Holdet 2024 3g eø/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Gitte Engelund
Hold 2024 3g eø/1 (3g eø/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomheden
Titel 2 Strategi
Titel 3 Regnskab
Titel 4 Marketing
Titel 5 Organisation, ledelse og motivation
Titel 6 Projekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomheden

Overordnet karakteristik af begrebet Virksomhed

Virksomhedens grundlag: Fra invention til innovation. Vurdering af innovation: Innovationskilder,  grundopfattelser inden for innovation, innovationsform og innovationstype.

Virksomhed: Ide, vision, mission, SMART objectives, forretningsmodel, forskellige forretningsmodeltyper herunder socialøkonomiske, deleøkonomiske, og oplevelsesøkonomiske, værdikæde, finansiering, virksomhedsformer.

Cases:
Patagonia, LEGO, selvvalgt virksomhed eksemplificere forløbets fagbegreber .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Strategi

Begrebet strategi i relation til en række virksomheder. Deres rammevilkår med afsæt i  STEEPLE analyse. Strategier for bl.a.  vækst, marked, konkurrence.
Teori inddrager SWOT,TOWS , Konkurrenceformer, konkurrencemæssig  position, Porters Five(SIX) Forces, Porters konkurrencestrategier, positionering.
Markedsstrategier, Blue Ocean, værdiinnovation.  
Boston Consulting Group's Matrix, Vækstmuligheder/former herunder Ansoff's vækstmatrice og forskellige former for ekstern vækst.
CSR og ESG som strategi.

Cases: selvvalgt lokal virksomhed, hvor der er foretaget en strategi analyse inklusive interview med virksomhed .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Regnskab

Regnskab: Årsrapport, finansielle informationer, strategiske informationer, interne interessenter, eksterne interessenter, Omsætning, fast omkostninger, variable omkostninger, Årets resultat, break-even -punkt,  årsregnskab, resultatopgørelse, balance, aktiver, passiver, anlægsaktiver, immaterielle anlægsaktiver, finansielle anlægsaktiver, omsætningsaktiver, passiver, egenkapital, gældsforpligtelser, fremmedkapital. Regnskabsanalyse, Indekstal, nøgletalsanalyse, analyse af rentabiliteten, soliditet, likviditet. egenkapitalens forrentning, afkastningsgrad, overskudsgrad, aktivernes omsætningshastighed, Aktier, K/I, kursudvikling, markedsværdi.

Virksomhedsbesøg: PWC med fokus på årsrapport og revisors arbejde.


Cases: Ambu, NKT, Demant, Pandora, Gaffa, Rito, Stillinge Strand Vandværk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Marketing

Marketing: Markedsføring, købsbeslutning, købsadfærd og købsmotiver, branding, segmentering, virksomhedens marketing-mix, SMUK modellen, De fire/syv P'er.

CASE: Red Bull , Influencer Signe Kragh, marketing analyse af Søborg hovedgade Hver gruppe har en butik de har belyst med de faglige værktøjer (Tøj,  Boghandel, dagligvarer, Blomster, restaurant, frisør, Bageri & cafe)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Organisation, ledelse og motivation

Organisation og ledelse: Organisationsstrukturer, Mintzbergs organisationsbeskrivelse, Greiners model, Ledelsesteorier og ledelsesformer, magt teorier, værdibaseret ledelse, ADIZES, interkulturel ledelse, motivation og motivationsteorier, belønning, konflikt.

Cases: IOI interactive, Grundfos, gymnasieelev, gymnasie lærer.  Jesper Buch,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Projekt

I grupper af fire personer vælges en virksomhed med fokus på ESG. Denne virksomhed analyserer gruppen ved brug af fagets teorier. Gruppen afslutter med et skriftligt produkt og en præsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer