Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Maria Biil Larsen
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Culture Clash
Fokus på at kunne redegøre for og analysere både litterære og ikke-litterære tekster.
Arbejde med viden om samfundsmæssige forhold i Storbritannien, og gøre eleverne bevidste om forskellige former for kultursammenstød.
Træne elevernes evne til at perspektivere til andre tekster samt samfundsmæssige forhold. Endvidere træne elevernes ordforråd, så de kan deltage i en samtale og diskussion på engelsk.
Tekster:
Multicultural Britain, 2018 - https://ndla.no/en/subjects/subject:23/topic:1:184990/resource:1:90460?filters=urn:filter:06270029-7aa7-4a7a-b383-128b275ff150
Andrea Levy: "This is My England", 2000
Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic", 1997
Ranbir Sahota: "Chameleon", 2005
Ted-talk: Tez Ilyas: "Made in Britain", 2018 - https://www.ted.com/talks/tez_ilyas_made_in_britain
Film: "Four Lions", 2010, instr. Chris Morris
Ca. 40 ns.
Arbejdsformer: individuelt arbejde, gruppearbejde, pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Feature article about Kolding
|
05-12-2023
|
Arbejd-selv: My Son the Fanatic
|
20-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crime and Punishment
This course explores the psychological depths of the theme “crime and punishment” – both from the perspective of the criminal as well as from that of the executioner.
By working with different genres (article, poem and film), students will acquire the necessary vocabulary needed to enter into a qualified conversation about the topic.
Readings:
- The Man with Ten Personalities (TIME Magazine, 1978)
- Film: Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (2019), dir. Joe Berlinger
- Carl Sandburg: The Hangman at Home (1920)
- Stanley Ellin: The Question (1965)
- Stephen King: The Green Mile (1996) – chapter 1
- Kevin O´Sullivan: My Sons on Death Row (Mirror Woman, September 18 1991)
Arbejdsformer: pararbejde, grupperarbejde, individuelt arbejde
Ca. 50 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The American Dream - is it still alive? (EKSAMEN)
Arbejde med ”Den Amerikanske Drøm” og dertilhørende begreber og definitioner. Inddragelse af historiske og nutidige perspektiver. Arbejde med analyse af fiktion og non-fiktion, herunder især taler med fokus på appelformer og retoriske virkemidler.
Baggrundsmateriale:
Looking at the USA - A Historical Background, 2001 (fra: Targets)
Tekster:
The Declaration of Independence (excerpt), 1776
Edward N. Kearny: The Frontier Heritage, 1984
Studs Terkel interviews Arnold Schwarzenegger: Call Me Arnold, 1980
Martin L. King: I Have a Dream, 1963
Barack Obama: Reclaiming the American Dream, November 7, 2007 (excerpt)
Paul Auster: Sunset Park, 2010 (excerpt)
Amy Tan: "Two Kinds", 1989
Ca. 70 ns.
Klip:
"What is The American Dream in 2016?", The New Yorker, https://www.youtube.com/watch?v=6fps26HIt-M
Film:
The Pursuit of Happiness, 2006
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Summary
|
20-03-2024
|
Analytical essay
|
07-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The Perks of Being a Wallflower - Novel
Med udgangspunkt i romanen "The Perks of Being a Wallflower" (1999) af Stephen Chbosky, har vi haft fokus på:
Hovedpersonens udvikling
Opbygning af romanen
Kulturel forståelse af USA i forhold til DK
Samt tematisk åbning af bogen:
Coming of age
Friendship
Being special
Confronting trauma
Loneliness
Sexual abuse
Identity
Family relations
Film: "The Perks of Being a Wallflower", Stephen Chbosky, 2012
Romanen svarer til ca 150 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analytical Essay: Trash
|
20-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rhetorics (EKSAMEN)
This course focuses on how to analyse non-fiction and style of writing.
During the course you will be introduced to rhetorical analysis by reading different speeches and articles and be introduced to stylistic and structural devices, argumentation, the three forms of appeal and the rhetorical pentagon.
Focus;
- The rhetorical pentagon
- Forms of appeal
- Rhetorical devices
- Style of writing
Materialer:
Nanna Flindt Quist: "On Purpose", pp. 14-19 (The rhetorical situation and the pentagon + Analysis on three levels)
Dokument om appelformer og retoriske virkemidler udarbejdet af læreren (MBL)
Ole Buhl: "Stilistik" fra: "English in Danish", 2008
Michelle Obama's speech at the Democratic National Convention, 20. august 2024
Donald Trump: Victory Speech, 2024 (shortened version)
Donald Trump: Trump's remarks on the death of Abu Bakr al-Baghdadi, d. 27. oktober, 2019
Barack Obama: Obama announces the death of Osama bin Laden, d. 2. maj, 2011
Jeff Benedict and Armen Keteyian: "Family Matters", 2018
ca. 60 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The British Empire (EKSAMEN)
The course deals with historical, cultural and social issues related to British imperialism and colonialism. During the course, students will gain knowledge about the British Empire, independence as well as post-colonial issues. Furthermore, we will investigate how English gained importance as Britain became an empire. Today English serves as a global language, a “lingua franca”, which everybody is expected to know – even in the most remote parts of the world. Students will be introduced to the origin and subsequent spread of the English language.
The themes will be investigated in a variety of genres: short story, poetry, essay and documentary.
Students will gain competencies in the following aspects:
• Indsigt i en historisk/kulturel problemstilling, set i et bevidsthedsmæssigt perspektiv
• Videreudvikle kendskab til genrekarakteristika og stilforskelle i sagprosa og skønlitteratur
• Videreudvikle tekstanalytiske færdigheder, herunder brug af korrekt anvendt terminologi
Background texts:
Colonial Studies – a definition
The UK – From Island to Empire and Back: Empire quiz
Wider Context: Questions about the Empire
The British Empire (background text)
The English Language: History, Spread and Varieties
Linguistic Varieties of English; Differences between American and British English
Texts:
James Thomson: Rule, Britannia, 1763
Nadine Gordimer, Country Lovers, 1972
Rudyard Kipling: The White Man’s Burden, 1899
Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle, 1938
Kushwant Singh: Karma, 1950
George Orwell: Shooting an Elephant, 1936
"The Lord's Prayer" in Modern English, Early Modern English, Middle English and Old English
Linton Kwesi Johnson: Inglan is a Bitch,1980
John Agard: Listen Mr Oxford Don, 1985
Documentary:
BBC-series: ”Empire: Making Ourselves at Home”(2012), episode 2
Klip:
History of English: https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
Readings in Old and Middle English: https://www.youtube.com/watch?v=5NB2Z6pZBNA
Inglan is a Bitch - performed by Linton Kwesi Johnson: https://www.youtube.com/watch?v=Zq9OpJYck7Y
Listen Mr Oxford Don – performed by John Agard: https://www.youtube.com/watch?v=Ywy-Tthdg7w
ca. 80 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dystopia (EKSAMEN)
Formål:
Eleverne trænes i den tekstnære læsning og filmanalyse. Fokus på tekstanalytiske begreber såsom characterization, setting, plot og theme. Derudover trænes eleverne til at identificere dystopiske elementer og karakteristika i litterære tekster og serier. Eleverne skal forstå at der er en relation mellem dystopiske tekster og deres samtid, og at de vil kritisere forskellige samfundstendenser i deres samtid.
Indhold
Eleverne læser de under materiale anførte tekster og tv-serier. De trænes i den tekstnære læsning med tekstanalytiske begreber ved hjælp af forskellige øvelser. De henstilles til at finde citater i teksten. Derudover arbejder eleverne i grupper med en selvvalgt dystopisk serie og laver en næranalyse af pilotepisoden med fokus på storytelling, cinematic technique og theatrical elements.
De har bl.a. arbejdet med begreberne dystopia og utopia.
Materiale:
Dystopia definitions and characteristics
Alex Gendler: "How to recognize a dystopia", TED-Ed, 2016
Netflix series: "Love, Death and Robots", season 2, episode 1: "Automated Customer Service"
Ray Bradbury: "The Veldt", 1951
Suzanne Collins: "The Hunger Games" chapter 1
Kurt Vonnegut, Jr. "2BR02B", 1962 (shortened version)
Ca. 40 ns.
Arbejdsformer: gruppearbejde, individuelt arbejde, projektarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essay eller mundtlig analyse (video)
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57479014060",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57479014060",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57479014060"
}