Titel
3
|
Crime
Crime Fiction
Undervisningsbeskrivelse:
Forløbet om ‘crime fiction’ fokuserer på, at forstå de forskellige arketyper, som optræder i crime fiction samt karakteristiske genretræk så som stereotyper, miljøskildringer, push/pull effects, ’red herring’ etc. Eleverne har arbejdet med tre arketyper, som alle afspejler forskellige dele af samfundet; fornuften og videnskaben som redskaber til at løse mysterier (Sherlock Holmes og den moderne retsmedicinske krimi), den amerikanske enspænder, der kæmper ensomt mod uretfærdigheden (Jack Reacher) og den moderne krimi, der i høj grad har psykologien i centrum og har fokus på morderen via profiling eller ligefrem med morderen som hovedperson (Dexter). Til sidst i forløbet, beskæftigede eleverne sig med ’true crime’ genren og lavet deres egne podcasts.
Faglige mål:
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi.
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode.
Kernestof:
- Principper for tekstopbygning.
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
Materiale:
- Arthur Conan Doyle. The Speckled Band (1892). I: The Selected Adventures of Sherlock Holmes. 2001. Core Knowledge Foundation.
- Lee Child, ’Guy Walks Into a Bar’, Case Reopened, antologi af Tine Rønlev Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017.
- Jeff Lindsay, ’Darkly Dreaming Dexter’, Case Reopened, antologi af Tine Rønlev Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017.
- Serial (podcast), sæson 1, afsnit 1 af Sarah Koenig
- Sherlock, tv-serie fra 2011, 1. afsnit, 90 min.
- Alexander McCall Smith, 'The No.1 Ladies Detective Agency', Case Reopened, antologi af Tine Rønlev Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017.
Supplerende materiale:
- Crime in Fiction, antologi af Gitte Vest Barkholt m.fl., Systime 2008: Indledningen side 7-9.
- Case Reopened, antologi af Tine Rønlev Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017: Introduction side 10-16.
- Test Your Awareness: Whodunnit? (2009). Dothetest. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA
Omfang: 35 sider.
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Diskussioner i plenum
- Gruppe-, par- og individuelt arbejde
- Arbejde med skriftlig feedback
- Projektarbejde
o Udvikle egne true crime podcasts i grupper
- Skriftlige og mundtlige afleveringer
o PEEl Skrivning
o Kreativ skrivning
Grammatik:
- Verber
o Nutid, datid, førnutid og førdatid
- Substantiver
o Tællige, utællige, ubstemt og bestemt artikel
- Genetiv
|