Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Majbrit Libak Rasmussen
|
Hold
|
2024 3g eø/3 (3g eø/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Etablering af virksomhed
Kernebegreber:
- Innovationsbegrebet, forskellige former og typer af innovation
- Kilder til innovation
- Virksomhedens idé, mission og vision
- Forretningsplanen
- Socialøkonomisk virksomhed
- Værdikæde
- Virksomhedsformer
I forløbet arbejder eleverne i grupper med forskellige casevirksomheder:
- Mikkeller
- Johan Bülow Lakrids
- Joe and the Juice
- Soundbox
- Rains
Derudover arbejder vi med en fælles case "Green mobility"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Markedsføring
Forløb om virksomhedens strategi i forbindelse med markedsføring.
Fokus:
- Købsadfærd
- Købsmotiver
- Segmentering
- Brand, herunder brandværdi og USP
- Marketingmix: Særligt de 4 P'er, men også kort om de 7 P'er
Desuden har vi kort berørt teknologiens indflydelse på promotion, herunder influencer marketing.
Vi har arbejdet med forskellige småcases.
Holdet har læst et kort uddrag af ”Influencer marketing” . Forfatter Lene Østbæk. Systime 2024. Der er desuden vist et uddrag af "Stories for millioner" (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Strategi
Forståelse for hvad strategi er, og hvad virksomheder skal bruge det til samt hvordan de arbejder strategisk.
Kendskab til forskellige typer af konkurrence og vækst samt CSR/ESG.
Modeller:
SWOT-analyse
STEEPLE-analyse
Porters five forces
Ansoffs vækstmatrice
Porters generiske konkurrencestrategier
Blue Ocean
CSR/ESG
Til at understøtte ovenstående bruges forskellige virksomheder som cases, bl.a. Pandora, Starbucks og Rockwool.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Regnskab
Regnskabsanalyse. Fokus på analyse af regnskaber i forskellige virksomheder.
Eleverne skal kunne:
- Læse og forstå resultatopgørelse og balance
- Beregne og analysere udvalgte nøgletal for regnskabet (Herunder egenkapitalens forrentning (EKF), afkastningsgrad, overskudgrad og soliditetsgrad.)
- Bedømme en virksomheds muligheder og problemer ud fra regnskabet
Vi har undervejs arbejdet med følgende cases:
Arla
Copenhagen Cartel
Parken Sport og Entertainment
Vi var desuden på virksomhedsbesøg hos PWC, som gav eleverne indblik i revisionsbrancen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisation og ledelse
Indføring i organisationsteori
- Organisationens formål
- Mekanistiske og organiske organisationsstrukturer
- Forskellige typer af organisationsstruktur samt fordele og ulemper ved disse
Der er arbejdet med forskellige typer af ledelse
- Ledelsesteoriens udvikling
- Ledertyper. (Adizes)
- Forskellige ledelsesteorier.
- Interkulturel ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Projekt: ESG/CSR
Eleverne har i deres projekt haft det overordnede tema: ESG/CSR
Eleverne har i grupper arbejdet med selvvalgte virksomheder, som er blevet analyseret ud fra forskellige erhvervsøkonomiske parametre, ligesom virksomhedens arbejde med ESG er blevet undersøgt og sat i et erhvervsøkonomisk perspektiv. Eleverne har til slut fremlagt deres projekt for klassen.
Grupperne har arbejdet med følgende virksomheder:
JYSK
DSB
Carlsberg
Dansk Retursystem
Ørsted
Vestas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693617722",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693617722",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693617722"
}