Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Peter Chaplin Wulff
|
Hold
|
2023 Ma/c (1c Ma, 2c Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Grundlæggende matematik: Hierarki, reduktion, parenteser, ligninger, brøker, potenser
Den rette linje: Forskrift, graf, betydning af a og b, to-punktsformel (med bevis), regression, skæring ml. linjer.
Andengradsligning og -polynomium: Løsningsformel (m. bevis) og Graf (a, b, c, d).
Ensvinklede trekanter og retvinklede trekanter (Pythagoras)
Basal indføring i Nspire.
Bog: Vejen til matematik AB1+c (HAX): 7-12, 36-45, 58-61, 63-65, 74-82, 88-95, 96-99, 136-142, 154-156, 282-284 og 291-293
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procent og renteformel
Procent, renteformel, indekstal, annuitets-opsparing og lån
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentialfunktioner
Graf, regression, 2-punktsformel med bevis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
Ugrupperet og grupperet: Middelværdi, median, kvartiler, boksplot, sumkurve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner
Potensfunktion (kun forskrift og graf)
Gaffelfunktioner
sammensat funktion
Omvendt funktion
Logaritmer
Dm og Vm og monotoniforhold (+ intervaller)
Fordoblingskonstant for eksponentialfkt. med bevis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektorer
Vektorer grafisk og med koordinater: Sum og differens.
Længde
Enhedscirkel og cosinus og sinus.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer, linjer og cirkler
Linjens ligning med udledning, linjens parameterfremstilling.
Afstandsformel (punkt, linje) med bevis.
Cirkelligning med kvadratkomplettering, tangent og skæring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Andengradspolynomier og polynomier generelt.
Parallelforskydning af parabler (og funktioner generelt)
Toppunktsformel med bevis
Faktorisering og nulregel.
Polynomier generelt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Differentialkvotient først indført som tangenthældning.
Efterfølgende er grænseværdi omtalt og det er bevist at (x^2)' = 2x v.hj.a. tretrinsreglen. Formel definition af differentialkvotient, som grænseværdi for differenskvotienten.
Kontinuitet omtalt.
Arbejdet med differentiation af polynomier og tangentligninger fundet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
SRO: Iteration af logistiske ligning
Forløb op til SRO i matematik og engelsk om The Curiuos Incident of the Dog in the Night-time (Mark Haddon).
Forløbet har fokus på kapitel 151, hvor det kort omtales at iteration efter den logistiske ligning N(n) = lambda·N(n-1)·(1-N(n-1)) kan føre til stabil værdi, til 2-cykel eller til kaos afhængig af værdien af lambda.
Disse pointer er blevet uddybet og illustreret ved at iterationerne er blevet udført i Nspire.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mere differentialregning
Bevis for differentiation af kvadratrod.
Monotoniforhold og fortegnslinje.
Repetition af ln og e^x.
Afledet funktion og grafen herfor.
Differentiation af produkt og sammensat funktion (indre lineær).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Sandsynlighedsregning
Forløbet indeholder kombinationer, multiplikationsprincip, binomialfordeling (binompdf og binomcdf i Nspire), og binomialtest.
I forløbet gennemgås siderne 162-183 i Vejen til Matematik, samt siderne 24-28 i Mike Auerbachs noter om sandsynlighedsregning.
Der er fokus på anvendelse af de forskellige begreber - de introduceres teoretisk, og der bliver regnet med dem ud fra deres definition, og efterfølgende suppleres med de tilhørende kommandoer i Nspire.
Konfidensinterval gennemgået (og kort om at det bygger på normalfordelingsapproksimationen)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2c Mat 8
|
04-03-2025
|
2c Ma skr. prøve
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Optimering og differentialregningsbeviser
Gennemgang af optimeringsopgaver.
Desuden beviser for differentialkvotienter (delvis repetition): x^2, 1/x, kvadratrod(x) og sumregel, dvs. f(x)+g(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57481354290",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57481354290",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57481354290"
}