Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Astronomi C
|
Lærer(e)
|
Niels-Erik Stenby Kofod
|
Hold
|
2024 3g as/2 (3g as/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Solen + intro
I forløbet arbejdes med følgende:
- Aktiviteter på solen som protuberanser, solpletter, korona, solvind
- Solens indre, fusion
- Samspil med Jorden: solvind, nordlys, magnetfelter
- Solsystemets dannelse
- Observationsprojekt: Solpletter - der var enkelte solpletter synlige.
- Øvelser: solens rotationstid vha solpletter og andre arbejdsark/opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Solsystemet
I forløbet er arbejdet med:
- Solsystemets dannelse
- Solsystemet i dag
- Årstider, månens faser og formørkelser
- Missioner til Mars
- Planetbaner
- Elevprodukter:
Artikler om missioner i Solsystemet:
1) Rosetta: kometers betydning for vand på Jorden
2) New Horizon: Pluto og dværgplaneter
3) Galileo: Jupiter og Europa o
4) Cassini: Saturn og Titan som en dybfrossen Jord og mulighed for liv.
5) Dawn: Ceres og Vestas
6) Curiosity
7) Voyager I og II
Repetition af årstider, formørkelser og månens faser.
Øvelse: Bestemmelse af Mars' bane vha. Tycho Brahes data.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Exoplaneter og liv i universet
I forløbet er arbejdet med:
Metoder, fx Detektionsmetoder til at finde exoplaneter: radialhastighedsmetoden, transitmetoden og mikrolinsemetoden.
- Eksperimentelt arbejde med autentiske data fra Kepler-satelitten om planeten Kepler 7b.
- Den beboelige zone
- Liv i universet
Øvelser:
- Transitmetoden på planeten Kepler 7b og forskellige arbejdsark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sternes liv og død
I forløbet er arbejdet med:
- Stjerneudvikling for små og store stjerner: fødsel, liv og død.
- Grundstofsyntese i stjerner og i supernovaer.
- Spektralklasser og HR-diagram.
Øvelser:
- Aldersbestemmelse af Jewelbox-hoben vha. HR-diagram, Stjernespektre fordelt i spektralklasser osv. (kig i mappen på drev)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Galakser og det mørke stof
I forløbet er arbejdet med:
- Mælkevejssystemet
- Klassifikation af galakser (Hubbles diagram)
- Hubbles lov
- Mørkt stof i forbindelse med bestemmelse af galaksehobes masser.
Øvelser:
- Hubbles lov.
- Bestemmelse af Mælkevejens masse vha. rotationskurver.
- Og andre (se i mappen på drev)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kosmologi
I forløbet er arbejdet med:
- Big Bang teorien
- Beviser for Big Bang: universets udvidelse, grundstofsammensætningen, baggrundsstrålingen
- Rødforskydning: dopplereffekt og kosmologisk
- Skalafaktor
- Grundstoffernes kernesyntese
Eksperimentelt (regne) arbejde med forskellige universmodeller og betydningen af deres parametre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693685021",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693685021",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693685021"
}