Holdet 2023 En/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Malthe Kristiansen
Hold 2023 En/r (1r En, 2r En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up (Grundforløb)
Titel 2 Crime
Titel 3 Being American
Titel 4 The British Empire
Titel 5 The American Election (Ikke opgivet)
Titel 6 Truly Sorry
Titel 7 Born a Crime (South Africa) - Værklæsning
Titel 8 A Terrible Future
Titel 9 .
Titel 10 ..

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up (Grundforløb)

Growing Up
Undervisningsbeskrivelse:
Forløbet ’Growing Up’ fungerer som grundforløbet for alle engelskhold, og er standardiseret således alle elever læser og arbejder med det samme kernestof og materiale. Forløbet fokuserer på at introducere eleverne til engelskfagets mange sider (heriblandt tekst- og filmanalyse, grammatik, ordforråd m.m.), samtidigt med at der søges en diskussion af klassiske og universelle spørgsmål såsom: ”Hvad vil det sige at vokse op?”, ”Hvornår er man voksen?”, ”Stopper man med at vokse op?”, og ”Hvordan påvirker familie og miljø vores opvækst og udvikling af identitet?”. Undervejs i forløbet introduceres eleverne ligeledes til PEEL modellen og trænes i dens skrivning. Der ses og analyseres også en film, der passer til Growing Up temaet, men denne varierer fra hold til hold.

Faglige mål:
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi.
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode.
Kernestof:
- Principper for tekstopbygning.
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
Materiale:
- Cross, L. [pseudonym for Griffiths, H.]. (2000). The Sin Bin or Lucy's Heart. I K. Frandsen & B. Gyland (Red.), Man Belonging – Or Not Belonging (s. 33–38). Gyldendal
- Hemingway, E. (1921). Indian Camp. I In Our Time. Boni & Liveright.
- Lively, P. (1986). Clara’s Day. I P. Lively, Pack of Cards: Stories 1978–1986
- Morissette, A. (1995). Perfect [Musikvideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=jpDDosM649g
- P!nk. (2002). Family Portrait [Musikvideo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=hSjIz8oQuko
- Wain, J. (1966). Manhood. I Death of the Hind Legs and Other Stories. Reprinted i K. Frandsen & B. Gyland (Red.), Man Belonging - Or Not Belonging (s. 11–23). Gyldendal
Supplerende materiale:
- En film der passer til Growing Up forløbet.
Omfang: 18 sider.

Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Diskussioner i plenum
- Gruppe-, par- og individuelt arbejde
- Arbejde med skriftlig feedback
- Skriftlige og mundtlige afleveringer
o PEEl Skrivning

Grammatik:
- Ordklasser
- Ordstilling
- Genetiv
- Kongruens
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crime

Forløbet om ‘crime fiction’ fokuserer på, at forstå de forskellige arketyper, som optræder i crime fiction samt karakteristiske genretræk så som stereotyper, miljøskildringer, push/pull effects, ’red herring’ etc. Eleverne har arbejdet med tre arketyper, som alle afspejler forskellige dele af samfundet; fornuften og videnskaben som redskaber til at løse mysterier (Sherlock Holmes og den moderne retsmedicinske krimi), den amerikanske enspænder, der kæmper ensomt mod uretfærdigheden (Jack Reacher) og den moderne krimi, der i høj grad har psykologien i centrum og har fokus på morderen via profiling eller ligefrem med morderen som hovedperson (Dexter). Til sidst i forløbet, beskæftigede eleverne sig med ’true crime’ genren og lavet deres egne podcasts.
Faglige mål:
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi.
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode.
Kernestof:
- Principper for tekstopbygning.
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
Materiale:
- Arthur Conan Doyle. The Speckled Band (1892). I: The Selected Adventures of Sherlock Holmes. 2001. Core Knowledge Foundation.
- Lee Child, ’Guy Walks Into a Bar’, Case Reopened, antologi af Tine Rønlev Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017.
- Jeff Lindsay, ’Darkly Dreaming Dexter’, Case Reopened, antologi af Tine Rønlev Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017.
- Serial (podcast), sæson 1, afsnit 1 af Sarah Koenig
- Sherlock, tv-serie fra 2011, 1. afsnit, 90 min.
- Roman Polanski. Chinatown. Paramount Pictures, 1974.
Supplerende materiale:
- Crime in Fiction, antologi af Gitte Vest Barkholt m.fl., Systime 2008: Indledningen side 7-9.
- Case Reopened, antologi af Tine Rønlev Eriksen, Lindhardt og Ringhof, 2017: Introduction side 10-16.
- Test Your Awareness: Whodunnit? (2009). Dothetest. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA

Omfang: 35 sider.

Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Diskussioner i plenum
- Gruppe-, par- og individuelt arbejde
- Arbejde med skriftlig feedback
- Projektarbejde
o Udvikle egne true crime podcasts i grupper
- Skriftlige og mundtlige afleveringer
o PEEl Skrivning
o Kreativ skrivning

Grammatik:
- Verber
o Nutid, datid, førnutid og førdatid
- Substantiver
o Tællige, utællige, ubstemt og bestemt artikel
- Genetiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Being American

Forløbet tager udgangspunkt i spørgsmålet “What is an American?”, og søger at afdække samtidige kulturelle og identitetsmæssige forhold i USA med historiske forklaringer. Forløbet starter med et dybt kig ned i, hvad der kan siges, at udgøre klassiske og almene Amerikanske værdier, såsom troen på at man gennem hårdt arbejde kan opnå succes og det gode liv. Herefter skifter forløbet fokus til at undersøge Amerikansk politik og hvordan det Amerikanske samfund er struktureret. Materialet tager afsæt i uddrag af grundbogen ”Being American” 2016 (Systime) med inddragelse af videoklip, film og taler.
Faglige mål:
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

- Analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

- Perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk ̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

- Orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

- Læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
Kernestof:
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Materiale:
- Mette Holm. Being American. Gyldendal A/S 1. iBogsudgave, 2020. Systime. “Kapitel 1: American Identity” og “Kapitel 2: American Government”
- Ana Maria Corona. Coming to America, To Clean. 1993. Harper’s Magazine. Handout.
- Arnold-Schwarzenegger. 2004 Republican National Convention Address. 2004. Handout.
- Barack Obama. Official Announcement of Candidacy for US President. 10 February 2007, Springfield, Illinois. https://www.americanrhetoric.com/speeches/barackobamacandidacyforpresident.htm
- Film: The Pursuit of Happyness. 2006. 120m.

Supplerende materiale:
- Video: Arnold-Schwarzenegger. RNC 2004. https://www.youtube.com/watch?v=ZJJ6h72oiLk
- Video: Barack Obama. Obama announces presidential campaign - Feb. 10, 2007  https://www.youtube.com/watch?v=7yP6ALFAw3I&t=49s
- Video: LastWeekTonight. State Legislatures and ALEC: Last Week Tonight with John Oliver (HBO) https://www.youtube.com/watch?v=aIMgfBZrrZ8&t=333s

Omfang: 19 sider

Arbejdsformer:
- Diskussion i plenum
- Individuelt, par- og gruppearbejde.
- Elevpræsentationer
- Læreoplæg
Grammatik:
- Verbets tider
- Substantiver

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The British Empire

Dette er et omfattende forløb, der søger at give eleverne forklaringskraft på samtidige spørgsmål om Storbritannien og den engelsksprogede verden, ved at tage et både dybt og bredt blik på det Britiske Imperiums historie; fra Englands dannelse helt frem til deres exit fra EU. Forløbet starter med en kort gennemgang af engelsk historie op til den såkaldte ”Age of Exploration” hvor sørejsene som Cpt. James Cook søgte at ekspandere det Britiske territorie såvel som prestige. Herefter går vi videre i historien til Storbritanniens mange kolonier, hvor det søges afdækket både hvordan Storbritannien påvirkede områder som Canada, Afrika og Australien, men ligeledes hvordan de selv blev påvirket tilbage af kolonierne. Her dvæles der særligt ved Indien og Det Britiske Raj, som står som det primære eksempel på Britisk imperialisme og dets konsekvenser for både besætter og besat. Gennem Indien dækkes også imperiets afvikling igennem det tyvende århundrede. Endeligt sætter forløbet fokus på hvordan imperiet har sat sine spor på den moderne Britiske identitet og mentalitet, samt den multikulturalisme imperiet bragte med sig. Hertil skildres Storbritanniens historie som havende signifikant forklaringskraft på moderne emner såsom Brexit.
Sideløbende med det historiske arbejde har der i forløbet været et stærkt fokus på dybdegående tekstanalyse og perspektivering til samfundsmæssige forhold.
Faglige mål:
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
- Udtale, ordforråd og idiomer.
- Principper for tekstopbygning.
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation.
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca.
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Materiale:
- Tre uddrag af: James Cook’s Journal During His First Voyage Round the World Made in H.M. Bark "Endeavour", 1768–71. Redigeret af W.J.L. Wharton, Project Gutenberg Australia, 2004. Kapitel 8. Tilgængelig på: https://gutenberg.net.au/ebooks/e00043.html
o James Cook. Arrival at Botany Bay. 1770.
o James Cook. On Australian Natives. 1770.
o James Cook. Rules for interaction. 1770.
- George Orwell. Shooting an Elephant. New Writing, no. 2, Autumn 1936. Tilgængelig online via The Orwell Foundation: https://www.orwellfoundation.com/the-orwell-foundation/orwell/essays-and-other-works/shooting-an-elephant/
- James Acaster, James Acaster on the Absurdity of the British Empire [Video]. (12 nov. 2019.) YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=x73PkUvArJY
- Trevor Noah. How the British Took Over India [Video]. (27 feb. 2021.) YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=QhMO5SSmiaA
- Moslund, S.P. (2025). Chapter 1: How Britain Has Been Shaped by Migration. I Everyone Is Here. New Shapes of Diversity and Belonging in Britain. Systime. https://everyoneishere.systime.dk/?id=134
- Enoch Powell. Rivers of Blood Speech. (1968)
- David Cameron. PM's speech at Munich Security Conference [transcript]. (5 feb. 2011). Munich Security Conference.
- Laura Smith. Mixed race in the UK: am I the future face of this country? (8 nov. 2014). The Telegraph.
- Jeremy Paxman. Doing Good. Empire. Season 1, episode 5. (2012). BBC.

Supplerende materiale:
- Mary Frances Ames. An ABC for Baby Patriots. (1899.) https://mashable.com/feature/abc-for-baby-patriots
- Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund. The Philosophy of Humor. I: Serious Business. (2014.) Gyldendal. S. 10-13
- Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund. Humorous Devices. I: Serious Business. (2014.) Gyldendal. S. 14-25
- Sky News Australia. Nigel Farage: 'Britain is going downhill' | Sky News Australia [Video] (9. April 2025).  YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=JOOm31Y0wAE
Omfang: 47
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Elevoplæg
- Diskussioner i plenum
- Gruppe-, par- og individuelt arbejde
- Skriftlige afleveringer
o Fokus på det analytiske essay
- Arbejde med skriftlig feedback

Grammatik:
- Punktum
- Komma
- Adverbier
- Adjektiver
- Præpositioner
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Trevor Noah Analysis 04-10-2024
Comparative discourse analysis 30-10-2024
David Cameron - Non fiction essay 02-11-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The American Election (Ikke opgivet)

The American Election
Undervisningsbeskrivelse:
Dette er et forholdsvist kort forløb på blot seks moduler, og står i forlængelse af tidligere forløb om USA. Forløbet omhandler det Amerikanske præsidentvalg i 2024 mellem Donald Trump og Kamala Harris, og hvert modul havde til formål at fokusere på et forskelligt aspekt af valget. Her kiggede vi først på: valgsystemet (hertil gerrymandering) og sammensætningen af den amerikanske stat, de forskellige mærkesager i valget, mediernes rolle, kandidaterne selv, og endeligt på ”political campaign adds”. Tekstfagligt har vi beskæftiget os med bias i medierne, diskursanalyse og retoriske virkemidler.   
Faglige mål:
- Analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi.
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder.

Kernestof:
- Udtale, ordforråd og idiomer.
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation.
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA.


Materiale:
- Genefke, L., Mikkelsen, S. N., & Wich, L. (2024). Election Year (Kapitel 1). Forlaget Columbus.
- Harris, K. (2024, 25. september). Remarks by Vice President Harris at a campaign event, Pittsburgh, PA [Tale]. Carnegie Mellon University, Pittsburgh, Pennsylvania. Hentet fra https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2024/09/25/remarks-by-vice-president-harris-at-a-campaign-event-pittsburgh-pa/
- Trump, D. J. (2024, 24. september). Trump rally in Indiana, Pennsylvania [Tale]. Hentet fra https://www.rev.com/blog/transcripts/trump-rally-in-indiana-pennsylvania
- Østergaard, T. (2017). 4.1 Rhetoric – The Art of Speaking. I: The English Handbook. Systime. https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=132
- Østergaard, T. (2017). 4.3 Discourse Analysis. I: The English Handbook. Systime. https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=132
Supplerende materiale:
- Ocasio-Cortez, A. (2018, 30. oktober). The courage to change [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=rq3QXIVR0bs
- Obama, B. (2012, 25. oktober). The choice [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=FBorRZnqtMo
- Harris, K. (2019, 21. januar). Kamala Harris launches her campaign for president [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw
Omfang: 16 sider
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning.
- Gruppearbejde.
- Pararbejde
- Individuelt arbejde.
- Skriftlighed.
- Kursistoplæg.
- Diskussion i plenum.

Grammatik:
- Adjektiver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Truly Sorry

Truly Sorry
Undervisningsbeskrivelse:
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med undskyldningsretorik og de retoriske virkemidler, der bruges, når man skal enten lave en apology eller en apologia. Vi arbejder med alt fra YouTube-apologier for dårlig opførsel til politikeres undskyldninger for strukturel racisme. Vi kigger også lidt på tilgivelsens centrale rolle (sin and salvation) under reformationen og fører den frem til den moderne form for tilgivelsessøgen og underkastelse, der kan findes i moderne undskyldning. Et sideløbende fokus i forløbet er på style of writing, hvor eleverne hertil bl.a. skal omskrive en uformel undskyldning til en formel. Endelig præsenterer eleverne selvvalgte YouTube undskyldninger for klassen, og optager deres egne undskyldninger i form af video eller podcasts.  
Faglige mål:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Kernestof:
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Materiale:
- Truly Sorry – on Apology and Apologia fra “Narrating Truth” s. 104-109
- Kevin Spaceys tweet om Anthony Rapp fra oktober 2017.
- Nikki Glaser’s Instagram post til Taylor Swift fra d. 31. Januar 2020
- Dan Harmons undskyldning fra “Harmontown” afsnittet “Don’t Wipe or Flush”, januar 2018
- Selvvalgte YouTube undskyldningsvideoer
Supplerende materiale:
- Explained. TV-serie fra 2018. Sæson 3 episode 7 (Apologies). Netflix. https://www.netflix.com/title/80216752
- Wisecrack. They’re Sorry: Who Cares? (28. Aug. 2023). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=8EUUMIJO67E
Antal læste sider: 14
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Elevoplæg
- Diskussioner i plenum
- Gruppe-, par- og individuelt arbejde
- Arbejde med skriftlig feedback
- Projektarbejde
- Skriftlige og mundtlige afleveringer
Grammatik:
- Præpositioner
- Verber
o Hjælpeverber
o Futurum
o Aktiv og passiv
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Style of Writing - Written Assignment 09-01-2025
Born a Crime arbejd-selv modul 20-01-2025
Your apology 31-01-2025
Analytical Essay 2 - Choose your own adventure 02-02-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Born a Crime (South Africa) - Værklæsning

Born a Crime
Undervisningsbeskrivelse:
Forløbet har sit fokus på værkslæsningen af Trevor Noah’s selvbiografi ”Born a Crime” (2016). Bogen læses her primært på egen hånd over et par måneder og med overlap af to andre forløb. Eleverne sættes uge for uge til at læse kapitler derhjemme som lektie, hvorefter at undervisningen cirka en gang om ugen enten samler op på historien eller laver tematiske nedslag, hvor der fokuseres på emner såsom Sydafrikansk historie, samtidens samfund, apartheid, karakteranalyse, historieopbygning og diskussioner af diverse temaer i bogen. Et centralt mål for forløbet er at styrke elevernes evne til at arbejde selvstændigt, hvorfor at mange af arbejdsformerne i forløbet har været diageret mod elvepræsentationer, matrixgrupper, afleveringer og lignende. Endeligt har eleverne arbejdet med at læse med fokus og strategier, lavet en podcast og præsenteret kapitler for hinanden med fokus på at lave en rød tråd.
Faglige mål:
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Materiale:
- Noah, T. (2016). Born a crime: Stories from a South African childhood. Spiegel & Grau.
Supplerende materiale:
- Simpson, T. (2017, december 5). How did South African Apartheid happen, and how did it finally end? [Video]. TED-Ed. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ke4kVFycpYY
Antal læste sider: 289

Arbejdsformer:
- Værkslæsning
- Læse via strategier
- Arbejde individuelt, i par og i grupper
- Elevpræsentationer
- Plenum gennemgang
- Læreoplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 A Terrible Future

Forløbet har haft fokus på at introducere eleverne til den dystopiske genre og definerende karakteristika. Eleverne har her arbejdet med nogle af de klassiske tematikker såsom autoritær kontrol, miljødestruktion, teknologisk kontrol, overlevelse og tab af individualisme, og indgået i en forløbslang diskussion om dystopiens plads i skønlitteraturen. Hertil kommer et fokus på refleksionen: "hvorfor er det vi mennesker egentlig læser? Og hvad kan vi bruge en genre som dystopi til?". Skriftlig er eleverne blevet introduceret til og har øvet sig på "Five-paragraph essay'et". Hertil kom et fokus på brugen af opslagsværker, ordbøger og synonymordbogen især.
Faglige mål:
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Materiale:
- Shirley Jackson: "The Lottery" 1948. TheNewYorker. https://www.newyorker.com/magazine/1948/06/26/the-lottery
- Kurt Vonnegut: "Harrison Bergeron". 1961. The Magazine of Fantasy and Science Fiction.
- Spike Jones: "Her" (2013).
- Yann Martel, Andrew Cividino: "We Ate the Children Last". 2011. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4lzP8U4bJog.


Supplerende materiale:
- Glen Deller: "How to recognise a Dystopia". 2017. TED-ED. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0Antal læste sider:

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning.
- Gruppearbejde.
- Pararbejde
- Individuelt arbejde.
- Skriftlighed.
- Kursistoplæg.
- Diskussion i plenum.

Grammatik:
- Adjektiver
- Modalverber
- Futurum
- De udvidede tider






Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv 18. februar. The Lottery. 18-02-2025
Analysis of "Her" 10-03-2025
2r En skr. prøve 14-03-2025
Born a Crime Podcast 07-04-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 .

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 ..

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer