Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/tu - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Casper Frederik Olsen
Hold
2023 TyF/tu (
1g TyF/tu
,
2g TyF/tu
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Anderssein
Titel 2
Märchen
Titel 3
Die DDR und die Mauer
Titel 4
Hansestadt Lübeck
Titel 5
Nazismus erklären
Titel 6
Requiem auf den Kriminalroman
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Anderssein
I forløbet "Anderssein" har klassen arbejdet med værklæsning og elementær filmanalyse.
Værk, roman:
"Das war der Hirbel" (1973), Peter Härtling.
Film:
"Wer früher stirbt ist länger tot" (2006), Marcus Rosenmüller.
Desuden har klassen arbejdet med elementær tysk grammatik med fokus på kasus, hjælpeverber, regelmæssige verber, substantivernes køn.
Forløbet havde et omfang af ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
I skal have læst og forstået side 8, 9 og 10 i Hirbel.
I skal have læst resten af kapitel 1 i Hirbel. Som sidst er det en god idé at have forstået teksten, og endnu bedre, hvis man kan oversætte den.
I skal læse side 13-14-15 i Hirbel. Desuden skal I kunne jeres tre hjælpeverber: sein-haben-werden.
I skal have læst hele kapitel 2 i Hirbel. Træn jeres hjælpeverber.
Vi skal lave øvelse 1 på side 27 på tavlen. Desuden skal vi tale om kapitel to i Hirbel baseret på nedenstående spørgsmål.Hirbel 4.docx
Medbring hæfte og Hirbel - ingen lektier.
I skal have lavet resten af øvelsen på side 30 (nummer 10) og kunne jeres præpositioner med akkusativ og dativ. Derudover skal I have læst side 19 & 20 i Hirbel.
I skal have læst hele kapitel tre i Hirbel.
Ingen lektier. Medbring Hirbel og blåt hæfte. Den står på hyggelig grammatik.
I skal have lavet øvelse 4 side 31 i Einfach so! Desuden skal I kunne jeres personlige pronominer. Så skal vi se julefilm.
Vi skal have hyggelig tysk prøve (let). I skal forberede jer på at kunne 1) den bestemte artikel 2) den ubestemte artikel 3) regelmæssige verber i nutid og datid 4) personlige pronominer. Derudover vil der være lette typer af sætninger til analyse og
Vi taler lidt om prøven og jeres skriftlige opgave. Medbring Hirbel, hæfte og Einfach So!
I får prøver tilbage. Derefter står den på Hirbel. Vi skal se på noget af det oversættelse af kapitel fem I lavede sidst. Medbring bogen - ingen lektier.
I skal læse resten af kapitel 5 og forstå hovedindholdet. Vi taler også om de otte sætninger I lavede sidst.
Medbring Hirbel og grammatikhæfte. Ingen lektier.
I skal have læst og kunne oversætte side 56 & 57 i Hirbel.
I skal læse resten af kapitel 8 - medbring Einfach so! og jeres hæfter (som altid).
I skal have lavet gloseliste på 10 ord bagerst i jeres hæfter. I skal kunne de tre genitiv-regler. I skal medbringe Hirbel.
Medbring Hirbel, Einfach so! og hæfte.
Vi skal lave lille skriftlig opgave med temaet genitiv. Det bliver pararbejde. Jeres partner samt opgave bliver up-loadet til modulet.
Genitiv-opgave.docx
Læs resten af kapitel 11 i Hirbel. Medbring Einfach so! og hæfte.
I skal have besvaret de første fire spørgsmål nedenfor. Resten vil blive besvaret først i modulet. Derefter samtaleøvelse om Hirbel.
I skal have lavet øvelse 2 på side 36 i Einfach so! færdig.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Märchen
I forløbet har vi fokuseret på Grimms eventyr i originaltekst og med kunsteventyr i forhold til filmen "Lola rennt". Desuden er aktantmodellen blevet inddraget som analyseredskab.
Märchen:
"Der Froschkönig" (1812), Brødrene Grimm.
"Aschenputtel" (1812), Brødrene Grimm.
"Rumpelstilzchen"
Film:
"Lola rennt" (1998), Tom Tykwer.
Desuden har klassen arbejdet med de grammatiske emner: bestemt & ubestemt artikel, personlige pronominer, possessive pronominer, genitiv.
Indhold
Kernestof:
I skal læse og forstå anden side i Aschenputtel. Desuden skal I kunne besvar spørgsmål fra sidste gruppearbejde på tysk. Endelig skal I vide, hvad ejestedord er, og hvordan de bøjes.Aschenputtel (I).docx
In ihren Gruppen sollt ihr die folgenden Aufgaben machen:
I skal kunne referere Aschenputtel på tysk.
Oversæt følgende sætninger til tysk
I skal have læst de tre første sider af "Der Froschkönig" samt de første seks linjer på side fire.
Der Froschkönig.docx
Rumpelstilzchen.pdf Dette modul er arbejd-selv-modul. I skal læse vedhæftede fil (Rumpelstilzchen). Desuden skal I lave en gloseliste over ord, som I ikke kender. Den liste skal I skrive ind i jeres blå hæfter.
Medbring Rumpelstilzchen og hæfte.
film
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ledsætninger/genitiv/ejestedord
12-04-2024
Lola rennt
21-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Die DDR und die Mauer
Vi har arbejdet tematisk med "Die DDR und die Mauer"
I den forbindelse har vi læst to noveller og set to film:
Noveller:
"Meine beste Freundin" (13,2 normalsider), Gabrielle Herzog
"Es ist 15 Uhr" (4,3 normalsider), Christa Moog
Film:
"Das Leben der Anderen" (2006), Florian Henckel
"Ballon" (2018), Michael Herbig
Tekstarbejdet har været i form af par- og gruppearbejde, samt taleøvelser med referater og analyser af tekster og film.
Derudover har klassen i perioden arbejdet grundigt med de grammatiske emner præpositioner, personlige pronominer og substantivernes køn bestemt af deres form og indhold.
Indhold
Kernestof:
I skal have læst de fire første sider af "Meine beste Freundin". Desuden skal I vide hvad der skete i det tidligere Tyskland efter krigen.
I skal læse side 98-99-100 i "Meine beste Freundin".
I skal læse side 101 og 102 i "Meine beste Freundin". I skal have lavet alle 10 sætninger i øvelsen med stærke verber. I skal kunne verbalskift i -ei- gruppen og i -ie- gruppen.
I skal have læst helt frem til side 104 ned i "Meine beste Freundin". Vi skal kigge mere på stærke verber.
flere uregelmæssige verbalmønstre.docx
Læs frem til og med side 105. Vi arbejder videre med de fem grupper af uregelmæssige verber.
Vi skal gennemgå sætninger med stærke verber fra sidst. Desuden skal der arbejdes med referat af "Meine beste Freundin". Hvis I har brug for det, kan I læse teksten igennem endnu en gang.
Vi skal se film med DDR-tema
Vi ser mere film.
I skal kunne jeres referat af "Ballon".
I skal have lavet nedenstående sætninger:
I skal have læst de første tre sider af "Es ist 15 Uhr" - slå mindst 20 gloser op undervejs.
Pararbejde - Es ist 15 Uhr 1.0.docx
I skal læse resten af "es ist 15 Uhr".
I skal have læst hele "Es ist 15 Uhr" igen.
Es ist 15 Uhr - letzte Paararbeit.docx
Her er de tilmeldte
I skal kunne besvare de ovenstående spørgsmål på dansk.
Es ist 15 Uhr - Gloser.docx
kl. 9.45 - 9.55Amalie Skovborg kl. 9.55 - 10.05Asger Odgaard kl. 10.05 - 10.15Asger Sjøberg kl. 10.15 - 10.25Christoffer Frederik ***Pause*** kl. 10.35 - 10.45Frida Lund kl. 10.45 - 10.55Gustav Vejby kl. 10.55 - 11.05Jasmin kl. 11.05- 11.15Kasper Mad
I skal kunne de seks modalverber. Vi se "das Leben der Anderen" færdig.
Paararbeit - 2u - Das Leben der Anderen.docx
Vi gennemgår prøve-prøve og laver konversationsøvelse om "Das Leben der Anderen"
Prøve i præpositioner og modalverber - medbring kun blyant eller kuglepen!
Hyggelig prøve - medbring blyant eller kuglepen.
Vi skal tale om "Das Leben der Anderen" i grupper. Desuden skal vi se på lidt grammatik og tale om Lübeck.
Info-brev Lübeck 2024.pdf
Lübeck for viderekommende.docx
I skal kunne jeres henførende stedord og identificere dem i de vedhæftede sætninger. Desuden taler vi om "Das Leben der Anderen".Henførende stedord.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hansestadt Lübeck
I forbindelse med julebesøg i Lübeck producerede klassen små film om Lübeck i grupper.
Indhold
Kernestof:
Vi skal tale om "Das Leben der Anderen" i grupper. Desuden skal vi se på lidt grammatik og tale om Lübeck.
Info-brev Lübeck 2024.pdf
Lübeck for viderekommende.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nazismus erklären
I forløbet "Nazismus erklären" har holdet arbejdet med to film og en originaltekst, samt en YouTube video fra en tysk historiekanal. I forbindelse med historievideoen har klassen produceret powerpoint-præsentationer i grupper.
Tekst:
"Nachts schlafen die Ratten doch", Wolfgang Borchert
Film:
"Der Untergang" (2004), Oliver Hirschbiegel
"Lore" (2012), Kate Shortland
YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=nyzCwtXqRv0
Indhold
Kernestof:
Vi begynder med de syv sætninger. Derefter går vi i gang med det ny tema. Anden verdenskrig og efterkrigstid.
Kopi af Traudl Junge.docx.pdf
Film zum Thema Krieg
Dette første modul er er arbejd-selv-modul, hor I skal sidde med selvvalgt grammatik-ven og lave en opgave med temaet "henførende stedord". Opgaven vil blive vedhæftet lige her ved modulets begyndelse.
I skal have jeres "prøver" tilbage. Nyt emne: "WW2"
Der Untergang.docx
Den står på Power-Point-Presentations! Alle skal sige noget - ingen læser op! Desuden er der Lübeck-vinder-gruppe-kåring!!!
Ingen lektier - Lübeck vinder - mere WW2!
Henførende stedord - II.docx
I skal have læst hele "Nachts schlafen die Ratten doch" og have lavet de syv sætninger fra sidst.
Nachts schlafen die Ratten doch - Fragen.docx
I skal kunne referere hele "Nachts schlaffen die Ratten doch".
Bundestagswahl 23. feb. 2025, oversigt over partierne.docx
Bundestagswahl d. 23.2.2025, lektionsplan.docx
Ingen lektier. Vi arbejder videre med vores WWII-tema.
Nazismus erklären.docx
I skal arbejde videre med PPP om nazisme
Präsentationen - Nazismus erklären!
Film - "Lore" - tema: WW2
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Requiem auf den Kriminalroman
I dette forløb har klassen beskæftiget sig med kriminalromanen som genre. I den forbindelse er der blevet læst filmmanuskript og set to film.
Manus:
"Es geschah am helllichten Tag" (39 ns), Friedrich Dürrenmatt
Film:
"Es geschah am helllichten Tag" (1958) Ladislao Vadja
The Pledge (2001) Sean Penn
Indhold
Kernestof:
I skal have lavet nedenstående sætninger!
I skal have lavet nedenstående sætninger, og desuden have læst scene 10-11-12-13-14 og15. I skal kunne oversætte scene 11!
Ingen lektier - vi skal se videre på adjektivers svage, stærke og blandede bøjning. Desuden kommer vi til at arbejde med scene 19 i "Es geschah am hellichten Tag".
Stærk - svag - blandet - eller....docx
Vi skal se film og arbejde med enkelte scener. I skal have læst hele scene 31 og kunne oversætte den til dansk mundtligt.
Hyggelig prøve om adjektivernes bøjning. I skal kunne den svage/den blandede/den stærke, og desuden vide hvornår hver især benyttes.
Vi skal arbejde med filmen, som vi så færdig i fredags: "Es geschah am hellichten Tag"
Resten af film "The Pledge" og arbejde med de to film.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771067520", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771067520", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771067520" }