Holdet 2023 En/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Malthe Kristiansen
Hold 2023 En/w (1w En, 2w En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up (Grundforløb)
Titel 2 Black Lives (The Hate U Give) - Værkslæsning
Titel 3 Crime
Titel 4 The British Empire
Titel 5 The American Election (ikke opgivet)
Titel 6 Truly Sorry
Titel 7 A Terrible Future
Titel 8 .

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up (Grundforløb)

Growing Up
Undervisningsbeskrivelse:
Forløbet ’Growing Up’ fungerer som grundforløbet for alle engelskhold, og er standardiseret således alle elever læser og arbejder med det samme kernestof og materiale. Forløbet fokuserer på at introducere eleverne til engelskfagets mange sider (heriblandt tekst- og filmanalyse, grammatik, ordforråd m.m.), samtidigt med at der søges en diskussion af klassiske og universelle spørgsmål såsom: ”Hvad vil det sige at vokse op?”, ”Hvornår er man voksen?”, ”Stopper man med at vokse op?”, og ”Hvordan påvirker familie og miljø vores opvækst og udvikling af identitet?”. Undervejs i forløbet introduceres eleverne ligeledes til PEEL modellen og trænes i dens skrivning. Der ses og analyseres også en film, der passer til Growing Up temaet, men denne varierer fra hold til hold.

Faglige mål:
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi.
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode.
Kernestof:
- Principper for tekstopbygning.
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
Materiale:
- Cross, L. [pseudonym for Griffiths, H.]. (2000). The Sin Bin or Lucy's Heart. I K. Frandsen & B. Gyland (Red.), Man Belonging – Or Not Belonging (s. 33–38). Gyldendal
- Hemingway, E. (1921). Indian Camp. I In Our Time. Boni & Liveright.
- Lively, P. (1986). Clara’s Day. I P. Lively, Pack of Cards: Stories 1978–1986
- Morissette, A. (1995). Perfect [Musikvideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=jpDDosM649g
- P!nk. (2002). Family Portrait [Musikvideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=hSjIz8oQuko
- Wain, J. (1966). Manhood. I Death of the Hind Legs and Other Stories. Reprinted i K. Frandsen & B. Gyland (Red.), Man Belonging - Or Not Belonging (s. 11–23). Gyldendal
Supplerende materiale:
- En film der passer til Growing Up forløbet.
Omfang: 18 sider.

Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Diskussioner i plenum
- Gruppe-, par- og individuelt arbejde
- Arbejde med skriftlig feedback
- Skriftlige og mundtlige afleveringer
o PEEl Skrivning

Grammatik:
- Ordklasser
- Ordstilling
- Genetiv
- Kongruens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Black Lives (The Hate U Give) - Værkslæsning

Black Lives – The Hate U Give

Undervisningsbeskrivelse:
Dette forløb har fokus på amerikansk historie set fra et afroamerikansk perspektiv. Undervisningen veksler mellem værkslæsning af bogen "The Hate U Give" (2017) af Angie Thomas og arbejde med amerikanske historiske temaer og begivenheder. Der er her fire centrale nedslag i forløbet: koloniseringen af USA, slavehandel, Jim Crow perioden, the Civil Rights Movement og endelig Black Lives Matter bevægelsen. Gennem denne kombination forsøges der med forløbet at vise amerikansk kultur og historie fra et mindre kendt perspektiv, et hvor den radikalt anderledes afroamerikanske fortælling er i centrum, der eksemplificeres gennem Angie Thomas’ eget liv og fortælling.

Faglige mål:
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Materiale:
- Douglass, F. (1852). What to the Slave is the Fourth of July. Gutenberg Project. Systime. https://blackvoices.systime.dk/?id=272
- Harris, K. (2021, April 21). Remarks on the verdict in the Derek Chauvin trial for the death of George Floyd [Tale]. The White House. Hentet fra https://www.whitehouse.gov
- Thomas, A. (2017). The Hate U Give. Balzer + Bray.
- W.E.B. Du Bois. (1907) On Being Crazy. I: Black Voices. The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice. Systime.
- Østergaard, T. (2017). 6.1 How to Analyse Non-Fiction. I: The English Handbook. Systime. https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=134
- Østergaard, T. (2017). 6.2 How to Analyse Speech. I: The English Handbook. Systime. https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=134
Supplerende materiale:
- CrashCourse. (2020, 21. januar). The Transatlantic Slave Trade: Crash Course Black American History #1 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=S72vvfBTQws
- CrashCourse. (2013, 11. juli). Slavery - Crash Course US History #13 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Ajn9g5Gsv98
- Key & Peele. (2013, 18. juli). Obama Meet & Greet [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=nopWOC4SRm4
- Key & Peele. (2013, 1. august). Phone Call [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=qXH5CD3O7Oc
- TED. (2018, 10. april). How racial bias works – and how to disrupt it | Jennifer L. Eberhardt [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=6E9WU9TGrec

Omfang: 304 sider
Arbejdsformer:
- Værkslæsning
- Læse via strategier
- Arbejde individuelt, i par og i grupper
- Elevpræsentationer
- Plenum gennemgang
- Læreoplæg

Grammatik
- Præpositioner
- Kongruens
- Verbernes tider
- Substantiver
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary 2 08-12-2023
PEEL - The Hate U Give 16-01-2024
THUG Podcast 14-02-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Crime

Crime Fiction
Undervisningsbeskrivelse:
Forløbet om ‘crime fiction’ fokuserer på, at forstå de forskellige arketyper, som optræder i crime fiction samt karakteristiske genretræk så som stereotyper, miljøskildringer, push/pull effects, ’red herring’ etc. Eleverne har arbejdet med tre arketyper, som alle afspejler forskellige dele af samfundet; fornuften og videnskaben som redskaber til at løse mysterier (Sherlock Holmes og den moderne retsmedicinske krimi), den amerikanske enspænder, der kæmper ensomt mod uretfærdigheden (Jack Reacher) og den moderne krimi, der i høj grad har psykologien i centrum og har fokus på morderen via profiling eller ligefrem med morderen som hovedperson (Dexter). Til sidst i forløbet, beskæftigede eleverne sig med ’true crime’ genren og lavet deres egne podcasts.
Faglige mål:
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi.
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode.
Kernestof:
- Principper for tekstopbygning.
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
Materiale:
- Arthur Conan Doyle. The Speckled Band (1892). I: The Selected Adventures of Sherlock Holmes. 2001. Core Knowledge Foundation.
- Lee Child, ’Guy Walks Into a Bar’, Case Reopened, antologi af Tine Rønlev Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017.
- Jeff Lindsay, ’Darkly Dreaming Dexter’, Case Reopened, antologi af Tine Rønlev Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017.
- Serial (podcast), sæson 1, afsnit 1 af Sarah Koenig
- Sherlock, tv-serie fra 2011, 1. afsnit, 90 min.
- Alexander McCall Smith, 'The No.1 Ladies Detective Agency', Case Reopened, antologi af Tine Rønlev Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017.
Supplerende materiale:
- Crime in Fiction, antologi af Gitte Vest Barkholt m.fl., Systime 2008: Indledningen side 7-9.
- Case Reopened, antologi af Tine Rønlev Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017: Introduction side 10-16.
- Test Your Awareness: Whodunnit? (2009). Dothetest. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA

Omfang: 35 sider.

Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Diskussioner i plenum
- Gruppe-, par- og individuelt arbejde
- Arbejde med skriftlig feedback
- Projektarbejde
o Udvikle egne true crime podcasts i grupper
- Skriftlige og mundtlige afleveringer
o PEEl Skrivning
o Kreativ skrivning

Grammatik:
- Verber
o Nutid, datid, førnutid og førdatid
- Substantiver
o Tællige, utællige, ubstemt og bestemt artikel
- Genetiv

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd-selv: Darkly Dreaming Dexter 09-04-2024
Serial - worksheet 22-04-2024
Arbejd-selv: In Cold Blood 08-05-2024
15 maj - assignment 1 - Grammar 15-05-2024
15 maj - Assignment 2 - PEEing In Cold Blood 15-05-2024
Arbejd-selv: Grammar Bonansa 17-05-2024
Assignment 3 - Creative Writing Crime 26-05-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The British Empire

The British Empire
Undervisningsbeskrivelse:
Dette er et omfattende forløb, der søger at give eleverne forklaringskraft på samtidige spørgsmål om Storbritannien og den engelsksprogede verden, ved at tage et både dybt og bredt blik på det Britiske Imperiums historie; fra Englands dannelse helt frem til deres exit fra EU. Forløbet starter med en kort gennemgang af engelsk historie op til den såkaldte ”Age of Exploration” hvor sørejsene som Cpt. James Cook søgte at ekspandere det Britiske territorie såvel som prestige. Herefter går vi videre i historien til Storbritanniens mange kolonier, hvor det søges afdækket både hvordan Storbritannien påvirkede områder som Canada, Afrika og Australien, men ligeledes hvordan de selv blev påvirket tilbage af kolonierne. Her dvæles der særligt ved Indien og Det Britiske Raj, som står som det primære eksempel på Britisk imperialisme og dets konsekvenser for både besætter og besat. Gennem Indien dækkes også imperiets afvikling igennem det tyvende århundrede. Endeligt sætter forløbet fokus på hvordan imperiet har sat sine spor på den moderne Britiske identitet og mentalitet, samt den multikulturalisme imperiet bragte med sig. Hertil skildres Storbritanniens historie som havende signifikant forklaringskraft på moderne emner såsom Brexit.
Sideløbende med det historiske arbejde har der i forløbet været et stærkt fokus på dybdegående tekstanalyse og perspektivering til samfundsmæssige forhold.
Faglige mål:
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
- Udtale, ordforråd og idiomer.
- Principper for tekstopbygning.
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation.
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca.
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Materiale:
- Tre uddrag af: James Cook’s Journal During His First Voyage Round the World Made in H.M. Bark "Endeavour", 1768–71. Redigeret af W.J.L. Wharton, Project Gutenberg Australia, 2004. Kapitel 8. Tilgængelig på: https://gutenberg.net.au/ebooks/e00043.html
o James Cook. Arrival at Botany Bay. 1770.
o James Cook. On Australian Natives. 1770.
o James Cook. Rules for interaction. 1770.
- George Orwell. Shooting an Elephant. New Writing, no. 2, Autumn 1936. Tilgængelig online via The Orwell Foundation: https://www.orwellfoundation.com/the-orwell-foundation/orwell/essays-and-other-works/shooting-an-elephant/
- James Acaster, James Acaster on the Absurdity of the British Empire [Video]. (12 nov. 2019.) YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=x73PkUvArJY
- Trevor Noah. How the British Took Over India [Video]. (27 feb. 2021.) YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=QhMO5SSmiaA
- Moslund, S.P. (2025). Chapter 1: How Britain Has Been Shaped by Migration. I Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain. Systime. https://everyoneishere.systime.dk/?id=134
- Enoch Powell. Rivers of Blood Speech. (1968)
- Laura Smith. Mixed race in the UK: am I the future face of this country? (8 nov. 2014). The Telegraph.
- Jeremy Paxman. Doing Good. Empire. Season 1, episode 5. (2012). BBC.

Supplerende materiale:
- Mary Frances Ames. An ABC for Baby Patriots. (1899.) https://mashable.com/feature/abc-for-baby-patriots
- Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund. The Philosophy of Humor. I: Serious Business. (2014.) Gyldendal. S. 10-13
- Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund. Humorous Devices. I: Serious Business. (2014.) Gyldendal. S. 14-25
- Sky News Australia. Nigel Farage: 'Britain is going downhill' | Sky News Australia [Video] (9. April 2025).  YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=JOOm31Y0wAE
Omfang: 47
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Elevoplæg
- Diskussioner i plenum
- Gruppe-, par- og individuelt arbejde
- Skriftlige afleveringer
o Fokus på det analytiske essay
- Arbejde med skriftlig feedback

Grammatik:
- Punktum
- Komma
- Adverbier
- Adjektiver
- Præpositioner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Shooting an Elephant analysis 19-09-2024
Trevor Noah analysis 03-10-2024
Writing feedback 11-10-2024
Comparative discourse analysis 31-10-2024
Analytical essay 1 - Trump's victory speech 01-12-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The American Election (ikke opgivet)

The American Election
Undervisningsbeskrivelse:
Dette er et forholdsvist kort forløb på blot seks moduler, og står i forlængelse af tidligere forløb om USA. Forløbet omhandler det Amerikanske præsidentvalg i 2024 mellem Donald Trump og Kamala Harris, og hvert modul havde til formål at fokusere på et forskelligt aspekt af valget. Her kiggede vi først på: valgsystemet (hertil gerrymandering) og sammensætningen af den amerikanske stat, de forskellige mærkesager i valget, mediernes rolle, kandidaterne selv, og endeligt på ”political campaign adds”. Tekstfagligt har vi beskæftiget os med bias i medierne, diskursanalyse og retoriske virkemidler.   
Faglige mål:
- Analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi.
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder.

Kernestof:
- Udtale, ordforråd og idiomer.
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation.
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA.


Materiale:
- Genefke, L., Mikkelsen, S. N., & Wich, L. (2024). Election Year (Kapitel 1). Forlaget Columbus.
- Harris, K. (2024, 25. september). Remarks by Vice President Harris at a campaign event, Pittsburgh, PA [Tale]. Carnegie Mellon University, Pittsburgh, Pennsylvania. Hentet fra https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2024/09/25/remarks-by-vice-president-harris-at-a-campaign-event-pittsburgh-pa/
- Trump, D. J. (2024, 24. september). Trump rally in Indiana, Pennsylvania [Tale]. Hentet fra https://www.rev.com/blog/transcripts/trump-rally-in-indiana-pennsylvania
- Østergaard, T. (2017). 4.1 Rhetoric – The Art of Speaking. I: The English Handbook. Systime. https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=132
- Østergaard, T. (2017). 4.3 Discourse Analysis. I: The English Handbook. Systime. https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=132
Supplerende materiale:
- Ocasio-Cortez, A. (2018, 30. oktober). The courage to change [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=rq3QXIVR0bs
- Obama, B. (2012, 25. oktober). The choice [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=FBorRZnqtMo
- Harris, K. (2019, 21. januar). Kamala Harris launches her campaign for president [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw
Omfang: 16 sider
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning.
- Gruppearbejde.
- Pararbejde
- Individuelt arbejde.
- Skriftlighed.
- Kursistoplæg.
- Diskussion i plenum.

Grammatik:
- Adjektiver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Truly Sorry

Truly Sorry
Undervisningsbeskrivelse:
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med undskyldningsretorik og de retoriske virkemidler, der bruges, når man skal enten lave en apology eller en apologia. Vi arbejder med alt fra YouTube-apologier for dårlig opførsel til politikeres undskyldninger for strukturel racisme. Vi kigger også lidt på tilgivelsens centrale rolle (sin and salvation) under reformationen og fører den frem til den moderne form for tilgivelsessøgen og underkastelse, der kan findes i moderne undskyldning. Et sideløbende fokus i forløbet er på style of writing, hvor eleverne hertil bl.a. skal omskrive en uformel undskyldning til en formel. Endelig præsenterer eleverne selvvalgte YouTube undskyldninger for klassen, og optager deres egne undskyldninger i form af video eller podcasts.  
Faglige mål:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Kernestof:
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Materiale:
- Truly Sorry – on Apology and Apologia fra “Narrating Truth” s. 104-109
- Kevin Spaceys tweet om Anthony Rapp fra oktober 2017.
- Nikki Glaser’s Instagram post til Taylor Swift fra d. 31. Januar 2020
- Dan Harmons undskyldning fra “Harmontown” afsnittet “Don’t Wipe or Flush”, januar 2018
- Selvvalgte YouTube undskyldningsvideoer
Supplerende materiale:
- Explained. TV-serie fra 2018. Sæson 3 episode 7 (Apologies). Netflix. https://www.netflix.com/title/80216752
- Wisecrack. They’re Sorry: Who Cares? (28. Aug. 2023). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=8EUUMIJO67E
Antal læste sider: 14
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Elevoplæg
- Diskussioner i plenum
- Gruppe-, par- og individuelt arbejde
- Arbejde med skriftlig feedback
- Projektarbejde
- Skriftlige og mundtlige afleveringer
Grammatik:
- Præpositioner
- Verber
o Hjælpeverber
o Futurum
o Aktiv og passiv
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2w Style of Writing - Written Assignment 14-01-2025
Your apology 01-02-2025
Analytical Essay 2 - Choose your own adventure 09-02-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 A Terrible Future

A Terrible Future
Undervisningsbeskrivelse:
Forløbet har haft fokus på at introducere eleverne til den dystopiske genre og definerende karakteristika. Eleverne har her arbejdet med nogle af de klassiske tematikker såsom autoritær kontrol, miljødestruktion, teknologisk kontrol, overlevelse og tab af individualisme, og indgået i en forløbslang diskussion om dystopiens plads i skønlitteraturen. Hertil kommer et fokus på refleksionen: "hvorfor er det vi mennesker egentlig læser? Og hvad kan vi bruge en genre som dystopi til?". Hertil kom et fokus på brugen af opslagsværker, ordbøger og synonymordbogen især.
Faglige mål:
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Principper for tekstopbygning
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Materiale:
- Slesar, H. (1958, februar). Examination day. Playboy, 82–84.
- Jonze, S. (Instruktør). (2013). Her [Film]. Warner Bros. Pictures.
- Brooker, C. (Manuskriptforfatter), & Wright, J. (Instruktør). (2016). Nosedive (Sæson 3, Afsnit 1) [Tv-serieafsnit]. I C. Brooker (Executive producer), Black Mirror. Netflix.
- Sugg, S. (Instruktør). (2017). Slaughterbots [Kortfilm]. Future of Life Institute; Space Digital.
- Jackson, S. (1948, 26. juni). The lottery. The New Yorker. Hentet fra https://www.newyorker.com/magazine/1948/06/26/the-lottery
- Cividino, A. (Instruktør). (2011). We Ate the Children Last [Kortfilm]. Film Forge Productions.
- Østergaard, T. (2017). The English handbook. Systime. Hentet fra https://theenglishhandbook.systime.dk

Supplerende materiale:
- Glen Deller: "How to recognise a Dystopia". 2017. TED-ED. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0
- Slaughterbots. Instrueret af Stewart Sugg, Future of Life Institute and Space Digital, 2017.

Omfang: 38

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning.
- Gruppearbejde.
- Pararbejde
- Individuelt arbejde.
- Skriftlighed.
- Kursistoplæg.
- Diskussion i plenum.

Grammatik:
- Pronominer
- Adverbier
- Repetition
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv 18. februar. The Lottery. 18-02-2025
2w En skr. prøve 14-03-2025
Analysis of HER 10-04-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 .

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer