Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Magnus Limborg
|
Hold
|
2023 Fy/x (1x Fy, 2x Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik
Simple målinger.
Lineære sammenhænge
Densitet
Opdrift
Forsøg: Bestemmelse af densiteten for sand og sprit
Forsøg: Nyttelasten for en fyrfadsbåd
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Densiteten af sand og sprit
|
01-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Eksperiment med kogekedel - bestemmelse af vands specifikke varmekapacitet.
Øvelser med opvarmning af og fordampning fra kroppen.
Energi
Effekt
Nyttevirkning
Varmekapacitet
Energiomsætning
Faseovergange
Konstruktion af eget apparat til opsamling af vedvarende energi.
Beregning af effekt og nyttevirkning. Overvejelser omkring optimeringsmuligheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Energi, energiformer og effekt. Tænk ikke så meget over, hvordan potentiel energi udregnes. Fokuser på, at effekt er lig energi pr. tid.
-
Michael Cramer Andersen: BASISFYSIK B (udgivet 2018), Haase; sider: 54-59, 63, 210-211, 215-218
-
Fokuser på begrebet varmefylde og på hvordan man kan bestemme den for vand i en kogekedel ved at varme det op og måle temperaturen.
-
Kogekandeforsøg.doc
-
Vejledning til rapportskrivning 2.doc
-
Som lektie til dette modul skal alle grupper have lavet grafen over tilført energi og temperaturændring, samt have bestemt vands varmefylde ud fra grafen. Desuden skal I have beregnet den procentvise afvigelse fra den forventede værdi.
-
Afsnit
-
Præsentation af posters om varmekapacitet.
-
Tilstandsformer, temp og energi.png
-
Kroppens opvarmning og fordampning. Læs vedhæftede dokument:
-
I får mere at vide i modulet!
-
Alle grupper skal læse følgende tre dokumenter: 'Energiformer', 'Nyttevirkning', samt 'Energi og effekt' + om den energiform, der er relevant for netop deres apparat. Det kan være en fordel at læse om 'ens egen' energiform til sidst, da de generelle
-
Elektrisk effekt.docx Energi og effekt 51-53.pdf Energiformer 46-48.pdf Kinetisk energi 78-80.pdf Nyttevirkning 81-83.pdf Potentiel energi 81-82.pdf Varmefylde 64-65.pdf
-
Alle apparater skal være færdige i dette modul - ellers skal de tages med hjem og gøres klar der.
-
Præsentationerne skal gøres færdige her og det samme gælder eventuelle manglende beregninger på effekt og nyttevirkning.Fokuspunkter i fremlæggelserne.docx Projekt om vedvarende energi NV FY.docx
-
Alle grupper præsenterer deres apparat, et kort filmklip af apparatet i funktion, deres beregninger af effekt og nyttevirkning, samt en diskussion af optimeringsmuligheder og fremtiden for apparatet.
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Generelle egenskaber ved bølger
Lys som bølger
Brintspektret
Mekaniske bølger og lyd
Eksperimenter:
Håndspektrometre
Bestemmelse af gitterkonstanten
Afstanden mellem spor på en CD
Lydens hastighed
Hørbare frekvenser
Svingende streng
Frekvensanalyse på PC (klangfarver)
Stødtoner
Resonans i rør (bestemmelse af lydens hastighed)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Longitudinal and Transverse Wave Motion
-
Fysiske forhold ved bølger
Læg særlig vægt på begreberne bølgelængde, frekvens, periode og fart. Det er også vigtigt, at I kan udregne en bølges fart.
-
https://www.acs.psu.edu/drussell/demos/waves/wavemotion.html
-
Michael Cramer Andersen: BASISFYSIK B (udgivet 2018), Haase; sider: 102-103, 284-289, 291-294, 300-304, 307-310, 346-349
-
Læg vægt på at forstå begreberne diffraktion og interferens. Lys som bølger. I behøver endnu ikke at kunne forstå udregningerne vedrørende det optiske gitter, men I skal forstå princippet i hvorfor der opstår mange pletter på væggen bag et gitter, se
-
Apertures and Diffraction - Exploring Wave Motion (3/5)
-
Interferens video
-
www.falstad.com
-
spredningGitter2
-
Repetition og opgaveregning. Regn følgende opgaver hjemme: 19.10 og 19.12 på side 366. De øvrige opgaver på denne aktivitet skal vi først se på i modulet.
-
Opgaver med gitterligningen.docx
-
Fællesopgaver i gitterligningen.docx
-
Arbejdsark til indledende bølgelære 3.docx
-
Gennemlæs vejledningen, så du kan udføre de to forsøg efter en kort introduktion i klassen.
-
Vejledning til rapportskrivning 2.doc
-
Afstand mellem spor på CD.pdf
-
Kontrol af gitterkonstanten.pdf
-
Posterfabrikation. Gennemlæs alle noter, så I kan lave posteren færdig i dette modul.
-
Sidste grupper fremlægger deres posters. I får de første 5 minutter af modulet til at gøre jer klar.
-
Morten Brydensholt m.f: ORBIT C, 2 UDGAVE, Systime; sider: 73-78
-
Læs om fænomenerne refleksion og brydning. Overvej hvor i dagligdagen disse fænomener optræder. Læs siderne 73-78 i det vedhæftede dokument; 'Refleksion og brydning af bølger'.I skal ikke bruge for meget tid på udregningen af brydningsloven. I skal b
-
Refleksion og brydning af bølger.pdf
-
Journaløvelse med brydning i halvcirkel-prisme. Genlæs siderne fra sidste modul. Læs også vejledningen til forsøget til eftervisning af brydningsloven og bestemmelse af brydningsindekset.
-
Første halvdel af klassen arbejder med svingende streng og stødtoner. Strengeinstrumenter (svingende streng) og stødtoner. Læg særlig vægt på begrebet resonansfrekvens og eksperimentet med den svingende streng.
-
Svingende streng.doc
-
Stødtoner uden Fpro.doc
-
Anden halvdel af klassen arbejder med resonansrør og frekvensanalyse. Læg vægt på at forstå hvordan den stående bølge ser ud inde i røret. Det er også vigtigt, at I får en idé om hvad det vil sige, at et bestemt instrument (eller en stemme) har en un
-
Frekvensanalyse på PC.docx
-
Resonansrør.doc
-
Lydens hastighed.docx
-
Hørbare frekvenser.pdf
-
Lydens hastighed og hørbare frekvenser.
Læg vægt på at forstå hvordan lydbølger udbreder sig og på hvordan man udregner lydens hastighed.
Gennemlæs de to vejledninger.
-
Eksperimenter med lyd 2
-
Opsamling på forsøg
-
Prøve i lys- og lydbølger, samt deres egenskaber.
-
Oplæg
-
Forberedelse: Læs siderne i bogen.
-
Arbejdsspørgsmål - Astronomiprojekt
-
Mappe til upload af besvarelser
-
Opgave Ma_nens faser.jpg
-
Vi ser filmen 'Den bevægede Jord' om udviklingen af vores opfattelse af verden. Overvej, hvorfor DU tror, at det er Solen, der kredser omkring Jorden og ikke omvendt? Hvilke argumenter har du og hvilke observationer bekræfter din opfattelse?
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Astronomi
Projekt om astronomi: Den nære astronomi; sol- og måneformørkelser, tidevand, dag og nat, årstider.
Øvelser med universets udvidelse (elastik og ballon med prikker),
Lysudsendelse fra atomer (udladningsrør)
Afstandsbestemmelse (parallaksemålinger i skolegården)
Linseeffekter (champagneglas).
Udarbejdelse af artikel om sorte huller.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forberedelse: Læs siderne i bogen.
-
Arbejdsspørgsmål - Astronomiprojekt
-
Mappe til upload af besvarelser
-
Opgave Ma_nens faser.jpg
-
Michael Cramer Andersen: BASISFYSIK B (udgivet 2018), Haase; sider: 87-88, 90, 102-105, 111-113, 342-343, 345-346, 352-354, 411-413, 415-417, 424-426, 430-440
-
Vi ser filmen 'Den bevægede Jord' om udviklingen af vores opfattelse af verden. Overvej, hvorfor DU tror, at det er Solen, der kredser omkring Jorden og ikke omvendt? Hvilke argumenter har du og hvilke observationer bekræfter din opfattelse?
-
Fokuser på at forstå, hvordan parallaksemetoden kan bruges til at bestemme afstanden til nære stjerner - hvorfor kan metoden ikke bruges til at finde afstanden til fjerne stjerner? Tænk på filmen fra sidste modul; 'Den bevægede Jord': Hvordan brugte
-
I arbejder videre i grupper med det vedhæftede arbejdsark og justerer det, I tidligere har skrevet ift. de kommentarer, I fik på dokumentet om dag og nat og Månens faser.
-
Sol, Måne og årstider - dokumenter
-
Læs siderne i bogen om Solen, Stjerner og Mælkevejen og det vedhæftede link om grundstofdannelse i stjerner.
-
Grundstofdannelse i stjerner
-
Stjerner og Mælkevejen
-
Ved lodtrækning får I alle tildelt et af de nedenfor stående 10 emner, som I skal lave en videopræsentation af. Vi laver en lodtrækning, når modulet starter og I har så hele modulet til at lave jeres oplæg som en video. Hvis I ikke er fysisk tilstede
-
Energi og lys fra atomer. Nedskriv, hvad lys er; hvornår er det partikler og hvornår er det bølger? Nedskriv hvordan og hvornår atomer udsender lys. Vi skal først bruge arbejdsarket i modulet. Men du skal læse og orientere dig i de øvrige elementer,
-
elektromagnetisk_spektrum_1.jpg
-
02 - Bohrs Atommodel.pdf
-
Arbejdsark hydrogenspektret.doc
-
Applet - kvantespring og lys fra hydrogenatom
-
Lav øvearket om lys fra brintatomet (Arbejdsark hydrogenspektret) færdigt.
-
Husk: Et champagneglas (eller lignende glas med lang stilk).
-
Dark matter.doc
-
Universets melodi 150-159 - Galakser og det mørke stof.pdf
-
Videnskab.dk - Hvad er mørkt stof?
-
Videnskab.dk - Mørk energi
-
Med udgangspunkt i artiklen fra Politiken og siderne fra 'Det levende univers' skal hver gruppe skrive en artikel på ca. en side (dertil kommer billeder, figurer og ligninger), der er spændende, medrivende og faktuel. Artiklen skal være målrettet jer
-
Politiken 10042019 - Verdens første foto af et sort hul .docx
-
Youtube - Sorte huller
-
Det levende univers - Sorte huller.zip
-
Videnskab.dk - Sorte huller: Her er alt, du skal vide
-
Universets melodi 109-117 Exoplaneter.pdf
-
Perspektiv. Er der liv i andre solsystemer.pdf
-
Drakes ligning - til udlevereing.docx
-
Læs dokumenterne om Liv i andre solsystemer og Drakes ligning. Skim dokumentet om exoplaneter fra Universets melodi. Hvad er exoplaneter, hvordan finder man dem og hvilke fordele og ulemper er der ved de enkelte metoder? Hvad er Drakes ligning og hvo
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mekanik og energi
Rapport: Det frie fald. Kinetisk, potentiel og mekanisk energi.
Rapportforsøg: Gnidningsmodstand.
Journalforsøg: Nyttelasten af en fyrfadsbåd. Bestemmelse af opdrift. Archimedes lov.
Tur til Tivoli med opgaveløsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mental opvarmning og sprogundervisning. Bevægelse med konstant hastighed.
-
Michael Cramer Andersen: BASISFYSIK B (udgivet 2018), Haase; sider: 40-42, 44-47, 126-129, 132, 134-139, 166-169, 182-183, 190-192, 195, 198-199
-
Betydende cifre.docx
-
Bevægelse med konstant acceleration. Galileis faldlov. Læg særlig vægt på at forstå den generelle ligning for stedfunktionen på side 46; hvordan skal man fysisk forstå alle de enkelte led, der indgår i ligningen?
-
Sæt dig overordnet ind i, hvad en kraft er, hvordan man bestemmer en krafts størrelse og hvordan man lægger flere kræfter sammen til en resulterende kraft. Læs også vejledningen til forsøget med faldende kageforme. Forsøget laves i modulet som et jou
-
Vindmodstand på kageforme.docx
-
Gnidningsmodstand (d og s).docx
-
Gnidningskræfter med forklaring.pdf
-
Coulombs gnidningslov. Rapportforsøg. Skim de to dokumenter; det ene indeholder en uddybende forklaring på, hvad gnidningsmodstand er og det andet er vejledningen til den øvelse, I skal lave i modulet.
-
Fokuser på definitionerne på Newtons tre love. Der vil blive tid til at arbejde på rapporten om gnidningsmodstand i sidste halvdel af modulet.
-
Kinetisk, potentiel og mekanisk energi og energibevarelse. 190-192+195.
-
Landstræner forklarer: Derfor flyver Duplantis højere end alle andre
-
Morten Brydensholt m.fl.: ORBIT BA, 2 UDGAVE, Systime; sider: 287-289
-
I hvilken retning virker der en kraft og en acceleration og i hvilken retning er der en hastighedsvektor (i hvilken retning bevæger en satellit sig til et givent tidspunkt).
-
Cirkelbevægelse Orbit BA.pdf
-
Opgaver 1.HEIC Opgaver 2.HEIC Opgaver 3.HEIC
-
Lav opgaverne med ballongyngen hjemmefra. Hvis du har tid - og tør - må du også gerne se på opgaverne om det gyldne tårn.
-
Efterbehandlingsark-Det-gyldne-Taarn.pdf
-
Efterbehandlingsark-Ballongyngen.pdf
-
Medbring dit udfyldte skema fra dine tivoliundersøgelser.
-
Rapportforsøg. Læs siderne i bogen og gennemlæs vejledningen til forsøget med meteorkratere. Hvorfor er det relevant at se på netop Chicxulub-krateret? Og hvordan udtales navnet?
-
Afsnit
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gnidningsmodstand
|
01-09-2024
|
Meteorkratere
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Kvantefysik
Gruppearbejde om forskellige anvendelser af radioaktiv stråling: oplæg og aflevering af fact-sheet.
Rapportforsøg: Halveringstiden for Ba-137*
Rapportforsøg: Halveringstykkelsen for forskellige materialer.
Journalforsøg: Terningkast til illustration af naturligt henfald. Bestemmelse af halverings "tid".
Journalforsøg: Spektre og håndspektrometre
Journalforsøg: Brydning og refleksion i plexiglas-prisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michael Cramer Andersen: BASISFYSIK B (udgivet 2018), Haase; sider: 369-373, 375-392, 395-398
-
Hvordan er atomet opbygget og hvordan noterer man dets bestanddele? Hvad er bindingsenergi egentlig og hvordan beregner man det?
-
Radioaktivitet. Hvad karakteriserer henholdsvis alfa-, beta- og gamma-henfald?
-
Fission og fusion. Q-værdi. Hvordan virker et atomkraftværk og en fusionsreaktor. Hvad siger Q-værdien noget om?
-
Henfaldsloven - hvad siger den noget om? Hvordan og hvorfor kan man bruge C-14 (kulstof 14) til aldersbestemmelse?
-
Rapportforsøg om henfald. Ba-137. Læs siderne i bogen, så du kan udføre forsøget i modulet. I får sidste halvdel af modulet til at skrive på rapporten.
-
Skal vi have atomkraft eller ej? Læs de vedhæftede (og linkede) artikler, der diskuterer atomkraftens fremtid. I vil i modulet blive inddelt i to grupper; en for og en imod atomkraft. I skal så diskutere de to synspunkter!
-
Politiken 31102021 - Er atomkraft den grønne løsning.docx
-
Politiken 31102021 - Atomkraftværker i Danmark er et fatamorgana.docx
-
Videnskab.dk: Kan atomkraft redde verden?
-
Jyllandsposten18122018 - Lad os nu tale kernekraft.docx
-
Information 19012019 - Atomkraft er klimakampens ømme punkt.docx
-
Orbit 2 s 48 Stråling og liv.jpg
-
Illustreret Videnskab Polonium som gift.jpg
-
Orbit 2 s 49 Dosisækvivalent.jpg
-
Arbejdsark Anvendelse af radioaktiv stråling.doc
-
Orbit2 33-37. Eksempler på anvendelsen af ioniserende stråling.pdf
-
Absorberet dosis og dosisækvivalent. Læs i vedhæftede fil: Orbit2: 48-49. + Illustreret Videnskab (1 side) og Polonium som gift. Orbit2 s 33-37 kan skimmes, men skal først bruges i selve modulet.
-
Opgaver Cs-137 Tjernobyl.docx
-
Sidste halvdel af modulet går med at forberede pitch.
-
Opgaveregning og oplæg. Husk kernekort.
-
Morten Brydensholt m.fl.: ORBIT BA, 2 UDGAVE, Systime; sider: 150-151, 199-201
-
Vigtigt, at I læser beskrivelsen af eksperimentet s 200-201. Absorption. Rapportforsøg om absorption i forskellige medier. Afstandskvadratloven. Hvordan afhænger strålingens intensitet af afstanden fra en radioaktiv kilde og af tykkelsen (og typen) m
-
Lav følgende opgaver hjemmefra: Opgaver Cs-137 Tjernobyl.docx
-
Link til prøven kan ses under 'Præsentation', når modulet starter.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Halveringstid 137-Ba
|
06-10-2024
|
Halveringstykkelse
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
TERMA-forløb om satellitter
Projektarbejde om satellitter, inspireret af oplæg og pitch fra virksomheden Terma.
Posters og fremlæggelser.
Et par grupper lavede en virtuel pitch for Terma og 3 andre gymnasier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Poster - Satellitter
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Idrætsfysik
Bevægelse med konstant hastighed og med konstant acceleration.
Rapport om reaktionstid.
Øvelser med kraftplatform og bestemmelse af flyvetid og hoppehøjde.
Rapportforsøg med hoppende bolde.
Vægtstangsprincippet.
Introduktion til det skrå kast (kun halvdelen af klassen skrev SRO om kast i basket).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michael Cramer Andersen: BASISFYSIK B (udgivet 2018), Haase; sider: 40-42, 44-46
-
Repetition af bevægelse med konstant hastighed. Hvordan bestemmes gennemsnitshastigheden og hastigheden til et bestemt tidspunkt i en bevægelse?
-
Reaktionstider. Rapportopgave..pdf
-
Straffespark-videoklip.doc
-
Analyse af 100m-løbet fra sidste uge: For en udvalgt person skal I bestemme middelhastigheden og øjeblikshastigheden efter 1s, 3s, 10s og 15s.
-
kraftplatform (1).pdf
-
Artikel om kraftplatform. Læs III, IV, V (og herunder kun indledningen i afsnittet samt "A. Flight time Method" og "Appendix" i artiklen, der omhandler hvordan man kan bestemme højden af et hop ud fra målinger med en kraftplatform. Artiklen er på eng
-
Hoppende bold OrbitBA 283, kopi 2.jpg
-
Orbit C- 186-187 Kroppens opvarmning.pdf
-
Læs om kroppens opvarmning ved løb og forsøgsvejledningen til den hoppende bold. Der skal laves en rapport på baggrund af den hoppende bold.
-
Hoppende bold OrbitBA 283, kopi 2 (1).jpg
-
Orbit BA 360-365 Vægtstangsprincippet..pdf
-
Hvad er vægtstangsprincippet og hvordan kan det forklare hvordan en vippe og en bidtang fungerer.
-
Læs om det skrå kast i dokumentet nedenfor. Fokuser på at forstå de indgående fysiske størrelser i bevægelsen: elevationen, hastigheden, der ændrer sig i x-aksens og y-aksens retninger, tyngdeaccelerationen, der er rettet nedad og starthastigheden. L
-
Læs de to sider om stighøjde og kastelængde.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reaktionstid
|
01-12-2024
|
Hoppende bold
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kvantekommunikation
Forløb i samarbejde med DTU-LIFE: 'Unbreakable'.
Hvordan sikrer vi os til en fremtid med kvanteteknologier?
Øvelser og journalforsøg med kvantekommunikation og kryptering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Note om kvantekommunikation
|
22-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Elektricitet
Konstruktion af kredsløb.
Karakteristikker af forskellige elektriske komponenter.
Ohms lov.
Kobling af resistorer.
Resistivitet af forskellige materialer.
Arbejde med sensorer og Arduino. Simpel programmering.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michael Cramer Andersen: BASISFYSIK B (udgivet 2018), Haase; sider: 236-237, 240-243, 246-247, 251-255, 257-258, 260-265
-
Hvad er elektrisk strøm, spænding og energi? Og hvordan udregnes de?
-
Genlæs teksten fra torsdag. Hvad er elektrisk strøm, spænding og energi? Og hvordan udregnes de?
-
Hvilke parametre indgår i Ohms lov og hvordan? Hvad vil det sige, at en ting har en elektrisk modstand? Hvad er en elektrisk karakteristik for et element i et elektrisk kredsløb?
-
Kredsløbs-konstruktion
-
Vejledning karakteristikker nyeste.doc
-
Hvordan udregnes erstatningsmodstanden (dvs. den samlede modstand) for komponenter, der er henholdsvis parallelt og serielt koblede?
-
Skim gerne arket med kobling af resistorer, men det skal først laves i modulet.
-
Kobling af resistorer.docx
-
Afsnit
-
Vi skal til at lege med sensorer og I skal lege lidt med simpel (blok-) programmering. Vi skal bruge Arduino-systemet. Forud for dette modul skal I have downloadet programmeringsprogrammet, der kan findes her: arduino.cc/download
-
Alle grupper præsenterer deres miniprojekt.
-
Fokuser på at forstå hvordan resistansen, R, afhænger af et stofs resistivitet, samt længden og tværsnittet af en ledning. Gennemlæs vejledningen til det forsøg, der skal udføres i modulet. Leg også gerne med animationen, der er linket til.
-
Resistivitet.docx
-
Modstand i en tråd
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Karakteristikker
|
05-02-2025
|
Resistivitet
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Valgfrit forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Valgfrit projekt
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Landing på Mars: Perserverence
Landing på Mars.
Planetbaner og Keplers love.
Energi i et tyngdefelt. Landing af rover på Mars' overflade.
Luftmodstand.
Instrumenterne ombord på Perseverence.
Mobilt kraftværk (kvantemekanik)
Oplæg og faktaark om landing på andre planeter/måner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Meteorologi og atmosfærefysik
Gasloven.
Journalforsøg: Boyle-Mariottes lov.
Journalforsøg: Charles’ lov.
Journalforsøg: Varmluftsballon
Måling af albedo udendørs og på kontrollerede overflader i forskellige nuancer.
Konvektion - høj- og lavtryk.
Måling af luftens vanddampindhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Orbit 1 Atmosfærens energiforhold.pdf
-
Atmosfærens energiforhold. Læs Orbit 1: Atmosfærens energiforhold og vejledningen til øvelserne om albedo; 'Albedo - måling af stråling og temperatur'. Hvordan måles solintensiteten? Hvad er albedo - og hvilken betydning har har den for opvarmning af
-
Albedo - måling af stråling og temperatur.docx
-
Orbit 1 199-201+205-217 Temperatur, tryk, idealgas.pdf
-
Temperatur, tryk, luftfugtighed og nedbør.
-
Orbit 1 208-212, 218, 219 Idealgas, trykvariation.pdf
-
FY Modul 5 Vandets veje s9-14.pdf
-
Idealgasligningen, luftens densitet og trykvariation i højden. Orbit 1: 208, 212, 218, 219.
-
Archimedes lov
-
Hindenburg-ulykken
-
Vejrballoner. Archimedes lov
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- IT - LabQuest
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57482386293",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57482386293",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57482386293"
}