Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Mads Rangvid
|
Hold
|
2024 3g fi/1 (3g fi/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til filosofi
Introduktion til faget filosofi og filosofiske metoder som
- Dialogisk samtale (inkl. øvelse med filosofisk dialogcirkel)
- Isoleret refleksion
- Begrebsanalyse
- Tankeeksperimenter
- Argumentation (elementær argumentationsteori)
- Filosofisk tekstlæsning
Materialet udgøres af foreløbigt manus til udgivelsen Rangvid: "Filosofi her og nu", Praxis forlag (udk. 2025).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det rigtige og det forkerte
Forløb om etik. Indledningsvis arbejdes der med begreber som faktuel og normativ viden, etiske intuitioner, den naturalistiske fejlslutning, dobbelt moral og etisk relevant forskel.
Derefter arbejdes der med pligtetik, nytteetik og dydsetik. Teorierne prøves løbende af mod konkrete cases.
Materialet udgøres af foreløbigt manus til udgivelsen Rangvid: "Filosofi her og nu", Praxis forlag (udk. 2025).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vold og magt
Forløbet tematiserer forskellige filosofiske løsningsforslag til, hvordan magt og vold håndteres i samfund.
Materialet udgøres af foreløbigt manus til udgivelsen Rangvid: "Filosofi her og nu", Praxis forlag (udk. 2025).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kærlighedens filosofi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bevidsthed og kunstig intelligens
Forløb om bevidsthed og kunstig intelligens. Vi læste tre tekster (Descartes, Searle og Dennett), og der blev holdt tre elevoplæg om hhv. d'Holbach, Turing og sjæl-legeme-problemet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693626779",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693626779",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693626779"
}