Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/swy1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Lene Hasselbalch Jakobsen
Hold
2023 TyF/swy1 (
1g TyF/swy1
,
2g TyF/swy1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Thema 1: Beziehungen. Liebe und Freundschaft
Titel 2
Thema 2: Reisen
Titel 3
Thema 3: Der Nationalsozialismus
Titel 4
Backe, backe Kuchen
Titel 5
Thema 4: Die DDR und die Stasi
Titel 6
Thema 1: Beziehungen II Buddenbrooks und Lübeck
Titel 7
Lübeck
Titel 8
Bundestagswahlen 2025
Titel 9
Thema 5: Stürmer und Dränger
Titel 10
Wiederholung
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Thema 1: Beziehungen. Liebe und Freundschaft
Beziehungen. Liebe und Freundschaft
Forløbet behandler venskaber, kærlighedsopfattelser, ægteskab og singleliv i nyere og ældre litteratur og i sange og film.
Eleverne har i 1.g hørt og læst Rammstein-sange om kærlighed Amour og Ohne dich, læst Julia Engelmanns digt Sag mir wer, Heines Ein Jüngling liebt ein Mädchen, læst novellen Elvira weiß, was sie will og læst uddrag af ungdomsromanen Tschick med temaet venskab. I 2.g blev forløbet genoptaget i forbindelse med læsning af et kort uddrag af Th. Manns Buddenbrooks om "Tonys erste Ehe". Her undersøgte eleverne opfattelsen af kærlighed og ægteskab i midten af 1800-tallet.
I forlængelse af tekstlæsningen har eleverne både set filmatiseringen af Tschick og en del af miniserien Buddenbrooks.
Fokus er i 1.g på at få opbygget et ordforråd, vænne sig til at læse tysk, tale tysk og få sikret, at den basale grammatik er på plads.
Eleverne har også arbejdet skriftligt med personkarakteristikker i forbindelse med Tschick og Buddenbrooks og har lavet kreative skriftlige opgaver i forbindelse med Tschick, avisnotits og SMS-Gespräch.
Eksamensemne
Indhold
Kernestof:
Willkommen! Vi skal i gang med tysk i studieretningsforløbet. Hvis I har grammatikbogen "Alles in allem", må I gerne tage den med. Jeg glæder mig til at møde jer. Kh Lene
Brug 15 minutter på at øve tyske verber på vedhæftede quizlet. Når du har gjort det, skal du skrive 5 verber, som du ikke kendte i forvejen, ind i dit hæfte. Skriv verbet på tysk og dets danske oversættelse. Vi hører dem i timen.De 100 mest almindeli
Bøj verberne lieben, fühlen og reden i præsens (nutid) og præteritum (datid) i 1.,2. og 3. person ental og flertal (altså: ich liebe, du liebst osv.). Jo, det ER kedeligt rugbrødsarbejde. Find på 5 adjektiver (tillægsord) på tysk, der beskriver en go
Skriv 10 transparente ord fra teksten til Amour (teksten står i kompendiet) og deres oversættelse ind i Elevfeedback i Lectio. Husk, at transparente ord er tyske ord, der ligner danske ord.
Rammstein: "Amour" in Homann & Wikkelsø Pedersen "Kurzum", Tyskforlaget; sider: 1
Jeg er i Leipzig på studietur, og I skal derfor arbejde selv i dette modul. I skal arbejde med de regelmæssige verbers bøjning. I skal lave øvelse 6 på side 37 i Alles in allem. Teksten skal oversættes til tysk, skrives ind i jeres hæfte, og I skal
Husk at medbringe jeres hæfte med den lille oversættelse, som I lavede i arbejd-selv-modulet i torsdags. Den tæller som tilstedeværelse for det modul. Medbring også kompendiet og Alles in allem.
Engelmann, Julia "Sag mir wer", in Hermann, M.: "Los geht's!", Gyldendal; sider: 1
Die Sätze des Tages (fokus på perfektum/førnutid)
Die Sätze des Tages (fokus på genitiv). Skrives i dit hæfte.
Quizlet 2 Ohne dich tekstspecifikke ord
Rammstein: "Ohne Dich"; sider: 1
Elvira weiß, was sie will højfrekvente ord
Quizlet Elvira weiß, was sie will tekstspecifikke ord
Som forberedelse til modulet skal du bruge ca. 15 minutter på at øve dig på gloserne til novellen "Elvira weiß, was sie will", som vi begynder på i dag. Du kan enten øve gloserne på Quizlet (der er to links), eller hvis Quizlet driller, kan du finde
Johansen, H. "Elvira weiß, was sie will", in Homann & Wikkelsø Pedersen "Kurzum", Tyskforlaget; sider: 1
Brug ca 15 minutter på at øve gloserne til sidste del af "Elvira weiß, was sie will". De er vedhæftet her som to pdf-filer.Elvira weiß, was sie will 2 Højfrekvente ord.pdf Elvira weiß, was sie will 2 tekstspecifikke ord.pdf . Sørg desuden for at gøre
Der er ingen lektie for til i dag. Pga Gøg&Gokke får vi et kort modul, hvor vi julehygger.
Die Sätze des Tages (Fokus: ordstilling i ledsætninger + "tid før sted")
Hoved- og ledsætninger Lenes præsentation
Oversæt eller slå følgende ord op i ordbogen og skriv dem i dit hæfte: lieben, erwählen, heiraten, sich vermählen, Ärger, Herz, Geschichte, Jüngling, Mädchen, passieren, erste, übel. Notér, hvilken ordklasse ordene tilhører – verber, substantiver ell
Hvis I vil forberede jer lidt på samtalerne, kan I evt. se på denne side.Elvira weiß was sie will mündliche Übung.pptx
Heine, H. "Ein Jüngling liebt ein Mädchen" in Hermann, M. "Los geht's", Gyldendal; sider: 1
Sørg for at have lavet øvelserne fra sidste time til digtet "Ein Jüngling liebt ein Mädchen" og de 7 sætninger. Øvelserne er vedhæftet her.Beziehungen Ein Jüngling liebt ein Mädchen Aufgaben.docx De 7 oversættelsessætninger er træning i en skriftlig
Herrndorf, W. "Tschick"; sider: 82-94
I sidste modul gik I i gang med at læse i Tschick (side 82-83) og besvare forståelsesspørgsmål og lave gloseøvelse. Det er lektie til i dag. Desuden skal I skrive et kort resumé på dansk af handlingen på de to sider. Hvor meget har du forstået? Resum
Die Sätze des Tages (skal skrives ind i jeres hæfte)
Die Sätze des Tages (perfektum participium/kort tillægsform). Skriv sætningerne i dit hæfte.
Læs med hjælp fra den udleverede gloseliste side 88. Lav et resumé på dansk af siderne 86-88. Resumeet skal bestå af 10 danske sætninger, som du skriver ind i elevfeedback.
Som forberedelse til modulet skal du med hjælp af gloserne i gloselisten læse side 89 i Tschick. Besvar desuden følgende 3 spørgsmål på tysk, og skriv dem i "elevfeedback" her i Lectio.
Quizlet Tschick Seite 90 bis 91
Du skal lytte til oplæsningen af Tschick side 91-92.Tschick side 91-92 læst højt.m4a Bagefter læser du højt for dig selv. Brug nu 20 minutter på med hjælp fra gloselisten at prøve at forstå det, du har læst. Sæt streg under de steder i teksten, som
Som forberedelse til modulet skal du høre højtlæsningen af siderne 92-94 og selv læse siderne højt med fokus på korrekt udtale.Tschick Seite 92-94 vorgelesen.m4a Efterfølgende skal du sætte sætningerne i den vedhæftede øvelse i rigtig rækkefølge og
Vi mødes i lokale 66 og samler op på side 92-94. I sidste halvdel af modulet går vi over i biografen og ser film.
Vi ser filmen færdig. Bagefter skal I lave en mundtlig og skriftlig øvelse, så medbring computer. Husk at medbringe dit skrivehæfte med den skriftlige aflevering "Meine Wörterliste". Hæftet skal afleveres til mig i timen (se under afleveringer i Lect
Akin, Fatih: "Tschick"; sider: 1
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skrivemodul modalverber
06-02-2024
Tschick Kreative Aufgabe
22-02-2024
Meine Wörterliste 1
22-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Thema 2: Reisen
Reisen
Forløbet beskæftiger sig med forskellige former for rejser: med den korte hverdagsrejse i sangen U-Bahn, med rejsen som flugt fra hverdagen i novellen Vater im Baum og som flugt fra nazismen i Brechts digt Über die Bezeichnung Emigranten og i filmen Nicht alle waren Mörder, med rejsen som en dramatisk ferie i Milena Mosers kriminovelle Mein neunter Mord.
Eleverne har holdt mundtlige præsentationer om deres værste eller bedste rejse.
Fokus har været på at få et ordforråd til emnet og læse og forstå forskellige typer tekster. Grammatisk har der været fokus på præpositioner og pronomener.
Det skriftlige arbejde har været koncentreret om ordforrådstilegnelse i skriftlige Wörterlisten.
Forløbet er et eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
Der er ingen lektie for til i dag
Husk, at I skal aflevere jeres opgave om Tschick i skrivehæfter i dag i timen.
Die Sätze des Tages - skal skrives i jeres hæfte.
Øv gloserne i vedhæftede dokument grundigt.Reisen U-Bahn Quiz und Tausch.docx
Die Sätze des Tages. Analysér sætningerne, oversæt dem, og skriv dem i dit hæfte. Se evt. Alles in allem side 52 om personlige pronomener eller dine noter.
Koletzki, Oliver: "U-Bahn"; sider: 1
Koletzki, Oliver, "U-Bahn" - das Lied; sider: 1
Häckert, Lone: ALLES IN ALLEM (udgivet 2009), Gyldendal; sider: 55
I skal lave de første 5 sætninger i øvelse 4 på side 55 i Alles in allem. De handler om personlige pronomener.
I skal kunne oversætte digtet "Über die Bezeichnung Emigranten" (side 2 i kompendiet). Brug jeres viden fra sidste modul og de gloser, I slog op. Sæt streg under de gloser, I slog op. Lektien gælder også, hvis man var fraværende i sidste modul.Reisen
Brecht, B.: "Über die Bezeichnung Emigranten" aus Svendborger Gedichte; sider: 1
Die Sätze des Tages. Obs på personlige pronomener og modalverber. Skriv sætningerne i dit hæfte.
Steenfatt, Margret: "Vater im Baum" in "Reise, Tod und Träume"; sider: 3-5
Genlæs teksten. Læs teksten højt for dig selv, og vær opmærksom på udtale af vokaler - med eller uden omlyd? - udtale af v (=f) og z (=ts). Brug ca. 20 minutter, og læs gerne teksten højt flere gange, så din højtlæsning efterhånden bliver mere flyden
Husk at medbringe jeres afleveringshæfter med Wörterliste 2.
Vi skal i gang med at læse en ny tekst om en rejse. Derfor skal I lave den vedhæftede gloseøvelse med verber fra teksten. I må downloade dokumentet og skrive deri eller skrive i jeres hæfter. Reisen Mein neunter Mord Vokabelübung Seite 33.docx Husk a
Moser, Milena: "Mein neunter Mord"; sider: 33-34, 36
Læs og oversæt fra side 33 linje 22 til side 34 linje 6. Øv desuden de præpositioner, der styrer akkusativ (durch-für-gegen-ohne-wider-um), så du kan remsen udenad.
Die Sätze des Tages (AKK-præpositioner)
I dag er der skriftlig prøve. Hjælpemidler er dine noter og "Alles in allem". Altså uden ordbog. Fokus er på de grammatiske emner akkusativ- og dativpræpositioner, personlige pronomener og modalverber.
Die Sätze des Tages (præpositioner der styrer dativ). Skrives i jeres hæfte.
Frühstücken am Freitag
Vi mødes klokken 8:30 til gemeinsames Frühstücken. I kan se på dokumentet her, hvad I har valgt at medbringe. Gemeinsames Frühstücken
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Tschick - Personenbeschreibung
05-03-2024
Meine Wörterliste 2
09-04-2024
Nicht alle waren Mörder
26-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Thema 3: Der Nationalsozialismus
Der Nationalsozialismus
Forløbet bygger på det emne, som eleverne mødte i grundforløbet, da de arbejdede med filmen Napola. Elite für den Führer og Hitlerjugend. Efter grundforløbet læser vi novellen Freundschaftsringe, scenen Winterhilfe fra Brechts drama Furcht und Elend des Dritten Reiches, erindringen om Kristallnacht i artiklen Der 9. November 1938. Was braucht der Jud ein Klavier og Borcherts Kurzgeschichte Nachts schlafen die Ratten doch (både som traditionel tekst og som tegneserie) i kronologisk rækkefølge for at se nazismens udvikling og konsekvenser for civilbefolkningen. I tekstlæsningen er der bla. fokus på rollerne Täter, Opfer, Gegner og Mitläufer.
Desuden ser vi i biografen filmen Führer und Verführer og i undervisningen ser vi Im Labyrinth des Schweigens og beskæftiger os der med opgøret med nazismen.
I forløbet har eleverne arbejdet med at få et historisk overblik. De har remedieret Winterhilfe til korte videofilm og har lavet en kreativ skriftlig opgave med et interview fra en af hovedpersonerne i Freundschaftsringe.
Undervejs er der arbejdet med mundtlige fremlæggelser og glosearbejde.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage efter ferien. Jeg håber, at I har haft en skøn sommer. Vi starter stille og roligt op og prøver at komme i tanke om tyske ord. Jeg glæder mig til at se jer igen. Kh Lene
I dag samler vi op på de opgaver, I lavede i tirsdags. Medbring både Tysklandskortet og hæftet med jeres svar. De er dokumentation for, at I har arbejdet i modulet i tirsdags. Medbring desuden den grønne bog "Alles in allem".
0 - 100 years in Germany (Berlin)
Der er ingen lektie for til i dag :). Kh Lene
Winterhilfswerk oder: Wozu gab es Eintopfsonntage? - Nationalsozialismus | Zeitklicks
Die SA - die Sturmabteilung - Nationalsozialismus | Zeitklicks
Bertolt Brecht Die Winterhilfe; sider: 1-2
Die Sätze des Tages (personlige pronomener). Oversæt sætningerne, og skriv dem i dit hæfte.
Der er ingen lektie for til i dag, men medbring gerne skrivegrej (kuglepenne, tuscher og den slags). I skal lave en kreativ remediering af teksten "Winterhilfe". Jeg kommer med forslag i begyndelsen af modulet.
Der NS Winterhilfe Kreative Bearbeitung.pptx
Wir sehen uns eure kreativen Bearbeitungen - die Videos - von "Winterhilfe" an. Bitte das Kompendium mitbringen.
Chunks til referat
Studentenreferate Herbst 2024.docx
Die Sätze des Tages:
Småord fra derdiedas
Michels, Tilde: "Freundschaftsringe"; sider: 1-6
I sidste modul skulle I i par læse side 1linje 30 til side 3 linje 14 og besvare spørgsmål til teksten "Freundschaftsringe". Vi havde ikke så meget tid, som jeg havde regnet med, og blev ikke færdige. I skal hjemme bruge 20 minutter (ikke mere og ikk
I timen læser vi i grupper resten af teksten.
Führer und Verführer
Führer und Verführer (Film); sider: 1
I dag samler vi op på teksten Freundschaftsringe. I skal medbringe kompendiet + øvelsen med halve sætninger. Den gør vi færdige herovre.
Freundschaftsringe Zusammenfassung
Opgave: Skriv infinitiv-formen af følgende verber på tysk: at gå, at være, at lave, at gøre, at besøge, at forfølge, at blive (begge verber), at have, at ville, at måtte (begge verber).
Udvidet infinitiv. Oversæt sætningerne til tysk.
Dahl, Günther: "Was braucht der Jud ein Klavier"" in "Berlin - Hauptstadt und Metropole".; sider: 57-59
Genopfrisk de præpositioner, der altid styrer AKK, og dem, der altid styrer DATIV (se Alles in allem side 44+45). Kig på teksten "Was braucht der Jud' ein Klavier", og find alle DATIV-præpositioner på side 57 og 58. Understreg dem, og oversæt præposi
Tyskprøve til Freundschaftsringe. Forbered dig på svage verbers bøjning, modalverber (især dürfen/müssen), ordstilling i ledsætninger, possessive pronomener (især sein/ihr), præpositioner, der altid styrer dativ eller altid akkusativ, og udvidet infi
Her er de tilmeldte
Vi forbereder os på screeninger. Medbring kompendiet og bogen "Eins, zwei, drei", som blev udleveret før ferien. Sidste gang gennemgik jeg de dobbeltstyrende præpositioner. Sørg for at lave øvelsen til i dag.dobbeltstyrende præpositioner øvelse.docx
kl. 9.45 - 9.55Alfred Kirkeby kl. 9.55 - 10.05Amalie Solvang kl. 10.05 - 10.15Amalie Sønderberg kl. 10.15 - 10.25Caroline ***Pause*** kl. 10.35 - 10.45Christian Dam kl. 10.45 - 10.55Danya Alamin kl. 10.55 - 11.05Dicte kl. 11.05- 11.15Frederik Ditlev
Screening i mdtl tysk - til elever .docx
Til i dag skal I have læst "Nachts schlafen die Ratten doch" i Comic-udgaven, som står bagerst i kompendiet.
"Nachts schlafen die Ratten doch" - Comic-Ausgabe; sider: 1-4
Borchert, Wolfgang: "Nachts schlafen die Ratten doch"; sider: 29-32
Jeg er på kursus i dag, og I skal derfor arbejde selv. I må arbejde hjemmefra. I skal læse side 31-32 i Nachts schlafen die Ratten doch og besvare spørgsmålene i vedhæftede dokument skriftligt. Jeres svar skal afleveres under opgaver i Lectio i aften
Der NS arbejd selv Nachts schlafen die Ratten doch.docx
Das wissen Schüler aus dem Jahre 1959 über Hitler und den Nationalsozialismus
I dag samler vi op på novellen "Nachts schlafen die Ratten doch". Vi går også i gang med at se filmen "Im Labyrinth des Schweigens". Som forberedelse til filmen skal I se den korte youtube-video, hvor vesttyske skoleelever i 1959 bliver spurgt om, hv
"Das wissen Schüler aus dem Jahre 1959 über Hitler und den Nationalsozialismus" YouTube-Video; sider: 1
"Im Labyrinth des Schweigens"
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Arbejd selv-modul
20-08-2024
Studentenreferat
02-10-2024
Arbejd selv-modul tysk
07-11-2024
Interview mit Esther aus Freundschaftsringe
08-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Backe, backe Kuchen
Eleverne har sammen med alle tyskhold på årgangen i grupper bagt tyske kager og solgt dem en formiddag som promovering af tyskfaget i forbindelse med fejring af europæisk sprogdag. Eleverne har i "tv-køkkenet"-style lavet videoer og beskrevet bageprocessen på tysk.
Forløbet er ikke et eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
Jeg skal deltage i fællesarrangement for 3.g-danskhold. I får derfor modulet til at forberede jeres kagebagning, indkøb, bagning, video afhængigt af, hvor langt I er i processen.
Studentenreferate Herbst 2024.docx
Vi mødes først klokken 8:15, så I kan nå at få jeres kager transporteret over til GG.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Thema 4: Die DDR und die Stasi
Die DDR und die Stasi
Forløbet skal give eleverne et indtryk af, hvordan livet i DDR også var. Der er fokus på de metoder, som Stasi brugte over for DDR's befolkning, og eleverne stifter bekendtskab med begreber som Spitzel, IM, Beobachtungsbericht og Wanzen.
I forløbet læses non-fiktion, herunder en tekst om Das Ministerium für Staatssicherheit og en autentisk Beobachtungsbericht, og der læses fiktion, nemlig uddrag af Klaus Kordons roman ”Krokodil im Nacken” om en poltisk fange i Stasi-fængsel og graphic novel ”Tunnel 57”. Desuden ser vi filmene "Das Leben der
Anderen" og "Ballon". Det skriftlige arbejde er bla. at eleverne har afleveret tekstpræsentationer og selv prøvet at lave Beobachtungsbericht med fokus på formen og præpositioner.
Desuden har eleverne hørt foredrag om DDR og Murens fald ved journalist og Tysklandskorrespondent Lasse Soll Sunde i december 2024.
Eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
Der er ingen lektie til i dag. Men I skal medbringe Alles in allem og jeres hæfter. I får jeres stile tilbage og skal forbedre dem. Desuden gennemgår jeg nyt grammatikstof. Nogle af jer har ikke fået betalt for Lübeckturen. Sørg for at få det gjort.
Die Sätze des Tages (perfektum og relative pronomener)
Logo! Erklärt: Was war die DDR?; sider: 1
https://www.youtube.com/watch?v=lsnIuUue_RE
logo! erklärt Was war die DDR ZDFmediathek
logo! erklärt Was war die DDR ZDFmediathek
Relative pronomener
Vi skal læse en autentisk Stasi-overvågningsrapport. Prøv at læse og forstå overvågningen til og med klokken 8:18 (s. 3) Teksten er ret tæt gloseret. Overvej, hvorfor en mand, der får dæknavnet "Antenne", bliver overvåget af staten i DDR. Teksten stå
Beobachtungsbericht von Dieter Nowatzky alias "Antenne"; sider: 1-2
Die Sätze des Tages (relative pronomener)
Henseler, T. & Buddenberg, S.: "Tunnel 57", Ch. Links Verlag, 2016 (Comic); sider: 4-30
Medbring grammatikbogen "Alles in allem"
I der ikke var til stede i torsdags, bruger ca 20 minutter (koncentreret) på at læse tegneserien "Tunnel 57". Se, hvor langt du når, og hvor meget du forstår, når der er billeder til. Vi arbejder med teksten i timen. I torsdags gennemgik jeg de stærk
Tunnel 57 Comic.pdf
Prosit Neujahr! Der er ingen lektie til i dag. Vi skal se filmen "Ballon"
Herbig, Michael: "Ballon", film, 2018; sider: 1
I får jeres Beobachtungsberichte retur og skal rette nogle af fejlene i opgaverne. Desuden ser vi filmen "Ballon" færdig.
Die Sätze des Tages: (Fokus er på sammensatte verber, som jeg gennemgår i dag).
Die Sätze des Tages (obs på løst sammensatte verber)
Die Sätze des Tages:
Kordon, Klaus: aus "Krokodil im Nacken"; sider: 9-15, 21-25
Til i dag skal I have læst siderne 3-5 (linje 8) i Krokodil im Nacken og lave tekstforståelsesøvelsen til disse sider. I lavede størstedelen i undervisningen i uge 4, så I skal blot sikre jer, at I blev helt færdige. I dag læser vi videre. Husk at me
I skal i dag arbejde selv i den første del af modulet, mens jeg er til SRP-vejledning. I skal arbejde i grupperne fra i tirsdags. Læs til og med side 9 og besvar de tilhørende spørgsmål (det er opgaven fra i tirsdags). Læs derefter videre side 10-12
Forbered dig på filmen "Das Leben der Anderen" ved at lave vedhæftede opgaver, som også blev uddelt i torsdags.Die DDR und die Stasi Arbeitsblatt zu dem FIlm Das Leben der Anderen.docx
Henckel von Donnersmarck, Florian: "Das Leben der Anderen", Film, 2006; sider: 1
Die DDR und die Stasi Das Leben der Anderen Personen Entwicklung mündliche Übung.docx
I dag ser vi filmen færdig og bagefter skal I i en mundtlig øvelse beskrive Georg Dreymans (der Dramatiker) og Gerd Wieslers (der Stasi-Offizier) udvikling i filmen. Som forberedelse skal I øve jer på de gloser og vendinger, der står i vedhæftede dok
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Beobachtungsbericht
15-12-2024
Textpräsentation Krokodil im Nacken
25-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Thema 1: Beziehungen II Buddenbrooks und Lübeck
Indhold
Kernestof:
I tirsdags lavede i sætninger om Tunnel 57 med stærke/uregelmæssige verber. Lav mindst 3 sætninger mere, end du nåede i timen.
Info-brev Lübeck 2024.pdf
Der er ingen lektie for til i dag (- det er en forglemmelse fra min side:-)).
Quizlet Buddenbrooks s 119-121
Mann, Thomas: "Buddenbrooks"; sider: 119-121, 132-134
Fortsæt øvelsen med stærke verber, som blev udleveret sidste gang. Prøv derefter at læse og forstå side 121. Markér de steder, du ikke forstår. Brug 20 minutter.
Breloer, H. : "Buddenbrooks" Film (2008); sider: 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Lübeck
Forløbet kredser om skolens traditionelle tur til Lübecks julemarkeder i december. Som optakt til turen sætter eleverne sig ind i byens kulturliv og historie og øver sig i at kunne begå sig på tysk i Lübeck. I byen ser eleverne Buddenbrook-huset i Mengstraße, som de har mødt i et ultrakort uddrag af Thomas Manns roman Buddenbrooks.
Skriftligt arbejde i forbindelse med turen er at beskrive nogle af elevernes fotos fra Lübeck af noget, der er typisk tysk.
Forløbet er ikke et eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
I tirsdags lavede i sætninger om Tunnel 57 med stærke/uregelmæssige verber. Lav mindst 3 sætninger mere, end du nåede i timen.
Info-brev Lübeck 2024.pdf
Der er ingen lektie for til i dag (- det er en forglemmelse fra min side:-)).
Quizlet Buddenbrooks s 119-121
Mann, Thomas: "Buddenbrooks"; sider: 119-121, 132-134
Fortsæt øvelsen med stærke verber, som blev udleveret sidste gang. Prøv derefter at læse og forstå side 121. Markér de steder, du ikke forstår. Brug 20 minutter.
Breloer, H. : "Buddenbrooks" Film (2008); sider: 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Bundestagswahlen 2025
Forløbet er placeret i tiden omkring valget til den tyske forbundsdag 23. februar 2025. Eleverne har i grupper sat sig ind i enkelte partiers centrale politik, spidskandidater og historie og har præsenteret det for hinanden. Desuden har eleverne deltaget i et fællesarrangement sammen med de andre tyskhold og samfhold på årgangen med Tysklandsanalytiker fra tv2, Mirco Reimer-Elster.
Forløbet er ikke et eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
I dag skal vi forberede os på arrangementet i morgen om valget til den tyske forbundsdag. I skal hjemmefra have fundet en nyhed om det tyske valg.
Bundestagswahlen 2025 Aufgaben
Diverse hjemmesider fra tyske partier i forbindelse med Bundestagswahlen 2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Thema 5: Stürmer und Dränger
Stürmer und Dränger
Forløbet tager udgangspunkt i den litterære periode Sturm und Drang i den sidste del af 1700-tallet. Eleverne læser om denne periode på dansk for at få viden om tiden og en indgang til det korte uddrag af Goethes Briefroman "Die Leiden des jungen Werthers", som de læser. De undersøger, hvad der karakteriserer persontypen ein Stürmer und Dränger. Efter romanuddraget ser eleverne den populære film om den unge Goethes liv, Goethe!, for at sætte billeder på romanuddraget, om end de to handlinger ikke er ens. Underemner er Aufruhr og Käfig. Til Aufruhr-typer hører Maik og Tschick fra romanen Tschick, som eleverne læste uddrag af i 1.g og de unge mennesker, der kalder sig die Erziehungsberechtigten i filmen og drejebogen Die fetten Jahre sind vorbei. Oplevelsen af livet som et fængsel skildres i Rilkes digt Der Panther og i bloggen Live aus dem Käfig.
Der har ikke været skriftligt arbejde knyttet specifikt til dette forløb.
Forløbet er et eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
Vi samler kort op på Wiesler og Dreymans udvikling i "Das Leben der Anderen". Derefter går vi i gang med et nyt forløb. Læs den danske introduktion til Sturm und Drang side 5-9 og besvar die Richtig oder Falsch-Fragen på side 12. Begge dele står i de
Fuchs, K. & Sinding, M.: "Stürmer und Dränger", Gyldendal, 2018; sider: 5-9, 12, 28-29
Goethe, J.W.: aus "Die Leiden des jungen Werthers" in Fuchs&Sinding "Stürmer und Dränger", Gyldendal, 2018; sider: 30, 39-41
Lav indsætningsøvelsen på side 28-29 (står i kompendiet).
Lav øvelserne i sætningsanalyse, som blev udleveret i torsdags.
I dag skal vi læse et længere stykke i "Die Leiden des jungen Werthers". Som forberedelse skal I læse alle gloserne til teksten, der står i venstre margen i teksen. Find gloserne i teksten, og sæt streg under dem. Det skulle gerne lette forståelsen,
Die Sätze des Tages: fokus på relativsætninger og præp.(se Aia, kap 10). Sørg for at kunne analysere sætningerne.
Rilke, Rainer Maria: "Der Panther"; sider: 50
Airen: "Live aus dem Käfig" in Fuchs & Sinding "Stürmer und Dränger", Gyldendal, 2018; sider: 55
Læs de to korte tekster (digtet Der Panther og teksten Live aus dem Käfig). Sørg for at kunne oversætte teksterne, og sæt evt. streg under de tekststeder, I ikke forstår.
Kunzendorf, A. & Mather, B. "Die fetten Jahre sind vorbei", Tyskforlaget, 2006; sider: 74-84
Læs i drejebogen til side 77, linje 10, og besvar spørgsmål 1-4 i vedhæftede dokument. Teksten står i kompendiet. Vi skal læse videre på teksten i timen.Stürmer und Dränger Die fetten Jahre 69-72 Fragen.docx
Vi ser filmen " Die fetten Jahre sind vorbei" færdig. Den er udgangspunkt for prøven i morgen.
Læs resten af uddraget af drejebogen (i kompendiet) og besvar spørgsmålene til. Nu har vi jo set filmen, og så er det forhåbentlig lidt lettere. Spørgsmålene har I fået på papir, og de er vedhæftet her:Stürmer und Dränger Die fetten Jahre 69-72 Frage
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skrivemodul
01-04-2025
Gruß aus der Studienreise
04-04-2025
Skriftlig afsluttende prøve
25-04-2025
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Wiederholung
Indhold
Kernestof:
I dag skal I repetere emnet "Die DDR und die Stasi". I torsdags blev I inddelt i grupper med ansvar for en tekst/film eller andet. I skal hjemme sørge for at have så meget styr på jeres område, at I med jeres gruppe ret hurtigt kan lave en præsentati
Som forberedelse til dagens modul bedes I lave gloseøvelse og spørgsmål om der Nationalsozialismus, som I begyndte på i torsdag. Opgaverne er vedhæftet her: Wiederholung der NS .docx . Sørg desuden for at medbringe jeres kompendier til forløbene Der
Wiederholung der NS Texte und Personen.docx
I dag skal vi repetere forløbet "Beziehungen. Liebe und Freundschaft". I skal kunne præsentere den tekst eller de tekster, der står ud for jeres navn. Brug Redemittel fra bogen "Eins, zwei, drei" til at forberede en kort mundtlig præsentation, som I
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771076139", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771076139", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771076139" }