Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Anika Trumulis
|
Hold
|
2024 3g la/11 (3g la/11)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Phaedrus' fabler
Latinundervisningen begynder med et forløb Phaedrus' fabler, som både bruges til at introducere grundlæggende grammatik og til at læse/oversætte og analysere de første lettere latinske tekster.
I forløbet er der fokus på de genretypiske træk og fablernes budskaber - moralsk og/eller politisk. Vi ser også på den historiske baggrund, den tidlige kejsertid og fabelgenrens græske forebilleder (Æsop) samt fabelgenrens moderne anvendelse.
Kernestof i forløbet er:
Lupus et agnus (statarisk læst)
Rana rupta et bos (statarisk læst)
Vacca, capella, ovis et leo (kursorisk læst)
Grammatiske og syntaktiske fokuspunkter i dette første forløb er:
-Verbernes bøjning i præsens aktiv og verbernes funktion i sætningen
-Introduktion til verbaltider på latin
-Kongruens mellem subjekt og verbal
-Basal kasusbrug for alle kasus
-Implicit subjekt versus eksplicit subjekt
-Hovedsætninger/ledsætninger
-Analyse-fremgangsmåde
Materiale:
Steen Noer Madsen: "Latinsk grammatik"
https://denstoredanske.lex.dk/F%C3%A6drus
http://www.prebensen.net/ada%20prebensen/Phaedrus/Fabula_an9qua.htm
https://latinskordbog.dk/
ATr's egne kompendier med gloselister og diverse øvelser og grammatiske forklaringer.
Omfang af læst latinsk tekst: 4 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyse og oversættelse af 5 sætninger
|
08-10-2024
|
Arbejd-selv
|
30-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Slaver i Rom - Senecas slavebrev
I dette forløb får eleverne kendskab til slaver i Romerriget. Kerneteksten bliver Senecas slavebrev (brev 47) til vennen Lucilius, hvor Senecas humanistiske syn på slavernes vilkår og rettigheder i det antikke Rom kommer til udtryk. I Senecas slavebrev er naturen god og efterlignelsesværdig, den er norm, og den er argument for slavens ligeret.
Kernestof (pensum til eksamen):
Kapitel 1-5 af Senecas slavebrev (statarisk læst)
Kapitel 6-7 af Senecas slavebrev (kursorisk læst))
Materiale brugt i forløbet:
- Brev til Lucilius om slavernes forhold (brev 47 = slavebrev), kap. 1-7, Artige Ord, 2004, udgivet på: http://www.e-latin.dk/maaltidet/senecaslaver.pdf
- Columella - Om Landbruget (De re rustica) - brugt som perspektivtekst i uddrag.
Omfang af læst latinsk tekst: 6
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd-selv Seneca kapitel 1
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kærlighed - Catuls digte til Lesbia
Forløbet fokuserer på den romerske forfatter, Catul, og hans kærlighedsdigte om og til Lesbia. Digtene viser de mange faser deres kærlighedsforhold gennemgik: fra den spæde forelskelse over den fuldbyrdede kærlighed til mistro, foragt og jalousi.
Forløbet berører kort elegi-genren og Catuls inspiration fra græsk digtkunst, især digteren Sappho.
Kernestof:
Digt 85, 5, 51, 70 (alle statarisk læst) og 58 (kursorisk læst)
Materiale brugt i forløbet:
- Susanne Høeg - Catul, God Latin II, Modtryk Forlaget, Århus, 2019.
- Katrine Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen: Latin - Her og Nu, Praxis Forlag, København, 2021.
- http://www.antikken.nu/skatkammeret/catul.html
Omfang af læst latinsk tekst: 4
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Catuls digt 5 video med analyse og oversættelse
|
13-03-2025
|
Arbejd-selv 24. april 25
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693657810",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693657810",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693657810"
}