Holdet 2024 3g Bi/33 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Natacha Bjerre
Hold 2024 3g Bi/33 (3g Bi/33)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvordan kan vi bl.a. overleve et jordskælv?
Titel 2 2 Kan vores DNA fortælle os alt?
Titel 3 3. Hvorfor er vi så forskellige?
Titel 4 Hvorfor ændrer vi os med tiden?
Titel 5 Beskytter vores immunforsvar os altid?
Titel 6 Hvilken betydning har enzymer i krop og industri
Titel 7 Kan man undgå diabetes eller...
Titel 8 Hvordan kan nerver påvirkes?
Titel 9 Antibiotika - er det et mirakel?
Titel 10 Hvordan kan biologisk produktion bidrage til...
Titel 11 Kan alle få børn?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvordan kan vi bl.a. overleve et jordskælv?

Jordskælv

Eleverne introduceres til bakterier, håndtering af fødevarer, membrantransport her under diffusion, fedtstoffers opbygning og funktion

De introduceres for den naturvidenskabelig metode herunder kontrolvariabel, hypotese, kvalitativ og kvantitativ, induktiv og hypotetisk deduktiv.

Øvelser: vand fra forskellige områder på petriskåle
Øvelse: hvordan kan mad holde sig i lang tid?

Artikler:
Bakterier i hverdagen (LINK)
Drik køligt vand - og undgå bakterierne. (LINK)

Aflevering i grupper:
Vand fra forskellige områder
Hvordan kan mad holde sig i lang tid?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 Kan vores DNA fortælle os alt?

Kan DNA fortælle os alt?

kromosomer, kromatider, proteinsyntesen, genmutationer, epigenetik, bioetik , replikation

Øvelser -
Proteinsyntese med perler og piberenser - Det centrale dogme

Afleveringer:
Det centrale dogme

Artikel:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/den-fascinerende-forbindelse-mellem-tarmbakterier-og-hjernen/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Hvorfor er vi så forskellige?

Hvorfor er vi forskellige?

Eleverne introduceres til Mendels 1. og 2. lov, stamtavler, krydsningsskemaer, meiosen, non-disjunction

Øvelser:
Genetiske træk som øjenfarve, rulle med tungen, øreflip
PTC test

Afleveringer
PTC test
Resultater fra genetiske træk

Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/indland/livsfarlig-sygdom-angriber-faeringe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvorfor ændrer vi os med tiden?


Naturlig selektion, betydning af variation, artsdannelse, sex, Darwin og Wallaces teorier og observationer, eksempler på evolution

Øvelse:
Variation og selektion hos den_egyptiske_origamifugl Øvelsesvejledning
Fokus på mutationer der danner variation der skaber naturlig selektion

Aflevering
Journal over forsøget

Film:
Filmen ‘ The making of the theory’ https://www.youtube.com/watch?v=XOiUZ3ycZwU
Evolutionen af Laktosetolerance - filmen 15 min
https://www.youtube.com/watch?v=MA9boI1qTuk

Artikler:
I overlevelsens navn er nogle dyr og planter gået i grundig forklædning
https://videnskab.dk/naturvidenskab/i-overlevelsens-navn-er-nogle-dyr-og-planter-gaaet-i-grundig-forklaedning/
Fra chimpanse til mennesket
https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvornar-opstod-hvide-mennesker
Den er blød, lækker og langsom – hvorfor er der ikke flere rovdyr, der hapser sneglen? https://videnskab.dk/naturvidenskab/den-er-bloed-laekker-og-langsom-hvorfor-er-der-ikke-flere-rovdyr-der-hapser-sneglen/
Hjemmeside: https://evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/index.html
https://www.dr.dk/nyheder/indland/livsfarlig-sygdom-angriber-faeringe

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Beskytter vores immunforsvar os altid?

Infektionsbiologi, det medfødte og adaptive immunforsvar, virus opbygning og formering, vaccination, Elisametoderne, diskussion om autoimmune sygdomme, Mikrobiomet

Øvelse:
Elisa

Dokumentar på Netflix: Hack your health


Artikel
https://videnskab.dk/krop-sundhed/immunforsvaret-kan-selv-standse-type-1-diabetes/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hvilken betydning har enzymer i krop og industri

Enzymer og enzympåvirkninger, vækstbetingelser, vækst, proteiner og aminosyrer opbygning og funktion, bioteknologi - anvendelse af xylanase i brødbagning


Øvelser:
Netlogo forsøg - enzymer og vækstbetingelser https://graspit.dk/enzymers-virkemaade-og-aktivitet-under-forskellige-forhold/

Xylanase forsøg - bage brød - Bioacademys vejledning (https://www.biotechacademy.dk/wp-content/uploads/2023/03/Endelige_Enzymer_broedbagning_xylanase_oevelse.pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kan man undgå diabetes eller...

Hvordan undgår man diabetes og hvordan kan man leve med det?

Kulhydrater opbygning og funktion, respirationsprocessen, fordøjelseskanalen, hormonel regulering af blodsukker, diabetes 1 og 2, blodkredsløbet,

Øvelse
Måling af blodsukker med og uden arbejde
BMI
Hofte-talje-mål
Fedtprocent

Artikler:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-giver-det-ikke-mening-at-bruge-bmi-som-maal-for-sundhed/
Videnskab.dk
https://diabetes.dk/dit-liv/motion/motion-og-type-2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Antibiotika - er det et mirakel?



Eleverne introduceres til antibiotika og antibiotikaresistens, detektion af bakterier vha petriskåle, PCR og gelelektroforese, bakteriofager

Øvelse
Antibiotikaresistens Øvelse

Artikel 1: Antibiotika til børn kan øge risiko for kroniske sygdomme https://medicinsktidsskrift.dk/behandlinger/lunger/2733-antibiotika-til-born-under-to-ar-kan-oge-risiko-for-kroniske-sygdomme.html

Artikel 2: Jo, forskning viser at autisme også hænger sammen med tarm, fordøjelse og mad
https://politiken.dk/debat/art5992901/Jo-forskningen-viser-at-autisme-ogs%C3%A5-h%C3%A6nger-sammen-med-tarm-ford%C3%B8jelse-og-mad

Artikel 3: Antibiotika og blærebetændelse - mulig fremtid
https://videnskab.dk/naturvidenskab/dansk-gris-kan-rumme-et-af-svarene-paa-global-sundhedskrise/

Bakteriofager:
https://videnskab.dk/naturvidenskab/kan-bakterier-blive-syge/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Hvordan kan biologisk produktion bidrage til...

Hvordan kan biologisk produktion bidrage til miljøbeskyttelse og biodiversitet?

Under dette forløb lærer eleverne om hvordan planter kan opbygge organisk materiale ud fra fotosyntesen. Samspil mellem arter og deres omgivne miljø, energistrømme, C-N- og P kredsløb og biodiversitet
Miljøbeskyttelse, bæredygtighed


Øvelser:
Algeforsøg fra DTU

Ekskursion til Stampedam i Lyngby (makroindeks, og kemiske målinger)

Biodiversitet. Teoretisk øvelse:
https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/hvad-bestemmer-antallet-af-arter-i-skoven/ovelse/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kan alle få børn?

Eleverne har i forløbet arbejdet med følgende overordnede emner:
- Hormoner - de 4 forskellige typer af hormoner samt hormonregulering
- De hanlige kønsorganers opbygning og den hormonelle signalering i forbindelse med sædcelledannelse
- De hunlige kønsorganers opbygning og den hormonelle signalering i forbindelse med menstruationscyklus
- Befrugtning,
- Hormonforstyrrende stoffer og deres påvirkning på særligt fertiliteten.(størst fokus på østrogenlignende stoffer)
- Årsager til den faldende fertilitet og de samfundsudfordringer det medfører

Øvelse:
Ægløsningstest
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer