Holdet 2023 TyF/swy1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lene Hasselbalch Jakobsen
Hold 2023 TyF/swy1 (1g TyF/swy1, 2g TyF/swy1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Thema 1: Beziehungen. Liebe und Freundschaft
Titel 2 Thema 2: Reisen
Titel 3 Thema 3: Der Nationalsozialismus
Titel 4 Backe, backe Kuchen
Titel 5 Thema 4: Die DDR und die Stasi
Titel 6 Thema 1: Beziehungen II Buddenbrooks und Lübeck
Titel 7 Lübeck
Titel 8 Bundestagswahlen 2025
Titel 9 Thema 5: Stürmer und Dränger
Titel 10 Wiederholung

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Thema 1: Beziehungen. Liebe und Freundschaft

Beziehungen. Liebe und Freundschaft
Forløbet behandler venskaber, kærlighedsopfattelser, ægteskab og singleliv i nyere og ældre litteratur og i sange og film.
Eleverne har i 1.g hørt og læst Rammstein-sange om kærlighed Amour og Ohne dich, læst Julia Engelmanns digt Sag mir wer, Heines Ein Jüngling liebt ein Mädchen, læst novellen Elvira weiß, was sie will og læst uddrag af ungdomsromanen Tschick med temaet venskab. I 2.g blev forløbet genoptaget i forbindelse med læsning af et kort uddrag af Th. Manns Buddenbrooks om "Tonys erste Ehe". Her undersøgte eleverne opfattelsen af kærlighed og ægteskab i midten af 1800-tallet.
I forlængelse af tekstlæsningen har eleverne både set filmatiseringen af Tschick og en del af miniserien Buddenbrooks.
Fokus er i 1.g på at få opbygget et ordforråd, vænne sig til at læse tysk, tale tysk og få sikret, at den basale grammatik er på plads.
Eleverne har også arbejdet skriftligt med personkarakteristikker i forbindelse med Tschick og Buddenbrooks og har lavet kreative skriftlige opgaver i forbindelse med Tschick, avisnotits og SMS-Gespräch.
Eksamensemne
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivemodul modalverber 06-02-2024
Tschick Kreative Aufgabe 22-02-2024
Meine Wörterliste 1 22-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Thema 2: Reisen

Reisen
Forløbet beskæftiger sig med forskellige former for rejser: med den korte hverdagsrejse i sangen U-Bahn, med rejsen som flugt fra hverdagen i novellen Vater im Baum og som flugt fra nazismen i Brechts digt Über die Bezeichnung Emigranten og i filmen Nicht alle waren Mörder, med rejsen som en dramatisk ferie i Milena Mosers kriminovelle Mein neunter Mord.
Eleverne har holdt mundtlige præsentationer om deres værste eller bedste rejse.
Fokus har været på at få et ordforråd til emnet og læse og forstå forskellige typer tekster. Grammatisk har der været fokus på præpositioner og pronomener.
Det skriftlige arbejde har været koncentreret om ordforrådstilegnelse i skriftlige Wörterlisten.
Forløbet er et eksamensemne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tschick - Personenbeschreibung 05-03-2024
Meine Wörterliste 2 09-04-2024
Nicht alle waren Mörder 26-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Thema 3: Der Nationalsozialismus

Der Nationalsozialismus
Forløbet bygger på det emne, som eleverne mødte i grundforløbet, da de arbejdede med filmen Napola. Elite für den Führer og Hitlerjugend. Efter grundforløbet læser vi novellen Freundschaftsringe, scenen Winterhilfe fra Brechts drama Furcht und Elend des Dritten Reiches, erindringen om Kristallnacht i artiklen Der 9. November 1938. Was braucht der Jud ein Klavier og Borcherts Kurzgeschichte Nachts schlafen die Ratten doch (både som traditionel tekst og som tegneserie) i kronologisk rækkefølge for at se nazismens udvikling og konsekvenser for civilbefolkningen.  I tekstlæsningen er der bla. fokus på rollerne Täter, Opfer, Gegner og Mitläufer.
Desuden ser vi i biografen filmen Führer und Verführer og i undervisningen ser vi Im Labyrinth des Schweigens og beskæftiger os der med opgøret med nazismen.
I forløbet har eleverne arbejdet med at få et historisk overblik. De har remedieret Winterhilfe til korte videofilm og har lavet en kreativ skriftlig opgave med et interview fra en af hovedpersonerne i Freundschaftsringe.
Undervejs er der arbejdet med mundtlige fremlæggelser og glosearbejde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv-modul 20-08-2024
Studentenreferat 02-10-2024
Arbejd selv-modul tysk 07-11-2024
Interview mit Esther aus Freundschaftsringe 08-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Backe, backe Kuchen

Eleverne har sammen med alle tyskhold på årgangen i grupper bagt tyske kager og solgt dem en formiddag som promovering af tyskfaget i forbindelse med fejring af europæisk sprogdag. Eleverne har i "tv-køkkenet"-style lavet videoer og beskrevet bageprocessen på tysk.
Forløbet er ikke et eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Thema 4: Die DDR und die Stasi

Die DDR und die Stasi
Forløbet skal give eleverne et indtryk af, hvordan livet i DDR også var. Der er fokus på de metoder, som Stasi brugte over for DDR's befolkning, og eleverne stifter bekendtskab med begreber som Spitzel, IM, Beobachtungsbericht og Wanzen.
I forløbet læses non-fiktion, herunder en tekst om Das Ministerium für Staatssicherheit og en autentisk Beobachtungsbericht, og der læses fiktion, nemlig uddrag af Klaus Kordons roman ”Krokodil im Nacken” om en poltisk fange i Stasi-fængsel og graphic novel ”Tunnel 57”. Desuden ser vi filmene "Das Leben der
Anderen" og "Ballon". Det skriftlige arbejde er bla. at eleverne har afleveret tekstpræsentationer og selv prøvet at lave Beobachtungsbericht med fokus på formen og præpositioner.
Desuden har eleverne hørt foredrag om DDR og Murens fald ved journalist og Tysklandskorrespondent Lasse Soll Sunde i december 2024.
Eksamensemne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Beobachtungsbericht 15-12-2024
Textpräsentation Krokodil im Nacken 25-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Lübeck

Forløbet kredser om skolens traditionelle tur til Lübecks julemarkeder i december. Som optakt til turen sætter eleverne sig ind i byens kulturliv og historie og øver sig i at kunne begå sig på tysk i Lübeck. I byen ser eleverne Buddenbrook-huset i Mengstraße, som de har mødt i et ultrakort uddrag af Thomas Manns roman Buddenbrooks.
Skriftligt arbejde i forbindelse med turen er at beskrive nogle af elevernes fotos fra Lübeck af noget, der er typisk tysk.
Forløbet er ikke et eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Bundestagswahlen 2025

Forløbet er placeret i tiden omkring valget til den tyske forbundsdag 23. februar 2025. Eleverne har i grupper sat sig ind i enkelte partiers centrale politik, spidskandidater og historie og har præsenteret det for hinanden. Desuden har eleverne deltaget i et fællesarrangement sammen med de andre tyskhold og samfhold på årgangen med Tysklandsanalytiker fra tv2, Mirco Reimer-Elster.
Forløbet er ikke et eksamensemne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Thema 5: Stürmer und Dränger

Stürmer und Dränger
Forløbet tager udgangspunkt i den litterære periode Sturm und Drang i den sidste del af 1700-tallet. Eleverne læser om denne periode på dansk for at få viden om tiden og en indgang til det korte uddrag af Goethes Briefroman "Die Leiden des jungen Werthers", som de læser. De undersøger, hvad der karakteriserer persontypen ein Stürmer und Dränger. Efter romanuddraget ser eleverne den populære film om den unge Goethes liv, Goethe!, for at sætte billeder på romanuddraget, om end de to handlinger ikke er ens. Underemner er Aufruhr og Käfig. Til Aufruhr-typer hører Maik og Tschick fra romanen Tschick, som eleverne læste uddrag af i 1.g og de unge mennesker, der kalder sig die Erziehungsberechtigten i filmen og drejebogen Die fetten Jahre sind vorbei. Oplevelsen af livet som et fængsel skildres i Rilkes digt Der Panther og i bloggen Live aus dem Käfig.
Der har ikke været skriftligt arbejde knyttet specifikt til dette forløb.
Forløbet er et eksamensemne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivemodul 01-04-2025
Gruß aus der Studienreise 04-04-2025
Skriftlig afsluttende prøve 25-04-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer