Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Lotte Bæk Mortensen, Tine Rasch
Hold 2023 En/y (1y En, 2y En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SUSA (ikke eksamen)
Titel 2 Short Stories With A Twist
Titel 3 Animal Farm (værklæsning)
Titel 4 US Election 2024
Titel 5 The British Empire
Titel 6 Global English
Titel 7 Australia
Titel 8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SUSA (ikke eksamen)

SUSA (Some of the United States of America)

I dette forløb arbejder eleverne med 12 forskellige amerikanske stater. Hovedvægten er lagt på stater, som få danskere har kendskab til.
I små grupper udarbejder eleverne en præsentation af den enkelte stat. Fokus er statens historie, geografi og særlige kendetegn.
Eleverne arbejder med følgende 12 stater:
Mississippi, Louisiana, Minnesota, Texas, Illinois, California, Washington, New Mexico, Alaska, Massachusetts, Washington D.C, Florida.

Efter gruppernes præsentation læses en tekst, der relaterer til den enkelte stat. Eleverne præsenteres her for forskellige tekstgenrer.

I forbindelse med staten Californien arbejder eleverne parvis med en selvvalgt RAP-tekst, der kan forbindes til Los Angeles.
Som afslutning på forløbet ser klassen filmen Into the Wild.


Artikler:
USA - a superpower in the world:
https://www.vox.com/2016/11/28/13708364/america-superpower-expansion-colonym  ( 2 NS)
Native Americans
https://stacker.com/stories/new-mexico/new-mexico-has-4-largest-native-american-population-us  (3 NS)
Mardi Gras:
https://time.com/4682075/new-orleans-mardi-gras-history/       (2 NS)                                                                  
Thanksgiving
https://www.britannica.com/topic/Thanksgiving-Day                    (1 NS)
Starbucks:
https://www.theguardian.com/environment/2023/jan/25/homeless-at-starbucks-social-workers-outreach  (2 NS)

Taler:
Tale af Præsident Trump:
https://www.youtube.com/watch?v=KWcmZ8hozvU                 (3 NS)
Tale af Præsident Obama: Land of Promise (2007)                    (4 NS)

Tekster:
Winter Dreams af F. Scott Fitzgerald      (12 NS)                                                                             
Hillbilly Elegy af J.D. Vance                       (2 NS)

Digt:
The Hill We Climb af Amanda Gorman    (3 NS)                                                                                                              

Ialt i forløbet:                                                 35 NS                                                                               
Film:
Into The Wild

Grammatiske emner:
Verber, adjektiver og adverbier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Short Stories With A Twist

Holdet har læst et antal tekster omhandlende novellen som genre. Hvad karakteriserer novellen, og hvad kan den korte fortælleform ift. at fortælle en god historie, holde læserens opmærksomhed fanget og overraske plotmæssigt i slutningen med et 'twist'?

Tekster:
William Boyd: "In Praise of the Short Story" (essay in The Telegraph, May 2006) 2 NS

Kate Chopin: "The Story Of An Hour" (short story, 1894) 2 NS

Shirley Jackson: "The Lottery" (short story, 1948) 8 NS

Shirley Jackson: "The Morning of June 28, 1948, and 'The Lottery'" (1968) (from: Ann Charters, 'The Story And Its Writer', Bedford/St. Martin's, Boston NY) 3 NS

Ernest Hemingway: "Indian Camp" (short story, 1921) 5 NS

Short films:
"The Lottery 1969": https://www.youtube.com/watch?v=HZyhVg31iaQ&ab_channel=JohnD%27Amico (18 mins.)

"The Lottery": https://www.youtube.com/watch?v=RV03h3XWTDU&ab_channel=StraightAProductions (10 mins.)

Film: 'Psycho' (1960) by Alfred Hitchcock + presentations
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Introduction 20-03-2024
Essay about "The Lottery" 29-04-2024
Podcast 17-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Animal Farm (værklæsning)


Holdet læser George Orwells satiriske roman "Animal Farm" (1945) i et forsøg på at indkredse dens politiske blik på magtkorrumption og magtmisbrug, på utopi og dystopi, og på sproget som politisk værktøj til at kommunikere og manipulere. Vi læser dels romanen på dens egne præmisser, dels i et historisk og aktuelt lys, hvor vi trækker tråde fra autoritære kræfter i den russiske revolution i 1917 og frem til det forestående amerikanske præsidentvalg i november 2024.

Alle elever holder oplæg i grupper om et udvalgt kapitel af romanen og bruger et par af de følgende begreber:

Genre: parable, satire, allegory, fable, comedy

Literary devices: point of view, tone, protagonist, antagonist, anthropomorphism, foreshadowing, metaphors, symbols, similes, allusion, themes, message….

Political subjects/themes: corruption, power, power structure, society, utopia, dystopia, ideology, fascism, dictatorship, abuse of power, egalitarianism, language as a tool of power, rhetoric, propaganda, manipulation, exploitation, rebellion, violence, oppression, scapegoating, authoritarianism…

Materiale:
George Orwell: "Animal Farm" (1945) 90 NS

"Last Week Tonight With John Oliver", talkshow on HBO MAX, ep. 18, 2024, first 10 mins. (recap of the political summer in the US 2024)

"The Propaganda Machine: A Look Inside How Putin Deceives Millions of Russians": https://www.youtube.com/watch?v=ayp0F4GFOjk (7 mins 35 sec.)

"Highlights from the Trump-Harris presidential debate": https://www.youtube.com/watch?v=OQgE0ETV81s (8 mins. 26 sec.)

"Animal Farm" (1954), animation film: https://www.youtube.com/watch?v=YGCo5Tva39s (60 mins.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 US Election 2024

Holdet har arbejdet med det amerikanske valgsystem og den politiske retorik, der omgiver præsidentvalget i november 2024. Vi trækker tråde fra den totalitaristiske retorik hos Napoleon i Animal Farm til Donald Trumps politiske kommunikation i USA i 2024 og undersøger, hvordan en person med så 'blakket' et ry alligevel kan have held med at genopstille og måske blive valgt til præsident igen.

Vi laver explainer-videoer om forskellige aspekter af valgsystemet som: the winner takes it all, checks and balances, the two-party system, gerrymandering etc.


Materiale:
Genefke, Lotte et al. (2024): Election Year. Columbus
Chapters:
1 (How the system works, pp. 10-22)
2 (Democracy Under Pressure (pp. 23-29, 34-49)
3 (SoMe, Media and AI - Who Controls The Debate?, pp. 58-65, 76-79)

Last Week Tonight w. John Oliver (2024), ep. 11, first 14 mins. (On the political rhetoric surrounding Springfield, Ohio)

The Capitol Riots: An Hour By Hour Timeline, CNBC (ca. 8 mins): https://www.youtube.com/watch?v=jXAv2cDkWAA&ab_channel=CNBC

Clip with comedian Tony Hinchcliffe from Trump's Madison Square Garden Rally, October 27th (1 min.): https://politiken.dk/internationalt/art10134866/Trump-kampagnen-tager-afstand-fra-racistisk-vittighed-under-k%C3%A6mpe-valgm%C3%B8de-i-New-York

Highlights from Trump's Victory Speech, Nov. 6th, 2024 (3 mins.): https://www.politico.com/video/2024/11/06/highlights-trumps-victory-speech-in-180-seconds-1471433

Kamala Harris' Concession Speech, Nov. 6th, 2024 (12 mins): https://www.theguardian.com/us-news/2024/nov/06/harris-concession-speech-transcript

Michael Jarlner: "USA mente det. Det siger både noget om deres demokrati og om demokraterne." Politiken, 6. nov, 2024. https://politiken.dk/internationalt/art10148968/USA-mente-det.-Det-siger-b%C3%A5de-noget-om-deres-demokrati-og-om-demokraterne

Dokumentar: "Trump og tyveriet" ("Stopping the Steal"). DR, 1,5 time. https://www.dr.dk/drtv/program/trump-og-tyveriet_476969
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The British Empire

We have been working with a variety of texts and genres giving access to knowledge about the British Empire; that is British colonialism and its effect on the colonies and the colonized subjects. We have tried to work with the notions of discourse, (cultural) imperialism, subjects, Oriental and Occidental, narratives etc. We have also been working with the historical background for the British Empire; when, where and what - and how it came about, and how it declined.

We have read/worked with the following texts:

Illustration map of the British Empire, 1886 1 NS
The British Empire Quiz (fra Worlds of English) 1 NS
Tasks for British Empire + 'webhunt' (fra Wider Contexts) 1 NS
'Postcolonial Studies - a definition' (2009), from A Glossary of Literary Terms 1 NS

('Rule, Britannia!' (1763), by James Tomson 1 NS) (not read intensively)
('God Save The Queen' (1886?), national anthem 1 NS) (not read intensively)

'Country Lovers' (1975), short story by Nadime Gordimer 6 NS
'The Gentlemen of the Jungle' (1938), fable by Jomo Kenyatta 5 NS
+ 'The Hare and the Tortoise', fable by Aesop (500-600 BC) 1 NS
'Listen Mr Oxford Don' (1985), poem by John Agard 1 NS
'The White Man's Burden' (1899), poem by Rudyard Kipling 1 NS
'The Real White Man's Burden' (1899), poem by Ernest Crosby 1 NS
'Pink' (1986), monologue by Judith Thompson 3 NS
'Karma' (1950), short story by Kushwant Singh 6 NS

'Postkolonial teori og litteratur' (leksikonopslag på dansk fra Den Store Danske Encyklopædi) (1 NS)

James Acaster 'On The Absurdity of the British Empire' (Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=x73PkUvArJY&ab_channel=StillWatchingNetflix)
How many countries did Queen Elizabeth rule? (Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=BsvL8uv4A_I) (3 mins. 42 sec.)

Episode 2, season 1 of 'The Crown' (2016) (60 mins.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Global English

Holdet har læst et bredt udvalg af tekster omhandlende det engelske sprog. Forløbet har haft fokus på at gøre eleverne bekendte med forskellige sider af det engelske sprog såsom sproghistorie, sprognormer (SE, RP mm.) engelsk som lingua franca, stilistik mm.:

D. Crystal: What is a global language? (from Frederiksen, Leif: English. Global Language – Global Anguish) (2 NS)
English - a historical summary (from Flensted, Ruth: Box on Communicating) (0,5 NS)
John Agard: Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster, 2006 (from Finderup, AnneMette: Worlds of English) (2 NS)
Great Britain’s National Anthems (2 NS)
D. Crystal: Why English (from English Global Language – Global Anguish) (2 NS)
G. Nolst Trenite: The Chaos (of English Pronunciation) (from: http://www.i18nguy.com/chaos.html) (4 NS)
D. Crystal: What is standard English (from English. Global Language – Global Anguish) (2 NS)
"Dialects, Sociolects and Accents" (from 'Box on Communicating') (2 NS)
"Differences between British English and American English" (from 'Worlds of English') (1,5 NS)

"The Chaos Of English Pronunciation By Gerald Nolst Trenité": https://www.youtube.com/watch?v=1edPxKqiptw&ab_channel=JimmmyJams (7 mins.)

"The English Language in 24 Accents": https://www.youtube.com/watch?v=dABo_DCIdpM&ab_channel=Truseneye92 (8 mins.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Australia


Holdet har læst en bred introduktion til Australiens historie, herunder om de oprindelige folk og deres tilhørsforhold til landet, om den britiske kolonialisering med James Cook og tiden som fangekoloni, om maskulinitetsidealer og myten om den australske 'outlaw', samt om Australiens moderne forhold til minoriteter, klimaspørgsmål mm.

Desuden har vi igennem læsningen af fire forskellige typer tekster trænet analysen af non-fiction-tekster og stiftet bekendtskab med Australiens vilde natur gennem rejsebeskrivelser, ligesom vi er blevet klogere på Australiens formelle holdning til landets indfødte folk gennem den ikoniske 'Redfern Speech'.

Alle tekster er fra:
Kaalund, J. og Clausen, B. (red.) (2000): "Boomerang. Australia: Race, Identity, Nature And Horse Thieves". Columbus

"(Re-)Discovering Australia - A Very Brief History Of A Very Large Country" (pp.8-22) (NS 13,5)

Robin Davidson, extract from "Tracks", (travel book, 1980) (pp. 31-37) (NS 5,5)

"Tracks", (film, 2013) director John Curran, based on Davidson's travel book (1h 52min.)

Bill Bryson, extract from "In A Sunburned Country", (travel book, 2000) (pp. 42-51) (NS 9)

Jodie Rummer, "Are We Really Prepared To Lose This Natural Wonder?", (opinion article, 2022) (pp. 58-60) (NS 2)

Paul Keating, "The Redfern Speech" (political speech, 1992) (pp. 88-93) (NS 5)

Short clip from Hannah Gadsby's TED-talk about 'the rule of three' (3:41-4:50)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer