Holdet 2023 FrF/prt - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Fadela Karami, Nanna Sofie Simonsen
Hold 2023 FrF/prt (1g FrF/prt, 2g FrF/prt)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Amitié et amour
Titel 2 LA FAMILLE (EKSAMEN)
Titel 3 LA BANLIEUE (EKSAMEN)
Titel 4 Billedbeskrivelse
Titel 5 L'Univers de Tintin
Titel 6 La Criminalité  (EKSAMEN)
Titel 7 PARIS - La diversité (EKSAMEN)
Titel 8 Forløb#6
Titel 9 PARIS - La diversité

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Amitié et amour

Temaer: venskab, kærlighed, jalousi og familie. Der arbejdes med bogen, Quatre Amis, som indeholder dialogen til den franske sæbeopera Quatre amis, samt diverse arbejdsopgaver. Bogen tager udgangspunkt i fire unge gymnasielelever og deres hverdag i og udenfor skolen.

Der er mange opgaver, fx tekstnære diskuterende spørgsmål, opgaver med inspiration i kooperativiske principper, skriveøvelser og billedbeskrivelsesopgaver.

Kernestof:
--> Quatre Amis (bogen + tilhørende serie), Tellus Vision AB, Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2010
--> Voilà - Den nødvendige grammatik. Grundbog + Øvebog, Birte Dahlgreen, Gyldendal, 201
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 LA FAMILLE (EKSAMEN)

I dette forløb ser vi på familierelationer, kærlighed og venskaber. Vi ser bl.a. på, hvad hverdagslivet i en familie indeholder af praktiske såvel som følelsesmæssige udfordringer, forholdet mellem børn og forældre og den frigørelsesproces, som de unge naturligt går igennem på vej mod voksenlivet.

Tekst:
La famille Bélier: Le scénario - udarbejdet af Karen Schumacker - scene 1, 2 + 4, 5, 6 + 9, 10, 11, 12 + 24-25 + 28-29

Film:
La Famille Bélier af Eric Lartigau, 2014

Sang:
’Papaoutai’ af Stromae

Grammatik:
AP-stof, dvs.: Adjektiver, artikler/substantiver og verbaltiderne 'le passé composé', 'le futur proche' og 'le présent' (regelmæssige) er generelt integreret i undervisningen og i prøver. Udover AP-stoffet har der været disse særlige grammatiske fokuspunkter i dette forløb:

-> modalverberne: dire, faire, pouvoir, vouloir, devoir
-> Le passé récent
-> Le futur proche (repetition)
-> Le présent (repetition og uregelmæssigheder)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 LA BANLIEUE (EKSAMEN)

Banlieues-temaet beskæftiger sig med den aktuelle problematik i forstaderne til Paris. Vi arbejder med problematikker som arbejdsløshed, kriminalitet og det at føle sig udenfor fællesskabet. Vi kommer også ind på den kontrast der er i mellem Paris og dens forstæder som er adskilt af La Périphérique.

Kernestof:
Tekster fra "Banlieues", Gyldendal, 2007
Tekster: 1) dansk introtekst, 2) Ghettos Devant la Tour, 3) Pour les autres, on n’existe pas.

Les émeutes de 2005 dans les banlieues - tekst fra Allez hop, Gyldendal 2009.

Film:
- Les Intouchables (2013) (findes på Filmstriben "De Urørlige")

- Athena (2024) (findes på Netflix)

Grammatik:
AP-stof, dvs.: Adjektiver, artikler/substantiver og verbaltiderne 'le passé composé', 'le futur proche' og 'le présent' (regelmæssige) er generelt integreret i undervisningen og i prøver. Udover AP-stoffet har der været disse særlige grammatiske fokuspunkter i dette forløb:
- adjektiver (uregelmæssige)
- le présent
- le passé récent
- le futur proche

Dette forløb fylder 5,8 % af året
Udregning:  9 moduler x 64= 576 /100 = 5,8%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Billedbeskrivelse

I dette forløb har vi fokuseret intensivt på billedbeskrivelser af hverdagsbilleder. Forløbet skal være en træning til individuelle mundtlige fremlæggelser af ukendte hverdagsbilleder i uge 44.

Vi har taget udgangspunkt i et billedbeskrivelsesark, som tjener til formål at strukturere billedbeskrivelsen.
Der er trænet en del basis-glosetræning (farver, årstider, aktiviteter, præpositioner mm.), som skal styrke den mundtlige spontane tale.
Vi har også arbejdet med taksonomi, at billedbeskrivelsen ikke kun er på det beskrivende plan men at der skal anvendes verbalperifraser og tider - særligt nutid, nær fremtid og førnutid for at højne niveauet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 L'Univers de Tintin

I dette forløb arbejdes der med Tintins Univers. Formålet med forløbet er dels at få en forståelse for tegneren Hergé liv, som en del af forståelsen af værket og dels den historiske kontekst de er tegnet i.

Kernestof::
Dokumentar: 'Tintin et moi', dokumentar om Hergé af Anders Østergaard, kan ses med unilogin på http://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/tintin-og-mig (alternativt kan den lånes på biblioteket).

Artikler:
- "Tintin i Congo" er ikke racistisk.
- Ny ballade om "Tintin i Congo"
- "Meget mere om Tintin"

- Udvalgte striber fra Le Lotus Bleu

- Alors démande - La bande déssinée: Link: https://www.srf.ch/play/tv/srf-school/video/alors-demande---la-bande-dessinee?urn=urn:srf:video:6d4270e1-5fe9-4249-bc76-8c9605d73830


Grammatik:
AP-stof, dvs.: Adjektiver, artikler/substantiver og verbaltiderne 'le passé composé', 'le futur proche' og 'le présent' (regelmæssige) er generelt integreret i undervisningen og i prøver. Udover AP-stoffet har der været disse særlige grammatiske fokuspunkter i dette forløb:
- Superverberne
- L'imparfait
- Aspekt/ de to datider:  L'imparfait - le passé composé

Dette forløb fylder 5,12 % af året
Udregning:  8 moduler x 64= 512/100 = 5,12 %
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La Criminalité (EKSAMEN)

I dette forløb er 'la criminalité' i fokus. Der fokuseres på forskellige former og grader af kriminalitet, særligt i serien "Le Café des Rêves"

1) Le Café des Rêves (J.P. Weibrecht) (Findes på DVD og på Youtube)

Der anvendes et manuskripthæfte med tilhørende arbejdshæfte (Brochure de l’élève), som er i tilknytning til serien ”Le Café des Rêves” der består af 5 episoder. Arbejdshæftet rummer mange arbejdsmuligheder og træner primært eleven i samtale, diskussion samt hjælper eleven med at slå det centrale ordforråd fast.

2) Novelle: "Un crime" (Pages d’écriture s. 145-146, 2002)

3) Kortfilm: L'accordeur (Instruktør: Oliver Treiner, 2010) (findes på Youtube)

4) Sang: Crêpes aux champignons (Olivia Ruiz, 2010) (findes på Youtube)

Grammatik:
AP-stof, dvs.: Adjektiver, artikler/substantiver og verbaltiderne 'le passé composé', 'le futur proche' og 'le présent' (regelmæssige) er generelt integreret i undervisningen og i prøver. Udover AP-stoffet har der været disse særlige grammatiske fokuspunkter i dette forløb:
- Le futur simple
- Aspekt (repetition)
- Nægtelser

Grammatikbog: Voilà - Den nødvendige grammatik (grundbog og øvebog), Birthe Dahlgreen, Gyldendal, 2014.

Dette forløb fylder 10,88% af året
Udregning:  17 moduler x 64= 1088 /100 = 10,88%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 PARIS - La diversité (EKSAMEN)

Et forløb om Paris med fokus på "La diversité". I forløbet får eleverne en indsigt i byens mange ansigter. Der arbejdes med byens arrondissementer, monumenter, befolkningssegmenter, byplanen og byens kulturelle diversitet.

Kernestof:

- Avisartikel : "Chikt og kedeligt", af Mads P. Justsen, Weekendavisen, 12. januar 2006 (en dansk artikel, hvor to sociologer udtaler sig om byudviklingen i Paris)

- Tekst: Paris: Franskbogen, Systime, 2010-2017 (monumenter)

- Video og transkriberet tekst  "La ville: Les arrondissements de Paris", www.arte.com, 2009  (arrondissementer)
(http://www.arte.tv/fr/3411762,CmC=3411768.html)

- Artikel: "la diversité culturelle"
https://www.coe.int/en/web/interculturalcities/wd-cddd-21-paris

- Artikel: Les consommateurs, 2006 (en forskningsartikel om befolkningssegmenterne i Paris)

- Sangtekst: Eddy Mitchell, Métro, boulot, dodo

- Sangtekst: Aux Champs-Élysées

- Film: "Paris, je t'aime", 2006 (udarbejdet af 21 instruktører). Filmen kan findes på Filmstriben.dk.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 PARIS - La diversité

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer