Holdet 2023 Ma/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Klavs Kokseby Frisdahl
Hold 2023 Ma/q (1q Ma, 2q Ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Generel betragtning-relevant under skrift. eksamen
Titel 2 Finansiel regning
Titel 3 Sammenhænge / funktioner
Titel 4 Deskriptiv Statistik
Titel 5 Sandsynlighedsregning
Titel 6 Historisk forløb og litteratur på engelsk
Titel 7 Matematisk Metode: Matematiske modeller
Titel 8 Vektorer i planen
Titel 9 Linjer og cirkler i planen
Titel 10 Sandsynlighedsregning, binomialfordeling, hypotese
Titel 11 Frem mod SRO-Data, databaser, præsentation af data
Titel 12 Differentialregning
Titel 13 Matematisk Metode: Beviser
Titel 14 Matematisk Metode: Modeller
Titel 15 Polynomier, logaritmer og harmonisk svingning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Generel betragtning-relevant under skrift. eksamen

1G og 2G Generelt om undervisningen - relevant til skriftlig eksamen

Eleverne har i undervisningen anvendt min egen hjemmeside, som eleverne derfor skal kunne tilgå under eksamen.

Link til forløbene i Grundforløbet

Link til forløbene i første G

Link til forløbene i anden G


Litteratur:
Vejen til Matematik AB1+C. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (1. udgave). 2017. Forlaget HAX.

Vejen til Matematik AB2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.

Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Finansiel regning

1G Finansiel regning

Eleverne skal kunne:
Finansregning
- Renteregning
- Opsparing og lån
- Indekstal

Litteratur:
Vejen til Matematik AB1+C. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (1. udgave). 2017. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 15 sider.


Link til forløbene første G:
Link til forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sammenhænge / funktioner

Sammenhænge / funktioner

Eleverne skal kunne:

Eksponentialfunktionen
- Forskrifter
- Vækstegenskaber
- Forskrift ud fra to punkter
- Fordobling og halvering
- Regsression

Potensfunktionen
- Forskrift
- Vækstegenskaber
- Forskrift ud fra to punkter
- Regression

- Funktionsbegrebet med Dm og Vm
- Monotoni og ekstrema
- Stykvis funktion
- Sammensat funktion


Litteratur:
Vejen til Matematik AB1. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (5. udgave). 2017. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 55 sider.


Link til forløbene første G:
Link til forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Deskriptiv Statistik

1G Deskriptiv Statistik

Eleverne skal kunne:
Deskriptiv statistik
- Grupperede og ikke grupperede observationer

Litteratur:
Vejen til Matematik AB1+C. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (1. udgave). 2017. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 10 sider.

Link til forløbene første G:
Link til forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sandsynlighedsregning

1G Sandsynlighedsregning

Eleverne skal kunne:
Vi har arbejdet med:
- Kombinatorik og permutationer, herunder binomialkoefficienten, additionsprincippet og multiplikationsprincippet.
- Fakultet er introduceret og gennemgået
- Binomialfordelt data og basis-sansynlighed er gennemgået

Kernestof gennemgået:
- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordelt data og basissansynlighed

Litteratur:
Vejen til Matematik AB1+C. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (1. udgave). 2017. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 10 sider.

Link til forløbene første G:
Link til forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Historisk forløb og litteratur på engelsk

1G Historisk forløb med litteratur på engelsk

Eleverne skal kunne:
Supplerende stof: Historisk matematik og litteratur på engelsk

Dette modul er til:  2z 12/10 2023, 1p og 1q 8-9/2 2024

Link til forløbene første G:
Link til forløbet
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Matematisk Metode: Matematiske modeller


SRO - Matematiske Metode - Matematiske modeller

Eleverne skal kunne:
– Matematiske metode. Abstraktion, idealisering, modellens rækkevidde, afvigelse, modellens validitet, estimering af parametre, kausalitet

Kompetencer
Modelleringskompetencen

Link til forløbene første G:
Link til forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vektorer i planen

1G Vektorer i planen

Eleverne skal kunne:
Vektorer
- Addition, subtraktion, multiplikation
- Koordinater
- Stedvektor og vektorlængde
- Sinus og Cosinus ift vektorer
- Skalarprodukt
- Vinkel mellem vektorer
- Projektion af vektor på vektor
- Tværvektor
- Determinant og areal

Litteratur:
Vejen til Matematik AB1+C. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (1. udgave). 2017. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 40 sider.

Link til forløbene første G:
Link til forløbene i første G

Link til forløbene anden G:
Link til forløbene i anden G
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Linjer og cirkler i planen

Vektorer: Linjer og cirkler

Eleverne skal kunne:
– Linjens ligning
- Skæring mellem linjer
- Vinkler og afstand til linje, Cirklens ligning er skæring med linje
- Cirkeltangent

Litteratur:
Vejen til Matematik B2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 25 sider.

Forløbet:
Link til forløbene i anden G
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sandsynlighedsregning, binomialfordeling, hypotese

Sandsynlighedsregning


Eleverne skal kunne:

– Sandsynlighedsregning og kombinatorik og binomialtest

- Stokastisk variabel

- Binomialforsøg

- Binomialfordeling

- Binomialtest


Litteratur:

Vejen til Matematik B2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.

Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 25 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Frem mod SRO-Data, databaser, præsentation af data

Frem mod SRO


Eleverne skal kunne:

– finde data, analysere data
- præsentere data
- vurdere kvaliteten af andres præsentation af data
- anvende data til at understøtte eller afklare/underbygge forskellige hypoteser



Litteratur:

Link til forløbets hjemmeside



Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 15 sider.


Forløbet:

Link til forløbene i anden G
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Differentialregning

Differentialregning


Eleverne skal kunne:

– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion

– monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient


Litteratur:

Vejen til Matematik B2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.

Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 45 sider.


Forløbet:

Link til forløbene i anden G
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Matematisk Metode: Beviser

Matematiske Metode - Beviser


Eleverne skal kunne:

- Blandede beviser


Kompetencer

- ræsonnementskompetencen

- symbol- og formalismekompetencen


Litteratur:

Vejen til Matematik B2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.

Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 15 sider.


Forløbet:

Link til forløbene i anden G
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Matematisk Metode: Modeller

Matematiske Metode - Matematiske modeller


Eleverne skal kunne:

– Matematiske metode. Abstraktion, idealisering, modellens rækkevidde, afvigelse, modellens validitet, estimering af parametre, kausalitet


Kompetencer

Modelleringskompetencen


Litteratur:

Vejen til Matematik B2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.

Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 15 sider.


Forløbet:

Link til forløbene i anden G
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Polynomier, logaritmer og harmonisk svingning

Polynomier og andre funktioner

Eleverne skal kunne:
- karakteristiske egenskaber ved polynomier, logaritmefunktioner
- grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Litteratur:
Vejen til Matematik B2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh. (3. udgave). 2018. Forlaget HAX.
Det bemærkes, at der er anvendt en betydelig mængde af videomateriale, hvorfor det ikke giver mening at angive et sidetal for læsemængden. Et slag på tasken for dette modul er: 30 sider.

Forløbet:
Link til forløbene i anden G
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afleveringsopgave 29 i Abacus (prøverum) 04-05-2025
Afleveringsopgave 29 i Abacus (prøverum) 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer