Holdet 2023 FrF/ux - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Lise-Lotte Rønne Koch
Hold 2023 FrF/ux (1g FrF/ux, 2g FrF/ux)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les jeunes et la vie quotidienne
Titel 2 La Famille, l'amour et l'amitié (EKSAMENSEMNE 20%)
Titel 3 Intouchables et l'amitié
Titel 4 Objectifs de developpement durable
Titel 5 Paris et les Jeux Olympiques
Titel 6 École en France (EKSAMENSEMNE 20%)
Titel 7 Faire des gâteaux français
Titel 8 Billedbeskrivelser og samtale
Titel 9 Les réseaux sociaux (EKSAMENSEMNE 20%))
Titel 10 Les peintres français
Titel 11 La seconde guerre mondiale  (EKS.EMNE  20%)
Titel 12 Les contes (EKSAMENSEMNE 20%)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les jeunes et la vie quotidienne

QUATRE AMIS
Série télévisée + Scénario:
"Quatre amis" - episode 1-10

La vie de tous les jours; trouver la bonne direction en ville, les taches domistiques à la maison, le système scolaire en France etc

Les relations entre les gens; l'amitié, l'amour, la famille

Introduktion til udveksling med fransk gymnasium, Cantau, i Anglet (5 elever fra holdet deltager)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 La Famille, l'amour et l'amitié (EKSAMENSEMNE 20%)

La famille, l'amour et l'amitié* EKSAMEN (20%)

I dette forløb ser vi på familierelationer, kærlighed og venskaber. Vi ser bl.a. på, hvad hverdagslivet i en familie indeholder af praktiske såvel som følelsesmæssige udfordringer, forholdet mellem børn og forældre og den frigørelsesproces, som unge naturligt går igennem på vej mod voksenlivet. Vi ser også på kærlighed og de udfordringer, der er forbundet med at være forelsket og med at knytte venskaber generelt. Endelig undersøger vi gennem to tekster (en sang og et tekstuddrag) oplevelser og følelser, der for børn og unge kan være relateret til fraværende forældre og skilsmisse

Mots-clés:
La vie familiale, les relations entre les enfants/les jeunes et les parents, la solidarité, la tolérance, le divorce, l'indépendance, grandir, avoir des amis, être un bon ami, la jalousie, être amoureux

Tekst
Quatre amis: le scenario - udarbejdet af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal  - den hele (læst i 1g)
La famille Bélier: Le scénario - udarbejdet af Karen Schumacker - scene 1, 2 + 4, 5, 6 + 9, 10, 11, 12 + 24-25 + 28-29
Delphine de Vigan; les loyautés; 'L'enfant du divorce' (uddrag)  - tekstuddrag og opgaver fra skriftlig 3g FrB eksamensmateriale fra 30/5 2022)
Saint-Exupéry: Le petit Prince - uddrag af kap 26: le renard et le petit prince

Film:
"Quatre Amis" - série télévisée en 10 épisode (set i 1g)
"La Famille Bélier" af Eric Lartigau, 2014
Marie Amachoukeli: "C'est gratuit pour les filles", 2009 + opgaver
"Intouchables" af Nakache et Toledano

Musique + texte:
Stromae: Papaoutai
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Intouchables et l'amitié

I dette forløb har holdet set nærmere  på venskabet mellem hovedpersonerne Philippe og Driess i filmen, der bygger på en autentisk historie. Vi har også set på kulturelle forskelligheder i det franske samfund med fokus på fremstillingen af samme i filmen

Mots-clés: Riche/pauvre, Paris et ses banlieues, la diversité culturelle etc

Film: Nakache et Tolédano: "Intouchables", 2011
Tekst: "Entre intouchables" i kompendiet "Entre deux cultures", side 57-61 (fra Bering og Sørensen: Paroles Francophones, Gyldendal, 2015)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Paris et les Jeux Olympiques


Textes:
Les jeux Olympiques à Paris - les discours etc. à l''ouverture (kopiark)

Les 5 grands défis de JO; article écrit le 01 février 2024 +  opgaver

Article + vidéoclip sur internet:
"JO de Paris 2024 : voici les pires mobiliers anti-SDF et anti-migrants installés à Paris"
https://www.huffingtonpost.fr/jo-paris-2024/video/jo-de-paris-2024-mobilier-anti-sdf-et-anti-migrants-installes-a-paris-on-fait-le-point_237376.html

Musique:
L'hymne à l'amour (Piaf, chanté par Celine Dion)
Sous le ciel de Paris (Piaf, chanté par Zaho de Zagansan)

Aux Champs Elysées

Franskportal:
Vidéos + opgaver:
vidéo 2: Un jeune serveur à Montmartre
Vidéo 3. Un jeune chômeur à Paris

Texte + questions: Les SDF's à Paris
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 École en France (EKSAMENSEMNE 20%)

I dette forløb ser vi på, hvordan det franske skolesystem er bygget op, og hvordan det er at gå i skole i Frankrig. Vi læser tekster og ser film om børn og unger, der har forskellige oplevelser af at gå i skole - herunder deres relation til lærerne. Vi sammenligner også det franske skolesystem med det danske.

Mots-cles:
Le système scolaire, aller à l'école/collège/lycée, les matières, apprendre et comprendre,  les contrôles, les notes, redoubler, la relation entre le professeur et les élèves, la journée scolaire en France et au Danemark, travail manuel / travail intellectuels

Tekster i kompendiet: Jeunes et éducation / M. Bering og M. Sørensen: Paroles françaises"; 'L'école', Gyldendal, 2013:
-Forord på dansk om det franske skolesystem side 7-9
-Jacques Prévert: Le cancre (digt), side 10-11
-Anna Gavalda: 35 kilo d'espoir (mini-uddrag af roman) + questions,  side 13-14
-L'école en France et l'école au Danemark: s. 17
-"Une des meilleurs système éducatif au monde"? Interview avec Alizée et Tom + questions, side 18-20

Franskportal.dk:
L'ecole élémentaire et primaire + opgaver/questions
L'école secondaire + opgaver/questions
L'année scolaire + opgaver/questions

På internettet:
Le calendrier des vacances scolaires 2024-25 en France - på https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F31952


Film:
Louis Malle: "Au revoir les enfants"
Caronline Benarroch "Casa"  - documentaire sur une école de couture alternative dans en banlieue à Paris

Série télévisée:
"Quatre Amis" (+ scénario)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Faire des gâteaux français

Eleverne laver i grupper en video (1.30) hvor alle i gruppen er med. Videoen skal vise processen fra læsning af opskrift, planlægning af indkøb/ indkøbsturen, kagebagningen til det endelige resultat. ALLE skal sige noget / tale fransk i videoen. Jo mere, des bedre!! OBS: obligatorisk at bruge ord fra gloselisten på quizlet.

A: Opskrift på fransk - regardez les vidéos pour voir les recettes (vedhæftet modulet d. 24/9-24)
B: Planlæg + indkøb (fortæl på fransk, hvad og hvor I køber ind) + Storyboard
C: Bag og pynt kagen (il faut le faire à la maison)
D: Video (Il faut filmer le proces)

Forsk. roller i grup.arbejdet:
1. Ansv: økonomi (udlæg til indkøb + indtægt for kagesalg)
2. Ansv.: skrive tekst til brug i filmen
3. Ansv. : tegne storyboard med stikord på fransk
4. Ansv.: filme ( + at der bliver talt fransk på filmklippene)
5. Ansv. :redigere filmen færdig + aflevering på drev

Kagerne skal sælges på sprogdagen d. 26/9 i foyeren i 10-frikvarteret
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Les réseaux sociaux (EKSAMENSEMNE 20%))

Vi ser i dette forløb på de sociale medier og hvilken indflydelse det har på de unge.
Vi ser på muligheder for at skabe kontakt og pleje kontakter, tjene penge på Some, på udfordringer og problemer, det kan medføre, hvorfor SoMe er vanedannende, og hvad man skal være opmærksom på, når man færdes på de sociale medier.

Mots-clés:
Les applications et platformes sur les réseaux sociaux, la vie virtuelle/la vie réelle, être accro, la dépendance, diffuser/poster une vidéo, le contenu, gagner de l'argent, les publicités, la responsabilité, le droit de l'image

Texte:
Interview: "Léa - la youtubeuse" i JDE, No 1595, Juin 2015 - i eksamensmateriale fra fransk begyndersprog A 6. juni 2018

Materiale fra NCFF: Dyrk Sproget 2022/23, på https://ncff.dk/til-din-undervisning/ungdomsuddannelser/dyrk-sproget/materialer-til-dyrk-sproget-2022/23/fransk-materialer-2022/23 - senest lokaliseret d. 10. maj 2025

Texte:"Nos habitudes virtuelles" på https://ncff.dk/til-din-undervisning/ungdomsuddannelser/dyrk-sproget/materialer-til-dyrk-sproget-2022/23/fransk-materialer-2022/23

Vidéos sur YouTube:
- "Accro au smartphone" på www.youtube.com/watch?v=hJzdYgr8rYU
- "Cours en ligne obligatoire pour les étudiants" www.youtube.com/watch?v=0F5Olb7xtrE

Musique:
Soprano: Mon précieux, 2016

Film:
-Marie Amachoukeli: C'est gratuit pour les filles, 2009 + opgaver
-Jeanne Leblanc "Carla en dix secondes" , 2016 + opgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Les peintres français

Vi har i dette korte forløb kigget på Impressionisme, fauvisme og kubisme i forbindelse med besøg på SMK i den franske samling (1900-1930)
På SMK har holdet arbejdet med følgende billeder:

Gruppe 1: Jean Metzinger: La femme au cheval (Abbas, Niclas, Julian)
Gruppe 2: Georges Braque; Havnen ved L’Estaque, (Maja, Emma H, Clara, Kessia)
Gruppe 3: Henri Matisse;  Poisson rouge / guldfisken,  (Astier, Choenyi, Mariam, Mathilde)
Gruppe 4: Albert Marquet; Terrassen ved l’Estaque, (Frida , Emma P, Victor, Thor)
Gruppe 5: Raoul Dufy; Opstilling/Nature morte, ((Linus) Kristoffer,, Oscar, Marcus, (Berk)


I klassen har holdet arbejdet med:
Tekst:
Monet et Giverny ( i øvebog fra Carte Blanche, rep til kapitel 3)
Billeder:
Claude Monet: La cathédrale à Rouen (4 versioner)
C. Monet: Les Nymphéas
Auguste Renoir: Bal au moulin de la Galette

Picasso: Guérnica

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 La seconde guerre mondiale (EKS.EMNE 20%)

Déscription: En classe nous avons étudié le déroulement et les conséquences de la deuxième guerre mondiale en France. Quelle a été la situation politique pendant les années de l'occupation allemande? Et quel impact la guerre a-t-elle eu sur la vie quotidienne et sur les Français, surtout les juifs? Comment est-ce que la Résistance a fonctionné?

Mots-clés: la guerre en France, le régime-Vichy, la Résistance, la persécution des juifs, les rafles.


T. Rhein-Knudsen; Carte Blanche, 2002 : "La France pendant la deuxième guerre mondiale" - infoboks s. 151 med tidsforløb

Franskportal.dk
"Armistice"
"Discours du maréchal Pétain du 17 juni 1940"
"Charles de Gaulle" + l'appel du 18 juin de général de Gaulle
"La résistance"
"Les juifs"

Propagandaplakat: Le régime Vichy et la devise; Travail, Famille, Patrie - https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Fichier:Imagerie_de_la_Révolution_nationale.jpg
Propagandasange: "Le chants des partisans" + "Maréchal, nous voila"

Texte + film:
"Je m'appelle Arlette et j'ai survécu à Auschwitz"  - manuscript en français, linje 23-158 (ikke det første afsnit og ikke de sidste afsnit af teksten
https://chataigne.dk/onewebmedia/Arlette/Arlette-fransk-manus.pdf


Film: Roselyne Bosch: La Rafle, 2010 + opgaver
Film: Louis Malle: Au revoir les enfants, 1988
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Les contes (EKSAMENSEMNE 20%)

I dette forløb er der fokus på typiske eventyrtræk i de traditionelle eventyr (særligt Den lille Rødhætte og Askepot), og vi sammenligner de traditionelle eventyr med nyere, moderne eller kulturelt tilpassede versioner af samme. Vi ser også på, hvilken 'morale' der er i henholdvis de gamle/folkelige og de nye versioner af samme eventyr.

Mots-clès; les traits typiques d'un conte, l'univers moderne dans un conte, les versions traditionelles / populaires et les versions modernes, les obstacles, les transformations etc..

Kernestof:
Dessin animé sur YouTube:
Cendrillon (8 min)
https://www.youtube.com/watch?v=soE3pxa8wMM

Texte:
Charles Perrault; "Le petit chaperon rouge" - Version originale, mais facile/simplifiée - https://www.podcastfrancaisfacile.com/contes/le-petit-chaperon-rouge.html

Charles Perrault; "Le petit chaperon rouge" - version originale (kopiark)

Texte:
-Geoffroy de Pennart; "Le chapeau rond rouge" (2004), s. 9-13 - læst i Bering og Sørensen: Entrées, "Les Contes", Gyldendal (kompendium; Les contes)

Texte:
"L'Oranger magique" - conte d'Haïti - læst i Bering og Sørensen: Entrées, "Les Contes", Gyldendal, s- 16-20
("Pays sans Chapeau" - miniuddrag s. 20 i "Les Contes", om hvordan man i Haîti 'lever' med de døde)

La Fontaine: Le corbeau et le renard

Saint-Exupéry: Le petit prince, chap 16 "Le renard et le petit prince"

Supplerende stof:
Bering og Sørensen: Entrées, "Les Contes", s. 13 - 15, Gyldendal
(generelt om eventyrtræk, eventyranalyse og brug af passé simple)

"Il était une fois" - indledning om eventyrgenren s. 6-17 (kopiark)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer