Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/q - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Marius Uhrskov, Per Nilsson
Hold
2023 TyF/q (
1g TyF/q
,
2g TyF/q
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Generation Selfie
Titel 2
Kriminalität
Titel 3
Liebe
Titel 4
DDR und die Mauer
Titel 5
Bahnfahren
Titel 6
Der Nationalsozialismus
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Generation Selfie
I kan trække dette forløb til den mundtlige eksamen.
Forløb fra "Auf Uns: grundbog til tysk i gymnasiet". Forløbet omhandler forskellige skønlitterære fremstillinger af det at være ung, moderne teknolog/sociale medier og identitetsdannelse. Der er stort fokus på forskellige taleøvelser som opgaver til hver tekst.
Tekster vi arbejder med i løbet af forløbet:
"Programmiert". (0,5 normalsider),Tim Bendzko, 2013
"Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, MacBook und Co.? Ein Vergleich" (1,5 normalsider), Lukas Böing, 2015
"Gefällt mir: "So geht social Media"”.(1,7 normalsider), Kira Bruck, 2014
"Mehr, Mehr". (0,5 normalsider), Ok Kid, 2013
Grammatik indgår løbende i vores Generation Selfie forløb.
Indhold
Kernestof:
Vorbereitung: Du sollst eine kleine Präsentation von dir selbst machen (siehe Dokument). Lerne etwas über deine Klassenkameraden.docx
Du skal besvare spørgsmålene s. 2+3 i kompendiet "Generation Selfie". Husk: Alles in allem, dit AP-hæfte og kompendiet samt skriveredskaber + dit navneskilt.
Analyser og oversæt disse sætninger: Skriv dine svar ind i dit hæfte
Forbered S. 6 i kompendiet. I klassen skal vi gå rundt og stille hinanden spørgsmålene. Vi skal f.eks. finde ud af, hvem i klassen, der kan forklare ordet "Selfie". Derfor skal du 1. vide, hvad alle spørgsmålene betyder. 2. Kunne svare på tysk på hve
Du skal lave opgave 2 + 4 s. 8 i kompendiet. Oversæt også hele teksten til dansk. Vi nåede det meste i timen.
Du skal have lavet opgave 7 s. 9 i kompendiet.
Du skal kunne den bestemte og den ubestemte artikel udenad (s. 18-19 i Alles in allem). Og du skal kunne bøje sein, haben og werden i nutid og datid udenad (s. 28 i Alles in allem)
Du skal lave de fem første sætninger i øvelse 1, 2, 3, 4 på s. 15-16 i Alles in allem. OG DU SKAL KUNNE SEIN, HABEN, WERDEN UDENAD I PRÆSENS OG PRÆTERITUM.
Arbejde selv. Du skal læse og forstå s. 12+13 kompendiet. Lv opgave 2 + 3. Du skal skrive dine svar til opgave 3 ind under elevfeedback til modulet for at undgå fravær.
Du skal lave opgave 4 s. 14. Vær opmærksom på, at du skal bøje alle verberne, så Lukas bliver subjekt --> 3. prs. ental
Samme lektie som onsdag - så du kan nå at få lavet lektierne, hvis du ikke havde lavet dem til onsdag!
Ingen lektier. Husk AIA, hæfte og kompendie
Du skal kunne oversætte teksten "Mehr mehr" s. 28-29 i kompendiet. Du skal ikke skrive en hel oversættelse ned.
Husk: Kompendiet, AiA, hæftet med den smukt indskrevne opgave.
I skal sætte jer i makkerskabsgrupperne.1q makkerskabsgrupper fra nov 23.docx
Sæt jer venligst i makkerskabsgrupperne
Se de første 10 minutter af filmen "Knallhart". Ligger på Mitcfu.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kriminalität
I kan ikke trække dette forløb til den mundtlige eksamen.
Film: "Knallhart"
Schirach: "Anatomie" - tekst + film
SDP: "´Ne Leiche"
Milena Moser: "Letzte Pizza"
Indhold
Kernestof:
Sæt jer i makkerskabsgrupperne. Gruppe 1 + 2 på forreste række osv.
Du skal have lavet opgave 3 s. 42 (kopiside 2) i kopierne om regelmæssige verber. Du skal øve bøjningen af sein, haben, werden, den bestemte og ubestemte artikel, og du skal kunne bøje et regelmæssigt verbum i præsens og præteritum. PÅ gangen har vi
Du skal have lavet opgave 1-9 i kopierne om regelmæssige verber. Du skal øve dem indtil du kan bøje et regelmæssigt verbum i præsens, præteritum og perfektum. Du skal have set filmen "Knallhart" færdig". I modulet fortsætter vi standpunktssamtaler på
Du skal have lavet "rigtigt-forkert-opgaverne" på kopiside 1 samt analyseret og oversat de første fire sætninger på kopiside 2.KNallhart 1q 2024.docx
Du skal have lavet opgaven, hvor man skal sætte verber ind i teksten på kopiside 2-3. Vi skal arbejde med billederne i modulet. Sæt jer venligst i arbejdsgrupperne og læg mobilerne i mobilhotellet.
KNallhart 1q 2024.docx
Du skal have skrevet mindst 5 sætninger mere på din dagbogstekst, end du havde skrevet i sidste modul inden ferien. Det er opgaven, hvor du skal "være" Michael og fortælle om en dag i dit liv, som bliver vist i filmen.
Vi starter på PP-præsentationen om Knallhart.
Vi laver PP-præsentationen færdig. 30 minutter.
Lav opgave 1 s. 41-42 i Alles in allem. Husk at medbringe bogen! Du skal kunne forklare forskellen på ordstillingen i hoved- og ledsætninger ud fra eksempler, som du selv finder på.
Du skal læse og oversætte l. 11-21 i Anatomie.
Anatomie.pdf
Samme lektie som sidst. Jeg når ikke at blive rask. I skal arbejde selv med at læse resten af teksten og besvare arbejdsspørgsmålene 1-16 til teksten. Disse er så lektie til næste gang. I kan ikke nå at lave det hele, hvis ikke I arbejder i modulet.
Spørgsmål: Anatomie_Textverständnis.docx
Du skal have besvaret alle spørgsmålene til "Anatomie". Vi ser filmen og snakker om teksten ud fra jeres svar på spørgsmålene.
Læs s. 52 + 53 i Alles in allem.
SDP_Ne_Leiche.docx
Oversæt kun s. 2 af sangen "´Ne Leiche" - dvs. fra "Ey" til "Arsch sich". Indøv skemaet s. 52 i AiA. Medbring AiA + sangen + hæftet. Jeg tager hæfterne med hjem
Du skal have læst og forstået resten af sangen "´Ne Leiche".
Letzte pizza - lyd
Arbejde med "Letzte pizza". Du skal have læst og lyttet til hele teksten, og du skal have forstået indholdet
Letzte Pizza Arbeitsfragen.docx
Arbejde selv med opgaverne til "Letzte Pizza". Skriv svarene pænt ind i dit hæfte.
Arbejde selv med opgaverne til "Letzte Pizza". Skriv svarene pænt ind i dit hæfte. Du må gerne arbejde hjemme.
Husk dit hæfte med opgaverne fra sidste uge. Du skal kende alle tekstens detaljer, og du skal øve dig i at fortælle om de forskellige spørgsmål på tysk - også måske mere, end du har skrevet ned - læs dine svar igennem og prøv at sige noget uden at læ
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Liebe
I kan ikke trække dette forløb til den mundtlige eksamen
SDP: "Candle Light Döner"
Det var planen at fortsætte 2.g med et kærlighedsforløb.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Starte ny tekst - Hæfter retur
Ny tekst, som vi begynder på i timen.1q Candle Light Döner SDP.docx
Du skal kunne oversætte de to første strofer af sangen "Candle Light Döner" - skriv oversættelsen over teksten på kopien. Du skal kunne de fire hovedformer af Gehen: Gehen, geht, ging, gegangen
Oplæg på gangen om "Anatomie" eller "Letzte Pizza". Vi trækker lod om rækkefølgen og starter enten fra toppen eller bunden af protokollen. Næste elev i rækken holder sig klar ved døren, så skiftet går hurtigt. Du skal kunne fortælle om begge tekster
I klassen arbejdes med opgaverne til sangen. Skriv så mange sætninger som muligt. Husk kongruens og ordstilling.
Oplæg på gangen om "Anatomie" eller "Letzte pizza"
Vi gennemgår "Candle Light Döner" vha. jeres besvarelser. Jeg mangler dog lige at snakke med et par elever på gangen.
Du skal have lavet de 14 sætninger med uregelmæssige verber, som vi startede på i onsdagsmodulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DDR und die Mauer
I kan trække dette forløb til den mundtlige eksamen
Vi har arbejdet tematisk med "Die DDR und die Mauer"
I den forbindelse har vi læst to noveller og set to film:
Noveller:
"Meine beste Freundin" (13,2 normalsider), Gabrielle Herzog
"Es ist 15 Uhr" (5 normalsider), Christina Moog
Film:
"Das Leben der Anderen" (2006), Florian Henckel
"Ballon" (2018), Michael Herbig
Tekstarbejdet har været i form af par- og gruppearbejde, samt taleøvelser med referater og analyser af tekster og film.
Derudover har klassen i perioden arbejdet grundigt med de grammatiske emner præpositioner, personlige pronominer og substantivernes køn bestemt af deres form og indhold.
Indhold
Kernestof:
I skal have læst helt frem til og med side 98 i "Meine beste Freundin". Desuden skal i vide noget om efterkrigstiden og frem til murens fald.
læs side 99 og100 i "Meine beste Freundin". I skal kende de personlige pronominer i nominativ, akkusativ & dativ.
I skal læse frem til og med side 102 i "Meine beste Freundin". I skal kunne referere teksten på dansk. Vi arbejder videre med de personlige pronominer.
Analyser og oversæt vedhæftede sætninger. Læs frem til og med side 104 i "Meine beste Freundin".Flere personlige pronominer.docx
Medbring teksten "Meine beste Freundin".
I skal have lavet vedhæftede sætninger. I skal også have læst hele "Meine beste Freundin", så I kan besvare spørgsmålet om, hvorfor Trixi aldrig vil fortælle dem, hvor hun tilbragte natten.Præpositioner med akkusativ og dativ.docx
Vi skal se film med DDR-tema.
Vi ser mere film.
I skal kunne jeres referat af "Ballon" udenad.
I skal have læst de tre første sider i "Es ist 15 Uhr"
Pararbejde - Es ist 15 Uhr 1.0.docx
I skal læse resten af "Es ist 15 Uhr".
Se hvor mange regler for substantivernes køn, som I kan huske. Læs desuden hele "Es ist 15 Uhr" igen.
Her er de tilmeldte
Resten af filmen: "Das Leben der Anderen".
kl. 8.00 - 8.10Amalie kl. 8.10 - 8.20Amirsadra kl. 8.20 - 8.30Andrea Hybertz kl. 8.30 - 8.40Anika ***Pause*** kl. 8.50 - 9.00Anton Vonge kl. 9.00 - 9.10Dian Ahlmann kl. 9.10 - 9.20Emilie Blomgren kl. 9.20 - 9.30Emma Stylsvig ***Pause*** kl. 9.45 - 9.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Bahnfahren
I kan trække dette forløb til den mundtlige eksamen
Forløb fra "Auf Uns: grundbog til tysk i gymnasiet". Forløbet omhandler forskellige skønlitterære fremstillinger af det at rejse. Der er stort fokus på forskellige taleøvelser som opgaver til hver tekst.
Tekster vi arbejder med i løbet af forløbet:
”U-Bahn” ( 0,5 normalsider), Oliver Koletzki
”Der Wahnsinnstyp oder: Während sie schläft” ( 3,25 normalsider), Katja Reider
”Das Eisenbahngleichnis” (0,5 normalsider), Erich Kästner
”Der Hausfreund” (7,5 normalsider), Julia Franck
”Die Entführung” (3 normalsider ), Milena Moser
I løbet af forløbet har vi arbejdet med følgende grammatiske emner: hoved og ledsætninger, hjælpeverber, modalverber, personlige pronominer og adjektivbøjning.
Indhold
Kernestof:
Lektie til denne gang (12/11) og skal uploades på Elevfeedback: Forbered et oplæg på tysk, der skal indeholde følgende (prøv at komme så tæt på 800 tegn som muligt:
Lektien til denne gang er at se musikvideoen "U-Bahn" af Oliver Koletzki. link: https://www.youtube.com/watch?v=9-P056QvNc8
Læs "Der Wahnsinntyp oder: während sie schläft" færdigt.
Vi fortsætter med Bahnfahren forløbet. Lektien til denne gang er teksten "Das Eisenbahngleichnis" som I skal læse. Teksten ligger på Google drev som pdf på følgende link: https://drive.google.com/drive/folders/1x-ZJIC1jnsdVYw61pKmVa03yEdGMpQQX
Info-brev Lübeck 2024.pdf
kl. 13.05 - 13.15Sebastian Tele kl. 13.15 - 13.25Sofie Silke ***Pause*** kl. 13.40 - 13.50Sophia Hjarup Pamadulan kl. 13.50 - 14.00Teresa Friis Hilbert kl. 14.00 - 14.10Thyra Benedicte. kl 14.10 - 14.20William Højlund kl. 14.20 - 14.30Yasmin Ali
Til denne gang skal I genlæse de tre første sider af teksten "Der Hausfreund" s. 81-83. Det vil også være en god ide at begynde at læse resten af teksten, der bliver lektie til vores næste time 7-1-2025. Teksten ligger på følgende link på Google Dre
Til denne gang skal I læse side 84-87 i "Der Hausfreund". Teksten ligger på følgende link på Google Drev: https://drive.google.com/drive/folders/1X5JqahLWUsJU-YHrbTAD8jB80yLur0JZ
Lektien til idag er teksten "Die Entführung" af Milena Moser. Teksten ligger på følgende link: https://drive.google.com/drive/folders/1X5JqahLWUsJU-YHrbTAD8jB80yLur0JZ
Lektien til denne gang er opgave 3 på side 30 i "Alles in Allem: Tysk Øvelsesgrammatik". Hvis I ikke kan finde bogen ligger opgaven også på slide 9 i PowerPointen fra sidste gang "20-01-2025": https://drive.google.com/drive/folders/1X5JqahLWUsJU-YHrb
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Der Nationalsozialismus
I kan trække dette forløb til den mundtlige eksamen.
I dette forløb arbejder eleverne tematisk med Tyskland under naziperioden. De præsentes for skønlitterære fremstillinger af perioden og erindringer.
Tekster vi arbejder med i løbet af forløbet:
”Winterhilfe aus Furcht und Elend des Dritten Reiches” (1,5 normalsider), Bertolt Brecht, 1938
”Freundschaftsringe (Auszug)” ( 4,5 normalsider), Tilde Michels, 1989
”Der 9. November 1938 “Was braucht der Jud ein Klavier?””(2 normalsider), Günther Dahl, in Stern, 10/11-1988:
“Nachts schlafen die Ratten doch” (3 normalsider), Wolfgang Borchert, 1947
Eleverne har arbejdet med teksterne både i par og grupper. Der har været taleøvelser til teksterne, hvor eleverne eksempelvis skulle give resume ved hjælp af ”Redemittel” eller svare på spørgsmål mundtligt.
Under forløbet har vi arbejdet og repeteret følgende grammatiske emner: regelmæssige verber, possessive pronominer, relative pronominer og udvidet infinitiv.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Lektien til idag er oversættelse af sætningerne i opgave 6 på side 37 i grammatikbogen "Alles in Allem".
Lektien til idag er opg. 9 på side 37 i opgaverne til regelmæssige verber i "Alles in Allem", hvor I skal oversætte følgende sætninger fra dansk til tysk:
Lektien til idag er opgave 3 på side 58 i Alles in Allem.
Lektien til idag er oversættelsen opgave 2 til emnet relative pronominer, som I fik udleveret som papir d. 4/3.
Lektien til idag er de 6 sætninger med relative pronominer I selv skal have skrevet.
I skal have læst teksten: "Nachts schlafen die Ratten doch" til idag som ligger inde på Nationalsozialismus Kompendium på Google Drive
Oversæt de sætninger i ikke nåede sidste gang.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771204158", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771204158", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771204158" }