Holdet 2023 En/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Liselotte Tang
Hold 2023 En/s (1s En, 2s En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01. Utopia vs. Dystopia EKSAMEN
Titel 2 02. Fantasy EKSAMEN
Titel 3 03.Projekt on film analysis - film: 'Boyhood'
Titel 4 03. Analysing Fiction
Titel 5 04. US Presidential Election EKSAMEN
Titel 6 05. Hemingway and the Code Hero - EKSAMEN
Titel 7 06. The Great Gatsby & the American Dream -EKSAMEN
Titel 8 Skriftlighed: Træning til terminsprøven
Titel 9 07. British India and Colonisation EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01. Utopia vs. Dystopia EKSAMEN

Forløbet har fokus på kontrasten mellem begreberne utopia-dystopia, med særligt fokus på genren dystopian fiction. Arbejdet er foregået gennem tilegnelse af teori omkring genren dystopian fiction og anvendelse af teorien i nærlæsning af litteratur med dystopiske temaer. Forløbet har desuden haft fokus på genrens både historiske og nutidige relevans.

Link til forløbsplan her:
https://docs.google.com/document/d/1_HEtd0N0QeyUFSUxdf_hq88uqh7TJyhyd9ajVGbrEW0/edit
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 02. Fantasy EKSAMEN

Forløbet har til formål at få en forståelse for genren Fantasy gennem tilegnelse af teori omkring genren fantasy, samt for forskellige undergenrer. Tekstmaterialet har afspejlet de forskellige undergenrer,  og udover arbejdet med genretræk har fokus ligget på fortolkning og analyse indenfor kategorierne: setting, character, plot, narration og theme. Derudover har forløbet fokuseret på genrens historiske og nutidige relevans, samt på skriftlighed.

Se link til forløbet her:
https://docs.google.com/document/d/13DBgh-Q4FV9kRRBCpl8nKBTJnzg4N7lonPcZLn9bztU/edit
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 03. Analysing Fiction

Forløbet har til formål at styrke og udvide det litterære begrebsapparat i Fiction indenfor kategorierne: Setting, Character, Plot, narration og Theme, med henblik på at skabe en fælles platform for analyse af fiktion i resten af skoleåret. Forløbet gennemgår de 5 kategorier én efter én, følger en fast struktur med præsentation af teori, som derefter anvendes på en litterær case.

Link til forløbsplan her:
https://docs.google.com/document/d/1xp-hlMppmHB8Ny8ARlJNvXeJ8yTWDNTlEHJwda2b1Lk/edit
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
In class: Short written assignment on Dracula 30-08-2024
Screencast on Dracula 01-09-2024
In class: written group assignment on Miss Brill 04-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 04. US Presidential Election EKSAMEN

Forløbet har til formål at træne begrebsapparatet indenfor nonfiction-genren, at forstå det amerikanske valgsystem, at diskutere de aktuelle emner behandlet i præsidentvalget 2024, samt at skabe forståelse for det amerikanske præsidentvalg som politisk og kulturel institution.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Worksheet for Kamala Harris' DNC speech 08-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 05. Hemingway and the Code Hero - EKSAMEN

Forløbet har til formål at studere et udvalg af Hemingway's noveller med særligt fokus på nærlæsning, skønlitterær analyse, periodelæsning, forfatterskab og fortælleteknik. Forløbet træner desuden anvendendelsen af begrebsapparatet fra forløbet '01. Analysing Fiction'.

Link til forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/110P61GC6mxlzba8z1ITsiS-RXCEEz1AljP4ph06wIlQ/edit
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
You write an essay in class 08-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 07. British India and Colonisation EKSAMEN

Forløbet har særligt fokus på perioden omkring Independence og Partition i 1947, samt på analyse af Gandhi's teorier og betragtninger omkring britisk imperialisme og dens konsekvenser i Indien, både økonomisk og kulturelt. Dette suppleres med Orwell's kritik af imperialisme og temaer om internalisering af kolonimagtens undertrykkelse, som det kommer til udtryk i teksten Karma.

Link til forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/1jckr64m8aPNnzJKMDkCOtQ1NLbE-Lto6eEhLMHlwSnU/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde