Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Martin Ludvigsen
|
Hold
|
2023 TyF/prx (1g TyF/prx, 2g TyF/prx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mobbing und Gewalt
Studieforløbet „Mobbing und Gewalt“. Studieforløbet er bygget op omkring emnet mobning og vold. Vi læser tekster, hvor især børn og unge er udsat for mobning, og vi snakker om, hvilke konsekvenser, det kan have, og hvordan mobning kan modvirkes. Da det er det første forløb, starter vi så småt op med ordforrådsøvelser (bl.a. quizlet til teksterne og emnet som helhed), og bygger grammatisk videre på den grammatik, der er gennemgået i grundforløbet.
Tekster
- Antonella (Frederik Hetman, fra: Alle Woche wieder)
- Der gelbe Junge (Paul Härtling)
- Knallhart (inkl. film)
Grammatik: Alles in allem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reisen
Dette forløb har fokus på det at rejse. Teksternes fokus er forskelligt, men de har det til fælles, at de foregår på farten, enten i et tog eller på en rejse til udlandet. Eleverne trænes i at præsentere teksterne ved hjælp af "Redemittel" såsom fx "In diesem Abschnitt des Textes sehen wir ..."
Grammatik vil indgå løbende. I dette forløb er der gennemgået AKK og DAT og de dobbeltstyrende præpositioner, samt personlige pronominer.
Materialer/tekster
- Der Wahnsinnstyp (af Katja Reider). In: "Auf Uns" (Fuchs/Sinding) (4,7 ns)
- U-Bahn (sang af Oliver Koletzki) (2 ns)
- Tobias ist Backpacker (interview): http://www.pasch-net.de/de/pas/cls/sch/jus/kul/3351040.html (2,8 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Der Wahnsinnstyp, Fragen zu Seite 1.docx
-
Häckert, Lone: ALLES IN ALLEM (udgivet 2009), Gyldendal; sider: 39-41, 44-48, 50
-
Fragen zu der Wahnsinnstyp Seite 71.docx
-
Opgave til AKK og DAT præpositioner.docx
-
Quizlet der Wahnsinnstyp
-
Ordne die 7 Sätze in die richtige chronologische Reihenfolge.docx
-
De dobbeltstyrende præpositioner, kort oversigt.docx
-
Redensarten auf Deutsch.docx
-
DER WAHNSINNSTYP, Richtig oder falsch.docx
-
Mundtlig øvelse i modulet.docx
-
Øvelse i præpositioner, TyF-prx.docx
-
U-Bahn (Oliver Koletzki).docx
-
Opgave 1, forbind sætninger til LS, tyF-prx.docx
-
Opgave 2, find personlige pronominer, TyF-prx.docx
-
Ein Bild beschreiben.docx
-
Personlige pronominer, øvelse TyF-prx.docx
-
Das falsche Wort finden.docx
-
Fragen zu U-Bahn.docx
-
Quizlet Tobias ist Backpacker
-
LS øvelse.docx
-
Aufgabe Tobias ist Backpacker.docx
-
Aufgabe 3 Lückentext Tobias ist Backpacker.docx
-
Aufgabe meine Lieblingsreiseform, TyF-prx.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Schuld und Gerechtigkeit
I dette forløb beskæftiger vi os med begreberne Schuld (skyld) og Gerechtigkeit (retfærdighed). Vi vil læse tekster indenfor emnet og analysere og diskutere dem på tysk. Vil vil bl.a. forsøge at besvare spørgsmål som: Hvem har skyld i hvad, hvornår og hvorfor? Hvad er retfærdighed, og hvornår har man opnået retfærdighed. Gloseøvelser og grammatik vil indgå løbende.
Tekster:
- Anatomie (Ferdinand von Schirach) (2,1 ns)
- Am Eisweiher (Peter Stamm) (3,8 ns)
- Kinder (Ferdinand von Schirach) (6,8 ns)
- Mein zweiter Mord (Milena Moser), 2,8 ns
Arbejdsformer:
Læreroplæg
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Elevfremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Quizlet zu Schuld und Gerechtigkeit
-
Lückentext.docx
-
Fragen 2, Anatomie.docx
-
Anatomie (F. von Schirach); sider: 212
-
Fragen 1, Anatomie.docx
-
Redemittel 1-10.pdf
-
GENITIV PÅ TYSK.docx
-
Genitiv online øvelser på tysk
-
Häckert, Lone: ALLES IN ALLEM (udgivet 2009), Gyldendal; sider: 22-24, 35, 59-61, 74-76
-
Opgave til de løst sammensatte verber.docx
-
Fragen zum Abschnitt Seite 49-50 in „Kinder_.docx
-
Grammatikopgave 2.docx
-
Quizlet til s. 49-50
-
Grammatikopgave 1.docx
-
Lückentext zu Kinder.docx
-
Fragen zu Kinder.docx
-
Kinder (Ferdinand von Schirach); sider: 50-51
-
Aufgabe zum Film -Kinder-.docx
-
Dialog zu Kinder.docx
-
Beantwortet die 4 Fragen zum Textanfang.docx
-
Læs i små grupper frem til linje 13 på side 7.docx
-
Quizlet Am Eisweiher
-
Am Eisweiher (Peter Stamm).pdf
-
Aufgabe zu Am Eisweiher.docx
-
Am Eisweiher (Peter Stamm); sider: 7-8
-
Fragen zum Text Am Eisweiher.docx
-
Kurz gesagt s. 22-27, Ordstilling.pdf
-
Fragen zu Mein zweiter Mord, bis Seite 49 Zeile 15.docx
-
Læs resten af Mein zweiter Mord og besvar.docx
-
Mein zweiter Mord (Milena Moser); sider: 48-49
-
Quizlet Mein zweiter Mord
-
Aufgabe Mein zweiter Mord.docx
-
TyF-prx screening 2024-25, instruktion.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Das geteilte Deutschland
Vi beskæftiger os med Tyskland som et delt land under den Kolde Krig. Her vil vi bl.a. se på DDR som overvågningsstat og hvad STASI var for en størrelse, samt beskæftige os med samfundskritiske borgere i DDR. Vi vil i forløbet bl.a. få indblik i de forskelle i samfundsopbygning og levevilkår, der var mellem Vest- og Østtyskland. Læreren har holdt et kort oplæg med nedslag i væsentlige begivenheder i den historiske udvikling for perioden 1949 - 1989. Ligeledes er de ideologiske modsætninger mellem Øst og Vest blevet gennemgået.
I forløbet indgår også et foredrag af Lasse Soll Sunde om det delte Tyskland, som eleverne har forberedt sig til.
Grammatik vil indgå løbende.
Materiale:
- Wiedersehen mit Vater (Isolde Heyne), 5,2 ns
- Flugten fra Østtyskland (Ballon) (film), uddrag af manuskriptet, 3,6 ns
- Warte nicht auf bessre Zeiten (Wolf Biermann, DDR borger und regime-kritiker) 1,8 ns
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Elevoplæg inkl. mundtlig præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Quizlet til "Eingemauert"
-
Aufgabe 1, Basiswissen über die DDR.docx
-
Her er de tilmeldte
-
Fragen zur DDR, TyF-prx.docx
-
TyF-prx screening 2024-25, instruktion.docx
-
Organisation der Stasi
-
kl. 8.00 - 8.10Sigrid Egholm kl. 8.10 - 8.20Theodor Lyngaa kl. 8.20 - 8.30Theodor Tuliniuskl. 8.30 - 8.40Agnes Thorsted ***Pause*** kl. 8.50 - 9.00Amanda Emilie Lucas kl. 9.00 - 9.10Amanda Jessenkl. 9.10 - 9.20Carla Trap kl. 9.20 - 9.30Cathrine Pouli
-
Fragen zur Ausbürgerung Wolf Biermanns, TyF-prx.docx
-
Die Ausbürgerung des Liedermachers Wolf Biermann.docx
-
Quizlet die Ausbürgerung Wolf Biermanns
-
Warte nicht auf bessre Zeiten, Aufgabe TyF-prx.docx
-
Warte nicht auf bessre Zeiten (Wolf Biermann).pdf
-
Præpositionsøvelse, Max der kleine Hund.docx
-
Aufgabe 2.docx
-
Aufgabe 1.docx
-
Quizlet Seite 8-10
-
Løsninger til præpositionsøvelserne, TyF-prx.pdf
-
Præpositioner øvelser fra Kurzgesagt.pdf
-
Beantwortet die Fragen, TyFprx.docx
-
Quizlet zu Seite 10-12
-
Analyse af sætninger.docx
-
Die Aufgabe, TyF-prx.docx
-
Sehenswürdigkeiten Lübeck.docx
-
Info-brev Lübeck 2024.pdf
-
Rejseparlør Lübeck 2024.pdf
-
Vor dem Film 1.docx
-
Vor dem Film 2.docx
-
Übung 1.docx
-
Personlige pronominer.docx
-
Aufgaben vor dem Film Ballon.docx
-
Aufgabe zum Film Ballon, TyF-prx.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Märchen
I dette forløb beskæftiger vi os med eventyr (Märchen) og de typiske træk ved denne genre. Vi vil fokusere på Grimms eventyr. I vil lære at forstå og genkende typiske eventyrtræk og vil blive trænet i typiske eventyr-gloser, som I skal bruge til at præsentere et eventyr på tysk.
Grammatik indgår løbende i vores Märchen-forløb.
Tekster:
Rotkäppchen (Gebr. Grimm), 4,2 ns
Vom Fischer und seiner Frau (Gebr. Grimm), 4,3 ns
Der Sterntaler (Gebr. Grimm), 0,7 ns
Arbejdsformer:
Læreroplæg
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Elevfremlæggelser
Sprogtræning og mundtlige afleveringer i screencast-o-matic
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Multikulti
Tyskland har med sin stærke økonomi og velfungerende demokrati samt centrale beliggenhed i Europa traditionelt tiltrukket mange mennesker fra andre lande. Især hovedstaden Berlin er kendt som en multikulturel smeltedigel, hvor der lever over 150 forskellige nationaliteter. En stor del er kommet fra Tyrkiet som arbejdskraft i 1960erne og frem. I dette forløb har vi derfor haft fokus på især tyrkiske indvandrere og deres oplevelser af at leve i Tyskland og føle sig forbundet til to kulturer. Vi har ligeledes kigget på Berlin som den store Multikulti-Stadt, metropolen er i dag.
Tekster:
Türkisiert (Özlem Gezer), interview.im Spiegel, 2.3 ns
Interview mit Mesut Özil: "Noch heute muss ich mich konzentrieren, wenn ich Deutsch rede". Die Welt, 2017. 5,8 ns
Der Makkaronifresser (Gudrun Pausewang), 3.2 ns
Arbejdsformer:
Læreroplæg
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Elevfremlæggelser
Sprogtræning og mundtlige afleveringer i screencast-o-matic
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Für eine Sache kämpfen
Forløbet handler om hvordan mennesker kæmper for forskellige sager med hver deres metoder. Vi har set på hvilke sager de forskellige aktører kæmper for eller imod, og diskuteret de metoder, aktivisterne anvender. Eleverne har her på tysk forholdt sig til, hvad de selv synes er i orden og hvad ikke, og begrundet deres syn.
Forløbet starter med en tekst om Luisa Neubauer, det tyske svar på Greta Thunberg. Derefter har vi beskæftiget os med den tyske aktivist Carola Rackete, der redder migranter i Middelhavet. Fiktivt arbejder vi med filmen om Rote Armee Fraktion med titlen ”Der Baader-Meinhof Komplex”.
Grammatik inddrages løbende.
Materiale:
- Luisa Neubauer (tekst). Klimaaktivistin.
- Der Baader-Meinhof Komplex (film). Die RAF kämpfte gegen den Kapitalismus und den Imperialismus (insbesondere den USA), und für eine kommunistische Revolution.
- Carola Rackete: Kapitänin, Forscherin und Aktivistin. Aus: Brennpunkt Deutsch. Tidsskrift for tysklærere, udg. 2 2021/22. Rettet Migranten in Seenot, später wird sie auch Klimaaktivistin.
- Die Black Lives Matter Bewegung (Text)
Grammatik indgår løbende i forløbet. Vi har her bl.a. arbejdet med de personlige pronominer og repeteret præpositioner, samt adjektivernes bøjning og komparation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771084571",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771084571",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771084571"
}