Gladsaxe Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gladsaxe Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 3g Id/333 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau
Idræt B
Lærer(e)
Rikke Narv Pedersen
Hold
2024 3g Id/333 (
3g Id/333
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Undervisningsbeskrivelse
Titel 2
Fodbold
Titel 3
Fysiologi - aerob og anaerob træning
Titel 4
Bordtennis
Titel 5
Step-aerobic
Titel 6
Idræt i Danmark
Titel 7
Anatomi
Titel 8
Yoga
Titel 9
Muskler og styrke
Titel 10
Motivation og målsætning
Titel 11
Idræt og sundhed
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Undervisningsbeskrivelse
En samlet undervisningsbeskrivelse kan ses her:
https://docs.google.com/document/d/1_CaL7Yea9VRtxEH_GuhZReJP6d4c4RvE/edit?usp=drive_link&ouid=103017169177561374244&rtpof=true&sd=true
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fodbold
Indhold
Kernestof:
Flagfootball Introduktion
Softball Introduktion
Fodbold Introduktion
Se om indersideaflevering (videoens start) og halvliggende vristspark (1:30)
Se videon om tæmninger
image.png
Begrebsark til lungernes opbygning og funktion
B - for bedre Idræt (udgivet 2015), Gyldendal; sider: 67-84, 86-95, 99-104
B for bedre idræt s. 67-73
Husk at tilmelde dig højskoleturen på gymbetaling
Se øvelsen Bilbao Øvelsesbank
Husk at tilmelde dig højskoleturen på Gymbetaling
Se videoen Skudfinten
Se videoen Laudrup finten
Læs om øvelsen "1 mod 1" Øvelsesbank
Se videoen om Stopfinten
Arbejdsark til aerob træning
Undlad at læse afsnittet "Respiratorisk kvotient" på s. 84-85. Undlad også afsnittet "Anaerob tærskel" s. 90
Udfyld dit telefonnummer og skriv navn på forældre samt vedkommendes telefonnummer på listen. Alternativt - skriv det i en mail til RP Telefonliste Højskoletur
case fodbold. Bernardo Silva
Medbring "B - for bedre idræt"
telefonliste
Download appen Polar Beat til din telefon og medbring telefonen til undervisningen. Gerne med en holder armen, så du kan løbe med din telefon
Infobrev - Højskoletur for Idræt B
Elevmappe med informationer til højskoletur 2024
Du skal have styr på: 1) de overordnede processer i KP-spaltning og glykolysen (du behøver ikke kunne strukturformlerne :)), 2) definitionerne af anaerob kapacitet og anaerob effekt, 3) de fysiologisk virkninger af anaerob træning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fysiologi - aerob og anaerob træning
Indhold
Kernestof:
Flagfootball Introduktion
Softball Introduktion
Fodbold Introduktion
Se om indersideaflevering (videoens start) og halvliggende vristspark (1:30)
Se videon om tæmninger
image.png
Begrebsark til lungernes opbygning og funktion
B - for bedre Idræt (udgivet 2015), Gyldendal; sider: 67-84, 86-104, 168-173
B for bedre idræt s. 67-73
Husk at tilmelde dig højskoleturen på gymbetaling
Se øvelsen Bilbao Øvelsesbank
Husk at tilmelde dig højskoleturen på Gymbetaling
Se videoen Skudfinten
Se videoen Laudrup finten
Læs om øvelsen "1 mod 1" Øvelsesbank
Se videoen om Stopfinten
Arbejdsark til aerob træning
Undlad at læse afsnittet "Respiratorisk kvotient" på s. 84-85. Undlad også afsnittet "Anaerob tærskel" s. 90
Udfyld dit telefonnummer og skriv navn på forældre samt vedkommendes telefonnummer på listen. Alternativt - skriv det i en mail til RP Telefonliste Højskoletur
case fodbold. Bernardo Silva
Medbring "B - for bedre idræt"
telefonliste
Download appen Polar Beat til din telefon og medbring telefonen til undervisningen. Gerne med en holder armen, så du kan løbe med din telefon
Infobrev - Højskoletur for Idræt B
Elevmappe med informationer til højskoletur 2024
Du skal have styr på: 1) de overordnede processer i KP-spaltning og glykolysen (du behøver ikke kunne strukturformlerne :)), 2) definitionerne af anaerob kapacitet og anaerob effekt, 3) de fysiologisk virkninger af anaerob træning
Se videoerne på Idraetsportalen: "Hvordan holder jeg korrekt på battet?", "Benstilling", "Benarbejde", "Forhåndskontra", "Baghåndskontra" Idrætsportalen
Metodiske begreber (Lex)
Læs s. 96-98 samt kig på figur 5.3 og 5.6 og tænk over hvordan man kan genskabe figur 5.4 eksperimentelt på en spinningcykel.
Genskab steady-state-kurven
Slagene - bordtennis
Se videoerne: "Hvad er skru?", "Underskru", "Baghåndsprik", "Forhåndsprik", "Spil mod underskru" på linket Øvelsesbank
Se videoerne "Den korte serv", "Servretur generelt", "Slagintroduktion til forhåndsloop 1" og ""Slagintroduktion til forhåndsloop 2" Øvelsesbank
Se "Slagintroduktion af forhåndsloop 1” og ” Slagintroduktion af forhåndsloop 2” Øvelsesbank | Idrætsportalen
blokering
Se video og læg mærke til fokuspunkter Forehand Smash | Table Tennis | PingSkills
Arbejdsspørgsmål til film om dansk idrætshistorie
Se videoen "Introduktion til Performance-dans" Introduktion | Idrætsportalen
Læg især mærke til hvad der står om skyttebevægelsen og den l den lingske gymnastik.
Svar til fysiologitest
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Bordtennis
Indhold
Kernestof:
B - for bedre Idræt (udgivet 2015), Gyldendal; sider: 91-104, 168-173
Du skal have styr på: 1) de overordnede processer i KP-spaltning og glykolysen (du behøver ikke kunne strukturformlerne :)), 2) definitionerne af anaerob kapacitet og anaerob effekt, 3) de fysiologisk virkninger af anaerob træning
Se videoerne på Idraetsportalen: "Hvordan holder jeg korrekt på battet?", "Benstilling", "Benarbejde", "Forhåndskontra", "Baghåndskontra" Idrætsportalen
Metodiske begreber (Lex)
Læs s. 96-98 samt kig på figur 5.3 og 5.6 og tænk over hvordan man kan genskabe figur 5.4 eksperimentelt på en spinningcykel.
Genskab steady-state-kurven
Slagene - bordtennis
Se videoerne: "Hvad er skru?", "Underskru", "Baghåndsprik", "Forhåndsprik", "Spil mod underskru" på linket Øvelsesbank
Se videoerne "Den korte serv", "Servretur generelt", "Slagintroduktion til forhåndsloop 1" og ""Slagintroduktion til forhåndsloop 2" Øvelsesbank
Se "Slagintroduktion af forhåndsloop 1” og ” Slagintroduktion af forhåndsloop 2” Øvelsesbank | Idrætsportalen
blokering
Se video og læg mærke til fokuspunkter Forehand Smash | Table Tennis | PingSkills
Arbejdsspørgsmål til film om dansk idrætshistorie
Se videoen "Introduktion til Performance-dans" Introduktion | Idrætsportalen
Læg især mærke til hvad der står om skyttebevægelsen og den l den lingske gymnastik.
Svar til fysiologitest
Se videoer om forhåndskontra, baghåndsprik, forhåndsloop på idrætsportalen
Øvelsesbank | Idrætsportalen
Medbring mobil til undervisningen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Step-aerobic
Indhold
Kernestof:
Du kan se trinene her Basis og basis over toppen
Arbejdsspørgsamål til gymnastikfejden og sportens indtog
"Krop og Samfund": "Idrætten bliver en massebevægelse"
Læs s. 16-19 i "Krop og Samfund". Læsefokus:
Læs Gul udgave af b for bedre idræt s. 174-176 som ligger på linket: læsefokus:
GUL UDGAVE af "B - for bedre idræt"
Hjemmeside med eksempler på SRP-problemformuleringer, hvor idræt indgår idraeligt i samspil.html
Studieretningsprojekter
Idræt i SRP
Arbejdsspørgsmål til Idrættens organisering i Danmark
Anvisning til gruppearbejde om rapporter
Rapporter til projekt
Læs s. 176-181 i GUL UDGAVE "B for bedre idræt"
Her kan I se forskellige trin
ANvisning til gruppearbejde rapporter
rapporter
Basis og basis over toppen + andre trin
Øv trinene fra sidst samt de nye trin
mitCFU.dk
Thomas Ziehe
Antrony Giddens
Læse de to tekster der er link til på modulet
Hvis du var fraværende i sidste modul skal du også se de første 8.09 minutter af dokumentaren "Hård udenpå" episode 1, der er lånt til jer på CFU
Medbring computer + telefon til modulet
Krav til koreografi step-aerobic
Opgave: video af styrketræningsøvelser
Medbring bogen "B - for bedre idræt" + mobil til modulet
Læg et screenshot af din polar beat registrering af puls (pulskurve) fra sidste step-aerobicmodul ind i elevfeedback på modulet d. 5/12
Medbring gerne musikforslag til din gruppe. Tempoet skal være ca. 120 bpm. Der skal helst være en tydelig markeret rytme og der skal helst ikke være for mange breaks. Grupperne er som følger. Hvis man var fraværende sidst, kontakter man sin gruppe fo
Krav til koreografi
Øv dig på de trin I indtil videre har aftalt at arbejde med i gruppen. Basis og basis over toppen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Idræt i Danmark
Indhold
Kernestof:
Du kan se trinene her Basis og basis over toppen
Arbejdsspørgsamål til gymnastikfejden og sportens indtog
"Krop og Samfund": "Idrætten bliver en massebevægelse"
Læs s. 16-19 i "Krop og Samfund". Læsefokus:
Læs Gul udgave af b for bedre idræt s. 174-176 som ligger på linket: læsefokus:
GUL UDGAVE af "B - for bedre idræt"
Hjemmeside med eksempler på SRP-problemformuleringer, hvor idræt indgår idraeligt i samspil.html
Studieretningsprojekter
Idræt i SRP
Arbejdsspørgsmål til Idrættens organisering i Danmark
Anvisning til gruppearbejde om rapporter
Rapporter til projekt
Læs s. 176-181 i GUL UDGAVE "B for bedre idræt"
Her kan I se forskellige trin
ANvisning til gruppearbejde rapporter
rapporter
Basis og basis over toppen + andre trin
Øv trinene fra sidst samt de nye trin
mitCFU.dk
Thomas Ziehe
Antrony Giddens
Læse de to tekster der er link til på modulet
Hvis du var fraværende i sidste modul skal du også se de første 8.09 minutter af dokumentaren "Hård udenpå" episode 1, der er lånt til jer på CFU
Medbring computer + telefon til modulet
Krav til koreografi step-aerobic
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Anatomi
Indhold
Kernestof:
Opgave: video af styrketræningsøvelser
Medbring bogen "B - for bedre idræt" + mobil til modulet
Læg et screenshot af din polar beat registrering af puls (pulskurve) fra sidste step-aerobicmodul ind i elevfeedback på modulet d. 5/12
Medbring gerne musikforslag til din gruppe. Tempoet skal være ca. 120 bpm. Der skal helst være en tydelig markeret rytme og der skal helst ikke være for mange breaks. Grupperne er som følger. Hvis man var fraværende sidst, kontakter man sin gruppe fo
Krav til koreografi
Øv dig på de trin I indtil videre har aftalt at arbejde med i gruppen. Basis og basis over toppen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Yoga
Indhold
Kernestof:
Læs afsnittene "Oprindelig yoga", "De syv chakraer" og "Yoga i Vesten" Introduktion | Idrætsportalen
Se og afprøv øvelserne: "Solhilsen", "Kongeduens stilling" og "Universalstilling" Øvelsesbank | Idrætsportalen
Bevægelsesanalyse kropshævning
Bevægelsesanalyse armstrækker
B - for bedre Idræt (udgivet 2015), Gyldendal; sider: 37-42, 47-55, 63-65, 105-111
Du kan springe "kasserne" der handler om spydkast over. Læg mærke til navnene på overkroppens muskler, hvor de sidder samt hvilke bevægelser, de kan fremkalde i hvilke led. Få gerne et overblik bagefter ved at se på "Bevægelsesanalyseskema - alle mus
Medbring "B - for bedre idræt"
"Bevægelsesanalyseskema - alle muskler og led"
dagens arbejdsseddel
Hav fokus på:
Øv dig på solhilsen Øvelsesbank | Idrætsportalen
Medbring en trøje til afspænding
Opgaveformulering screencast anatomisk beveægelsesanalyse af baggerslag
Se videoen "Dynamisk sekvens" og "Dynamisk sekvens med vrid i rygsøjlen" Øvelsesbank | Idrætsportalen
Øv dig på det du skal kunne til anatomiprøven :)
Skeletøvelse
Kap._6_Muskelkontraktionens_biokemi
Figur 6.1
Sliding Filament Theory Of Muscle Contraction Explained
Se videoen "Dynamisk sekvens" og "Dynamisk sekvens med vrid i rygsøjlen" Øvelsesbank | Idrætsportalen og læs om "Ørnen"
Kriterier afslutningsvideo yoga
Kriterier og rammer for afsluttende yogavideo
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Muskler og styrke
Indhold
Kernestof:
Kap._6_Muskelkontraktionens_biokemi
Figur 6.1
B - for bedre Idræt (udgivet 2015), Gyldendal; sider: 105-124, 137-141
Sliding Filament Theory Of Muscle Contraction Explained
Se videoen "Dynamisk sekvens" og "Dynamisk sekvens med vrid i rygsøjlen" Øvelsesbank | Idrætsportalen og læs om "Ørnen"
Kriterier afslutningsvideo yoga
Kriterier og rammer for afsluttende yogavideo
Arbejdsspørgsmål B for bedre idræt s. 112-118
Øv dig på anatomi, hvis du ikke var til prøven før vinterferien.
Arbejdsark til bestemmelse af 1RM med øvelser
Læs artiklen (vi skal bruge "den knap så hårde måde") Sådan finder du din 1RM
Medbring jeres 1RM-estimater fra i fredags.
Lav et styrkeprogram til dig selv
Maslows behovsteori
Læs om motivation og selvbestemmelse s.137-141 "B - for bedre idræt"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Motivation og målsætning
Indhold
Kernestof:
Analyse af Torben eller Sørens adfærd i dokumentaren
Se dokumentaren "Afhængig af træning" (29 min) på CFU hvis du var fraværende, da vi så den i modulet. Login på mitcfu.dk
B - for bedre Idræt (udgivet 2015), Gyldendal; sider: 23-31, 141-148, 153-154
Medbring bogen "B-for bedre idræt" og head set
Læs i "B - for bedre idræt" s. 141-148 om målsætning samt s. 153 midt (fra "der findes andre psykologiske teknikker, som idrætsudøveren kan bruge"-154 om kognitionspsykologien, affirmationer og kognitive omfortolkninger og glæde og begejstring.
Se/læs om følgende: "Kaste/gribe-øvelser", "Tremands- markering", "Incut" og "Stack" på Øvelsesbank | Idrætsportalen
Kort over Lyngby Boldklub
Se og læs om "Tremands-markering" og "Stack" samt reglerne til ultimate på idraetsportalen.systime.dk
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=526#c2698
Undersøgelse af fodboldtrænings bidrag til sundhed
Læs artiklen Fodboldtræning reducerer risiko for hjertekarsygdomme og diabetes
Se de to animationer om artherosclerosis (åreforkalkning) og LDL og HDL Cholesterol
Atherosclerosis
LDL and HDL Cholesterol | Good and Bad Cholesterol | Nucleus Health
Medbring bogen "B - for bedre idræt"
The Effects of 52 Weeks of Soccer or Resistance Training on Body Composition and Muscle Function in +65-Year-Old Healthy Males – A Randomized Controlled Trial
240613 idraet b – valgfag august 2024.pdf
Medbring "B-for bedre idræt"
Eksamenseinfo
Øv jer derhjemme på jeres yogakoreografi
Medbring en liste på jivetrin fra C-undervisningen og Øv jer på dem hjemmefra
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Idræt og sundhed
Indhold
Kernestof:
Kort over Lyngby Boldklub
Se og læs om "Tremands-markering" og "Stack" samt reglerne til ultimate på idraetsportalen.systime.dk
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=526#c2698
Undersøgelse af fodboldtrænings bidrag til sundhed
B - for bedre Idræt (udgivet 2015), Gyldendal; sider: 23-31
Læs artiklen Fodboldtræning reducerer risiko for hjertekarsygdomme og diabetes
Se de to animationer om artherosclerosis (åreforkalkning) og LDL og HDL Cholesterol
Atherosclerosis
LDL and HDL Cholesterol | Good and Bad Cholesterol | Nucleus Health
Medbring bogen "B - for bedre idræt"
The Effects of 52 Weeks of Soccer or Resistance Training on Body Composition and Muscle Function in +65-Year-Old Healthy Males – A Randomized Controlled Trial
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64702514718", "T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64702514718", "H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64702514718" }