Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Villads Wjac Sieling
|
Hold
|
2024 3g la/3 (3g la/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ovid
Vi læser passager fra Ovids metamorfoser. Vi læser dem statarisk (langsomt!)
Vi læser vers 468-474 (begynder e-que sagittifera)
504-508, 510-512 (Nympha, precor)
512-520 (Non incola montis)
545-552 (Fer, pater)
553-559 (Hanc quoque)
Vi diskuterer myter og ætiologier i forbindelse med Apollon og Dafne.
https://latinskordbog.dk/forside
https://lex.dk/Ovid?_gl=1*ew9o3c*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChMI99vo8O3IjQMVB5CDBx1LNQngEAAYASAAEgJglPD_BwE&gbraid=0AAAAABeGnWqNEjj5L3f29wFWDbZzfZA-a
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca og stoicismen
Vi læser udsnit af brev 1, brev 16 og brev 107
Vi læser statarisk:
brev 1( Ita fac, mi Lucili.... Dum differtur, vita transcurrit).
brev 16 (Non est philosophia ... feras casum)
Vi læser kursorisk (skimmer lidt)
brev 107 (Eadem vitae ... aeternitas constat)
Vi diskuterer antik filosofi og kontrasterer den med moderne filosofi. Vi taler om stoicismens store popularitet i dag, særligt hos influencere i "the manosphere".
Senecas liv bliver også vendt.
https://latinskordbog.dk/forside
https://lex.dk/Seneca_-_den_yngre?_gl=1*1qsh2e8*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChMI99vo8O3IjQMVB5CDBx1LNQngEAAYASAAEgJglPD_BwE&gbraid=0AAAAABeGnWqNEjj5L3f29wFWDbZzfZA-a
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
Vi gennemgår teksterne igen med særlig fokus på morfologi og endnu mere fokus på syntaksanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693660273",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693660273",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693660273"
}