Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Fadela Karami, Nanna Sofie Simonsen
|
Hold
|
2023 FrF/prt (1g FrF/prt, 2g FrF/prt)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Amitié et amour
Temaer: venskab, kærlighed, jalousi og familie. Der arbejdes med bogen, Quatre Amis, som indeholder dialogen til den franske sæbeopera Quatre amis, samt diverse arbejdsopgaver. Bogen tager udgangspunkt i fire unge gymnasielelever og deres hverdag i og udenfor skolen.
Der er mange opgaver, fx tekstnære diskuterende spørgsmål, opgaver med inspiration i kooperativiske principper, skriveøvelser og billedbeskrivelsesopgaver.
Kernestof:
--> Quatre Amis (bogen + tilhørende serie), Tellus Vision AB, Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2010
--> Voilà - Den nødvendige grammatik. Grundbog + Øvebog, Birte Dahlgreen, Gyldendal, 201
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
LA FAMILLE (EKSAMEN)
I dette forløb ser vi på familierelationer, kærlighed og venskaber. Vi ser bl.a. på, hvad hverdagslivet i en familie indeholder af praktiske såvel som følelsesmæssige udfordringer, forholdet mellem børn og forældre og den frigørelsesproces, som de unge naturligt går igennem på vej mod voksenlivet.
Tekst:
La famille Bélier: Le scénario - udarbejdet af Karen Schumacker - scene 1, 2 + 4, 5, 6 + 9, 10, 11, 12 + 24-25 + 28-29
Film:
La Famille Bélier af Eric Lartigau, 2014
Sang:
’Papaoutai’ af Stromae
Grammatik:
AP-stof, dvs.: Adjektiver, artikler/substantiver og verbaltiderne 'le passé composé', 'le futur proche' og 'le présent' (regelmæssige) er generelt integreret i undervisningen og i prøver. Udover AP-stoffet har der været disse særlige grammatiske fokuspunkter i dette forløb:
-> modalverberne: dire, faire, pouvoir, vouloir, devoir
-> Le passé récent
-> Le futur proche (repetition)
-> Le présent (repetition og uregelmæssigheder)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I modulet:
-
Lektie: Træn disse to uregelmæssige verber igen (minimum af tre omgange). Det er ikke nok bare med flash-cards.
-
Lektie: Alle har lavet side 5 i Øvehæftet (I behøver ikke lave kryds-og-tværsen):
-
Lektie: I skal alle have lavet side 6 + 7 i øvehæftet
-
UPLOADES PÅ DAGENS MODUL (ELEV-FEEDBACK) - det tjener til fraværsregistrering. De af jer der er med i Anglet-programmet er fritaget for denne lektie.
-
Quizlet: La Famille Bélier
-
Voilà _10-13 Présent futur proche og passé récent.pdf
-
Alberte - Maja - Louis Mohsin - Amalie J Alba - Astrid Thor - AsgerIsabella, Emilia, Karim Ibrahim, Raymond Christian, Ida, Amalie KLiv - Pil Johanna, Helene
-
Lektie: UPLOAD PÅ MODULETS ELEV-FEEDBACK: Besvar spørgsmålene til scene 9-10 (der er 7 spørgsmål) på fransk. Spørgsmålene finder du på s. 18. i La Famille Bélier Øvehæfte. Læs manusset til scene 9 igen (hvis ikke du kan huske handlingen)
-
dire, faire, pouvoir, vouloir, devoir
-
Lektie:Træn disse verber igen, så du kan dem udenad (som aftalt i forrige modul).
-
Lektie: Færdiggør følgende sætninger derhjemme, hvis ikke du nåede igennem dem alle til testen i forrige uge.
-
La Fanille Bélier
-
Forskellen på
-
Gloser til La Famille Bélier
-
Lektie: UPLOAD PÅ MODULETS ELEV-FEEDBACK
-
Gentræn disse gloser en gang til: La Famille Bélier
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
LA BANLIEUE (EKSAMEN)
Banlieues-temaet beskæftiger sig med den aktuelle problematik i forstaderne til Paris. Vi arbejder med problematikker som arbejdsløshed, kriminalitet og det at føle sig udenfor fællesskabet. Vi kommer også ind på den kontrast der er i mellem Paris og dens forstæder som er adskilt af La Périphérique.
Kernestof:
Tekster fra "Banlieues", Gyldendal, 2007
Tekster: 1) dansk introtekst, 2) Ghettos Devant la Tour, 3) Pour les autres, on n’existe pas.
Les émeutes de 2005 dans les banlieues - tekst fra Allez hop, Gyldendal 2009.
Film:
- Les Intouchables (2013) (findes på Filmstriben "De Urørlige")
- Athena (2024) (findes på Netflix)
Grammatik:
AP-stof, dvs.: Adjektiver, artikler/substantiver og verbaltiderne 'le passé composé', 'le futur proche' og 'le présent' (regelmæssige) er generelt integreret i undervisningen og i prøver. Udover AP-stoffet har der været disse særlige grammatiske fokuspunkter i dette forløb:
- adjektiver (uregelmæssige)
- le présent
- le passé récent
- le futur proche
Dette forløb fylder 5,8 % af året
Udregning: 9 moduler x 64= 576 /100 = 5,8%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Billedbeskrivelse
I dette forløb har vi fokuseret intensivt på billedbeskrivelser af hverdagsbilleder. Forløbet skal være en træning til individuelle mundtlige fremlæggelser af ukendte hverdagsbilleder i uge 44.
Vi har taget udgangspunkt i et billedbeskrivelsesark, som tjener til formål at strukturere billedbeskrivelsen.
Der er trænet en del basis-glosetræning (farver, årstider, aktiviteter, præpositioner mm.), som skal styrke den mundtlige spontane tale.
Vi har også arbejdet med taksonomi, at billedbeskrivelsen ikke kun er på det beskrivende plan men at der skal anvendes verbalperifraser og tider - særligt nutid, nær fremtid og førnutid for at højne niveauet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
L'Univers de Tintin
I dette forløb arbejdes der med Tintins Univers. Formålet med forløbet er dels at få en forståelse for tegneren Hergé liv, som en del af forståelsen af værket og dels den historiske kontekst de er tegnet i.
Kernestof::
Dokumentar: 'Tintin et moi', dokumentar om Hergé af Anders Østergaard, kan ses med unilogin på http://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/tintin-og-mig (alternativt kan den lånes på biblioteket).
Artikler:
- "Tintin i Congo" er ikke racistisk.
- Ny ballade om "Tintin i Congo"
- "Meget mere om Tintin"
- Udvalgte striber fra Le Lotus Bleu
- Alors démande - La bande déssinée: Link: https://www.srf.ch/play/tv/srf-school/video/alors-demande---la-bande-dessinee?urn=urn:srf:video:6d4270e1-5fe9-4249-bc76-8c9605d73830
Grammatik:
AP-stof, dvs.: Adjektiver, artikler/substantiver og verbaltiderne 'le passé composé', 'le futur proche' og 'le présent' (regelmæssige) er generelt integreret i undervisningen og i prøver. Udover AP-stoffet har der været disse særlige grammatiske fokuspunkter i dette forløb:
- Superverberne
- L'imparfait
- Aspekt/ de to datider: L'imparfait - le passé composé
Dette forløb fylder 5,12 % af året
Udregning: 8 moduler x 64= 512/100 = 5,12 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La Criminalité (EKSAMEN)
I dette forløb er 'la criminalité' i fokus. Der fokuseres på forskellige former og grader af kriminalitet, særligt i serien "Le Café des Rêves"
1) Le Café des Rêves (J.P. Weibrecht) (Findes på DVD og på Youtube)
Der anvendes et manuskripthæfte med tilhørende arbejdshæfte (Brochure de l’élève), som er i tilknytning til serien ”Le Café des Rêves” der består af 5 episoder. Arbejdshæftet rummer mange arbejdsmuligheder og træner primært eleven i samtale, diskussion samt hjælper eleven med at slå det centrale ordforråd fast.
2) Novelle: "Un crime" (Pages d’écriture s. 145-146, 2002)
3) Kortfilm: L'accordeur (Instruktør: Oliver Treiner, 2010) (findes på Youtube)
4) Sang: Crêpes aux champignons (Olivia Ruiz, 2010) (findes på Youtube)
Grammatik:
AP-stof, dvs.: Adjektiver, artikler/substantiver og verbaltiderne 'le passé composé', 'le futur proche' og 'le présent' (regelmæssige) er generelt integreret i undervisningen og i prøver. Udover AP-stoffet har der været disse særlige grammatiske fokuspunkter i dette forløb:
- Le futur simple
- Aspekt (repetition)
- Nægtelser
Grammatikbog: Voilà - Den nødvendige grammatik (grundbog og øvebog), Birthe Dahlgreen, Gyldendal, 2014.
Dette forløb fylder 10,88% af året
Udregning: 17 moduler x 64= 1088 /100 = 10,88%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
PARIS - La diversité (EKSAMEN)
Et forløb om Paris med fokus på "La diversité". I forløbet får eleverne en indsigt i byens mange ansigter. Der arbejdes med byens arrondissementer, monumenter, befolkningssegmenter, byplanen og byens kulturelle diversitet.
Kernestof:
- Avisartikel : "Chikt og kedeligt", af Mads P. Justsen, Weekendavisen, 12. januar 2006 (en dansk artikel, hvor to sociologer udtaler sig om byudviklingen i Paris)
- Tekst: Paris: Franskbogen, Systime, 2010-2017 (monumenter)
- Video og transkriberet tekst "La ville: Les arrondissements de Paris", www.arte.com, 2009 (arrondissementer)
(http://www.arte.tv/fr/3411762,CmC=3411768.html)
- Artikel: "la diversité culturelle"
https://www.coe.int/en/web/interculturalcities/wd-cddd-21-paris
- Artikel: Les consommateurs, 2006 (en forskningsartikel om befolkningssegmenterne i Paris)
- Sangtekst: Eddy Mitchell, Métro, boulot, dodo
- Sangtekst: Aux Champs-Élysées
- Film: "Paris, je t'aime", 2006 (udarbejdet af 21 instruktører). Filmen kan findes på Filmstriben.dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
PARIS - La diversité
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57661552674",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57661552674",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57661552674"
}