Holdet 2024 3g rt/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Retorik C
Lærer(e) Lotte Bæk Mortensen
Hold 2024 3g rt/2 (3g rt/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Genrer, kommunikationssituationen og Bitzer
Titel 2 Den retoriske arbejdsform (5 partes) og appelforme
Titel 3 Argumentation
Titel 4 Faglig formidling
Titel 5 Retorisk medborgerskab
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Genrer, kommunikationssituationen og Bitzer

Introduktion til faget retorik.
Fokus er retoriske genrer, kommunikationssituationen, Bitzer og usus.
Eleverne præsenterer sig selv for holdet i første modul. De har medbragt en personlig genstand som indgår i deres præsentation.
Første opgave er gruppearbejde om organdonation.
Teori: Helle Borup: Ud med Sproget - grundbog i retorik for gymnasiet og HF (3. udgave):
          s. 99 - 101 + 116 - 188
Materiale: forskellige pjecer
                 https://www.imedeen.dk/imedeen-ekspert-i-hudpleje-indefra/din-hud/
                 Taler:
                 Selma De Montgomery: tale ved Ungdommens folkemøde
                 https://røst.dk/talearkiv/olkassetale-ved-ungdommens-folkemode/
                 Simon Kollerups tale til Jonas Vingegaard
                 https://dansketaler.dk/tale/simon-kollerups-tale-ved-fejringen-af-cykelrytter-jonas-vingegaard-2022/
                 www. foreningen7liv.dk

Oploades i PORTFOLIO:
"Konsulent"- for foeringen 7liv-opgave
                

Sider i alt: 15 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den retoriske arbejdsform (5 partes) og appelforme

I vores 2. forløb skal vi arbejde med den retoriske arbejdsform (også kaldet "de 5 partes) som vi forkorter til IDEMA. Vores andet fokus er appelformer, hvor vi specielt arbejder med etos.
Eleverne arbejder med deres egen actio ved oplæsning, lydoptagelser og gruppepræsentationer for holdet.

Teori:
DE FEM FORARBEJDNINGSFASER (uploadet på drev i mappen TEORI)
Ud med Sproget: s. 33 -39
ACTIO (uploadet på drev i mappen TEORI)
LYDSTYRKE (uploadet på drev i mappen TEORI)
PAUSER (uploadet på drev i mappen TEORI)
TALETEMPO (uploadet på drev i mappen TEORI)
Den klassiske dispositio (uploadet på drev i mappen TEORI)
ETOS (uploadet på drev i mappen TEORI)
ETOSDYDER (uploadet på drev i mappen TEORI)
LÅNT ETOS (uploadet på drev i mappen TEORI)
LOGOS (uploadet på drev i mappen TEORI)
PATOS og EVIDENTIA (uploadet på drev i mappen TEORI)

Tekster:
Johanne Schmidt-Nielsen: 1. maj tale i Fælledparken 2016
https://røst.dk/talearkiv/1-maj-tale-i-faelledparken/
debatindlæg: Hanne Leth Andersen: I skal tænke ud over jeres egen faglighed
debatindlæg: Jeppe Søe: Jeg er træt af unge og deres møgfester
Anmeldelse: René Fredensborg: Håbløst shitshow
FB-opslg: Nikolaj Kirk: LAD OS DA FOR HELVEDE FÅ DET KUNSTIGE KØD!!!
Tale af gymnasieelev til klassekammeraterne: At rejse
Debatindlæg: Vindmøllepark

Andet materiale:
Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene i Oslo og Utøya:
https://røst.dk/talearkiv/mindetale-efter-angrebene-i-oslo-og-utoya/
Interview med direktør i Zoo, Bengt Holst:
https://www.youtube.com/watch?v=ENnNNVOEDZ4

Sider i alt: 48 sider



Oploades i PORTFOLIO:
Nikolaj Kirk-opgave
Evidentia-opgave

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Argumentation

I forløbet ARGUMENTATION begynder vi med Toulmins argumentmodel. Derefter arbejder vi videre med topisk-argumentation, argumentationens faser og argumenttyper.
I dette forløb arbejder eleverne med tre mundtlige øvelser og en skriftlig øvelse.
Vi besøger VELUX-fondens vinduesmuseum og eleverne skal efterfølgende arbejde i grupper, hvor de argumenterer for, at elever i Gladsaxe kommune skal besøge museet.

I første modul i det nye år arbejder vi kort med to nytårstaler: Statsministerens nytårtale og dronningens nytårstale.

Teori:
Ud med Sproget: s. 85 - 92
Toulmins argumentmodel (uploadet på drev)
TOPIK-argumentation (uploadet på drev)
Argumenttyper (uploadet på drev)
Mundtlighedens natur (uploadet på drev)


Tekster:
Debatindlæg:Pia Kjærsgaard: Luk Christiania
Debatindlæg: Skoleleder: Begynd skolen kl. 09.00
Debatindlæg: Kathrine Arnfred: Det er kvinderne, der bærer julen hjem
Debatindlæg: Karen Hækkerup: Selvfølgelig skal vi spise kød
Debatindlæg: https://www.information.dk/debat/2018/07/karen-haekkerup-vildleder-koed-klima

Dronniningens nytårstale
https://www.kongehuset.dk/foto-video/video-h-m-dronningens-nytaarstale-2023
Statsminister Mette Frederiksens nytårtale.
https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2024/

Kim Fupz Aakeson: Man parterer da kvinder: https://www.ekkofilm.dk/artikler/man-parterer-da-kvinder/

Sider i alt: 47

Oploades i PORTFOLIO:
X er bedre end Y-tale
Hvad skal GG's parkeringsplads laves om til?-opgave
Besøg VELUX's vinduesmuseum-opgave
Debatindlæg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Faglig formidling

Vi er nu kommet til faglig formidling i retorik, hvor eleverne lærer, hvordan vi kommunikerer hensigtsmæssigt, når vi skal formidle faglig viden.
Eleverne afslutter forløbet med deres egen tekstproduktion af faglig viden (opgaven kan også besvares mundtligt)

Teori:
Faglig formidling (uploadet på drev)
Multimodalitet (uploadet på drev)
De fire tekstkvaliteter (uploadet op drev)
https://rhetor.dk/3-strategier-saadan-overbeviser-du-med-tal/

Tekster/materiale:
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2019/Faktaark-solbeskyttelse/SolariumX.ashx?la=da&hash=CC7432E7C514E505AE3E499E4DA1B33783FEB712
https://videnskab.dk/krop-sundhed/vi-boer-behandle-mange-flere-med-helbredende-lort-opfordrer-forskere/

Kampagne: https://www.cancer.dk/solkampagnen/sluk-solariet/

Oploades i PORTFOLIO:
opgave i faglig formidling

Sider i alt: 18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Retorisk medborgerskab

Vores sidste forløb i retorik er forløbet: Retorisk medborgerskab.
Vi indleder forløbet med en ordleg om ordet MED-BORGER-SKAB.
Vi læser derefter en artikel om at være aktiv borger i samfundet fra POV.
Vi arbejder med et debatindlæg af Rasmus Willig og foreningen Andelsgaarde som et eksempel på retorisk bevidst medborgerskab.
Med udgangspunkt i deres egne debatindlæg, vurderer eleverne, om de selv er retoriske medborgere.
Som introduktion til at arbejde med borgerforslag læser vi Pia Kjærsgaards debatindlæg: Lad os få mange flere borgerforslag
Eleverne skal arbejde med borgerforslag på flere planer. De skal dels finde et eksempel på borgerforslag.dk, som de analyserer retorisk. Herefter skal de udarbejde deres eget borgerforslag (skriftligt) og holde en kort tale for holdet, hvor de præsenterer deres borgerforslag.
Eleverne præsenteres også for begrebet "redelig argumentation."

Teori:
Redelig argumentation (uploadet på drev)

Tekster/materiale:
https://pov.international/borger-samfund-individ-politiske-mennesker/
Debatindlæg: Pia Kjærsgaard: Lad os få mange flere borgerforslag
Debatindlæg: Rasmus Willig: Sådan vinder du over indendørssamfundet
Foreningen Andelsgaarde: https://www.andelsgaarde.dk
https://www.borgerforslag.dk

Antal sider i alt: 12

Oploades i PORTFOLIO:
Mundtlig præsentationen af borgerforslag
Borgerforslag (skriftligt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

Vi repeterer. Primært faglig formidling og argumentation.

Tekster:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/knogleskoerhed-de-syv-vigtigste-ting-du-skal-vide-om-osteoporose/#
Merete Dea Larsen: Tale til DF's ekstraordinære generalforsamling

Sider i alt: 6
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer