Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/ce - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Annette Kristine Brix Frandsen, Per Nilsson
Hold
2023 TyF/ce (
1g TyF/ce
,
2g TyF/ce
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Generation Selfie
Titel 2
Kriminalität
Titel 3
Beziehungen: Liebe und Freundschaft
Titel 4
Judenverfolgung im Dritten Reich
Titel 5
Flucht aus der DDR
Titel 6
GenAfD - Wie Rechte um die Jugend werben
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Generation Selfie
"Selfies für mehr Bewusstsein". Youtube.
Tim Bendzko: "Programmiert". (2013)
Lukas Böing: "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, MacBook und Co.? Ein Vergleich" (2015)
Kira Bruck: "Gefällt mir: "So geht social Media". (2014)
Ok Kid: "Mehr, Mehr". (2013)
Indhold
Kernestof:
Vorbereitung: Du sollst eine kleine Präsentation von dir selbst machen (siehe Dokument). Lerne etwas über deine Klassenkameraden.docx
Du skal besvare spørgsmålene s. 2+3 i kompendiet "Generation Selfie". Husk: Alles in allem, dit AP-hæfte og kompendiet samt skriveredskaber. Medbring dit navneskilt.
Arbejd selv.
Forbered S. 6 i kompendiet. I klassen skal vi gå rundt og stille hinanden spørgsmålene. Vi skal f.eks. finde ud af, hvem i klassen, der kan forklare ordet "Selfie". Derfor skal du 1. vide, hvad alle spørgsmålene betyder. 2. Kunne svare på tysk på hve
Du skal nu have lavet analysen og oversættelsen af de sætninger, som vi ikke nåede i fredagstimen. NY LEKTIE: Opgave 2, s. 8 i kompendiet "Generation Selfie"
Husk: Kompendiet, Alles in allem, dit hæfte
Du skal have lavet opgave 7 s. 9 i kompendiet "Generation Selfie". Du skal aflevere dit hæfte med din aflevering skrevet ind. Jeg tager hæfterne med hjem.
Du skal læse s. 11 i kompendiet. Du skal kunne oversætte teksten, MEN du skal ikke skrive en detaljeret oversættelse ned. Slå ord op og skriv dem omkring/ved siden af/ under/over teksten. Du skal også kunne læse teksten op, så læs den højt et par gan
Du skal kunne oversætte s. 12 i "Generation Selfie". Du skal IKKE skrive en hel sammenhængende tekst, men kun slå ord op og skrive i og omkring teksten.
Du skal have lavet opgave 3, s. 13 hjemmefra. I modulet skal du lave opgave 4 (en sammenfatning af tekstens indhold). Du SKAL bruge så mange af de kursiverede ord som muligt, og du skal benytte "Redemittel" fra s.4 i kompendiet. Tanken er, at du skal
Arbejde selv
Du skal øve en superflot oplæsning af linje 1-30 s. 16 i kompendiet, og du skal kunne oversætte fra bladet. Dvs: Du skal IKKE bruge en time på at skrive en oversættelse ned!
Du skal læse teksten om Paul s. 16-17 i kompendiet, og du skal slå ord op og skrive i selve teksten, så du kan oversætte fra bladet. Bemærk gloserne i marginen. I sidste modul havde alt for mange ikke taget materialet med, og alt for få havde lavet l
Samme lektie som torsdag i sidste uge
Vi skriver på en opgave, der skal afleveres i modulet. Husk AiA, hæfte og kompendie.
I skal have læst sangen "Mehr, Mehr" på s. 28 i kompendiet. Understreg alle verber og oversæt verberne i marginen. Arbejd 20 minutter.
I modulet:
Du skal have udfyldt arket med verber fra sangen "Mehr, mehr" + oversætte sangen PÅ SELVE ARKET:
Verber fra Mehr, mehr.docx
Du skal have besvaret spørgsmålene 5, 6, 7, 8 til sangen "Mehr, mehr". Du skal bruge dem til en samtale på tysk i klassen.
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kriminalität
Film: "Knallhart"
Schirach: "Anatomie" - tekst + film
SDP: "´Ne Leiche"
Milena Moser: "Letzte Pizza"
Indhold
Kernestof:
Du skal se indtil minuttal 20 i filmen Knallhart. Den ligger på FIlmstriben.dk. Derudover skal du kunne bøje et regelmæssigt verbum i præsens, præteritum og perfektum participium (kort tillægsform).
Vi ser videre i filmen.
Du skal have lavet de 12 sætninger med regelmæssige verber i datid, som vi arbejdede med i tirsdagstimen. Jeg udvælger nogle elever, der på tavlen skal kunne bøje "leben", "kaufen" og arbeiten" i præsens, præteritum og perfektum på tavlen. ØV DET HJE
Du skal have lavet opgaverne 1-9 i kopierne om regelmæssige verber. Du skal nu gerne kunne bøje et regelmæssigt verbum i præsens, præteritum og perfektum. I modulet ser vi filmen færdig.
Afsnit
Du skal have lavet indsættelseopgaven til Knallhart på kopien fra forleden. Hvis du ikke er helt sikker på, hvordan man bøjer et regelmæssigt verbum i præsens, præteritum og perfektum, skal du øve det igen.
Knallhart opgaver 1CE 2024.docx
Knallhart, Bild zu Szene 1, bei Hagenbeck.docx
Knallhart, Bild zu Szene 2, Miriam datet.docx
Arbejde selv med en screencastomatic-præsentation til gruppens billede og person fra filmen.
Beantworte die Frage: Was hast du in den ferien gemacht - skriv det i dit hæfte.
I modulet arbejder vi videre med opgaverne til filmen.
Du skal kunne fortælle på tysk, hvad du har lavet i ferien. Was hast du in den Ferien gemacht?
Du skal have lavet de otte sætninger med analyse og oversættelse, som vi arbejdede med i tirsdagsmodulet. Du skal kunne bøje et regelmæssigt verbum i præsens, præteritum og perfektum udenad, og du skal kunne den bestemte artikel udenad.
Du skal have skrevet i 20 minutter på dit dagbogsindlæg om en dag i Michaels liv. Du skal kunne forklare forskellen på ordstillingen i hoved- og ledsætninger ud fra et eksempel, som du selv finder på.
Du skal læse og oversætte linje Anatomie.pdf
Du skal have læst og oversat l. 11-21 i Anatomie
Du skal have læst til og med første store afsnit på s. 2 i Anatomie og besvaret de tilhørende arbejdsspørgsmål.
Du skal have besvaret alle spørgsmålene til "Anatomie"
Du skal læse s. 52-53 i Alles in allem og lave opgave1. s. 54.
VI begynder på sidste tekst til kriminalitetsemnet: Letzte Pizza
Letzte Pizza.m4a
Letzte Pizza tekst.pdf
Arbejde med "Letzte Pizza"
Letzte Pizza Arbeitsfragen.docx
Arbejde selv med opgaverne til "Letzte Pizza". Skriv svarene flot i dit hæfte.
Arbejde selv med opgaverne til "Letzte Pizza". Skriv svarene pænt ind i dit hæfte. Du må gerne arbejde hjemme.
Husk dit hæfte med opgaverne fra sidste uge. Du skal kende alle tekstens detaljer, og du skal øve dig i at fortælle om de forskellige spørgsmål på tysk - også måske mere, end du har skrevet ned - læs dine svar igennem og prøv at sige noget uden at læ
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Beziehungen: Liebe und Freundschaft
Rammstein: Ohne dich
Indhold
Kernestof:
Ohne dich med opgaver.docx
Du skal have fundet verberne i teksten "Ohne Dich" - inddel dem i grupperne: Hjælpeverber, Modalverber, regelmæssige verber, uregelmæssige verber. Skriv verbet, som det står i teksten, noter person, tid, form, og hvad verbet hedder i infinitiv og hva
Fremlæggelser. Du skal forberede en præsentation af teksterne "Anatomie" og "Letzte Pizza". Du skal præsentere én af teksterne for mig på gangen. Jeg vælger, hvilken tekst, du skal fortælle om. Jeg starter med at spørge: "Wovon handelt der Text XX" D
I klassen arbejdes med opgaver til en sang.
Candle Light Döner SDP 1ce.docx
Vi gennemgår sangen "Candle Light Döner" ud fra spørgsmålene, som I har arbejdet med de sidste par moduler"
Du skal være klar til at fortælle om sangen "Candle Light Döner". Lav sætninger, hvor du fortæller noget om sangen eller hans forhold og forklarer, hvor man kan se det i teksten.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Judenverfolgung im Dritten Reich
Materiale:
1. Uddrag fra Michael Degen: "Nicht alle waren Mörder", 1999, side 5-15+23-27+30-31.
2. Film: "Nicht alle waren Mörder", 2006 + "Napola - Elite für den Führer", 2004
3. Video om den nazistiske ideologi
Faglige mål: viden om den nazistiske ideologi, jødeforfølgelse i det Tredje Rige; refleksion over hvem der turde hjælpe jøderne og hvorfor, hvordan. Ordforråd til temaet, korrekthed i det mundtlige sprog mht. verbers personendelser samt artiklers køn/tal og kasus.
Indhold
Kernestof:
Husk
Quizlet til "Klappentext"
Nicht alle waren Mörder - Auszug; sider: 1, 5-15, 24-27, 30-31
Gloser_Nicht alle waren Mörder Seite 5.pdf
Nicht alle waren Mörder 7-9_Lektie.docx
Tekstforståelsesspørgsmål_Nicht alle waren Mörder side 9-12.docx
4-08 Am nächsten Morgen begann mein erster Arbeitstag.m4a
Det er vigtigt, at I alle er klar til tiden, så kom et par minutter før. Filmen varer 1,5 time og sættes derfor i gang kl. 1340.
Her er de tilmeldte
Du skal møde 5 minutter før din tid og stå klar foran lokalet. Du skal forlade din almindelige undervisning og i ro og mag og vende tilbage direkte efter din screening. Medbring tekster og talepapir.
Forberedelse til den mundtlige screening.docx
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Flucht aus der DDR
Materiale:
1. Video: "Flucht aus der DDR" på ARD (https://www.ardmediathek.de/video/planet-schule/flucht-aus-der-ddr/swr/Y3JpZDovL3BsYW5ldC1zY2h1bGUuZGUvQVJEXzExMDc0X3ZpZGVv )
Videoen er både læst og set. (egen nedskrivning af video-teksten).
2. Bagrund om Klaus Kordon + Krokodil im Nacken (fra
https://de.wikipedia.org/
)
3. Uddrag fra Klaus Kordon: "Krokodil im Nacken", side 9-15 +19-25+774-778
4. Film: "Ballon", 2018
Faglige mål: Viden om politisk forfølgelse i DDR, risiko ved flugt, mulighed for flugt, konsekvenser, varetægtsfængsling og frikøb. Sprogligt fokus på fluency, ordforråd, fortsat korrekthed mht kongruens, verbalformer samt køn/tal og kasus. Desuden ordstilling.
Indhold
Kernestof:
Kompendium Flucht aus der DDR; sider: 1-21
Husk at medbringe glosekortene, som du lavede i sidste time
Flucht aus der DDR_Lektie 5.docx
Flucht aus der DDR_Lektie modul 6.docx
Gloser_Krokodil im Nacken 1.pdf
Resume_Krokodil im Nacken 21-24.pptx
Gloseøvelse til side 16-17
Løsning_Gloseøvelse_14-16.docx
Ingen lektier
Se filmen "Ballon"
Übung der Freikauf.docx
Medbring øvelser til modalverberne, som I fik udleveret sidst
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
GenAfD - Wie Rechte um die Jugend werben
Materiale:
1. "Die AfD für Kinder erklärt" (https://kinder.wdr.de/tv/neuneinhalb/neuneinhalb-lexikon/lexikon/a/lexikon-afd100.html)
2. Dokumentar: "GenAfD. Wie Rechte um die Jugend werben", 2025
Filmen er både læst og set. Egen nedskrivning af videotekst.
3. Wahlplakate der AfD. Populistisch, auch populär? (https://www.horizont.net/galerien/Populistisch-nicht-populaer-3255)
Formål: Indblik i den nuværende politiske situation i Tyskland; forståelse af hvorfor AfD har stigende vælgetilslutning, særligt blandt unge mennesker. Refleksion over demokrati. Sprogligt: fluency og ordforråd. Træne korrekthed (syntaks).
Indhold
Kernestof:
Kompendium: GenAfD; sider: 5, 11, 13-14, 18-19, 21, 25
Jeg har glemt at give lektier for. Vi arbejder med side 8-10 i kompendiet i timen.
GenAfD kompendiet side 8-10.docx
Vi læser side 22-23 i timen.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771054547", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771054547", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771054547" }