Titel
3
|
Forløb 3: Fattigdom og ulighed
I tema 3 skal vi arbejde med ulighed i samfundet, og det betyder vi nu bruger sociologien og dens centrale begreber.
Vi skal arbejde med forskellige måder man i samfundsfag opdeler i ligheder og forskelle f.eks. i livsformer og livsstile.
Fra viden om livsformer og livsstile bevæger vi os ind i temaets centrale omdrejningspunkt, nemlig ulighed og fattigdom i Danmark. I vil i forløbet få styrke evnen til at kende forskel på eksempelvis ulighed (social og økonomisk) og fattigdom i Danmark, og styrket jeres muligheder for at kunne redegøre for den tidsmæssige udvikling i henholdsvis uligheden og fattigdommen i Danmark.
Desuden er det ambitionen at styrke jeres evne til at kunne træde ind i en faglig diskussion om, hvorfor både økonomisk og social ulighed og fattigdom opstår, og hvad vi kan gøre for at reducere den, såfremt vi finder udviklingen negativ (læs: bliver for stor).
Foruden begreberne ulighed og fattigdom vil I også blive introduceret til en række centrale sociologiske begreber som fx social mobilitet, social arv, social marginalisering, social stratificering, mønsterbryder, ligesom I vil stifte bekendtskab med henholdsvis Pierre Bourdieus teori (kapital, habitus og felt) og Basil Bernsteins sprogkodeteori. Teorier, som det er ambitionen, at de skal forsøge at bringe i anvendelse i forhold til at kunne deltage i en diskussion og evt. komme med forslag til, hvad der kan gøres for at ændre på uligheds- og fattigdomsudviklingen i Danmark.
Litteratur og materialer:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke, Luk samfundet op 3 udg, s. 26-27, 89-107, s. 21
Video fra LSO, Henrik Dahl fortæller om livsstilsegmenterne, s. 2
Gallups kompas, Test dig selv, Hentet fra: http://tvm.gallup.dk/jub/testdigselv.htm, s. 2
Fagbladet 3F, Se de mest attraktive job, s. 3
TV2: Alt det vi deler afsnit 1-2, https://www.youtube.com/watch?v=B3_52CULpJg, 2
P3 ”Alt det lort vi deler”, https://youtu.be/FcUtHfV6p6I, s. 1/2
Interaktiv hjemmeside, Handlerummet: https://handlerummet.dk/, s. 4
Film: DR.dk, Danskere lever under fattigdomsgrænse (uddrag), s. 3
Film: MitCFU, Fattige danske børn - den usynlige arv (uddrag), s. 3
Kernestof og faglige mål:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|