Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Thomas Nyholm
|
Hold
|
2024 3g MA/3 (3g MA/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Differentialregning
Differentiation i hånden.
Produktregel, samt bevis.
Sammensat funktion.
Bevis for f(x)=3x^2-5x => f´(x)=6x-5
Bevis for f(x)=1/x => f'(x)=-1/x^2
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Knud Erik Nielsen: VEJEN TIL MATEMATIK A2 - 3.udg (udgivet 2018, HAX; sider: 109-117, 120, 122, 124-126, 140-144
-
Dagens lektie handler om at repetere den mundtlige teoretiske del af hvordan man differentierer en funktion ved at bruge tretrinsreglen. Tingene står i en lidt mærkelig rækkefølge. Tretrinsreglen står s.115, læs den først.
-
Dagens lektie er den samme som sidst, så i får læst den to gange forhåbentlig med større udbytte 2.gang, fordi vi har gennemgået det meste af det i sidste modul.
-
Læs kun til side 116 øverst. Det er tretrinsreglen igen, men også hvordan man differentierer en konstant. (I ved godt at det giver nul når man differentierer en konstant, her står beviset.)
-
Læs afsnittet om monotoniforhold. Noget af det burde i have set i 2.g. Andre ting er nye, eller måske skrevet op med en lidt mere hardcore matematisk notation. Det vigtigste er at forstå hvordan man laver og bruger en fortegnslinie.
-
Læs bevis for hvorfor man differentiere funktioner der er lagt sammen eller trukket fra hinanden, ved at differentiere dem hver for sig
-
Læs om forskellige skrivemåder for afledede funktioner. Man er af og til ude for at de bruger forskellige skrivemåder i eksamensopgaver, så det er nyttigt at vide hvordan de ser ud.
-
Læs produktreglen til differentiation, samt beviset for samme. Beviset kommer til at indgå i et eksamensspørgmål.
-
Repeter tretrinsreglen, der bruges når man skal bevise hvordan man differetierer en funktion.
-
Læs hvordan man differentiere f(x)=1/x ved at bruge tretrinsreglen. Beviset er super kort skrevet op, og bruger en masse brøkregneregler. Først skal brøkerne på fælles brøkstreg, så skal man ophæve parantesen i tælleren, og så dividere dem med hinand
-
Jeg har også lavet en håndskrevet version af beviset, der ligger i drev, i mappen differentialregning, med filnavn "Bevis f(x)=1overX Differentialregning" Det er lettere at læse.
-
Lektie2: Vi skal repetere nogle beviser indenfor vektorregning, der kræver at vi husker hvordan man bruger cosinus og sinus i en retvinklet trekant. I drev i mappen trigonometri ligger nogle noter om trigonometri. Side 238-243 står definition af cosi
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integralregning
Integralregning
Introduktion til integralregning som det omvendte af differentialregning.
Bestemmelse af stamfunktion med integrationskonstant.
Indførelse af integraltegn.
Integration med og uden grænser. (bestemt og ubestemt integral)
Bevis for at stamfunktionen til f(x) er det samme som arealfunktionen.
Beregning af bestemte integraler, og sammenhæng med areal under graf.
Sammenhæng mellem integralet og areal under graf for både positive og negative funktioner.
Areal mellem grafer.
Integration ved substitution.
Integral som grænseværdi for en sum.
Omdrejningslegemer (samt forklaring, uformelt bevis)
Kurvelængde. (uden bevis)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Knud Erik Nielsen: VEJEN TIL MATEMATIK A2 - 3.udg (udgivet 2018, HAX; sider: 169-174, 176-178, 180-187, 192-194, 197, 200-201, 204-205
-
Nyt emne: Integralregning, der er det modsatte at differentialregning. I første omgang går integralregning ud på at regne baglæns i forhold til differentialregning.
-
Det øverste af side 172 skal i ikke læse. Begynd under der hvor der står øvelse 1.8 på side 172
-
Bogen er lidt kluntet formuleret hvad angår det bestemte integral, men her står da de grundlæggende ting, der er ingen eksempler, så i må huske det jeg skrev op på tavlen i går. I behøver ikke bruge meget energi på at læse beviserne s.183
-
Læs eksempel 1.23 Her står hvordan man kan bestemme integrationskonstanten fra det ubestemte integral, hvis man kender et punkt som stamfunktionen skal gå igennem.
-
Integration ved substitution.
-
Repetition af integration ved substitution
-
Her står hvordan man håndterer integration ved substitution af det bestemte integral, dvs. med grænser.
-
Lektie1: Repetition af integration ved substitution. s.176-178 og s.184-185. Læses efter behov.
-
Her står nogle regneregler for integraler som er vigtige. Indskudsreglen kan være svær at forestille sig hvad den egentlig siger, prøv at lave en tegning der illustrerer indskudsreglen.
-
Her står der hvordan integraler hænger sammen med arealet under grafen. Også hvis grafen ligger under x-aksen. Desuden står der hvordan man kan finde arealet mellem to grafer.
-
Lektie: I MatA-bogen s.183 og s.186-187. Det er repetitionslæsning af regnereglerne for integraler, samt genlæsning af afsnittet om hvordan man finder arealet mellem to grafer. Læs og tænk over hvorfor det ingen forskel gør om det areal man skal find
-
Det store integralregningsbevis. Her vises det at integralet er lig med arealet under grafen.
-
Læs om sammenhængen mellem summer og integraler.
-
Lektie2: Regn opg. 281 og 282 side 213 i bogen.
-
Sammenhæng mellem integraler og summer
-
Læs afsnittet om summer og integraler igen.
-
Læs eksempel 4.4, her står hvorfor arealet af en virkel er pi*r^2
-
Repetition af sammenhængen mellem summer og integraler.
-
Læs eksempel 4.4 hvor man anvender sammenhængen mellem summer og integraler til at finde arealet af en cirkel.
-
Nyt: Volumen af et omdrejningslegeme, som man udleder ved at anvende sammenhængen mellem summer og integraler, samt udnytter hvad der sker når delta-x går mod nul.
-
Kurvelængde. Læs hvordan integraler kan bruges til at finde længden af kurver. Beviset bliver ikke et spørgsmål til eksamen, men læs det for oplysningens skyld.
-
Matematikprøve, integralregning og differentialregning
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Invers funktion m.m.
Invers funktion
Parallellforskydning af grafer lodret og vandret.
Noter om invers funktion 2 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sinusfunktionen
Sinusfunktionen
Betydning af konstanterne i
f(x)=a*sin(bx+c)+d
Amplitude
Vinkelfrekvens
Faseforskydning
Parallelforskydning
Periode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner af to variable
Koordinatsystem i 3 dimensioner.
Tegning af funktioner af to variable i Nspire.
Niveaukurver
Snitkurve og snitfunktion
Partiel differentiation
Gradienten og dens betydning.
Stationære punkter fundet ved partiel differentiation.
Arten af stationære punkter.
Noter om funktioner af to variable 17 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektorfunktioner
Vektorfunktioner.
-Graf for vektorfunktioner.
-Skæring med x-akse og y-akse
-Differentiation af vektor funktioner, herunder hastighedsvektor, og accelerationsvektor.
-Elimination af parameter
-Tangent til vektorfunktioner, herunder vandrette tangenter, lodrette tangenter, tangent til et punkt.
-Dobbeltpunkter
Repetition af vektorer i 2D
Bevis for formlen til at finde vinklen mellem to vektorer.
Bevis for projektionsformlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Knud Erik Nielsen: VEJEN TIL MATEMATIK A2 - 3.udg (udgivet 2018, HAX; sider: 338-348, 350-352
-
Læs til 345 øverst, og spring de to lyserøde sider over. Bemærk der er tre trtykfejl i bogen nederst s.338 er der to, og ca. midt s.339 er der en.
-
Lektie2: Regn de to opgaver fra i går færdig. Side 362 opg.380 og opg.381
-
MatA 2021 26.Maj (%opg.7, %opg.12).pdf
-
Læs om hvordan man differentierer en vektorfunktion.
-
Læs til side 352 øverst. Det vigtigste er at læse at man får hastighedesvektoren når man differentiere en vektorfunktion en gang, og accelerationsvektoren når man differentierer den to gange.
-
Lektie1: I dag skal vi bevise formlen for vinklen mellem to vektorer. For at kunne gøre det, skal vi bruge cosinusrelationerne, som vi derfor repeterer først. I drev i mappen trigonometri, ligger der en note, på side 299-300 står cosinusrelationerne
-
Lektie2: I mappen vektorer i drev, ligger der en note, der hedder vektorer(vejen til MatA) læs side 130-131 i den.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialligninger
Hvad er en differentialligning.
Test af om funktion er løsning
Løsning af simple differentialligninger ved separation af de variable.
Herunder løsning af:
y'=k*y og y'=a*y+b samt den logistiske ligning.
Linieelementer og hældningsfelter.
Opstilling og løsning af differentialligningsmodeller for forskellige fysiske systemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Normalfordelingen
Egenskaber for normalfordelingen, herunder:
Forskrift og udseende for normalfordelingen. (tæthedsfunktionen)
Forskrift og udseende for standardnormalfordelingen.
Koordinattransformation af normalfordelte data til standardnormalfordelte data. (meget kort)
Fordelingsfunktionen, graf og funktion udtrykt ved et integral.
Betydning af fordelingsfunktionen, samt sammenhæng med sumkurve.
Spredning og middelværdi for normalfordelingsfunktionen.
Normale og exceptionelle udfald.
Beregning af sandsynligheder i normalfordelingen.
Sammenhæng mellem 95% konfidensintervaller, og normalfordelingens tæthedsfunktion
Undersøgelse af om grupperede data er normalfordelte, ved sammenligning med tæthedsfunktionen.
Undersøgelse af om ikke grupperede data er normalfordelte ved normalfordelingsplot i Nspire, giver det en ret linie?
(også kaldet forventet z elller qq-plot).
Undersøgelse af om residualer er normalfordelte ved lineær regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Knud Erik Nielsen: VEJEN TIL MATEMATIK A2 - 3.udg (udgivet 2018, HAX; sider: 269-275
-
Læs om normalfordelingen, og hvordan funktionsudtrykket ser ud. Læs til midt på side 271
-
Læs om normalfordelingen, og dens egenskaber. Noget af teksten er repetition fra sidst, men det er forhåbentligt lettere at forstå teksten, nu vi ved lidt mere om emnet.
-
Se graferne side 42 i formelsamlingen, og forstå hvad et exceptionelt udfald er.
-
Særlig lektie til Sofie og Mathilde. Vis henholdsvis Josefine og Asta, hvordan man konverterer komma til punktum i Excell, og får det ind i Nspire, så man kan regne på listen med tal der. Brug 7.D2.15 om skolængder fra de vejledende opgaver som eksem
-
Lektie til alle: I drev i mappen normalfordeling, har jeg lagt to dokumenter som er lektie at læse igennem til i dag. Det er to af de opgaver, vi lavede i sidste modul, jeg har skrevet pænt op med en masse forklarende tekst.
-
Lektie: Regn følgende ogpaver som vi også kiggede på i går.
-
Læs det lille korte afsnit om standardnormalfordelingen.
-
Terminsprøvemiljø test.
-
Lektie: Brug ½time på at regne opgaver fra eksamenssættet MatA 2022 24.maj, så regner vi videre på sættet i modulet. I må selv bestemme hvad i mener i har mest brug for at regne. (Opg.13 er ikke længere pensum, så den er der ikke grund til at regne.)
-
Lektie: Brug ½time på at regne opgaver fra sættet "MatA 2022 24.maj"
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Betinget sandsynlighed
Arbejde selvstændigt med forberedelsesmaterialet om betinget sandsynlighed.
20 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Binomialfordelingen
Repetition af dele af kombinatorik , binomialfordelingen, og normalfordelingsapprokosimationen.
Udledning af binomialformlen ud fra et eksempel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Mundtlige eksamensspørgsmål
Introduktion til de mundtlige eksamensspørgsmål.
Mundtlig eksamen i matematik, hvordan den foregår.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64702525717",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64702525717",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64702525717"
}