Holdet 2024 3g ps/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Jacob Østergaard Houlberg
Hold 2024 3g ps/3 (3g ps/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Ung i det senmoderne samfund
Titel 2 Forløb 2: Kognition og læring
Titel 3 Forløb 3: Fra barn til voksen
Titel 4 Forløb 4: Menneskets skyggeside

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Ung i det senmoderne samfund

Faglige mål i fokus:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping


Centrale emner, perspektiver, teorier og begreber som vi har arbejdet med i forløbet:

1) Velkommen til det senmoderne samfund
- Individualisering
- Den kulturelle frisættelse
- Valgets paradoks (‘the paradox of choice’)
- Uitlstrækkelighedsfølelse blandt unge mennesker

2) Identitet, køn og krop
- Jegidentitet vs. social identitet
- Seksualisering af kroppen
- Øget tilgængelighed af porno og konsekvenserne heraf
- Kropsdyrkelse og kropsskam  

3) Identitetsdannelse
- Anthony Giddens og det narrative selv
- Kenneth Gergen og det multiple selv
- Identitetsdannelse i ungdommen
-       Den narcissistiske ungdom
- Hverdagens rollespil – hvilke roller indtager man i løbet af en dag?  

4) Ung i konkurrencestaten
- Præstationssamfundet
- Konkurrencestaten (positive og negative aspekter ved denne)
- Social sammenligning, utilstrækkelighedsfølelse, selvoptimering og måltal

5) Hvad er stress?
- Akut vs. Kronisk stress
- Stresssymptomer
- Udviklingen af stress
- Oplevelsen af stress

6) Årsager til stress
- Indre faktorer (fx forklaringsstile og attributionsstile)
- Ydre faktorer (herunder krav/kontrol modellen)
- Livsforandringer som kan skabe stress
- Stress blandt gymnasieelever

7) Copingstrategier:
-      Problemfokuseret vs. følelsesorienteret coping
-      Personlighedstræk og coping


Materiale:
Grundbogsmateriale:
Ole Schultz Larsen ’Psykologiens Veje’ (3. udgaven) side 321-326, 328-341, 439-448 & 455-457.

Andet:
DR-dokumentar ’Alexander er en fiasko’ (2021).
Link: https://www.dr.dk/drtv/episode/tvaers_-alexander-er-en-fiasko_239852 (29min)

DR-Dokumentar ‘De perfekte piger’ (2017) afsnit 1.
Link:  https://www.dr.dk/drtv/se/de-perfekte-piger_52514 (27min)

Svend Brinkmann artikel ’Den naturlige krop findes ikke’. Bragt i Politiken 2018. (2ns)

Ted Talk af Maria Ahlin ’Lets talk porn’ (2019). Link: https://www.youtube.com/watch?v=DBTb71UzPmY
Ted Talk af Barry Schwartz ‘The paradox of choice | Barry Schwartz | TED’ (2007). Link:  https://www.youtube.com/watch?v=VO6XEQIsCoM&ab_channel=TED

Et uddrag fra artiklen Nanna Schelde ’Konkurrencestaten skaber usympatiske mennesker’ (2015). Artikel bragt i Kristeligt Dagblad. (3ns)

DR-udsendelse ’Superhjerner – stress’ (2018). Link: https://www.dr.dk/drtv/se/superhjerner-_-med-peter-lund-madsen_-stress_73379 (28min)

Rapport om stress blandt gymnasieelever af Aarhus Universitet (2017) side 1-7. Link: https://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/E-boeger/Stress_i_gymnasiet_-_PIXI.pdf (7ns)

Youtube-video ’The Fight Flight Freeze Response‘ (2016) af Braive. Link https://www.youtube.com/watch?v=jEHwB1PG_-Q (4min)

DR-artikel: ’Caroline på 18: De andre var også pressede, men ikke på helt samme niveau’ (2017). 3ns

Et uddrag fra artiklen ’Folkesygdommen stress bekæmper man ikke alene’ (2015) af Dorte Toudal Viftrup. Bragt i Information (2ns)

Et uddrag fra artiklen ’Jeg gik ned med stress som 22-årig’ (2015) af Kirsten Lynggaard. (1ns)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Kognition og læring

Faglige mål i fokus:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger – demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde


Kernestof:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen


Centrale emner, perspektiver, begreber som vi arbejdet med i forløbet:

1) Introduktion til kognitiv psykologi
- Ebbenhaus og Bartlett forskning i hukommelse fx om arbejdshukommelsens kapacitet
- Eksperimenter i psykologi herunder forskellige typer af eksperimenter

2) Opmærksomhed
- Selektiv og delt opmærksomhed
- Ufrivillig og frivillig opmærksomhed
- Uopmærksom blindhed (Gorilla-eksperimentet)
- Automatiserede vs. kontrollede processer
- Multitasking

3) Hukommelse
- Hukommelsens betydning for mennesket
- Sensorisk-, korttids- og langtidshukommelse
- Implicit vs. eksplicit langitdshukommelse (herunder faktuel/semantisk hukommelse, episodisk hukommelse og procedure hukommelse)

4) Hukommelse – kan vi stole på det vi husker?
- Kontekstafhængig genkaldelse (Godden og Baddeleys dykkereksperiment)
- Falske erindringer (Elisabeth Loftus eksperiment)
- Vidnepsykologi – kan vi overhovedet bruge vidner i retssalen?

5) Memento (hukommelsestab)
- Hukommelsens betydning for mennesket
- Anterograd- og retrograd amnesi
- Patient H.M.
-       Filmen Memento

6) Vygotsky og det sociale samspil
- De 3 udviklingszoner (den aktuelle udviklingszone, zonen for nærmeste udvikling og den fremtidige udviklingszone)
- Mesterlære  
- Stilladsering og undervisningsdifferentiering
- Chatbot som hjælpemiddel for personer med ordblindhed

7) Motivation
- Indre vs. ydre motivation
- Kilder til indre motivation herunder selvbestemmelsesteorien og begrebet ’self efficacy’  

8) Skole og læring i Kina og Danmark
- Forskelle og ligheder mellem Kina og Danmark i forhold til a) skolens formål, b) syn på konkurrence, c) elevernes motivation, d) gruppeinddeling mm.

9) Læring i en digitaliseret tidsalder
- Udviklingen i anvendelsen af digitale medier i undervisningen gennem de sidste 20 år
- Fordele og ulemper ved digitale medier i undervisningen herunder begrebet digital amnesi

Materiale
Grundbogsmateriale:
- Ole Schultz Larsen ’Psykologiens Veje’ (2008, 3. udgaven) side 32-39, 167-172, 176-179, 189-199, 232-236.

- Riisager, Magnus (2021) ’PsykC – en grundbog til psykologi på C-niveau’ side 32-39, 105-107, 115, 120-122, 124-129, 167-172.

Supplerende materiale:
DR-udsendelse: ’Historien om menneskehjernen – hukommelse’ (2023) Link: https://shorturl.at/WTcvX (30min)

DR-udsendelsen ’Farlige forklaringer’ (2003). Link: https://shorturl.at/6kOlF (0:00 – 17:35)

DR-udsendelse ’9.z. mod Kina’ (2013). Link: https://shorturl.at/js3iv (58min)

Brinkmanns Briks ’Har Mathias Tesfaye styr på Folkeskolen?’ (2023) . Link: https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2023/brinkmanns-briks-har-mattias-tesfaye-styr-paa-folkeskolen-11032321473 (10:42 – 20:00)

Brinkmanns Briks (podcast): Vidner husker alt for dårligt (2023). Link: https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2023/brinkmanns-briks-vidner-husker-alt-for-daarligt-11032321243 (0:00-33:00)

DR-podcast ‘Genstart’ afsnit ’Skærm Børnene (2023). Link: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-skaerm-boernene-11802350045

Youtube-video ’Selective Attention Test’ (2010) af Daniel Simons. Link:  https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo&t=45s&ab_channel=DanielSimons (2min)

Youtube-video ’What happens when you remove the hippocampus? - Sam Kean’ af TED-Ed. Link: https://www.youtube.com/watch?v=KkaXNvzE4pk&ab_channel=TED-Ed (5min)

Katja Villien ‘Chatbotten er hot topic for ordblindelærere’ (2024). Link: https://videnomlaesning.dk/aktuelt/nyheder/2024/chatbotten-er-hot-topic-for-ordblindelaerere/

Christopher Nolan ’Memento’ (2000).

Case: ’Jeg ved ikke om jeg skal fortsætte til det sidste’ (2020).Link: https://mindhelper.dk/brevkasse/skole-og-uddannelse/jeg-ved-ikke-om-jeg-skal-fortsaette-til-det-sidste/

Christensen, Esben (2015). ’Ny forskning: Mobilforbud giver bedre læring’. Artikel bragt i Folkeskolen.dk.

Soelberg, Lise (2024). ’Gymnasieelever skruer ned for skærmen efter 15 års 'hovedløs overdigitalisering'. Artikel bragt i DR

Sadolin, Pia (2022). ’Gymnasierektor: De unge skal lære at melde optaget for informationsstrømme’. Artikel bragt i Altinget.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Fra barn til voksen

Faglige mål i fokus:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde –

Kernestof:
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens

Centrale emner, perspektiver, teorier og begreber som vi har været igennem i forløbet:

1) Piagets udviklingsteori (1)
- Kognitive skemaer
- Assimilation & akkomodation
- De 4 udviklingsstadier ifølge Piaget herunder begreber såsom decentrering, egocentrisk tænkning, logisk tænkning.

2) Piagets udviklingsteori (2)
- Egocentrisk tænkning, decentrering og mentalisering
- Objektpermanens

3) Kritik af Piaget
- Martin Hudges eksperiment (Hudges’ kors)
- A.R Lurias undersøgelse
- Vygotskys sociokulturelle udviklingsteori

4) Daniel Sterns udviklingsteori (1)
- Begyndende selv (vitalitetsfølelser)
- Kerneselv (herunder ansigtsduetter)
- Still-face eksperimentet  
- Mobiltelefoners betydning for barn-forældre interaktion og barnets udvikling.

5) Daniel Sterns udviklingsteori (2)
- Det subjektive selv (herunder social refereren, fælles opmærksomhedsfokus, affektiv afstemning)
- Eksperiment: Den visuelle kløft
- Det verbale selv
- Det narrative selv

6) Tilknytningsteori (Bowly & Ainsworth)
- Før-tilknytning, begyndende tilknytning og selektiv tilknytning
- De 4 tilknytningsmønstre
- Fremmedsituations-eksperimentet (Strange-situatuon)

7) Tilknytningsforstyrrelser
- Spædbørnsdepression og hospitalisme
- De rumænske børnehjem og betydning af omsorgssvigt i barndommen for voksenlivet fx kognitive evner, sociale færdigheder, mistrivsel.

8) Risiko og resiliens
- Risikofaktorer
- Resiliensfaktorer og mælkebøttebørn
- Probabilistiske versus deterministiske forklaringer
- Kauai-undersøgelsen

9) Arv vs. Miljø
- Femfaktormodellen
- Tvillingestudier
- Arv og miljøs betydning for individets personlighedstræk og udvikling

Materiale:

Grundbogsmateriale:
Ole Schultz Larsen ’Psykologiens Veje’ (2008, 3. udgaven) side 85-99, 100-105, 117-124, 130-133, 205-214 & 215-220

Magnus Riisager ’PsykC’ (2022) side 51-54 & side 59. Frydenlund.

Andet:
DR-udsendelse ’Lille Menneske’ afsnit 2 ’Jeg er mig’ (2007).  
Link: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=baby%20human&orderby=title&SearchID=8b9c0495-2a2d-4b90-822c-e3acaf482929&index=5

DR-udsendelse ‘Mød dit urmenneske’ (2018) afsnit 2 (3:05 – 21:00)
Link: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=011809052045

DR-udsendelse ’Min barndom i helvede’ (2012).
Link: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/min-barndom-i-helvede

BBC-udsendelse ‘The controversial study that split up twins – BBC REEL’. (2023)
Link: https://www.youtube.com/watch?v=2a5U-yr4ESY

BBC news ‘Growing up in a Romanian orphanage - BBC News’ (2017).

Et uddrag fra artiklen ’Mobiltelefoner og travl hverdag forstyrrer børns nærvær med forældre’ (2013) af Jens From Lyng. Bragt i Kristeligt Dagblad.

Et uddrag fra artiklen ”Er jeg for evigt ødelagt af min dårlige barndom?” (2012) af Katrine Axholm. Bragt i Alt for damerne.

Et uddrag fra artiklen ’’Børn med en stabil omsorgsperson i barndommen bliver mere resiliente’’ (2019) af Pernille Darling. Bragt i videnskab.dk

Youtube-video ’An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff’ (2011) af Treeincement.

Youtube-video ‘Harlow's Studies on Dependency in Monkeys’ (2021).

Youtube-video ‘Ted Talk - Twins: A window into human nature | Nancy Segal | TEDxManhattanBeach’ (2018)

Anne Ringgaard ‘Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne’ (2017).

Brinkmanns Briks ’Drop den lykkelige barndom’ (2023). Link: https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2021/brinkmanns-briks-drop-den-lykkelige-barndom-11542104333 (7:00 - 27:00)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Menneskets skyggeside

Faglige mål i fokus:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger – demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- stereotyper, fordomme og diskrimination


Emner, perspektiver og begreber vi har været igennem i forløbet som eleverne skal kunne.

1) Introduktion til forløb
- Massehyponose
- Individualpsykologisk vs. gruppepsykologisk perspektiv

2) Milgrams lydighedseksperiment
- Lydighedens dilemma
- Ansvarforskydning
- Adolf Eichmann-sagen
- Lydighed i virkelighedens verden

3) Stanford fængselseksperiment
- Rollers betydning for individets adfærd
- Roller i dagligdagen
- Dehumanisering
- Deindividualisering
- Etik i psykologisk forskning

4) Gruppepres og konformitet
- Solomon Asch’s linjeeksperiment
- Det gruppestyrede menneske
- Gruppepres i virkelige situationer

5) Intergruppekonflikter
- Robers Cave eksperimentet
- Realistisk konfliktteori
- Intergruppekonflikter i virkelighedens verden
- Robinson ekspeditionen

6) Fordomme og kontaktteori
- Stereotyper og fordomme
- Årsager til fordomme
- Kontaktteori
- Implicit association test


Materiale:
Grundbogsmateriale:
Ole Schultz Larsen ’Psykologiens Veje’ (2008, 3. udgaven) side 375-377, 381-384, 391-392, 426-429 og 470-477.

Andet materiale:
DR-udsendelsen ‘Lydighedens dilemma’ (1978). Link: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000001617&s=43648698&n=1&o=hits (40min).

P3-essensen ’Uroligheder på Nørrebro - 19. maj 1993’. Link: https://www.youtube.com/watch?v=Qv1kd1u3gsI (3min)

Youtube-video ’The Trial of Adolf Eichmann – Documentary’ (52:55 – 56:00) Link: https://www.youtube.com/watch?v=uANesju1B58

Youtube-video ‘Asch Conformity Experiment’ (2008). Link: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&ab_channel=eqivideos

Youtube-video ‘The Dark Side of Science: The Robbers Cave Experiment 1954’ af Plainly Difficult. Link: https:/linkcuts.org/kwcn200n (30min)

’Psykologi C 2022’ af VDGB. Link: https://vdgb.dk/course/psykologi-c-2022/?parent=stx

Irene Petersen ‘Oprør kan rive dig med i en rus’ (2013). Link: https://videnskab.dk/kultur-samfund/oproer-kan-rive-dig-med-i-en-rus/

Elise Kjørstad ’Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup’.  Videnskab.dk d. 16/10 2018. Link: https://videnskab.dk/kultur-samfund/det-mest-beroemte-psykologistudie-nogensinde-kan-vaere-fup/

Finn Skårderud ‘Det handler om de andre’ (2018). Bragt i Information. Link: https://www.information.dk/kultur/2018/10/handler-andre

Signe Hansen, Marie-Louise Kjølby og Oliver Stilling ‘Mens vi ser os selv’ (1998). Artikel bragt i Information. Link: https://www.information.dk/1998/12/mens-ser

Anette Jorsal ’Özlem Cekic: - Jeg var selv racist’ (2021). Artikel bragt i JydskeVestkysten. Link: https://jv.dk/navne/ozlem-cekic-jeg-var-selv-racist  

Et uddrag fra artiklen ’Vore soldaters vidnesbyrd fra Gaza-krig kaster skam over os alle’ (2015) af Nadav Bigelman. Bragt i Politiken.

Et uddrag fra artiklen ’Jeg savner ikke at blive skudt på, jeg savner dem, vi var’ (2014) af Lærke Cramon. Bragt i Information.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer