Holdet 2023 TyF/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Marius Uhrskov, Per Nilsson
Hold 2023 TyF/q (1g TyF/q, 2g TyF/q)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Generation Selfie
Titel 2 Kriminalität
Titel 3 Liebe
Titel 4 DDR und die Mauer
Titel 5 Bahnfahren
Titel 6 Der Nationalsozialismus

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Generation Selfie

I kan trække dette forløb til den mundtlige eksamen.

Forløb fra "Auf Uns: grundbog til tysk i gymnasiet". Forløbet omhandler forskellige skønlitterære fremstillinger af det at være ung, moderne teknolog/sociale medier og identitetsdannelse. Der er stort fokus på forskellige taleøvelser som opgaver til hver tekst.

Tekster vi arbejder med i løbet af forløbet:

"Programmiert". (0,5 normalsider),Tim Bendzko, 2013
"Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, MacBook und Co.? Ein Vergleich" (1,5 normalsider), Lukas Böing, 2015
"Gefällt mir: "So geht social Media"”.(1,7 normalsider), Kira Bruck, 2014
"Mehr, Mehr". (0,5 normalsider), Ok Kid, 2013


Grammatik indgår løbende i vores Generation Selfie forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kriminalität

I kan ikke trække dette forløb til den mundtlige eksamen.

Film: "Knallhart"
Schirach: "Anatomie" - tekst + film
SDP: "´Ne Leiche"
Milena Moser: "Letzte Pizza"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DDR und die Mauer

I kan trække dette forløb til den mundtlige eksamen

Vi har arbejdet tematisk med "Die DDR und die Mauer"

I den forbindelse har vi læst to noveller og set to film:

Noveller:
"Meine beste Freundin" (13,2 normalsider), Gabrielle Herzog
"Es ist 15 Uhr" (5 normalsider), Christina Moog

Film:
"Das Leben der Anderen" (2006), Florian Henckel
"Ballon" (2018), Michael Herbig

Tekstarbejdet har været i form af par- og gruppearbejde, samt taleøvelser med referater og analyser af tekster og film.
Derudover har klassen i perioden arbejdet grundigt med de grammatiske emner præpositioner, personlige pronominer og substantivernes køn bestemt af deres form og indhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bahnfahren

I kan trække dette forløb til den mundtlige eksamen

Forløb fra "Auf Uns: grundbog til tysk i gymnasiet". Forløbet omhandler forskellige skønlitterære fremstillinger af det at rejse. Der er stort fokus på forskellige taleøvelser som opgaver til hver tekst.

Tekster vi arbejder med i løbet af forløbet:

”U-Bahn” ( 0,5 normalsider), Oliver Koletzki
”Der Wahnsinnstyp oder: Während sie schläft” ( 3,25 normalsider), Katja Reider
”Das Eisenbahngleichnis” (0,5 normalsider), Erich Kästner
”Der Hausfreund” (7,5  normalsider), Julia Franck
”Die Entführung” (3 normalsider ), Milena Moser


I løbet af forløbet har vi arbejdet med følgende grammatiske emner: hoved og ledsætninger, hjælpeverber, modalverber, personlige pronominer og adjektivbøjning.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Der Nationalsozialismus

I kan trække dette forløb til den mundtlige eksamen.

I dette forløb arbejder eleverne tematisk med Tyskland under naziperioden. De præsentes for skønlitterære fremstillinger af perioden og erindringer.

Tekster vi arbejder med i løbet af forløbet:

”Winterhilfe aus Furcht und Elend des Dritten Reiches” (1,5 normalsider), Bertolt Brecht, 1938

”Freundschaftsringe (Auszug)” ( 4,5 normalsider), Tilde Michels, 1989

”Der 9. November 1938 “Was braucht der Jud ein Klavier?””(2 normalsider), Günther Dahl, in Stern, 10/11-1988:

“Nachts schlafen die Ratten doch” (3 normalsider), Wolfgang Borchert, 1947


Eleverne har arbejdet med teksterne både i par og grupper. Der har været taleøvelser til teksterne, hvor eleverne eksempelvis skulle give resume ved hjælp af ”Redemittel” eller svare på spørgsmål mundtligt.
Under forløbet har vi arbejdet og repeteret følgende grammatiske emner: regelmæssige verber, possessive pronominer, relative pronominer og udvidet infinitiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer