske politikker man anvender ved økonomiske kriser eller opture
I kender til Donut-teorien
I kan skelne mellem tilhængere at vækst ideologien og modstandere

Litteratur og materialer:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke, Luk samfundet op 3 udg. kap 8
Eleverne har undersøgt partiernes hjemmesider for holdninger til med forskelle i indkomst, livskvalitet og forbrug, s. ?
Danmarks statistik: Nøgletal for dansk økonomi,  https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/nationalregnskab, s. 5
Film: Hvad er økonomiske konjunkturer, LSO (blå udg), s. 1
Danmarks statistik: Et overblik over dansk økonomi, https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi, s. 2
Film: Partierne om økonomisk politik, LSO 3 udg., s. 5
Kihl, Liv Anderssonog Cour, Liv la, Bæredygtighed – en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, kap 4, s. 12,5

Materiale til skriftlighed:
Hypoteser: https://sites.google.com/view/samfundsfag-marie-berg-carlsen/skriftlighed/opstil-hypoteser, s. 1
Sammenligning: https://sites.google.com/gg-drev.dk/skr-samf/genre-til-den-skriftlige-eksamen/delopgaver/sammenlign?authuser=0, s. 1 og https://sites.google.com/view/samfundsfag-marie-berg-carlsen/skriftlighed/sammenlign, s. 1
Udled (beregninger): https://sites.google.com/view/samfundsfag-marie-berg-carlsen/skriftlighed/udled, s. 1

Kernestof og faglige mål:
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
politiske ideologiers holdning til vækst og bæredygtighed

anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hypoteser 21-08-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Demokrati og Korankrisen

I dette tema 5 skal vi arbejde med demokrati og frihedsrettighederne, som er grundstenene i et folkestyre. Ingen frihedsrettigheder intet demokrati.
Men i lyset af de seneste koranafbrændinger (ca. 173 af slagsen) er diskussionen om frihedsrettighedernes ubøjelighed, især ytringsfriheden, blevet genstand for ophedet debat. På den ene side de som mener bog-eller koranafbrændinger slet ikke er ytringer, men blot provokationer og bør forbydes, og på den anden side de som netop mener alle handlinger - også afbrændinger, er ytringer, som bør beskyttes.
Regeringen er netop kommet med et lovforslag:

"1. I § 110 e indsættes som stk. 2: »Stk. 2. På samme måde straffes den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds gør sig skyldig i utilbørlig behandling af en genstand med væsentlig religiøs betydning for et trossamfund eller en genstand, der fremstår som en sådan.«"

Spørgsmålet for dette forløb er derfor netop en undersøgelse af:
Det politiske system
Demokratiformer og typer
Frihedsrettighederne
Forholdet mellem et sekulært samfund og hensynet til religiøse mindretal
Molinsmodel og andre modeller vedr. analyse af politiske handlinger og standpunkter både blandt politikere, vælgere og meningsdannere

Litteratur og materiale:
RASMUSSEN, JESPER HJARSBÆK, Politikkens kernestof,  s. 8-15, s. 16-17, 18-27, 27-32,  34-41, 42-49,  101-115, 130-141, 160-172,
Artikler og nyhedsindslag:  
https://www.dr.dk/drtv/episode/tv-avisen_-regeringen-vil-forbyde-koranafbraendinger
Eleverne har fundet artikler om danskernes mening om Lovforslaget (1 lovforslagsudkast)
https://ugeavisen.dk/indland/hver-anden-vil-forbyde-paludans-koranafbraendinger-foran-ambassade
https://www.bt.dk/politik/ny-maaling-stor-opbakning-til-forbud-mod-koranafbraendinger
https://www.dr.dk/drtv/se/tv-avisen_-frustrationer-over-spareplaner_409682
Ytringsfrihed bør aldrig være et mål i sig selv " fra Altinget d.  1. august 2023
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-02-02-bekymrede-joediske-samfund-i-norden-fordoemmer-koranafbraendinger
https://www.altinget.dk/etik/artikel/muslimske-og-joediske-foreninger-bakker-op-men-modstanden-mod-koranlov-er-massiv-faa-et-overblik-over-hoeringssvarene
https://www.altinget.dk/etik/artikel/biskop-naar-man-overhoerer-mindretallet-er-det-et-brud-paa-den-demokratiske-tillid
https://www.altinget.dk/artikel/overblik-det-siger-partierne-til-regeringens-koran-forslag
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/koranloven-genfremsaettes-i-folketinget-efter-efteraarsferien
https://www.dr.dk/drtv/se/tv-avisen_-regeringen-aendrer-i-forslag-om-koranlov
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-ytringsfriheden-under-pres_407281 (uddrag)
Besøg fra USA ambasadør:
https://lex.dk/ambassade, https://lex.dk/diplomatisk_immunitet, https://um.dk/om-os/organisation/hvad-laver-en-ambassade
Partiernes hjemmesider:
Eleverne har selv undersøgt de forskellige partiers holdninger
Folketingets hjemmeside:
https://www.ft.dk/undervisning/undervisningsfilm, https://www.ft.dk/samling/20222/lovforslag/l133/index.htm, https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20222/uru/td.1972514.aspx?from=01-09-2023&to=30-10-2023&selectedMeetingType=Udvalg&committee=&as=1#player, https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20222/uru/td.1972514.aspx?from=01-09-2023&to=30-10-2023&selectedMeetingType=Udvalg&committee=&as=1#player

Kernestof og faglige mål:
politiske ideologier, skillelinjer
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark

anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde
forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sammenligningsøvelse 1 del 08-09-2023
Sammenligningsøvelse del 2 02-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Vold mod kvinder

I dette tema skal visom tema overskriften mere end antyder, arbejde med vold mod kvinder, samtykke loven, samt den stadig manglende ligestilling mellem mænd og kvinder.
Vi skal først og fremmest afdække hvor slemt det står til dvs. via statistik undersøge og sammenligne Danmarks voldstal specifikt rettet mod kvinder.
Så skal vi undersøge hvorfor kvinder i langt højere grad udsættes for vold, hvorfor vi skal kigge på kønsroller og kønsteorier.
Vi skal kigge på sammentykkeloven, hvad den handler om, og især hvad den ikke handler om, og hvilken effekt denne har haft.
Vi skal kigge på feminismens fire bølger og forholde os til hvilken påvirkning de har haft.
Og til slut skal vi undersøge forskellige partiers og ideologiers holdninger, samt hvilke bud de har på løsningen af problemet.

Litteratur og materiale:
Storr-Hansen, Anna, Ditlevsen, Kia og Studstrup, Køn og ligestilling, 2 udg. s. 7-12, 13-19, 19-24, 24-29, 30-39,  47-62, 62-73, 108-116
Film: Vejen er lang - om Kvindebevægelsens historie, Mette Knudsen, 2016
Artikel: https://www.dr.dk/drtv/se/saadan-overlever-du-et-voldeligt-forhold_-bare-kom-afsted_276303
Om kønsroller: https://www.youtube.com/watch?v=nWu44AqF0iI
Artikel: https://www.vice.com/da/article/medierne-har-begaaet-et-perfekt-karaktermord-paa-12-talspigerne-broadly/
Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/indland/rigsadvokaten-slaar-fast-samtykkeloven-fungerer-efter-hensigten

Eleverne har selv fundet statistik vedr. forskellige typer overgreb mod kvinder

Skriftlighed:
Notat: https://sites.google.com/view/samfundsfag-marie-berg-carlsen/skriftlighed/skriv-et-notat, https://sites.google.com/gg-drev.dk/skr-samf/genre-til-den-skriftlige-eksamen/delopgaver/skriv-et-notat
Udled: https://sites.google.com/view/samfundsfag-marie-berg-carlsen/skriftlighed/udled
Sammenlign synspunkter: https://sites.google.com/view/samfundsfag-marie-berg-carlsen/skriftlighed/sammenlign
Diskussion: https://sites.google.com/view/samfundsfag-marie-berg-carlsen/skriftlighed/diskut%C3%A9r og https://sites.google.com/gg-drev.dk/skr-samf/genre-til-den-skriftlige-eksamen/delopgaver/diskut%C3%A9r (har anvendt to forskellige sites omkring skriftlighed i samfundsfag)

Kernestof og faglige mål:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
komparativ metode og casestudier
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data

anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftligopgave tema 5 10-12-2023
Genaflevering 20-12-2023
Aflevering af hele opgaven med notat 05-01-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Parti-vælgeradfærd og mediernes rolle

I dette tema skal vi arbejde med, som titlen antyder med parti-og vælgeradfærd. I den forbindelse skal vi ligeledes undersøge mediernes rolle, da medierne er bindeleddet mellem partier og vælgere, selvom politikkerne og vælgernes brug af sociale medier har fået en stigende betydning.
Temaet hænger sammen med forberedelse til SRO, hvor matematik og samfundsfag skal arbejde sammen tværfaglig. I den forbindelse får vi både arbejdet med kernestof samt øvet os i endnu en af de skriftelige genrer nemlig statistisk usikkerhed.

Litteratur og materiale:
Vi var en tur i Epinion og lære om statistisk usikkerhed og indsamling af statistisk data
Rasmussen, Jens Hjarsbæk, Politikkens kernestof, s. 66-70, 71-78, 80-95, 98-108
Eleverne har undersøgt de forskellige partier med udgangspunkt i øvelse 6.1 i ovenfor nævnte grundbog
Hjemmeside: www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger. Elevernes egen undersøgelse af vælgervandringer hos partierne.
Film: Kongekabale, Nikolaj Arcel, 2004
SRO materiale:
DR.dk: Meningsmåling 2. feb. 2024, procentfordeling og mandatfordeling
Information d. 24. februar 2024, Mette Frederiksens regering bygger på grov fejllæsning af vælgerne
DR.dk d. 15. DEC 2023: Ringberg efter et år med regeringen: Vælgerne mistede hurtigt begejstringen

Skriftlighed:
Statistisk usikkerhed på henholdsvis: https://sites.google.com/view/samfundsfag-marie-berg-carlsen/skriftlighed/udled og https://sites.google.com/gg-drev.dk/skr-samf/matematik-i-samfundsfag/statistisk-usikkerhed

Kernestof og faglige mål:
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data

anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lille øvelse i diskussion 23-01-2024
Hypoteseopgave 02-02-2024
Udled opgave og statistisk usikkerhed 09-02-2024
Notat-øvelse om vælgeradfærd 11-02-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vælgeradfærd og beregninger

Kort forløb, hvor vi først arbejder lidt med vælgeradfærd ved det amerikanske valg. Derefter fokuserer vi på beregninger og skriftligt arbejde i samfundsfag.


Faglige mål:

påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler

analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi


PG underviser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 IP - Dansk udenrigspolitik

Kernestof
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin

Litteratur
- International Politiks Kernestof (2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Økonomi

Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne ogarbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt

Litteratur
- Økonomiens Kernestof (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 8: EU og Danmark

I dette tema skal vi - surprise arbejde med EU, og det skal vi fordi der snart er valg til Europaparlamentet, og vi derfor skal vi noget om denne spændende begivenhed. Vi skal også vide noget om EU fordi en stor del af samligtlige regler og love i Danmark er vedtaget eller bestemt af EU.
Vi skal i forløbet lære om EUs historie, dens institutioner og hvorfor EU samarbejdet er vigtigt. Derudover skal vi kende noget til Danmarks rolle i EU samt de andre landes.
Til slut skal vi også undersøge de udfordringer samarbejdet har samt de som kan komme til.
Såååå velkommen til EU - Den europæiske union

Litteratur og materiale:
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk, Politikkens kernestof, s. 188-211

Hjemmesider:
Folketingets undervisningssider om EU:
EUs institutioner: https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner/elevopgaver
EUs historie: https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/50-aar-sammen-i-eu
Europa parlamentet: https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/parlamentet#36372E9BADCB4E38B18A206BCC26D86F

Artikler:
Information d. 3. maj 2019, Barsel til mænd, GDPR og strammere klimakrav til biler: Europa-Parlamentet får stadig mere magt
Altinget d. 3. juni 2024, Overblik: Her er alle partiernes kandidater og alliancer til EU-valget

Podcast, Ræson: https://soundcloud.com/raesondk/sadan-fungerer-eu_afsnit-2-teoretiske-perspektiver-pa-eu

Kernestog og faglige mål:
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
komparativ metode og casestudier

anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb 8: EU og Danmark

I dette tema skal vi - surprise arbejde med EU, og det skal vi fordi der snart er valg til Europaparlamentet, og vi derfor skal vi noget om denne spændende begivenhed. Vi skal også vide noget om EU fordi en stor del af samligtlige regler og love i Danmark er vedtaget eller bestemt af EU.
Vi skal i forløbet lære om EUs historie, dens institutioner og hvorfor EU samarbejdet er vigtigt. Derudover skal vi kende noget til Danmarks rolle i EU samt de andre landes.
Til slut skal vi også undersøge de udfordringer samarbejdet har samt de som kan komme til.
Såååå velkommen til EU - Den europæiske union

Litteratur og materiale:
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk, Politikkens kernestof, s. 188-211

Hjemmesider:
Folketingets undervisningsmateriale omkring EU:
EUs institutioner: https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner/elevopgaver
EUs historie: https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/50-aar-sammen-i-eu
Europa parlamentet: https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/institutioner/parlamentet#36372E9BADCB4E38B18A206BCC26D86F

Artikler:
Information d. 3. maj 2019, Barsel til mænd, GDPR og strammere klimakrav til biler: Europa-Parlamentet får stadig mere magt
Altinget d. 21/9 2024: Overblik: Her er alle partiernes kandidater og alliancer til EU-valget

Podcast Ræson.dk: https://soundcloud.com/raesondk/sadan-fungerer-eu_afsnit-2-teoretiske-perspektiver-pa-eu

Kernestof og faglige mål:
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
komparativ metode og casestudier

anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering IP-Sammenlign 12-03-2025
3b SA skr. prøve 18-03-2025
Økonomi-test 27-03-2025
Skrivemoduler statistisk usikkerhed og notat 05-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Politik

Kernestof
- Politik politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Litteratur
- Politikkens Kernestof (2021)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer