Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Gitte Engelund
|
Hold
|
2024 3g eø/1 (3g eø/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomheden
Overordnet karakteristik af begrebet Virksomhed
Virksomhedens grundlag: Fra invention til innovation. Vurdering af innovation: Innovationskilder, grundopfattelser inden for innovation, innovationsform og innovationstype.
Virksomhed: Ide, vision, mission, SMART objectives, forretningsmodel, forskellige forretningsmodeltyper herunder socialøkonomiske, deleøkonomiske, og oplevelsesøkonomiske, værdikæde, finansiering, virksomhedsformer.
Cases:
Patagonia, LEGO, selvvalgt virksomhed eksemplificere forløbets fagbegreber .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
Begrebet strategi i relation til en række virksomheder. Deres rammevilkår med afsæt i STEEPLE analyse. Strategier for bl.a. vækst, marked, konkurrence.
Teori inddrager SWOT,TOWS , Konkurrenceformer, konkurrencemæssig position, Porters Five(SIX) Forces, Porters konkurrencestrategier, positionering.
Markedsstrategier, Blue Ocean, værdiinnovation.
Boston Consulting Group's Matrix, Vækstmuligheder/former herunder Ansoff's vækstmatrice og forskellige former for ekstern vækst.
CSR og ESG som strategi.
Cases: selvvalgt lokal virksomhed, hvor der er foretaget en strategi analyse inklusive interview med virksomhed .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Regnskab
Regnskab: Årsrapport, finansielle informationer, strategiske informationer, interne interessenter, eksterne interessenter, Omsætning, fast omkostninger, variable omkostninger, Årets resultat, break-even -punkt, årsregnskab, resultatopgørelse, balance, aktiver, passiver, anlægsaktiver, immaterielle anlægsaktiver, finansielle anlægsaktiver, omsætningsaktiver, passiver, egenkapital, gældsforpligtelser, fremmedkapital. Regnskabsanalyse, Indekstal, nøgletalsanalyse, analyse af rentabiliteten, soliditet, likviditet. egenkapitalens forrentning, afkastningsgrad, overskudsgrad, aktivernes omsætningshastighed, Aktier, K/I, kursudvikling, markedsværdi.
Virksomhedsbesøg: PWC med fokus på årsrapport og revisors arbejde.
Cases: Ambu, NKT, Demant, Pandora, Gaffa, Rito, Stillinge Strand Vandværk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Marketing
Marketing: Markedsføring, købsbeslutning, købsadfærd og købsmotiver, branding, segmentering, virksomhedens marketing-mix, SMUK modellen, De fire/syv P'er.
CASE: Red Bull , Influencer Signe Kragh, marketing analyse af Søborg hovedgade Hver gruppe har en butik de har belyst med de faglige værktøjer (Tøj, Boghandel, dagligvarer, Blomster, restaurant, frisør, Bageri & cafe)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisation, ledelse og motivation
Organisation og ledelse: Organisationsstrukturer, Mintzbergs organisationsbeskrivelse, Greiners model, Ledelsesteorier og ledelsesformer, magt teorier, værdibaseret ledelse, ADIZES, interkulturel ledelse, motivation og motivationsteorier, belønning, konflikt.
Cases: IOI interactive, Grundfos, gymnasieelev, gymnasie lærer. Jesper Buch,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Projekt
I grupper af fire personer vælges en virksomhed med fokus på ESG. Denne virksomhed analyserer gruppen ved brug af fagets teorier. Gruppen afslutter med et skriftligt produkt og en præsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693577401",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693577401",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693577401"
}