Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Klavs Kokseby Frisdahl
|
Hold
|
2023 Ma/q (1q Ma, 2q Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Generel betragtning-relevant under skrift. eksamen
1G og 2G Generelt om undervisningen - relevant til skriftlig eksamen
Eleverne har i undervisningen anvendt min egen hjemmeside, som eleverne derfor skal kunne tilgå under eksamen.
Link til forløbene i Grundforløbet
Link til forløbene i første G
Link til forløbene i anden G
Litteratur:
Vejen til Matematik AB1+C. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (1. udgave). 2017. Forlaget HAX.
Vejen til Matematik AB2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Finansiel regning
1G Finansiel regning
Eleverne skal kunne:
Finansregning
- Renteregning
- Opsparing og lån
- Indekstal
Litteratur:
Vejen til Matematik AB1+C. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (1. udgave). 2017. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 15 sider.
Link til forløbene første G:
Link til forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sammenhænge / funktioner
Sammenhænge / funktioner
Eleverne skal kunne:
Eksponentialfunktionen
- Forskrifter
- Vækstegenskaber
- Forskrift ud fra to punkter
- Fordobling og halvering
- Regsression
Potensfunktionen
- Forskrift
- Vækstegenskaber
- Forskrift ud fra to punkter
- Regression
- Funktionsbegrebet med Dm og Vm
- Monotoni og ekstrema
- Stykvis funktion
- Sammensat funktion
Litteratur:
Vejen til Matematik AB1. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (5. udgave). 2017. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 55 sider.
Link til forløbene første G:
Link til forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv Statistik
1G Deskriptiv Statistik
Eleverne skal kunne:
Deskriptiv statistik
- Grupperede og ikke grupperede observationer
Litteratur:
Vejen til Matematik AB1+C. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (1. udgave). 2017. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 10 sider.
Link til forløbene første G:
Link til forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighedsregning
1G Sandsynlighedsregning
Eleverne skal kunne:
Vi har arbejdet med:
- Kombinatorik og permutationer, herunder binomialkoefficienten, additionsprincippet og multiplikationsprincippet.
- Fakultet er introduceret og gennemgået
- Binomialfordelt data og basis-sansynlighed er gennemgået
Kernestof gennemgået:
- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordelt data og basissansynlighed
Litteratur:
Vejen til Matematik AB1+C. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (1. udgave). 2017. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 10 sider.
Link til forløbene første G:
Link til forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Historisk forløb og litteratur på engelsk
1G Historisk forløb med litteratur på engelsk
Eleverne skal kunne:
Supplerende stof: Historisk matematik og litteratur på engelsk
Dette modul er til: 2z 12/10 2023, 1p og 1q 8-9/2 2024
Link til forløbene første G:
Link til forløbet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Matematisk Metode: Matematiske modeller
SRO - Matematiske Metode - Matematiske modeller
Eleverne skal kunne:
– Matematiske metode. Abstraktion, idealisering, modellens rækkevidde, afvigelse, modellens validitet, estimering af parametre, kausalitet
Kompetencer
Modelleringskompetencen
Link til forløbene første G:
Link til forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer i planen
1G Vektorer i planen
Eleverne skal kunne:
Vektorer
- Addition, subtraktion, multiplikation
- Koordinater
- Stedvektor og vektorlængde
- Sinus og Cosinus ift vektorer
- Skalarprodukt
- Vinkel mellem vektorer
- Projektion af vektor på vektor
- Tværvektor
- Determinant og areal
Litteratur:
Vejen til Matematik AB1+C. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (1. udgave). 2017. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 40 sider.
Link til forløbene første G:
Link til forløbene i første G
Link til forløbene anden G:
Link til forløbene i anden G
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Linjer og cirkler i planen
Vektorer: Linjer og cirkler
Eleverne skal kunne:
– Linjens ligning
- Skæring mellem linjer
- Vinkler og afstand til linje, Cirklens ligning er skæring med linje
- Cirkeltangent
Litteratur:
Vejen til Matematik B2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 25 sider.
Forløbet:
Link til forløbene i anden G
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sandsynlighedsregning, binomialfordeling, hypotese
Sandsynlighedsregning
Eleverne skal kunne:
– Sandsynlighedsregning og kombinatorik og binomialtest
- Stokastisk variabel
- Binomialforsøg
- Binomialfordeling
- Binomialtest
Litteratur:
Vejen til Matematik B2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 25 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Frem mod SRO-Data, databaser, præsentation af data
Frem mod SRO
Eleverne skal kunne:
– finde data, analysere data
- præsentere data
- vurdere kvaliteten af andres præsentation af data
- anvende data til at understøtte eller afklare/underbygge forskellige hypoteser
Litteratur:
Link til forløbets hjemmeside
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 15 sider.
Forløbet:
Link til forløbene i anden G
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialregning
Differentialregning
Eleverne skal kunne:
– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
– monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
Litteratur:
Vejen til Matematik B2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 45 sider.
Forløbet:
Link til forløbene i anden G
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Matematisk Metode: Beviser
Matematiske Metode - Beviser
Eleverne skal kunne:
- Blandede beviser
Kompetencer
- ræsonnementskompetencen
- symbol- og formalismekompetencen
Litteratur:
Vejen til Matematik B2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 15 sider.
Forløbet:
Link til forløbene i anden G
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Matematisk Metode: Modeller
Matematiske Metode - Matematiske modeller
Eleverne skal kunne:
– Matematiske metode. Abstraktion, idealisering, modellens rækkevidde, afvigelse, modellens validitet, estimering af parametre, kausalitet
Kompetencer
Modelleringskompetencen
Litteratur:
Vejen til Matematik B2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 15 sider.
Forløbet:
Link til forløbene i anden G
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Polynomier, logaritmer og harmonisk svingning
Polynomier og andre funktioner
Eleverne skal kunne:
- karakteristiske egenskaber ved polynomier, logaritmefunktioner
- grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Litteratur:
Vejen til Matematik B2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 30 sider.
Forløbet:
Link til forløbene i anden G
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave 29 i Abacus (prøverum)
|
04-05-2025
|
Afleveringsopgave 29 i Abacus (prøverum)
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57481338854",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57481338854",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57481338854"
}