Holdet 2024 3g EN/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Elisabeth Hofdahl
Hold 2024 3g EN/2 (3g EN/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 WW I Poetry - klar til eksamen
Titel 2 The Catcher in the Rye - klar til eksamen
Titel 3 Shakespeare in Love - klar til eksamen
Titel 4 South Africa - klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 WW I Poetry - klar til eksamen

This course offers an insight into how England reacted to WWI

introduces the students to how manhood and war was depicted and perceived prior to World War

This view is supported and juxtaposed through various WWI poets.

Furthermore, we analyse several WWI  recruitement posters.

The course will focus on poetic structure, linguistic devices and the depiction of the war and how it changed the general perception of war in England.


Kendskab til 1. Verdenskrigs årsag og forløb, kendskab til  væsentlige digte og digtere fra perioden, kendskab til digtanalyse.


Vi læser følgende sider i antologien "Soldiers Dont't Go Mad " :

1.
Hanne Ullerup, Lene Kaaberbøl: SOLDIERS DON'T GO MAD  Klims: side 13, 177 -183:
A brief history of the First World war (husk også arbejdsark i den forbindelse).

2.
Hanne Ullerup, Lene Kaaberbøl: SOLDIERS DON'T GO MAD  Klims: side 23-27, 29,30,31
Uddrag af kapitel med temaet: Cultural expectations about war and masculinity.

Tekster i forbindelse med det tema:

Text: Baden Powell, "Scouting for Boys" 1908

Brooke, Rupert, "The Soldier", (14 linjer), 1914


3. Hanne Ullerup, Lene Kaaberbøl: SOLDIERS DON'T GO MAD  Klims: side 59 -  64  
Temaet: "The Clash between Expectations and Experience":

Poems connected to this theme:

Owen, Wilfred, Dulce Et Decorum Est" (42 linjer), 1917

Sassoon, Siegfried, ”Suicide in the Trenches”, 1918  and  "The Hero" (30 linjer), 1917

3. Hanne Ullerup, Lene Kaaberbøl: SOLDIERS DON'T GO MAD  Klims: side 87 - 90
Uddrag af kapitel om temaet: Dealing with betrayal and the people back home


4. Brooke/ Owen/ Sassoon Biographies:

SOLDIERS DON'T GO MAD: s. 185 - 191 + War Poets (pdf på drevet)


5. Maleri:
Sargent, Singer John, ”Gassed”, 1919 (frontpage)


5. ”How to Read a Poem” in Engberg-Pedersen, Jonna et al, Contexts, Gyldendal, 2003


6. Propagandaplakater:  St. Brit. fra 1915. 6 styks.  SE ARBEJDSARK:
https://docs.google.com/document/d/1iA0OUWueyRpnqjfrLcfVpP0Z7RcsjnF8/edit



7. En sygeplejerskes bskrivelse af gas-attack (findes på woksheet 4

Passage is from John Ellis, ”Eye-Deep in Hell: Trench Warfare in World War I, (1976), pp. 66-67.)



8. Film:
"They Shall Not Grow Old". Jackson, Peter,


Will Gompertz on Peter Jackson's WWI film They Shall Not Grow Old


9. "The Outbreak of War" fra bogen "Tommy and Jerry", pdf på drevet:

https://drive.google.com/drive/folders/1lkBxL5ZBvBZaeykIIXGeH70fTtKlUyUJ

10. Definirton på "irony" og "sarcasm"

https://docs.google.com/document/d/18vd8yIbqrT0wpgQ7f9bf0dLLv2ilkw6L/edit



Skriftlige opgaver om emnet indgår som den af forløbet.  

Arbejdsark og PowerPoints etc. på drev indgår som en del af forløbet.

OBS: Vær opmærksom på, at der ikke arbejdsark til alle de digte, som vi har gennemgået i undervisningen.
.  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1 My Ten 01-09-2024
Assignment 2 WWI 17. september 22-09-2024
Assignment 3 Analytical essay WWI 23-10-2024
Kort opgave om futurum 15-11-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The Catcher in the Rye - klar til eksamen



Formål:

- Læse et værk

- Arbejde fordybet og koncentreret med én tekst (roman) i en længere peride

Mål:

- At eleverne får arbejdet med kernebegreber i tekstanalyse såsom fortællerstemme, synsvinkel, miljøskildring, temaer og sproglig stil  

- Eleverne får også indblik i kulturen/litteraturen i det amerikanske  "post- war society"

- Coming of Age - tema:  Vi diskuterer forskellen at være/blive voksen/teengae-år dengang og nu.

Andet:

Elevoplæg på analytisk niveau om udvalgte kapitler.


Materiale:


1. J.D. Salinger: The Catcher in the Rye, 1951 - hele værket

2. "Dumbledore's death in the style of The Catcher in the Rye "
The Guardian, 2005
https://www.theguardian.com/books/2005/jul/13/harrypotter.jkjoannekathleenrowling

også her: https://docs.google.com/document/d/1Rahr3VNyXCMx9KIXEbHIGIYVLmCYtON8/edit

3. Feature: "How I changed my mind about Holden Caulfield", 10 June 2019, Jessie Thompson

https://www.penguin.co.uk/discover/articles/i-thought-catcher-in-the-rye-was-just-for-obnoxious-teenage-boy


4. The Case for Delayed Adulthood
By Laurence Steinberg, Sept. 19, 2014 fra:

https://archive.nytimes.com/learning.blogs.nytimes.com/2014/10/23/text-to-text-catcher-in-the-rye-and-the-case-for-delayed-adulthood/

5. "J. D. Salinger, Literary Recluse, Dies at 91"
By Charles McGrath, Jan. 28, 2010 - uddrag af nekrolog:
https://www.nytimes.com/2010/01/29/books/29salinger.html

6.
Chapter 1: "The Post-War Society of Conformity" s. 9 - 16, fra "The Diversification of the American voice" af Hopenwasser, Fran og Stubbe Teglbjerg, Leif


7. Catcher- quiz af EH

8. “The Catcher in the Rye”- movie?

https://archive.nytimes.com/learning.blogs.nytimes.com/2014/10/23/text-to-text-catcher-in-the-rye-and-the-case-for-delayed-adulthood/

9. The Catcher in the Rye - book covers - af EH

https://docs.google.com/presentation/d/1tttu5LIXAN81hg3rR7Ht7TvdEuGRXj_9/edit?slide=id.p1#slide=id.p1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Shakespeare in Love - klar til eksamen



Introduktion til Shakespeare's univers

Itnroduktion til The Age of the Renaissance

Introduktion til  Shakespearan Sonnets: tema, sprog, struktur: Vi analyserer sonnets i Romeo and Juliet.

Handling, temaer, sprog og personkarakteristik i Romeo and Juliet.

Hvorfor er  Romeo and Juliet  en tragedie?



1. Film:

a. Romeo + Juliet (1996), Baz Luhrmann

b. Uddrag (Act 2, Scene 2) Romeo and Juliet (1968) by Franco Zeffirelli

c. Shakespeare in Love, John Madden (1998)


2. Text: Sonnets:

Sonnet 18 (vi har ikke arbejdet med den, kun læst den hurtigt igennem)



3. Text: "Romeo and Juliet":

Fra "Romeo and Juliet", Cambridge School Shakespeare, Cambridge, 2014:

a. The Prologue

b. Act 1, Scene 5 (hele scenen)

c. Act 2, Scene 2 (the Balcony Scene) (ll. 1 - 79)

d. Act 2, Scene 3 (hele scenen)

e. Act 3, Scene 1 (ll.  49 - 127)

f. Act 3, Scene 2 (hele scenen)

= ca. 30 normalsider


+ referater af alle scenerne:  arket ligger på på drevet (sceneindex) + referater øverst på alle lige sider.

+Også fra Romeo and Juliet, Cambridge School Shakespeare, Cambridge, 2014:
s. 232 - 233, s. 234, s. 209 - 2011, s. 204 - 208


4. The Elizabethan Language/Sonnets/Om Shakespeare/historisk baggrund:


a. Kompendium på drevet + Elizabethan grammar ( I har fået kopi om grammar i klassen,  ligger ikke på drevet)


b. arket Varying the Poetry (I har fået det kopi i klassen, det ligger ikke på drevet)


c. Shakespearan Tragedy (7 ns) fra Romeo and Juliet, Gyldendal (s. 46-53)

d.  Om Shakespeare:

https://www.shakespeare.org.uk/explore-shakespeare/shakespedia/william-shakespeare/william-shakespeare-biography/

Om Shakespeare' s plays:

e.

https://www.shakespeare.org.uk/explore-shakespeare/shakespedia/shakespeares-plays/romeo-and-juliet/

f. Globe Theatre: Performance during Shakespeare's time

https://www.youtube.com/watch?v=95ec5xtt6Hs
(9:16)


g. Artikel: "The Reason Most People Hate 'Romeo & Juliet' Is Actually Kind Of Sexist" by Charlotte Ahlin, March 27, 2018
Fra: Online -bladet Bustle
(Bustle is an online American women's magazine)

https://www.bustle.com/p/why-people-hate-romeo-juliet-why-theyre-missing-the-point-8561484

h.

Source of information:

Character sketch . the Nurse og Tybalt - ligger på drevet. Fra CliffNotes.


i. Chapter 2: The Renaissance (mere information om titel kommer). Ligger på drevet.



ALLE arbejdsark og PowerPoint i mappen.


OBS: arket "Hjælp til Shakespeare" opgives ikke til eksamen og eleverne må ikke tilgå hjemmesiderne på arket til eksamen. Men man må meget gerne bruge arket, når man læser til eksamen.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 South Africa - klar til eksamen


Formål:
- At lære om Sydafrikas om apartheid og dets konsekvenser.  

- At diskutere kompleksiteten i (race)konflikter i Sydafrika; der er sjældent nogle mennesker, som er entydigt gode eller entydigt onde.

- At træne tekstanalyse og de tekstanalytiske begreber




Tekster:


1. Gordimer, Nadine: The Moment the Gun Went Off (1988) gengivet i The Big Picture (short story)

2. Paton, Alan: The Wasteland (1961) (short story)

3. Evans, David: Dead Man's Shoes (1998) (short story)

4. Thirty years since apartheid ended: What was it, how did it end, and why did it start?

https://www.bbc.co.uk/newsround/68937527


5. Tutu, Desmond. “I am sorry - the three hardest words to say” (2014) Article from The Guardian


Eleverne har selv søgt information om the Immorality Act, Desmond Tutu og Truth and Reconciliation Commission og har viden herom.

Vi har også arbejdet med Fairy Tales Elements: eleverne identificerer eventyrtræk i en novelle
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3g EN/2 skr. prøve 19-03-2025
Assignment 9 19-03-2025
Assignment 8: Style of Writing 23-03-2025
Assignment 10 28-04-2025
Genaflevering af terminsprøve (kun essay) 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer