Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Niels-Erik Stenby Kofod
|
Hold
|
2023 Fy/e (1e Fy, 2e Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro, densitet og masse.
Introduktion til fysik C kort om eksamen.
I forløbet er der arbejdet med:
Enheder og fysiske størrelser, titalspotenser og præfikser.
Masse og vægt, rumfang og densitet
Journalforsøg (Poster):
Densiteten af sand og sprit.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bevægelse
Hastighed, strækning, tidsinterval, bevægelse med konstant hastighed, stedfunktion, hastighedsfunktion, Galileis faldlov, bevægelse med starthastighed og startposition.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
I forløbet er gennemgået:
Energiformer, energiomdannelse, bevarelsessætninger, effekt, nyttevirkning, tilstandsformer osv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det historiske verdensbillede
I forløber har vi arbejdet med:
Det geocentriske og heliocentriske verdensbillede. Keplers love. parallaksemetoden. Vigtige historiske personer:
Aristoteles, Ptolemæus, Copernicus, Tycho Brahe, Johannes Kepler, Galileo Galilei.
Regneøvelse med grafer om Keplers 3. lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den nære astronomi
I forløbet har vi arbejdet med:
Nat og dag, årstider, solindstråling, sol- og måneformørkelser, månefaser og tidevand.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kræfter i hverdagen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tryk og opdrift
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Bølger (lys/lyd)
I forløbet har vi arbejdet med:
Frekvens, periode, bølgelængde. amplitude, udbredelseshastighed, længdebølger, tværbølger, diffraktion, interferens.
Bølger - lyd
Stående bølger, guitaren, partialtoner,
lydens hastighed og lydintensitet.
Journalforsøg:
Måling af lydens hastighed.
Rapportforsøg:
Stående bølger på snor
Bølger - lys
Lys som bølger, det elektromagnetiske spektrum, gitterligningen, kort om UV-lys og atmosfæren.
Rapportforsøg:
Måling af bølgelængden af grønt og rød laserlys.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Måling af lydens fart
|
16-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mekanik - Newtons love
Bemærk at kapitlerne "Bevægelse", Kræfter i hverdagen" og "Tryk og opdrift" er behandlet i 1.g.
I dette forløb har vi behandlet: Årsager til bevægelse, Newtons tre love, acceleration bevægelsesmængde (og bevarelse). Ydre kræfter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kraft og arbejde
Arbejde som energiform, kræfters arbejde, kinetisk og potentiel energi, energibevarelse, kraftens effekt. Ydre/indre kræfter.
Journalforsøg: Mekanisk energi ved trappeløb, Måling af et krater.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Atomer og kræfter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Bølger - lyd og lys
I forløbet er gennemgået:
Lys som bølger, det elektromagnetiske spektrum, gitterligningen, kort om UV-lys og atmosfæren.
Rapportforsøg:
Måling af bølgelængden af grønt og rød laserlys.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Atomer og lysudsendelse
Lysets hastighed, det elektromagnetiske spektrum, lidt om øjet og farver, emissionsspektre, absorptionsspektre, kontinuert- og linje-spektrum. Rydbergformlen, Planckformlen, Bohrs postulater, Bohrs atommodel, energiniveauer, brintspektret og elektronovergange.
Rapportforsøg:
Måling af lyskilders spektre
Bestemmelse af bølgelængden for de tydeligste linjer i hydrogen og natriums spektre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Projekt: Unbreakable
Eleverne har arbejdet i grupper med:
Grundlæggende bølgeegenskaber: bølgelængde, frekvens (htx/stx)
Lys som eksempel på bølger (htx/stx)
Simple elektriske kredsløb med stationære strømme beskrevet ved hjælp af strømstyrke, spændingsfald, resistans og energiomsætning, herunder eksempler på kredsløb med elektriske sensorer (stx)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Radioaktivitet og ioniserende stråling
Repetition af atomets opbygning, massedefekt, bindingsenergi, Q-værdi, ioniserende stråling (alfa- beta og gamma-stråling), aktivitet, henfaldslov, henfaldskonstant og halveringstid. Kernekort. Kort om naturlig radioaktivitet og kulstof-14-metoden. Kort om stråling og biologi.
Rapportforsøg: Halveringstykkelse for bly (for gammastråling)
Måling af halveringstiden for Ba*-137
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Elektricitet og sensorer
Ladning, coulomb, elementarladning, Coulombs lov, kort om elektrisk feltstyrke, ladningsbevarelse, elektrisk strømstyrke, elektrisk spænding, effektudvikling i komponenter, Ohms lov, resistans Joules lov, serie- og parallelforbindelser. Resistansen i en metaltråd. Kirchhoffs 1. lov.
I grupper har vi arbejdet med konstruktion af elektriske kredsløb og sensorer hvor vi også har brugt Arduino.
Rapportforsøg: Karakteristik af komponenter (modstand, pære og diode)
Måling af resistiviteten i en metaltråd – resistansens afhængighed af længden i tråden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Solsystem, stjerner og kosmologi
Solen som stjerne, pp-kæden, kort nævnt er CNO-cyklussen. Stjerneudvikling og grundstofdannelse. Kort gennemgang af planeterne i solsystemet.
Afstandsbestemmelse: LASER/radar/parallaksemetoden/standard lys (supernova)/Hubbles lov
Mælkevejen, galakser, Big bang rødforskydning, CMB, urstoffets sammensætning, Hubbles lov.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57482317046",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57482317046",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57482317046"
}