Holdet 2023 TyF/tu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Casper Frederik Olsen
Hold 2023 TyF/tu (1g TyF/tu, 2g TyF/tu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Anderssein
Titel 2 Märchen
Titel 3 Die DDR und die Mauer
Titel 4 Hansestadt Lübeck
Titel 5 Nazismus erklären
Titel 6 Requiem auf den Kriminalroman

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Anderssein

I forløbet "Anderssein" har klassen arbejdet med værklæsning og elementær filmanalyse.

Værk, roman:

"Das war der Hirbel" (1973), Peter Härtling.

Film:

"Wer früher stirbt ist länger tot" (2006), Marcus Rosenmüller.

Desuden har klassen arbejdet med elementær tysk grammatik med fokus på kasus, hjælpeverber, regelmæssige verber, substantivernes køn.

Forløbet havde et omfang af ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Märchen

I forløbet har vi fokuseret på Grimms eventyr i originaltekst og med  kunsteventyr i forhold til filmen "Lola rennt". Desuden er aktantmodellen blevet inddraget som analyseredskab.
Märchen:

"Der Froschkönig" (1812), Brødrene Grimm.
"Aschenputtel" (1812), Brødrene Grimm.
"Rumpelstilzchen"

Film:
"Lola rennt" (1998), Tom Tykwer.

Desuden har klassen arbejdet med de grammatiske emner: bestemt & ubestemt artikel, personlige pronominer, possessive pronominer, genitiv.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ledsætninger/genitiv/ejestedord 12-04-2024
Lola rennt 21-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Die DDR und die Mauer

Vi har arbejdet tematisk med "Die DDR und die Mauer"

I den forbindelse har vi læst to noveller og set to film:

Noveller:
"Meine beste Freundin" (13,2 normalsider), Gabrielle Herzog
"Es ist 15 Uhr" (4,3 normalsider), Christa Moog

Film:
"Das Leben der Anderen" (2006), Florian Henckel
"Ballon" (2018), Michael Herbig

Tekstarbejdet har været i form af par- og gruppearbejde, samt taleøvelser med referater og analyser af tekster og film.
Derudover har klassen i perioden arbejdet grundigt med de grammatiske emner præpositioner, personlige pronominer og substantivernes køn bestemt af deres form og indhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hansestadt Lübeck

I forbindelse med julebesøg i Lübeck producerede klassen små film om Lübeck i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nazismus erklären

I forløbet "Nazismus erklären" har holdet arbejdet med to film og en originaltekst, samt en YouTube video fra en tysk historiekanal. I forbindelse med historievideoen har klassen produceret powerpoint-præsentationer i grupper.

Tekst:
"Nachts schlafen die Ratten doch", Wolfgang Borchert

Film:
"Der Untergang" (2004), Oliver Hirschbiegel
"Lore" (2012), Kate Shortland

YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=nyzCwtXqRv0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer