Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Tine Baage Mikkelstrup
|
Hold
|
2024 3g bk/1 (3g bk/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
"KunstKraft"
Problemstilling: Hvordan kan vi arbejde kunstnerisk med det spontane, kollektive og vitale?
Centrale begreber:
CoBrA-malerne og "Den vitale manifestation"
Ekspressivitet
Avantgarde
Modificering
Pouring teknik - materialet bestemmer!
Omfang ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunstneriske strategier
Problemstilling: Hvordan forholder man sig kunstnerisk til virkeligheden?
Kunstneriske strategier:
1) Superrealisme
2a) Realisme
2b) Idealiseret naturalisme
3) Ekspressiv
4) Abstrakt
5) Non-figurativ
”At gengive”
”At forandre”
Modellering af dyrekranium med lys og skygge
Rumgengivelse
Iscenesættelse af selvportræt
Ekspressivt selvportræt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ekspressivitet
Problemstilling: Hvordan formidles stærke følelser i maleri?
Ekspressive virkemidler
Analyse og fortolkning af Anna Bjerger: "Reeds", 2020
Barokkens kendetegn
Ekspressionisme som kunsthistorisk retning
Ekspressiv fortolkning af Giorgine: "Judith og Holofernes", 1505
Elevoplæg om ekspressionistiske kunstnere:
1) Van Gogh
2) Edvard Munch
3) Ernst Ludwig Kirchner
4) Egon Schiele
5) Max Beckmann
6) Emil Nolde
Kort introduktion til kunstneren.
2 eksempler på kunstnerens malerier med redegørelse for virkemidler og effekten af dem.
"Das Unheimliche" eksemplificeret med værker af:
Julie Nord
Michael Kvium
Sun Yuan and Peng Yu
Patricia Piccinini
Maleprojekt med temaet ’Et mareridt’. Temaet kan fortolkes frit, men der skal anvendes ekspressive virkemidler.
Skriftlig formidling af eget maleri og dets virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Das Unheimliche
|
07-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ord & Effekt
Problemstilling: Hvordan kan vi arbejde med ord som motiv og materiale?
Informationskoblinger ml. ord, materiale, udformning og placering
1) Redundans
2) Uddybning
3) Udvidelse
4) Kontrast
Denotation og konnotation
Jesper Christiansen: "Bankmaleri" 1993 og "Patentmaleri (Front), 1993
Gudrun Hasle: "Jeg drømte mig vikti og smuk" (streetart, 2016) + performance m. broderier på tøj
Betydningsanalyse af Anders Bonnesens værker: "Det er reglen, der bekræfter undtagelsen" (2016), "Hvad man ikke har ondt af, ved man ikke" (2016) og skulpturen "Undskyld vi roder" (2016), t-shirten: "The reverse is also true" (2016)
Øvelser:
En teksts effekt i et rum
Juletema - informationskobling - kontrast
Omfang ca. 20 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stedsspecifik skulptur
Problemstilling: Hvordan påvirker en skulptur et sted og omvendt?
Ekskursion til Ordrupgaards skulpturpark (+ Ai Weiweis "Water Lillies", 2022)
Thomas Saraceno: "Omega Centauri 3.9", (2018),
Jeppe Hein: "Semicircular Mirror Labyrinth II" (2013)
Carsten Höller: "Giant Triple Mushroom", (2014)
Henry Krokatsis: "Confiteor" (2015)
Randi Jørgensen og Katrine Malinovsky: "Pinecone Pavilion" (2017)
Skulpturanalyse:
Michelangelo: “Pietà” (1499)
Niels Hansen Jacobsen: “Skyggen” (1897)
Henry Moore: “Mor og Barn” (1983 – St. Pauls)
Jørgen Haugen Sørensen: “Mens vi venter” (2007)
Ikonografisk analyse
Stedsspecifik skulptur
Mary Thomas: “I am Queen Mary” (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Identitet - køn, krop og queer
Problemstilling: Hvad er identitet og hvordan performes identitet visuelt?
Centrale begreber:
Identitetsmarkører
Køn (sex og gender) og kønskoder
Readymades
The Male Gaze
Habitual Body Monitoring & Self Objectification
Ressentiment
Queer
"Apolonia, APOLONIA", 2022 (Hvem er Apolonia?)
”I bunden har jeg malet nogle mennesker, som jeg havde lyst til at dræbe” interview m. Apolonia Sokol - i Politiken d. 22.10.23
Queer-begrebet (hvilke normer har vi, og hvornår er man queer?)
Judith Butler og det performative køn
The Male Gaze
Luciano Garbarti: Medusa, 2008
https://www.nytimes.com/2020/10/13/arts/design/medusa-statue-manhattan.html
Medusa-memet om retfærdighed ikke hævn.
Eksempler fra populærkulturen, der udfordrer stereotyperne (LP, Nina Rask & Perfume Genius)
Maja Malou Lyse: "Selfie Stick Aerobics", 2015 https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-maja-malou-lyse/
Yushi Li: the photographer turning the camera on white men on Tinder
Omfang ca. 35 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt
Problemstilling: Hvordan kan et kunsthistorisk værk fra SMK gøres nutidigt relevant?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693438312",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693438312",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693438312"
}