Holdet 2024 3g la/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Villads Wjac Sieling
Hold 2024 3g la/3 (3g la/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderundervisning
Titel 2 Catul
Titel 3 Ovid
Titel 4 Seneca og stoicismen
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Catul

Vi læser Catuls digte.

Vi læser følgende statarisk: 3 (Lugete, o Veneres Cupidinesque), 85 (odi et amo), 51 (ille mi par esse), 72 (Dicebas quandam), 5 (Vivamus mea Lesbia), 70 (Nulli se dicit), 13 (Cenabis bene, mi Fabulle)

Tematisk fokuserer vi særligt på sexualitet og eros i antikken. I forhold til digt 3 taler vi også lidt om kæledyr i antikken.

https://latinskordbog.dk/forside

https://lex.dk/Catul?gad_source=1&gad_campaignid=17600838629&gbraid=0AAAAABeGnWqNEjj5L3f29wFWDbZzfZA-a&gclid=EAIaIQobChMI99vo8O3IjQMVB5CDBx1LNQngEAAYASAAEgJglPD_BwE
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ovid

Vi læser passager fra Ovids metamorfoser. Vi læser dem statarisk (langsomt!)

Vi læser vers 468-474 (begynder e-que sagittifera)
504-508, 510-512 (Nympha, precor)
512-520 (Non incola montis)
545-552 (Fer, pater)
553-559 (Hanc quoque)

Vi diskuterer myter og ætiologier i forbindelse med Apollon og Dafne.

https://latinskordbog.dk/forside
https://lex.dk/Ovid?_gl=1*ew9o3c*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChMI99vo8O3IjQMVB5CDBx1LNQngEAAYASAAEgJglPD_BwE&gbraid=0AAAAABeGnWqNEjj5L3f29wFWDbZzfZA-a
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Seneca og stoicismen

Vi læser udsnit af brev 1, brev 16 og brev 107

Vi læser statarisk:
brev 1( Ita fac, mi Lucili.... Dum differtur, vita transcurrit).
brev 16 (Non est philosophia ... feras casum)

Vi læser kursorisk (skimmer lidt)
brev 107 (Eadem vitae ... aeternitas constat)

Vi diskuterer antik filosofi og kontrasterer den med moderne filosofi. Vi taler om stoicismens store popularitet i dag, særligt hos influencere i "the manosphere".
Senecas liv bliver også vendt.

https://latinskordbog.dk/forside

https://lex.dk/Seneca_-_den_yngre?_gl=1*1qsh2e8*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChMI99vo8O3IjQMVB5CDBx1LNQngEAAYASAAEgJglPD_BwE&gbraid=0AAAAABeGnWqNEjj5L3f29wFWDbZzfZA-a
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Repetition

Vi gennemgår teksterne igen med særlig fokus på morfologi og endnu mere fokus på syntaksanalyse
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer