Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Liselotte Tang
|
Hold
|
2024 3g if/1 (3g if/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01. Hvad er en computer?
I forløbet arbejdes der med:
1) generel introduktion til faget informatik, og
2) grundlæggende viden om computerens opbygning
Kernestof og faglige mål
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
Anvendte materialer
Omfang anslået til 55 sider
Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave s. 4-6, 7-12, 14, 16-22, 26, 114-119, 125-129, 130-135
Se link til forløbsplan her: https://docs.google.com/document/d/1VKmQ9kenRymJZXcn8sC8bOeHMCILxxBLdUD4ps4BHPs/edit?pli=1&tab=t.0
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kapitel 1, s.4-6 i grundbogen Informatik C (Forlaget Praxis) - Hvad er IT? - Faget Informatik - Eksempel 1.1 - Øvelse 1.1, opgave a) og b)
-
Computer Basics: What Is a Computer?
-
How Computers Work: What Makes a Computer, a Computer?
-
How Computers Work: CPU, Memory, Input & Output
-
Kapitel 1: Computerens opbygning (fortsat…) s.7-11: Computeren, Input – compute – output, Hardware og software, Computerens opbygning.Boost til Kapitel 1: https://online.praxis.dk/boost/go?productId=65383Resume s.14
-
S.17-18, opgave 2.2, s.23-25, Resume s.26, quiz: Boost til Kapitel 2: https://online.praxis.dk/boost/go?productId=65384
-
How Computers Work: Binary & Data
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
02. Programmering
I forløbet arbejdes der med teoretisk viden om grundlæggende programmering, samt praktisk anvendelse af grundlæggende programmering i Applab gennem worked examples (Videoer 1 og 2: Pizzaapp). Derudover har forløbet til formål at træne eleverne i projektarbejdsformen, samt formidling og fremlæggelse.
Kernestof og faglige mål:
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
- arbejde med worked examples
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Link til forløbsplan her: https://docs.google.com/document/d/1VKmQ9kenRymJZXcn8sC8bOeHMCILxxBLdUD4ps4BHPs/edit?pli=1&tab=t.0#heading=h.vts79ul6n0lj
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
03. Internettet og sikkerhed
I forløbet arbejdes der med grundlæggende viden om internettet og internetsikkerhed, og forløbet afsluttes med et mini-projekt og fremlæggelser.
Kernestof og faglige mål
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
- redegøre for generelle principper bag it-systemers arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
Anvendte materialer
Omfang anslået til 55 sider
Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave s. 4-6, 7-12, 14, 16-22, 26, 114-119, 125-129, 130-135
Link til forløbet her:
https://docs.google.com/document/d/1VKmQ9kenRymJZXcn8sC8bOeHMCILxxBLdUD4ps4BHPs/edit#heading=h.cza0mzj7c8h6
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kort screencast om programmering (forløb 2)
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
04. Game Design
I forløbet arbejdes der med tilegnelse og anvendelse af grundlæggende teoretisk viden om gamedesign, innovation og programmering i Gamelab (Code.org). Projektgrupperne udvikler hver deres spil ud fra på forhånd angivet kravsspecifikation og målgruppe, med fokus på spilmekanikker, målgruppeanalyse, brugertest, design af brugergrænseflade, udvikling af hi-fi prototyper på baggrund af brugertest, samt præsentation af det færdige produkt. Gruppernes individuelle produkter præsenteres i for de andre grupper på “markedsplads”, samt i individuelle screencasts (aflevering).
Generativ kunstig intelligens og prompt-design er anvendt til ide-udvikling, hvorefter programmering er foretaget manuelt, således at de færdige spil er udtryk for selvstændigt arbejde i grupperne.
Vi arbejder med ss.85-99 i Grundbogen Informatik C (Praxis) i dette forløb, samt med materiale fra bogen Game Design (Praxis).
Kernestof og faglige mål:
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder (stepwise improvement, USE-MODIFY-CREATE)
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
Se forløbsplan her:
https://docs.google.com/document/d/1VKmQ9kenRymJZXcn8sC8bOeHMCILxxBLdUD4ps4BHPs/edit?tab=t.0#heading=h.tkgwd7o307of
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
05. Generativ AI og store sprogmodeller
I forløbet arbejdes der med grundlæggende viden om, hvad generativ kunstig intelligens er, og hvordan det kan anvendes, med særligt fokus på store sprogmodeller. Forløbet arbejder med begreberne som kunstig intelligens (AI), Generativ AI, Machine learning, Neurale netværk, Deep learning, Træning af algoritmer, Bias, Store sprogmodeller (LLM), etiske og sikkerhedsmæssige betragtninger, klimaaftryk og prompts.
Generativ kunstig intelligens er anvendt til arbejdet med prompt-design og arbejdet med at træne hensigtsmæssig anvendelse af chatbots i undervisningssammenhæng.
Kernestof og faglige mål:
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
- give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
Anvendte materialer:
Omfang anslået til 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
06: Interaktionsdesign og app-udvikling
I forløbet arbejdes der med anvendelse af grundlæggende viden om interaktionsdesign, innovation og programmering i Applab. Projektgrupperne udvikler hver deres rejseapp, med fokus på definition af målgruppe, design af brugergrænseflade og den tilhørende interaktion, udvikling af prototyper i samarbejde med brugerne, brugertest, samt udvikling af it-systemets interaktionsdesign med anvendelse af de grundlæggende principper. Gruppernes individuelle produkter præsenteres i for de andre grupper på “markedsplads”, samt i individuelle screencasts (aflevering).
Generativ kunstig intelligens og prompt-design er anvendt til ide-generering og målgruppeanalyse, samt til tekst-, logo- og billedproduktion i udviklingen af apps. De færdige apps er udtryk for selvstændigt arbejde i grupperne.
Kernestof og faglige mål:
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
Anvendte materialer
Omfang anslået til 50 sider
Ken Mathiasen: Informatik C, 2. udgave s. 28-35, 38-41, 42-46, 67-71, 81-88, 93-98, 108-111
Se link til forløbsplanen her: https://docs.google.com/document/d/1VKmQ9kenRymJZXcn8sC8bOeHMCILxxBLdUD4ps4BHPs/edit?pli=1&tab=t.0
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
07. Udvikling af hjemmesider
Forløbet har til formål at bygge en hjemmeside op i HTML i forlængelse af arbejdet med udvikling af en rejseapp i et tidligere forløb.
I forløbet arbejdes der med anvendelse af grundlæggende viden om interaktionsdesign, innovation og programmering i WebLab. Projektgrupperne designer og programmerer hver deres webside, med fokus på definition af målgruppe, design af brugergrænseflade og den tilhørende interaktion, udvikling af lofi-prototyper, samt udvikling af it-systemets interaktionsdesign med anvendelse af de grundlæggende principper. Gruppernes individuelle produkter præsenteres i for de andre grupper på “markedsplads”.
Generativ kunstig intelligens og prompt-design er anvendt til opbygning af websidernes grundlæggende HTML-strukturer, samt til tekst- og billedproduktion, hvorefter tilpasninger og yderligere finish er foretaget manuelt i grupperne, således at de færdige websider er udtryk for selvstændigt arbejde i grupperne.
Kernestof og faglige mål:
- redegøre for udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
- identificere basale strukturer i programmeringssprog, modellere programmer og anvende programmering til udvikling af simple it-systemer
- redegøre for innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- løse et mindre problem ved at beskrive problemet, samt designe, realisere og afprøve et it-system gennem brugerorienterede teknikker
Link til forløbsplan her:
https://docs.google.com/document/d/1VKmQ9kenRymJZXcn8sC8bOeHMCILxxBLdUD4ps4BHPs/edit?tab=t.0#heading=h.sr62emx9x19d
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
08. Databaser
I forløbet arbejdes der med at skabe en grundlæggende forståelse for databasebegrebet og for databasers funktion og anvendelse, bl.a. i elevernes egen hverdag. Forståelse for hvordan databaser kan anvendes i konkrete it-systemer, inklusive i de IT-systemer, som elevernes selv har produceret i årets løb, såsom pizza-app'en, rejseapp'en, spil, og webside. Forløbet berører desuden E/R-diagrammer og organisering af data. Den nutidige og fremtidige anvendelse af kunstig intelligens i databaser er også berørt.
Kernefaglige mål:
- Repræsentation og manipulation af data
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693639959",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693639959",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693639959"
}