Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Maja Wester
|
Hold
|
2024 3g ps/2 (3g ps/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi
Introduktion til psykologi - ikke egentligt forløb. Målet er, at I får dannet jer et overblik over psykoogi som fag, de psykologiske retninger og psykologiske forskningsmetoder. Vi lægger ud med, at I individuelt formulerer psykologiske problemstillinger (spørgsmål), som I synes er interessante. I grupper skal I så udvælge et af disse spørgsmål og finde frem til en undersøgelse heraf i aktuelt stof. Artiklen analyseres med viden om psykologiske retninger og metoder. En gruppe trækkes ud til fremlæggelse for holdet.
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof: stort set alle stofområder overfladisk.
Baggrundsmateriale:
- Larsen, Ole Schultz: "Psykologiens veje", 1. udgave, s. 7-15
- Pedersen, Christian Skjødt (2024): "Temaer til psykologi - Grundbog til C-niveau", s. 7, s. 25 og s. 27-31
- Video, overblik over retningerne: https://www.youtube.com/watch?v=g8TSJpr2z-c
Egne eksperimenter:
- Hvem er jeg? (Laboratorieeksperiment)
Aktuelt stof:
- Selvfunde artikler i grupper på videnskab.dk eller på Dansk Psykologforenings hjemmeside, https://www.dp.dk/?s
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fællesskab
Forløbet stiller skarpt på fællesskaber. Vi diskuterer, hvordan menneskers tænkning og adfærd påvirkes i sociale sammenhænge. Psykologiske problemstillinger er fx hvordan påvirkes individet af fællesskabet? Er fællesskabet godt eller mindre godt (for individet)? Fællesskab undersøges fra forskellige teoretiske perspektiver, nemlig et socialpsykologisk, et evolutionærpsykologisk og et socialt-kognitivt perspektiv. Som afslutning på forløbet skal I i grupper undersøge et fællesskab, som I finder interessant. Undersøgelsen skal fremlægges, og ved fremlæggelsen skal fremvises materialer/kilder brugt i undersøgelsen.
Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Kognition og læring
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Baggrundsmateriale:
Evolutionspsykologisk perspektiv:
- Byrnit, Jill: "Det utra-sociale menneskedyr" i "Evolution og adfærdspsykologi" red. Henrik Høgh-Olesen og Thomas Dalsgaard
Socialpsykologisk perspektiv:
- Ravn, Flemming André Philip, og Wolf, Troels (2017): "Fra celle til selfie" s. 146, s. 172-176, s. 182 og s. 185-188, s. 226-228
Social-kognitivt perspektiv:
- Ravn, Flemming André Philip, og Wolf, Troels (2017): "Fra celle til selfie", s. 156 og s. 160-161
- selvfunden kilde til forklaring af begrebet gruppetænkning
Video om Tajfels minimalgruppeeksperiment, som underbygger den sociale identitetsteori: , https://www.youtube.com/watch?v=HRLGvYTYOec
- Video om Jane Elliotts "Blue Eyes - Brown Eyes", https://www.youtube.com/watch?v=dLAi78hluFc (felteksperiment)
- Hjælpedokument: Fællesskab_oversigt over teori begreber mv.docx (29. oktober 2024)
Egne undersøgelser:
- Eksperiment: 'sid alene' (felteksperiment)
- Ekskursion til Eksperimentariet, samarbejdsøvelser ved PULS-torvet
Aktuelt stof:
- Krigerne ( 1 ) Fjendens ansigt, DR1 (2006), 38 min., lokaliseret på: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Krigerne&orderby=title&SearchID=c51eb90a-b67c-4155-b06d-2d59a101468a&index=3
- Menneskedyret (4), lokalisesret på: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=2&pageSize=6&search=titel:%20Menneskedyret&orderby=title&SearchID=eb644f41-94b8-4fbf-810b-fe10164090b9&index=1
- Hansen, Jesper Sølund (2004): "Debat: Forråelsen ramte også mig" Politiken, kopi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Udvikling og livsforløb
I forløbet undersøger vi en række faktorer med betydning for, hvordan vi udvikler os og bliver til dem, vi er. Vi diskuterer bl.a. barndommen og de nære relationers betydning for udvikling. Omsorgssvigt og konsekvenser heraf vil også blive diskuteret, idet vi kommer ind på risiko- og beskyttelsesfaktorer. Perspektiverne er både psykoanalytiske (tilknytningsteori), evolutionspsykologiske, neuropsykologiske og personlighedspsykologiske. Den samlende model for forløbet, som skal bidrage til et overblik og nuanceret tænkning om udvikling, er den dynamiske systemteori. Metodisk set vil vi i forløbet have et særligt fokus på observationsundersøgelser, interviews og længde- samt tværsnitsundersøgelser.
Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet
– personlighed
– individuelle forskelle i håndtering af udfordringer
Baggrundsmateriale:
- "Størst af alt", Lone Frank (2020), s. 44-51, kopisider (om tilknytning, Bowlby, Harlow, Ainsworth)
- "PsykC grundbog til psykologi på C-niveau", Magnus Riisager, s. 42-59, kopisider (om dynamisk systemteori, biologi, personlighed og genetik)
- "Psykologi - fra celle til selfie" af Flemming André Phillip Ravn & Troels Wolf, 2015, s. 11-16 (omsorg, omsorgssvigt, risiko- og beskyttelsesfaktorer)
Videoer:
- "Freud’s 5 Stages of Psychosexual Development", https://www.youtube.com/watch?v=mhG-twzaE_g
- "Piaget's Theory of Cognitive Development" https://www.youtube.com/watch?v=IhcgYgx7aAA)
- "Operant cond Skinnerbox - behaviorisme", https://www.youtube.com/watch?v=lmyVCVIymRo
- "Konrad Lorenz - Imprinting", prægning, https://www.youtube.com/watch?v=eqZmW7uIPW4
- "Attachment Theory - Harlow's study on monkeys: Food or Security", https://www.youtube.com/watch?v=-Qi7txH1KzY
"The Strange Situation - Mary Ainsworth", https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
- "Tronick's Still Face Experiment", https://www.youtube.com/watch?v=f1Jw0-LExyc
Aktuelt stof:
Dokumentar: "Børnenes hemmelige verden - de store følelser", DR, 2015, via cfu
Oplæg ved "B-siden", tidligere indsat og fængselsbetjent
Dokumentar: "Er du mors lille dreng?" via cfu
Dokumentar: "Børnenes hemmelige verden - piger og drenge", DR, 2015, via cfu - kun set, ikke analyseret
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Læring i (fremtids)skolen
I dette forløb undersøges læring og særligt den læring, som finder sted i skolesammenhæng. Vi diskuterer, hvad der kan støtte op om læring i skolen, og hvad der kan udfordre, at læring sker, fx manglende motivation eller manglende opmærksomhed pga. digitale forstyrrelser. Desuden er det gennemgående for forløbet, at vi forholder os reflekterende og i en vis grad vurderende til, hvordan fremtidens skole måske kommer til at se ud. Lektier vil i forløbet give plads til eksperimenter med brug af chatbots som læringsværktøj. I kommer også til at deltage i et eksperiment om kognition, læring og ChatBot/ChatTutor/selvstudium med forskere fra Københavns Universitet, som dog først finder sted, når vi er i gang med næste psykologifaglige forløb.
Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Socialpsykologi
– kommunikation på digitale medier
Baggrundsmateriale:
Psykologi - Fra celle til selfie, Flemming André Ravn & Troels Wolf, 2015, s. 261-264, s. 264-266, s. 253-256, s. 258-259, s. 251-253, s. 266-268 og s. 271-273, s. 278-281
Psykologiens veje, 3. udgave, s. 236-238 (motivation)
Threismans model over opmærksomhed, Simplypsychology.dk, https://www.simplypsychology.org/attention-models.html, 6-10-2022
"Læring er social handling" af Mikkel Hvid, 1998, Folkeskolen nr. 25, https://www.folkeskolen.dk/folkeskolen-nr-25-1998-paedagogik-undervisning/laering-er-social-handling/605413
Små videoer:
- "Sådan ser fremtiden ud... måske" Ultra Nyt, DR Ultra (2023), https://mitcfu.dk/
- Case: Freja fra "Alletiders jul" (FIKTION! Dvs. bare for sjov inddraget - ikke et virkeligt menneske), https://www.youtube.com/watch?v=fci8wrh4jVk
- Case: Patienten HM, https://www.youtube.com/watch?v=SrmU8P3kBvM
- “Sådan træner du din hukommelse til at huske bedre”, https://m.youtube.com/watch?v=EBk7pxmd1zY
- "TFL Viral - Awareness Test (Moonwalking Bear)", https://www.youtube.com/watch?v=xNSgmm9FX2s
- "The Cocktail Party Effect", https://www.youtube.com/watch?v=mN--nV61gDo
- "The Myth of Multitasking" (switch tasking), https://www.youtube.com/watch?v=BCeGKxz3Q8Q
- ”Druk”, Zentropa (2020), uddrag (FIKTION! Dvs. bare for sjov inddraget - ikke virkelige mennesker)
Aktuelt stof:
- "GG jubilærumsskrift" (1986), s. 2 + ét af indlæggene fra en tidligere GG elever på siderne s. 7-12 + afsnittet "Omgangsformernes udvikling" s. 28, https://slaegtsbibliotek.dk/2023/938456.pdf
- ”Historien om menneskehjernen - Hukommelsen”, DR, 2023, https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-menneskehjernen_-hukommelsen_479683
- "Internettet ændrer din hjerne", https://videnskab.dk/teknologi/internettet-aendrer-din-hjerne/
- "Hvor kom jeg fra" af Lone Frank, Ideer, Weekendavisen, 2012
- "Fremtidens Skole", Fremtiden på P1, DR, 2023, https://www.dr.dk/lyd/p1/fremtiden-paa-p1/fremtiden-paa-p1/fremtiden-paa-p1-fremtidens-skole-16122316009
- "Tænk så det knager - også når du bruger kunstig intelligens" i Asterisk nr. 109, 2024, uddrag, https://dpu.au.dk/asterisk/taenk-saa-det-knager-ogsaa-naar-du-bruger-kunstig-intelligens
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den svære ungdom
I forløbet zoomer vi ind på ungdomsperioden og de udforderinger, de unge i særlig grad kæmper med. Forløbet er fokuseret på unge i dagens Danmark, men vi vil også perspektivere historisk og kulturelt. Teoretisk kommer vi bl.a. ind på karakteristika ved det senmoderne samfund, identitetsteori, stress og coping. Metodisk set vil vi dykke ned i spørgeskemaer og interviews. I slutningen af forløbet skal I i grupper udvikle løsningsforslag, som vil kunne afhjælpe stress hos unge gymnasieelever. Disse løsningsforslag skal fremlægges.
Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Baggrundsmateriale:
Psykologi - fra celle til selfie (2015), 1. udgave, 1. oplag, s. 97-98 (stop ved Socialisationstypen), s. 100 (start ved Kulturel frisættelse) -101 (stop ved Ambivalens), s. 103-104 (stop ved Sociale arenaer), s. 106 (start ved At skabe sin egen fortælling)- s. 107 (stop ved En psykosocial konstruktion) , s. 130-132 + s. 133-135 (stop ved Hønen eller ægget?).
Aktuelt stof og undersøgelser
- "Nye tal for stressramte unge er chokerende høje", https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nye-tal-for-stressramte-unge-er-chokerende-hoje?publisherId=13560491&releaseId=13652698
- "17-årig kalder massivt fokus på unges trivsel for skadeligt", https://nyheder.tv2.dk/2022-07-21-17-aarig-kalder-massivt-fokus-paa-unges-trivsel-for-skadeligt
- Eget interview med forælder eller bedsteforælder
- DR-dokumentarserien: "De perfekte piger" afsnit 1, første 8 min., https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=de%20perfekte%20piger &orderby=title&SearchID=014b49a1-6d23-4b1a-af78-cb2bb4f37cca&index=4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693427631",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693427631",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693427631"
}