Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Katrine Nielsen, Rikke Dræby Bodholdt
|
Hold
|
2023 Ke/x (1x Ke, 2x Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til kemi
Eleverne er i forløbet blevet præsenteret for atomer, elementarpartikler, det periodiske system, oktetreglen, polaritet, elektronegativitet, kemiske reaktioner, reaktionsskemaer og tilstandsformer.
Øvelse: Puste ballon op med natron og eddikesyre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og salte
Eleverne har i forløbet arbejdet med bestemmelse af ladning og navngivning af simple- og sammensatte ioner, og navngivning og opbygning af salte. Derudover er de blevet præsenteret fro opløsnings- og fældningsreaktioner. Herunder let- og tungtopløselige salte.
Øvelse:
Fældningsreaktioner
Vandprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Molekyler
Forløb om molekylers opbygning, navngivning, kovalente bindinger , strukturtegning, elektronprikformler, polaritet, hydrofil/hydrofobe grupper og blandbarhed ift. polaritet.
Arbejde med molekylebyggesæt
Demoforsøg med Diiod: Sublimation af diiod og diiod i vand/heptan
Elevøvelse: Stoffers blandbarhed
Ekskursion til KU: kemiske demonstrationsforsøg ved Anders Døssing
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Efterbehandling fældningsreaktioner
|
03-12-2023
|
Rapport Stoffers blandbarhed
|
25-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kager og mængdeberegning
Forløbet handler om kager og hævemidler - og om mængdeberegninger mere generelt. Herunder masse, molarmasse og stofmængde, densitet og idealgasser.
Materiale:
79 - 87, 89-93 og 96-97
Eksperimentelt arbejde:
- Natrons omdannelse
- Muffins
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video mængdeberegning
|
01-02-2024
|
Video muffinsbagning
|
26-02-2024
|
Video om natron
|
03-03-2024
|
kemiprøve
|
07-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Blandinger
Forløbet handlede om homogene og heterogene blandinger, opløsninger, fortyndinger, koncentration eks. i masseprocent, og stofmængdekoncentration n=C*V, aktuel og formel stofmængdekoncentration.
Demo:
-opløsning og NaCl. Efterfølgende delte vi opløsningen i to og talte om C, n og aktuel stofmængdekoncentration.
-fortynding af KMnO4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Organisk kemi
Organisk kemi, carbonhydrider, navngivning af alkaner, alkaners fysiske og kemiske egenskaber, kort om alkener og cis-trans isomeri, fuldstændig og ufuldstændig forbrænding, substitutionsreaktion, additionsreaktion, alkoholer og carboxylsyrer.
Nogle elever arbejdede med grænseværdier (s.148), ved at regne på hvor lang tid der vil gå før man når grænseværdier for heptan, der står åbent ved stuetemp.
Nogle elever lavede forsøgsopstillinger i chemix.
Vi spillede: terninger for at øve navne på de 12 første alkaner, vendespil med navne og strukturer for alkaner og alkener og gåsespil med spørgsmål til organisk kemi og mængdeberegning.
Elevøvelser:
-Forbrænding af stearin (kvantitative øvelser med lys på vægt og forbrændingstider i syltetøjsglas). Journal, skrevet i modulet.
-Substitution: dibrom i heptan. kvalitativ øvelse. påvisning af HBr ved pH papir og fældning med AgNO3. Eleverne skulle skrive journal, lave makro og nanotegninger og fremlægge forsøgsgang, resultater og efterbehandling gruppevis for Rikke.
-Fremstilling af cider fra æblejuice. Kvantitativ øvelse ved estimat af dannet mængde ethanol ud fra den dannede masse CO2. Vi påviste dannelse af CO2 med Bromthymolblåt, BTB, i vandlåsen. Journal afleveret gruppevis.
Demo:
-addition af dibrom til hex-1-en.
-Destillation af cider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kemiaflevering
|
15-04-2024
|
Spil
|
29-04-2024
|
Journal fremstilling af cider
|
29-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Plast
Vi hørte oplæg fra "Plastic Change" og samlede affald i lokalområdet, i forbindelse med grøn dag på gymnasiet. I laboratoriet bestemte vi plasttyper vha. identifikationsnøgle. Øvelsen blev evalueret mundtligt blandt eleverne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Redoxkemi
Vi har arbejdet med oxidation og reduktion, oxidation af metaller, antioxidanter i mad, spændingsrækken, oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner. Eleverne er bl.a. blevet evalueret på baggrund af tip 13'er (multiple choice test) og videoaflevering om redoxkemi og øvelse om mangans oxidationstrin.
ELEVØVELSER:
-Spændingsrækken (jern i kobber(II)sulfat og kobber i sølv(I)nitrat) (journal)
-Mangans oxidationstrin (videoaflevering)
DEMO:
Afbrænding af magnesium
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
syrer og baser
Forløbet er delt i to, hvor Basiskemi C er anvendt til de første moduler og Basiskemi B samt videoer fra gymnasiekemi er anvendt i anden del.
Eleverne har beskæftiget sig med definition af syrer og baser, sure og basiske opløsninger, amfolytter, forskellen på stærke og svage syrer og baser, Ks og pKs, korresponderende syrebasepar, vands selvionisering, syrebasetitrering, syrebaseindikatorer og arbejdet med syre i mavesækken og forsuring af verdenshavene. Endvidere har de regnet på pH-værdi for stærke og svage syrer og baser og vi har talt om sikkerhed ved arbejde med syrer og baser.
Øvelser:
-Identificere sure og basiske opløsninger vha. indikatorpapir (journal i modulet)
-Rødkålsekstrakt som syrebaseindikator (journalaflevering)
-Bestemmelse af eddikesyreprocent i eddike ved titrering. De fleste lavede kolorimetrisk titrering med thymolblåt, to grupper også potentiometrisk titrering med pH meter (videoaflevering)
-måling med pH-meter (journal i modulet)
Demo: Fremstilling af ammoniumchlorid
Arbejdsformer: Eksperimentelt arbejde, mikro-makrotegning vha. www.chemix.org, individuel/par og gruppearbejde, Begrebskort, parvis snak om ordrække (blå og lilla), spil: tarsia, skål, gåsespil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Reaktioners hastighed
Langsomme og hurtige kemiske reaktioner, betydning for hastigheden: koncentration, overfladeareal, temperatur, katalysator. Elementarreaktioner, mellemprodukter, aktiveringsenergi, homogen og heterogen katalyse
ELEVØVELSE:
-Landoltsforsøg (journal)
Ekskursion til FOSS (2/10) med demonstrationsforsøg, forskellige workshops og introduktion til deres fødevareanalytiske maskiner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal Rødkål
|
15-09-2024
|
Journal Landolt
|
07-10-2024
|
Kemiprøve 1
|
29-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kemiske ligevægte
Vi har haft om:
-Reversible og irreversible reaktioner
-Reaktionsbrøker, ligevægtsloven, ligevægtskonstanten og temperaturafhængighed heraf. Vurdere om der er mest reaktant eller produkt ud fra Kc og beregne hvorvidt en blanding er i ligevægt eller ej.
-Le Chateliers princip, indgreb i et ligevægtssystem, når vi øger/reducerer mængden af reaktant/produkt og når vi ændrer på volumen eller temperatur.
ELEVFORSØG: indgreb i et ligevægtssystem
DEMO: Campells blue bottle, Coboltkompleks
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opgaver ligevægte
|
18-11-2024
|
arb selv carbonhydrider
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Farvede molekyler (SRO)
Vi har haft om organiske molekyler med farve, bl.a. anthocyaniner (i solbærsaft), lutein (i appelsin) og betacaroten (gulerod) og herunder beskæftiget os med konjugerede dobbeltbindinger, chromofore grupper og auxochrome grupper.
Vi har haft om Lambert Beers lov og spektrofotometri, samt om hvordan man laver en standardrække af fortyndinger.
Demo: Ribenas farver (anthocyaniners pH afhængige farver)
Elevøvelse: Cochenille / Brilliant Blue indhold i rød sodavand (journal).
Halvdelen af klassen har skrevet SRO i matematik og kemi om Lambert Beers lov, lineær regression og om farvede molekyler i kosten.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
video om ligevægte
|
09-12-2024
|
Farvestof i sodavand
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Organisk kemi 2
I forløbet har eleverne arbejdet med:
-Carbonhydrider (primært alifatiske). Navngivning heraf, fysiske og kemiske egenskaber samt reaktionstyperne: forbrændingsreaktion, substitutionsreaktion, additionsreaktion og eliminationsreaktion.
-Intermolekylære bindinger, primært hydrogenbindinger, men også lidt om øvrige dipol-dipol bindinger og londonbindinger
-Hydroxyforbindelser (primært alkoholer), herunder opbygning (primær, sekundære og tertiære) og navngivning, fremstilling og anvendelse, fysiske og kemiske egenskaber, reaktioner med alkoholer bl.a. oxidation.
-Ethers struktur, navngivning og hvordan de ved en kondensationsreakion dannes af to alkoholer
-Oxoforbindelserne aldehyder og ketoner, navngivning og fysiske egenskaber (vi har ikke lavet øvelser med sølvspejl).
-carboxylsyrere og estere, navnvgivning og esterdannelse ved en kondensationsreaktion mellem carboxyksyre of alkohol
-Aminer (ganske kort i forbindelse med proteiner)
-Aktuelle emner: læst artikler om Opioider og valgfrit mellem: methanol forgiftning/forelskelse/PFAS. Vi så alle en udsendelse fra DR om Fentanylmisburg i USA. Efterfølgende diskussion om teksterne og arbejde med de kemiske strutkurer fra teksterne, herunder finde ud af hvilke funktionelle grupper der er i molekylerne
Vi har brugt tegneprogrammet MarvinSketch til at tegne strukturer.
Vi har lavet øvelserne:
Substitution, addition og forbrænding
Primære, sekundære og tertiære alkoholer
Fremstilling af alkohol og destillation
Esterdannelse
Kemiprøve uden hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejdselv Marvin sketch mm
|
16-01-2025
|
Video om alkoholer
|
29-01-2025
|
Arbejdselv organisk
|
03-02-2025
|
Kemiprøve
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Isomeri
Vi har haft om forskellige former for
-Strukturisomere: kædeisomere, stillingsisomere, funktionsisomere
-Stereoisomere, herunder::
-Geometriske isomere (cis/trans og Z/E, koblet til fedtsyrer)
-Spejlbilledisomere (Identificere chiralt center/asymmetrisk C, R/S-system, betydning i medicinalindustri bl.a.Thalidomid), tegne i fischerprojektion
-Diastereomere (ift. carbohydrater, D og L notation)
Vi har spillet Sorte Isomerie fra Basiskemi spil og arbejdet med molekylebyggesæt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Kostens kemi
Vi har haft om carbohydrater og fedt kemisk set, deres betydning i kosten, for sundhed, bærerdygtighed og som substrater ved respiration. I den forbindelse har vi kigget på strukturerne for makromolekylerne ATP og ADP.
Under carbohydrater har vi haft fokus på monosakkariderne glukose og fructose og arbejdet med spejlbilledisomeri og diasteomeri. Derudover har der været fokus på di og polysakkarider, kondensation heraf samt hydrolyse af stivelse. Vi har snakket om de næringsmæssige forskelle på typerne af carbohydrater og på stivelse og kostfibre.
Under fedstoffer har vi primært beskæftiget os med triglycerider, mættet og umættet fedt og de sundhedsmæssige forskelle, cis-trans isomeri, hærdning af umættet fedt, transfedtsyrer samt om iodtal.
Vi har kun ganske overfladisk haft om proteiner.
Elevøvelser:
-Ekstraktion af fedt fra chips (journal)
-Forsøg med nedbrydning og påvisning af carbohydrater. Hydrolyse af stivelse og Fehlingstest
-Dobbeltbindinger i fedtstof (iodtal) (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition og hængepartier
Chromatografi - øvelse på kaffefiltre
kemiprøve uden hjælpemidler
Gåsespil
Tarsia
Spillet: Skål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57481994404",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57481994404",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57481994404"
}