Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Liselotte Tang
|
Hold
|
2023 En/s (1s En, 2s En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01. Utopia vs. Dystopia EKSAMEN
Forløbet har fokus på kontrasten mellem begreberne utopia-dystopia, med særligt fokus på genren dystopian fiction. Arbejdet er foregået gennem tilegnelse af teori omkring genren dystopian fiction og anvendelse af teorien i nærlæsning af litteratur med dystopiske temaer. Forløbet har desuden haft fokus på genrens både historiske og nutidige relevans.
Link til forløbsplan her:
https://docs.google.com/document/d/1_HEtd0N0QeyUFSUxdf_hq88uqh7TJyhyd9ajVGbrEW0/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
02. Fantasy EKSAMEN
Forløbet har til formål at få en forståelse for genren Fantasy gennem tilegnelse af teori omkring genren fantasy, samt for forskellige undergenrer. Tekstmaterialet har afspejlet de forskellige undergenrer, og udover arbejdet med genretræk har fokus ligget på fortolkning og analyse indenfor kategorierne: setting, character, plot, narration og theme. Derudover har forløbet fokuseret på genrens historiske og nutidige relevans, samt på skriftlighed.
Se link til forløbet her:
https://docs.google.com/document/d/13DBgh-Q4FV9kRRBCpl8nKBTJnzg4N7lonPcZLn9bztU/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
03. Analysing Fiction
Forløbet har til formål at styrke og udvide det litterære begrebsapparat i Fiction indenfor kategorierne: Setting, Character, Plot, narration og Theme, med henblik på at skabe en fælles platform for analyse af fiktion i resten af skoleåret. Forløbet gennemgår de 5 kategorier én efter én, følger en fast struktur med præsentation af teori, som derefter anvendes på en litterær case.
Link til forløbsplan her:
https://docs.google.com/document/d/1xp-hlMppmHB8Ny8ARlJNvXeJ8yTWDNTlEHJwda2b1Lk/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
In class: Short written assignment on Dracula
|
30-08-2024
|
Screencast on Dracula
|
01-09-2024
|
In class: written group assignment on Miss Brill
|
04-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
04. US Presidential Election EKSAMEN
Forløbet har til formål at træne begrebsapparatet indenfor nonfiction-genren, at forstå det amerikanske valgsystem, at diskutere de aktuelle emner behandlet i præsidentvalget 2024, samt at skabe forståelse for det amerikanske præsidentvalg som politisk og kulturel institution.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Worksheet for Kamala Harris' DNC speech
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
05. Hemingway and the Code Hero - EKSAMEN
Forløbet har til formål at studere et udvalg af Hemingway's noveller med særligt fokus på nærlæsning, skønlitterær analyse, periodelæsning, forfatterskab og fortælleteknik. Forløbet træner desuden anvendendelsen af begrebsapparatet fra forløbet '01. Analysing Fiction'.
Link til forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/110P61GC6mxlzba8z1ITsiS-RXCEEz1AljP4ph06wIlQ/edit
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
You write an essay in class
|
08-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Skriftlighed: Træning til terminsprøven
|
Indhold
|
Kernestof:
-
ENGRAM: Summary
-
ENGRAM: Resumé
-
Skriftlig eksamen - Assignment 5 - Sådan skriver du et summary
-
ENGRAM: Link til opgaver om resumé
-
ENGRAM: Do it! Write!
-
ENGRAM: Opskriften på det gode essay
-
ENGRAM: Stillleje (sprog og stilistk)
-
Skriftlig eksamen B-niveau - Assignment 1, 2, 3 og 4 - sproglige opgaver - (Tornøe, 2019)
-
ENGRAM: Stilleje (sproglig opgave 4)
-
ENGRAM: Øvelse om stilleje
-
ENGRAM: Lav opgave 4 - Stlileje
-
ENGRAM: Lav opgave 4 - Forbind sætninger fra to artikler
-
ENGRAM: PR.9.2 - om bestemmende og parantetiske sætninger
-
ENGRAM: Opgavesæt: Øvelse 2, opgave 2 (Relative pronominer)
-
ENGRAM: Opgavesæt 10, øvelse 3, opgave 3 (synonymer)
-
ENGRAM: Pronominer (teori)
-
ENGELSK terminsprøve: Sådan åbner du terminsprøve og template (skriveskabelon)
-
Eksamenssæt 10, assignment 2, adjektiver
-
Eksamenssæt 5, øvelse 2, adjektiver
-
Eksamenssæt 1, øvelse 2, adjektiver
-
Skriftlig eksamen engelsk
-
Oversigt over tilladte hjælpemidler ved skriftlige prøver på GG (positivliste)
-
Husk at opdatere din computer
-
Engelsk hjælpemidler
-
Sproglig eksamensopgave - Engram
-
Link til eksamensopgave ENGRAM
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
07. British India and Colonisation EKSAMEN
Forløbet har særligt fokus på perioden omkring Independence og Partition i 1947, samt på analyse af Gandhi's teorier og betragtninger omkring britisk imperialisme og dens konsekvenser i Indien, både økonomisk og kulturelt. Dette suppleres med Orwell's kritik af imperialisme og temaer om internalisering af kolonimagtens undertrykkelse, som det kommer til udtryk i teksten Karma.
Link til forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/1jckr64m8aPNnzJKMDkCOtQ1NLbE-Lto6eEhLMHlwSnU/edit?tab=t.0
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62576379629",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62576379629",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62576379629"
}