Holdet 2024 3g ps/111 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Peter Balmer Broholm
Hold 2024 3g ps/111 (3g ps/111)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hukommelse, læring og udvikling (100ns)
Titel 2 Ondskab (55 ns.)
Titel 3 Unges udfordringer (44ns)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hukommelse, læring og udvikling (100ns)

Der er særligt fokus på kernestofområderne kognition & læring, udviklingspsykologi og personlighed & identitet.
-Hvad er betydning af opmærksomhed?
-Hvad er sammenhængen mellem hukommelse og læring
-Hvordan fungerer hukommelsen som en kognitiv proces?
-Hvordan lærer vi - og hvordan motiveres vi til at lære?
-Hvordan foregår tækning - og hvordan udfordres vores tækning i en digital tidsalder?
-Hvilken betydning har barndommen på menneskets udvikling?
-Hvilke faktorer påvirker vores udvikling (arv og miljø), og hvordan kan man blive bedre til at håndtere udfordringer i livet?
-Hvordan lærer vi bedst?
-Hvilken betydning har barndommen på menneskets udvikling?
-Hvilke faktorer påvirker vores udvikling (arv og miljø), og hvordan kan man blive bedre til at håndtere udfordringer i livet?
-Hvordan lærer vi bedst?

• Erikson, Bowlby, Ainsworth (tilknytningsmønstre), Harlow (abefor-søg), Rutter (rumænske børnehjemsbørn)
• Forskellige former for omsorgssvigt, børns reaktioner på omsorgssvigt
• Dennis (børnehjem i Libanon), Koluchova (tvillingedrenge), Werner & Smith (Kauai-undersøgelse om resiliens), Teicher (hjernens udvikling)
• Sårbarhed og resiliens
• Piaget (assimilation og akkommodation), Vygotsky (den aktuelle og nærmeste udviklingszone)

I tilknytning til dette forløb skal kursisterne kunne:

• Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
• Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger
• Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
• Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Ondskab (55 ns.)

Emnet om ondskab dækker alle fire kernestofområder, idet vi gennemgår en række forskellige teorier, der udspringer af henholdsvis:
Socialpsykologi:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper , fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi:
– menneskets udvikling
Kognition og læring:
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed

Følgende psykologiske teorier indgår i forløbet:
• Baron-Cohen (empatispektrum)
• Gottfredson og Hirschi (selvkontrol)
• Milgrams lydighedsforsøg (autoritet)
• Zimbardos fængselsforsøg (roller/magt)
• Svendsen og forskellige former for ondskab (4 typer)
• Aschs konformitetsforsøg (tilpasning)
• Dukketesten, fordomme, stereotyper og diskrimination
• Albert Bandura: Moralsk frakobling
• Albert Bandura: Social kognitive indlæringsteori
• Tajfel og Turner: Den sociale identitetsteori (kategorisering-identifikation-selvværd og sammenligning)
• Gordon Allport: Reduktion af fordomme – kontaktteorien (1954)

I tilknytning til dette forløb skal eleverne kunne:

• Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
• Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger
• Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
• Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
• Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
• Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde