Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Anna Grann
|
Hold
|
2024 3g ps/1111 (3g ps/1111)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro og metode
Intro - Hvad er psykologi?
Indledningsvis en kort introduktion til faget. Eleverne er blevet præsenteret for psykologi som videnskab og præsenteret for de tre videnskabelige traditioner, som faget trækker på: den naturvidenskabelige, den humanvidenskabelige og den samfundsvidenskabelige. Vi har kigget på, hvad man beskæftiger sig med indenfor psykologiens verden, og vi har set på, hvad forskellen er på det, man kan kalde ’hverdagspsykologi’ og så den videnskabelige psykologi.
Desuden er eleverne blevet introduceret til det komplekse samspil mellem arv og miljø (vores biologiske grundlag og de sociale og kulturelle forhold, vi lever under).
Materialer:
Bøger:
- Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, Systime 2021 (e-bogen)
Hvad er psykologi?
Larsen, Ole Schultz, Psykologiens Veje, 3. udgave, 2021 (e-bogen), Systime, kap. 1 (Teksten ligger på drev i mappen Intro til psykologi)
- Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 1. udgave, Systime, 2015
Arv og miljø
S. 17-19
Den mangfoldige psykologi
https://www.youtube.com/watch?v=g8TSJpr2z-c
Metode
Eleverne er blevet præsenteret for forskellige metoder indenfor psykologien - både kvantitative og kvalitative metoder.
Eleverne er trænet i at være kritiske overfor de undersøgelser, de præsenteres for. Vi har i den forbindelse kigget på, hvilke fejlkilder der kan være ved en undersøgelse, og vi har set på, hvilken betydning disse kan have for resultatet af en undersøgelse.
Materialer:
Bøger:
- Jensen og Quorning: Metoder i psykologi, s.7-17 fra Undersøgelser i Psykologi, Systime 2018 (ligger i metodemappe på drev)
Andet materiale:
- Hvorfor skal vi stole på videnskaben?
https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvorfor-skal-vi-stole-paa-videnskaben/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ondskab og socialpsykologi
Socialpsykologi og ondskab
I dette forløb har vi beskæftiget os med gruppepsykologiske processer. I den forbindelse har vi undersøgt temaet ondskab ud fra forskellige psykologiske teorier og begreber, der kan give forklaringer på, hvorfor folk begår onde handlinger.
Vi har også kigget på, hvilken rolle empati eller mangel på samme spiller ift. ondskab.
Følgende problemformuleringer har været behandlet:
Hvorfor begår folk onde handlinger?
Ligger ondskaben hos det enkelte menneske, eller er det situationen/omgivelserne, der fremmer ondskaben?
Hvilken rolle spiller autoriteter for vores ageren?
Hvilken rolle spiller konformitet for vores ageren?
Hvorfor siger vi ikke altid fra, når vi oplever ondskabsfuldhed?
Har mennesket en fri vilje til at sige fra overfor autoriteter, konformitet og gruppepres?
Hvordan påvirker rolleforventninger vores adfærd?
Hvorfor har nogle mennesker meget empati og andre lidt empati?
Kan opvæksten have noget at gøre med manglede empati?
Følgende kernestof fra bekendtgørelsen har vi været igennem i dette forløb:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- stereotyper, fordomme og diskrimination
Materialer:
Kernestof:
- Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 1. udgave, Systime, 2015
Intro til socialpsykologi
S. 347-348
Massehypnose
s. 348-349
Hvad er en gruppe?
s. 350-354
Gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol (herunder Solomon Asch’ forsøg)
s. 354-361
Roller
S. 361-365 (indtil overskriften: Tilskrevne, opnåede og skabte roller)
- Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 3. udgave, Systime, 2021
Fravær af empati
s. 465-570 (Pdf-fil ligger på drev i mappen Ondskab og socialpsykologi)
Lydighedens dilemma (Milgrams forsøg)
S. 470-474 (Pdf-fil ligger på drev i mappen Ondskab og socialpsykologi)
Zimbardo og virkelighedens fængsel
s. 474-477 (Pdf-fil ligger på drev i mappen Ondskab og socialpsykologi)
Lars Svendsens fire former for ondskab
S. 481-487 (Pdf-fil ligger på drev i mappen Ondskab og socialpsykologi)
Opvækstens betydning
S. 464-465 (Pdf-fil ligger på drev i mappen Ondskab og socialpsykologi)
Film/klip/tv-udsendelser:
- Milgrams Obedience Study:
https://www.youtube.com/watch?v=yr5cjyokVUs
- Hjernevask - hvor langt vil du gå for at skade et andet menneske? Dr2, CFU
- Indefra med Anders Agger – Døgninstitutionen Grenen, CFU
Centrale begreber:
Massehypnose
Flokmentalitet
Grupper
Primær gruppe og sekundær gruppe
Referencegrupper
Egengruppe og fremmedgruppe
Fordomme og stereotype opfattelser
Solomon Aschs forsøg om konformitet
Gruppetænkning
Gruppepolarisering
Rolleforventninger
Rollekonflikt
Empati og fravær af empati (forskellige årsager)
Milgrams forsøg om autoritet og lydighed
Rollemodel
Zimbardo og virkelighedens fængsel
Dehumanisering
Lars Svendsens 4 forskellige typer af ondskab:
Sadistisk ondskab
Instrumentel ondskab
Idealistisk ondskab
Dum ondskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barndommens betydning
Barndommens betydning
I dette forløb har vi kigget på, hvilken rolle barndommen spiller for menneskets videre liv.
Vi har bl.a. arbejdet med følgende problemformuleringer:
Hvor stor betydning har vores barndom for vores ungdomsliv og voksne liv?
Vil en problematisk barndom altid resultere i et problematisk voksenliv?
Hvilken rolle spiller en god tilknytning til forældrene?
Hvordan spiller forældres uddannelsesniveau og økonomi ind på børns muligheder for et godt liv?
Hvilke konsekvenser er der ved omsorgssvigt?
Hvilke faktorer spiller ind, når børn til trods for en problematisk barndom alligevel klarer sig godt senere i livet?
Følgende kernestof er inddraget i forløbet:
- Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens
Materiale:
Bøger:
- Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 3. udgave, Systime, 2015
- Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 3. udgave, Systime, 2018
Erikson
S. 73-75
John Bowlby
S. 96-98
Mary Ainsworth
98-101
Daniel Stern
S. 84-89
Harry Harlow og Rene Spitz
S. 113-120
Omsorgssvigt og børns reaktioner på omsorgssvigt
120-124
Sårbarhed og resiliens
124-126
Opdragelse
S. 143-147
Diana Baumrinds fire opdragelsesstile
147-151
Bourdieu + negativ social arv
S. 287-288
Dunedin-studiet om selvkontrol
Tekst findes på drev i mappen Barndommens betydning.
Film/klip/tv-udsendelser:
- Er du mors lille dreng? Tv2
- Mød dit urmenneske - Forældre og børn, Dr.dk (Alternativt CFU)
- Harlows aber
https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
- The marshmallow test
https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ
Artikler:
Helikopterforældre kan måske skabe ængstelige og narcissistiske børn, vurderer forsker, Videnskab.dk, december 2024:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/helikopterforaeldre-kan-maaske-skabe-aengstelige-og-narcissistiske-boern-vurderer-forsker/
Eleverne har desuden prøvet et stillface eksperiment på egen krop
Centrale begreber:
Erikson: Fundamental tillid kontra mistillid, Selvstændighed kontra skam og tvivl
Bowlby: Tilknytning
Ainsworth: Forskellige typer at tilknytning
Stern: Kerneselv, ansigtsduetter, følelsesmæssig smitte
Harlows aber
Spitz: spædbarnsdepression og hospitalisme
Forskellige former for omsorgssvigt
Reaktioner på omsorgssvigt
Sårbarhed og resiliens
Baumrinds opdragelsesstile
Negativ social arv
Bourdieu: økonomisk kapital, social kapital og kulturel kapital
Selvkontrol
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Læring i den moderne digitale verden
Læring i den moderne digitale verden
I dette forløb har vi beskæftiget os med:
Hvordan opmærksomheden fungerer
Hvordan hukommelsen fungerer
Hvordan vi lærer og hvordan den digitale tid vi lever i påvirker den måde vi lærer på.
Tænkning og tænkningens fejltrin (kognitive bias)
Hvordan den digitale tid vi lever i påvirker vores tænkning
Følgende kernestof indgår i forløbet:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Materialer:
Materialer:
Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 3. udgave, Systime, 2015
Hukommelse
S. 168-175
Riisager, Magnus, PsykC grundbog til psykologi på c-niveau, Forlaget Frydenlund 2021
Nedenstående sider findes som pdf-fil på drev I mappen Læring I den moderne digitale verden.
Læring og de kognitive processer
S. 101-102
Opmærksomhed
S. 102-105
Hukommelsen i en digitaliseret verden
S. 121
Situeret læring
s. 123
Motivation og læring
S. 124-126
Tænkning og forståelse
S. 130-133
Kahnemans dobbeltproces teori
S. 133-134
Tænkningens fejltrin
S. 134-136
Tænkningens udfordringer i en digital tidsalder
136-137
Howard Gardner - 7 forskellige intelligenser (pdf-fil på drev)
Kilde: Larsen, Ole Schultz, Psykolgiens veje, Systime
Awareness test
https://www.youtube.com/watch?v=xNSgmm9FX2s
Mesterhjerner - hukommelse, dr.dk
https://www.dr.dk/drtv/se/mesterhjerner_-hukommelse_55187
9.Z mod Kina, CFU
IQ test
https://mensa.dk/iqtest/
Svedige børn husker bedre, Politiken, 2017 (ligger på drev)
https://politiken.dk/danmark/art5987097/Svedige-børn-husker-bedre-det-de-lige-har-lært
Centrale begreber:
Selektiv opmærksomhed
Delt opmærksomhed
Arousal
Multitasking
Switchtasking
Sensorisk hukommelse
Arbejdshukommelse
Langtidshukommelse
Korttidshukommelse
Digital amnesi
Situeret læring
Motivation
Selvbestemmelsesteorien
Inde motivation
Ydre motivation
Albert Bandura: mestringsfornemmelse
Piaget: kognitive skemaer, akkomodation, assimilation
Vygotski: zonen for nærmeste udvikling
Kahnemann: system 1 og 2
Kognitive bias
Ekkokamre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ung i den senmoderne samfund
Identitet i det senmoderne samfund
Vi kigger på, hvilke muligheder der er for individet i det senmoderne samfund, og vi kigger også på hvilke udfordringer, der kan være forbundet med at være ung i det senmoderne samfund. I forbindelse med sidstnævnte kigger vi på, om der er nogle tendenser, der kan give unge stress. Vi beskæftiger os derfor også med stress - hvordan opleves det at have stress? Og hvordan påvirker det kroppen at være stresset.
Kernestof:
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
Materialer:
Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 1. udgave, Systime, 2015
Kulturel frisættelse, mange valgmuligheder, øget grad af individualisering, zappergenerationen
S. 281-287
Identitet
S. 288-289
Giddens: Identiteten bliver et refleksivt projekt
S. 294-295
Risikosamfundet
S. 295-296
Narcissistisk ungdom
S. 296-298
Akut og kronisk stress
S. 399-401
Stress: et samspil mellem ydre og indre faktorer
S. 401-407
Andre Philip Ravn, Flemming og Wolf, Troels, Fra celle til selfie, 2015, Forlaget Columbus
Hartmut Rosa: Højhastighedssamfundet
S. 112-114 (ligger på drev i mappen Ung i det senmoderne samfund)
- Nielsen, Peder, Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Forlaget Økonom, 2013
Coping (ligger på drev i mappen Ung i det senmoderne samfund)
S. 306
Stress aktiverer kroppens dopaminfabrik, dr.dk
https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie
Superhjerner - stress, dr.dk
https://www.dr.dk/drtv/se/superhjerner-_-med-peter-lund-madsen_-stress_73379
Det er blevet sværere at være ung, dr.dk, november 2026
https://www.dr.dk/levnu/boern/det-er-blevet-svaerere-vaere-ung
Det er hårdt at være ung - og det er okay, Jyllands-posten.dk, marts 2024
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE16897290/det-er-haardt-at-vaere-ung-og-det-er-okay/
Centrale begreber:
Det senmoderne samfund
Thomas Ziehe: Kulturel frisættelse
Zappergenerationen
Øget individualisering
Identitet
Anthony Giddens: Identiteten bliver et refleksivt projekt tvivl og usikkerhed
Beck: Risikosamfundet
Narcissistisk ungdom
Hartmut Rosa: Højhastighedssamfundet (de tre former for acceleration), konkurrencesamfund, omstillingsparat
Stress
Akut stress og kronisk stress
Indre og ydre faktorer
Forskellige slags krav
Forskellige symptomer
krav-kontrol model
Optimistisk og pessimistisk forklaringsstil
coping
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693424324",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693424324",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693424324"
}