Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Natacha Bjerre
|
Hold
|
2024 3g Bi/33 (3g Bi/33)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan kan vi bl.a. overleve et jordskælv?
Jordskælv
Eleverne introduceres til bakterier, håndtering af fødevarer, membrantransport her under diffusion, fedtstoffers opbygning og funktion
De introduceres for den naturvidenskabelig metode herunder kontrolvariabel, hypotese, kvalitativ og kvantitativ, induktiv og hypotetisk deduktiv.
Øvelser: vand fra forskellige områder på petriskåle
Øvelse: hvordan kan mad holde sig i lang tid?
Artikler:
Bakterier i hverdagen (LINK)
Drik køligt vand - og undgå bakterierne. (LINK)
Aflevering i grupper:
Vand fra forskellige områder
Hvordan kan mad holde sig i lang tid?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hvordan kan nerver påvirkes?
CNS, PNS, nervecellerns opbygning, motoriske og sensoriske, sympatiske- og parasympatiske nervesystem, aktionspotentialet, synapsen, sygdomme som alzheimer, sclerose, cerebral parese, depression
Øvelse:
Afstand mellem sansereceptorer
Selvdesignet forsøg med alkoholbriller
Podcast
Gå en tur og lyt til: Genstart - En dødelig dosis Dr. LYD- 24 min
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-en-doedelig-dosis-11802450362?fbclid=IwY2xjawFfg9tleHRuA2FlbQIxMAABHcHwjdILJ2XPaZ8i1vDV1kyVSv0h_3Sf-q8Uw_asvXK4wx0qQLzYHzHJxw_aem_TE6c6I9gRgExQ7JkU0uVrA
Artikler:
Vane https://videnskab.dk/kultur-samfund/dette-sker-i-din-hjerne-naar-du-forsoeger-at-skabe-eller-bryde-en-vane/
Stimulanser
Nitazener
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-07-09-overlaege-slaar-alarm-jeg-har-aldrig-oplevet-noget-der-er-farligere-end-det-her
Nikotinposer
https://myteromnikotin.dk/
Kaffe
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-faar-jeg-hovedpine-naar-jeg-holder-op-med-at-drikke-kaffe/
Hukommelse https://videnskab.dk/krop-sundhed/personer-vi-kan-lide-paavirker-hvad-vi-husker-og-mindes/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kan alle få børn?
Eleverne har i forløbet arbejdet med følgende overordnede emner:
- Hormoner - de 4 forskellige typer af hormoner samt hormonregulering
- De hanlige kønsorganers opbygning og den hormonelle signalering i forbindelse med sædcelledannelse
- De hunlige kønsorganers opbygning og den hormonelle signalering i forbindelse med menstruationscyklus
- Befrugtning,
- Hormonforstyrrende stoffer og deres påvirkning på særligt fertiliteten.(størst fokus på østrogenlignende stoffer)
- Årsager til den faldende fertilitet og de samfundsudfordringer det medfører
Øvelse:
Ægløsningstest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693716990",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693716990",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693716990"
}