Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Louise Grønholm Ravn
|
Hold
|
2024 3g Ng/3 (3g Ng/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
De store uddøener
Forløbets overordnede fokus har været: Hvorfor der kan være liv på Jorden, Sammespillet mellem den geologiske og biologiske udvikling, samt Hvordan tidligere tider bidrager til vore dages ressourcer.
I forløbet har vi gennemgået den geologiske tidsskala, hvor vi har dykket ned i de store linjer i Palæozoikum, Mesozoikum og Kænozoikum og ikke mindst masseuddøenerne på Perm-Trias- grænse og Kridt-Palæogen-grænsen.
I forbindelse med den geologiske tidsskala er der undervist i metoder til aldersbestemmelse.
Med fokus på nutidens ressourcer fra fortiden er oliedannelse gennemgået og eleverne har lavet reklamefilm om vigtig danske bygge råstoffer; Moler, Kalk og Salt, hvor de udover at skulle sælge produktet, har skulle komme med følgende informationer: Hvilken geologiske periode stammer materialet fra? Hvordan er materialet dannet? og Hvad kan materialet bruges til?. I denne del af forløbet er der arbejdet med ressource- og reserve-begrebet.
Forløbet afsluttedes med et besøg ved Faxe Kalkbrud, Stevns Klint og Stevn Klint Experince
Feltarbejde
Faxe Kalkbrud og Stevns Klint
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test 1
|
29-08-2024
|
Feltrapport Stevns og Faxe
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Er vulkaner gode naboer?
Omdrejningspunktet i dette forløb er spørgsmålet: "Er vulkaner gode naboer?" Emnet tager udgangspunkt i det faktum at mange millioner mennesker bor i nærheden af farlige vulkaner, vel vidende at vulkanudbrud kan være dødbringende for folk, som befinder sig tæt på.
For kvalificere at kunne besvare dette spørgsmål har vi arbejdet med følgende underspørgsmål:
- Hvor finde de beboede vulkaner?
- Er alle vulkaner farlige?
- Hvorfor er vulkanske jorde så attraktive?
- Kan vulkaner lave guld?
- Kan man udnytte vulkaner energi?
Film
"Jorden går under - Supervulkaner" fra CFU
"Geotermisk energi i Danmark" https://www.youtube.com/watch?v=jnx6pBV-EiI
”Farlig Mission - Johanne på vulkaner” fra CFU
Øvelser
Opg 6.2B Beviser for pladetektonik
Opg 6.2C Vulkaner i Google Earth
Bjergarters densitet øvelse
Viskositetsøvelse
Opg6.4B Hvorfor er vulkanske jorde attraktive. Delopgave 2 Indonesiens eksport af landbrugsvarer
Pladegrænser i Google Earth
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test 2
|
22-10-2024
|
Pladegrænser i Google Earth
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvordan kan man overleve på Stillehavsatoller
I dette forløb arbejder vi med problemstillingen: "Hvordan kan man overleve på Stillehavsatoller?"
Vi undersøger de udfordringer der er ved at leve og skabe bæredygtig udvikling på de tropiske stillehavsatoller.
Vi har undersøgt følgende centrale spørgsmål:
- Hvordan er atollerne dannet?
- Hvorfor er stillehavsatoller beboet?
- Hvordan er klimaet på stillehavsatoller?
- Kan atollerne klare tropiske storme?
- Hvordan får man drikkevand på stillehavsatollerne?
- Hvilke fødevarer kan man producere på de sandede øer?
- Kan de små samfund klare sig i en globaliseret verden?
Film
El Niño - animation https://www.youtube.com/watch?v=tyPq86yM_Ic
How do hurricans form https://www.youtube.com/watch?v=2Djg4XQVPHw
Paradise Expired - Undervisningsministeriet https://www.youtube.com/watch?v=8TL17hjeDEE
Øvelser
Opgave 2A Undersøgelse af udviklingsstadier af forskellige atoller
Opgave 4A Undersøgelse af temperatur og nedbør på Stillehavsatollerne
Opgave 4B Opgave 1f Hvor befinder ITK sig netop nu?
Demoforsøg: Konvektionskammer
Opgave 8B Nedsivningsforsøg og porøsitetsforsøg
Demoforsøg: Densitet af ferskvand og saltvand
Opgave 9 Landbrugsproduktion på atollerne
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bjergarters densitet - rapport
|
21-11-2024
|
Arbejd_selv_opgave El Niño
|
26-11-2024
|
Øvelse: Permeabilitet og porøsitet
|
09-12-2024
|
Test 3
|
13-12-2024
|
Podcast om Stillehavsatoller
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?
Omdrejningspunktet i denne case er spørgsmålet ”Hvorfor skal Danmark og Grønland eje Nordpolen?” Problemstillingen tager udgangspunkt i den aktuelle udvikling i Arktis, hvor flere nationer kæmper om retten til indflydelse i den store region. Senest har Danmark og Grønland gjort krav op ejerskabet af store dele af Arktis, herunder Nordpolen.
Vi har set på spørgsmålene:
- Hvad er årsagen til denne magtkamp?
- Hvorfor og med hvilke begrundelse fremfører Danmark og Grønland dette krav?
For at belyse problemstillingerne har vi arbejdet med følgende underspørgsmål:
- Hvorfor smelter isen i Arktis
- Hvorfor sejle gennem polhavet til Asien?
- Hvordan opnår man retten til Nordpolen?
Film
”Erobringstogt til Nordpolen” fra CFU
”Holder freden, når isen forsvinder?” fra CFU
Øvelser
Opgave 4_1B Klimaet i Grønland
Opgave 4_2A Isens udbredelse
Opgave 4_2C Havstrømme
Opgave 4_2D Drivhuseffekt og vandstand
Opgave 4_3 Sejlruter
Opgave 4_4A Delopgave 2 ”Kan Nordpolen blive dansk
Is-albedo-tilbagekoblingsmekanisme
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test 4
|
23-01-2025
|
Forsøg med Grønlandspumpen
|
04-02-2025
|
Is-albedo-tilbagekoblingsmekanismen
|
18-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvorfor er plastik et globalt miljøproblem?
Dette forløb har fokus på problemstillingen: Hvorfor er plastik et globalt miljøproblem?" Plastik er et materiale, der indgår i utrolig mange produkter, og som derfor er svært at undvære i det moderne samfund. Men forbruget af plastik har også en bagside. Store mængder af plastikaffald ender hvert år i verdenshavene, hvor det samles i de såkaldte plastikøer.
For at blive klogere på den overordnede problemstilling har vi i forløbet arbejdet med følgende underspørgsmål:
- Kan man løse plastikproblemet?
- Hvorfor findes der så meget plastik affald?
- Hvorfor ender så meget plastik i havet?
- Hvordan dannes plastikøer i verdenshavene?
Film
"Global atmospheric Circulation" https://www.youtube.com/watch?v=Ye45DGkqUkE
"Globale vindsystemer og klimabælter" https://www.youtube.com/watch?v=XaMsIT-zMdo
"Mumbai's mountain of garbage " https://www.youtube.com/watch?v=yUY7wwdZCvg
"Waste piles into mountains as Jakarta struggles with trash" [url)https://www.youtube.com/watch?v=BSvccFnQfvY[/url]
Øvelser
Opg 8.2A Plastic fantastic Opgave 3 Plastikproduktion pr.år.
Opg 8.3A Affaldshåndtering Opgave 2 Plastikaffald i europæiske lande.
Opg 8.4B Eksperiment plastikøer (demonstrationsforføg)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hvordan løser vi plastik problemet
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?
I dette forløb har fokus været på spørgsmålet ”Hvorfor sulter de på Afrikas Horn?” Problemstillingen udspringer af den tilbagevendende udfordring med sult og hungersnød, som har plaget befolkningen på Afrikas Horn gennem mange årtier. Den mest oplagte forklaring forklaring er, at Afrikas Horn er ramt af tørke og klimaforandringer, men så enkelt er svaret måske ikke
For at blive klogere på problemstillingen har vi undersøgt følgende underspørgsmål:
- Hvordan er klimaet på Afrikas Horn?
- Hvorfor rammes Afrikas Horn af tørke?
- Hvad lever regionens befolkning af?
- Er befolkningsvækst en udfordring?
- Hvordan påvirker klimaændringer Afrikas Horn?
Film
Uddrag af ”The Great Green Wall” fra CFU
”Lion of Africa: Ethiopia on the Edge” https://www.youtube.com/watch?v=h_AfsjFvWZM
“Somalia: Living with drought” https://www.youtube.com/watch?v=BZRGIGULsTQ
“When the rain falls” (kort version) https://www.youtube.com/watch?v=Xf9QNPaYfl8
Øvelser
Opg 9.2A Klima og vegetation
Opg 9.2B Nedbør opgave 3
Opg 9.2G Vands fordampning
Hvorfor sulter de på Afrikas Horn_opgave (befolkningsundersøgelse)(klimaundersøgelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation Afrikas Horn
|
28-04-2025
|
Test Afrikas Horn
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64702555291",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64702555291",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64702555291"
}