Holdet 2023 En/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Sarah Marie Nielsen
Hold 2023 En/t (1t En, 2t En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Envisioning America - Eksamensemne
Titel 2 Writing in English
Titel 3 Fantasy - Eksamensemne
Titel 4 British Empire and India - Eksamensemne
Titel 5 American Election and Rhetoric - Eksamensemne
Titel 6 Black America - Eksamensemne
Titel 7 Crime in Fiction - Eksamensemne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Envisioning America - Eksamensemne

Forløbet introducerer eleverne til vigtige amerikanske værdier og begivenheder. Forløbet startede med at introducere de amerikanske værdier og symboler. Dernæst arbejdede eleverne med den amerikanske uafhængighedserklæring, fortalen til forfatningen og udvalgte amendments. Eleverne lavede fremlæggelser med følgende emner: The Founding of The United States of America with the Declaration of independence, The Civil War and Abraham Lincoln, The Civil Rigths Movement and Martin Luther King jr., The Vietnam war, 9/11 and George W. Bush, Barack Obama, Black Lives Matter. Eleverne blev introduceret til følgende analyse metoder: poetry analysis, non-fiction analysis med udgangspunkt i the rhetorical pentagon og forms of appeal, og rhetorical analysis.


Materiale:
”American beliefs and values” fra “America in close-up”, Longman
“American symbols” fra “Follow that Dream”, 2008, systime
“The founding of the United States of America” -blandet tekster fra nettet inklusiv uddrag fra The Declaration of independence, the Preamble to the Constitution, The First Amendmend, The Second Amendmend, The Eighth Amendmend og The pledge of Allegiance fra 1892, 1923-1954 og 1954-idag.
“O captain! My captain…?” af Walt Whitman (poem)
“I have a dream” af Martin Luther King jr. (speech)
"To Draft Board 1" af Kurt Vonnegut (letter)
“9/11 Address to the Nation” af George W. Bush (speech)
"Victory speech 2008” af Barack Obama (speech)
“New Day’s Lyric” af Amanda Gorman (poem)

Arbejdsformer:
Par-arbejde
Gruppe-arbejde
Individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Writing in English

Forløbet går ud på at forberede eleverne på at skrive analytiske essays i engelsk. Der arbejdes med tematisk indledning, PEE, fiktionsanalytiske begreber og konklusioner. Forløbet tager udgangspunkt i en tekst Adam Marek "The Stormchasers", 2012.
Essayet delelementer øves i forskellige moduler og eleverne får mulighed for at give hinanden feedback på deres skriftlige produkter inden de endeligt afleveres til læreren og rettes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fantasy - Eksamensemne

Forløbet handler om den litterære genre fantasy. Eleverne skal kunne genkende genretræk og skelne mellem forskellige typer af fantasy undergenrer (High fantasy, Urban/contemporary fantasy, humorous fantasy, sword and sorcery). Eleverne kan læse og forstå længere uddrag af engelsk litteratur samt analysere og diskutere fantasy-litteratur på et forståeligt engelsk ved brug af relevante fagbegreber. Derudover skal eleverne kunne drage meningsfulde paralleller mellem litteratur og film baseret derpå. De kan derudover også bruge Joseph Campbell’s ”The 17 stages, Monomyth” også kaldet ”The Hero’s journey”.


Fantasy subgenres:
High fantasy – The Lord of the Rings
Low fantasy – Alice in Wonderland
Portal fantasy – Alice in Wonderland and Harry Potter
Urban/contemporary fantasy – Harry Potter

Hero’s journey

Eleverne har desuden skrevet et essay om ”The Familiar”.

Materiale:
"The Lord of the Rings – The fellowship of the Rings", 2001 (film)
J. R. R. Tolkien: "The Lord of the Rings – The fellowship of the Rings" (excerpt of The Bridge of Khazad-Dum)
J. K. Rowling: “Harry Potter and The Prisoner of Azkaban” (excerpts of chapter 2 "Aunt Marge's big mistake")
"Harry Potter and The Prisoner of Azkaban", 2004 (film)
Andre Norton: “The Familiar”, 2002, fra Worlds of Fantasy
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 British Empire and India - Eksamensemne

Forløbet startede med udgangspunkt i Storbritannien og det britiske imperium, hvor eleverne blev introduceret til Britain’s National Anthems med fokus på synet på det Britiske Imperium. Derudover arbejdede eleverne med begrebet Lingua Franca for at forstår det engelske sprogs status i verden i dag. Klassen arbejdede med Rudyard Kiplings ”A white man’s burden”, for at forstå begreberne colonialism og imperialism. Derefter læste klassen Rudyard Kiplings ”Lisbeth” og Gandhis ”Quit India” tale, for at få en snak om forholdet mellem briterne og inderne. George Orwells ”Burmese days” (excerpt) skulle illustrere det problematiske forhold mellem de britiske udsendte og de lokale indere, samt starte en snak om mimic men i Indien. For at arbejde med the partition i 1947, så klassen filmen ”Viceroy's house" (2016) af Gurinder Chadha. Forløbet sluttede af med at se på forholdet mellem Storbritannien og Indien i dag.


Materiale:
- “Rule Britannia” (sang)
- “God save the queen” (sang)
- ”The second British Empire” fra “From Britain past and present” og “Brief History” fra “Emerging India” (introduktioner)
- Salikoko Sangol Mufwene “Lingua Franca” fra Britannica.com
- D. Crystal “What is a global language?” fra Frederiksen, Leif: English. Global Language – Global Anguish
- Rudyard Kipling: “White man’s burden”
- Mahatma Gandhi “Quit India” speech, 1942
- George Orwells ”Burmese days” (excerpt)
- Mimic men fra Narating India
- "The East India Company, British Raj and the partition" fra Narrating India
- “Viceroy’s house” (2016) af Gurinder Chadha (film)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005563/viceroy-s-house
- Rudyard Kipling: “Lispeth”
- Shama Futehally: "The Meeting"



Ordbogsbrug: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 American Election and Rhetoric - Eksamensemne

Forløbet tog udgangspunkt i den amerikanske præsident valgkamp og blev kørt parallelt med et forløb i samfundsfag, der også handlede om den amerikanske præsident valgkamp. Forløbede startede derfor med en gennemgang af det amerikanske valgsystem, kandidaterne, og de to amerikanske partier. Dernæst repeteredes de amerikanske værdier fra klassens første forløb Envisioning America. Så gik vi i gang med retorisk analyse med udgangspunkt i det retoriske pentagram, appelformerne og udvalgte retoriske virkemidler (Anaphora, Epiphora, Alliteration, Triad, Metaphor, Simile, Hyperbole, Personification, Antithesis, Rhetorical question). Eleverne stiftede også kort bekendskab med Bitzer's retoriske situation og Toulmin's argumentations model.
Eleverne analyserede Barack Obamas tale "Yes we can" (2008) og Trumps sejrs Tale (2024). Eleverne skrev også et essay med udgangspunkt i Michelle Obamas tale ved DNC (2024). Forløbet afsluttedes med gruppe analyser og fremlæggelser af udvalgte historiske politiske taler.

Halvdelen af klassen skrev også SRO med udgangspunkt i emnet.

Materiale:
Barack Obama "Yes we can" (2008)
Michelle Obama DNC speech (2024) essay
Trump's victory speech (2024)

Speeches for group analysis and presentations:
1. John F. Kennedy (1961)
2. John F. Kennedy: Ich bin ein Berliner ("I am a 'Berliner'")
3. Pres. Lyndon B. Johnson: “We shall overcome”, delivered to Congress March 15, 1965
4. Donald Trump’s Presidential Announcement Speech (16 June 2015)
5. President Bill Clinton: “I am sincerely sorry” (Dec 11, 1998)
6. Rev. Jeremiah Wright: Sermon: God Damn America, April 13th, 2003
7. Arnold Schwarzenegger - "Don't be economic girlie men!"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Black America - Eksamensemne

Forløbet startede med udgangspunkt i den amerikanske slavefortid og hvordan forholdene var for slaverne på plantagerne. Derefter fokuserede vi på tiden efter The Civil War kaldet The Restoration Era og den efterfølgende periode ved at kigge på Jim Crow Laws, Billie Holidays sang ”Strange Fruit” og KKK. Eleverne stiftede derefter bekendtskab med The Civil Rights Movement og Martin Luther King Jr. For at runde af i nutiden analyserede eleverne "The Baddest dog in Harlem" og Tupacs "Changes", som førte til en snak om hashtag bevægelsen BlackLivesMatter. Eleverne læste derudover også romanen "The Hate U Give" med et nutidigt perspektiv på det amerikanske samfunds raceproblematikker.

Materiale:
Uddrag fra ”Black Voices” (2016):
- Introduction to slavery
- (Introduction to) the Civil War and the Restoration
- (Introduction to) The Civil Rights Movement
- Minstrel shows and the Jim Crow character
Billie Holiday: “Strange Fruit”
Jourdon Anderson: “To my old Master”
Walter Dean Myers: "The baddest dog in Harlem", 2000
2Pac: “Changes”, 1992
Martin Luther King Jr.: “Our God is Marching On (Selma to Montgomery Alabama)”, 1965 – forkortet
Harriet Jacobs: “Slave girl”
Angie Thomas: "The Hate U Give", 2017 (roman)
The Hate U Give (film), 2018
Selma (film) 2014

Supplerende stof:
- Scrub me Mama with a boogie beat (1941)
- 12 years a slave: Queen of the fields + Soap to whipping



Kernestof:
̶ standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder
̶ væsentlige strømninger i amerikansk litteraturhistorie
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Crime in Fiction - Eksamensemne

Eleverne arbejder med crime fiction genren. Der er fokus på analyse af fiktiontekster og især genre specifikke analytiske begreber. De arbejder med undergenrene, meget kort om den historiske udvikling fra the Golden Age med Agatha Christies Hercule Poirot til det mere nutidige fokus på psykologiske aspekter og amerikansk Hardboiled. Til sidst er der et lille kig til søster-genren True Crime med fokus på podcasten.

Kernetekster:
Introduction to Crime fiction fra Case Reopened af Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017
"Poirot investigates - The Mystery of Hunter’s Lodge" af Agatha Christie, 1924
"Darkly dreaming Dexter" (uddrag) af Jeff Lindsay (fra Case Reopened, 2017)
"Jack Reacher" (uddrag) af Lee Child (fra Case Reopened, 2017)


Eleverne har igennem undervisning haft adgang til og/eller brugt disse ordbøger:
ordbogen.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.thefreedictionary.com/
https://dictionary.cambridge.org
www.thesaurus.com
www.dictionary.com
www.merriam-webster.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer