Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
Josefine Viktor Bache-Jensen
|
Hold
|
2024 3g Bk/3 (3g Bk/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Visuel kommunikation og repetition
Vi arbejder med de grundlæggende elementer og virkemidler i billedkunst. Det er repetition fra 1.g.
Farve
Lys/skygge
Rum
Komposition
Linjer
Lidt Symbolik
Vi arbejder også med betydningsanalyse og formalanalyse
Vi bruger grundbogen og noter fra 1.g
Forløbet afsluttes med en selvstændig opgave, hvor I arbejder fokuseret med et virkemiddel, derudover trækker i 5 virkemidler i virkemiddellotteriet, som I skal bruge i jeres værk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Orientalisme, eksotisme og kunsthistorie
Vi starter forløbet med at undersøge, hvad kunsthistorie er, og hvem der har lavet den.
Vi undersøger de mest kendte værker i kunsthistorien og finder ud af, hvad de har tilfælles.
Vi arbejder med det vestlige blik på andre kulturer herunder kolonier med fokus på begreberne orientalisme og eksotisme.
Vi arbejder med socialanalyse, herunder socialhistorisk tilgang, receptionshistorisk tilgang og biografisk tilgang.
Vi arbejder med begrebet Etnoæstetik og læser teksten "Etnoæstetisk". Vi undersøger, hvordan kunstnere kan arbejde med det vestlige blik på deres egen kultur i deres værker.
Forløbet afsluttes med et selvstændigt projekt i grupper, hvor I arbejder ud fra følgende problemstilling:
Kan man skabe et værk, der problematiserer Orientalisme, eksotisme, etnoæstetik og det hvide vestlige blik, når selv har rod i vesten?
Projektet skal munde ud i et installationsværk.
Værker:
Leonardo da Vinci: ”Mona Lisa”, 1503 - 1519
Leonardo da Vinci: ”Den sidste nadver”, 1495 to 1498
Vincent van Gogh: ”Stjernenatten”, 1889
Edvard Munch: ”skriget”, 1893
Pablo Picasso: ” Guernica”, 1937
Gustav Klimt: ”kysset”, 1907 – 1908
Johannes Vermeer: ”Pige med perleørering”, 1665
Sandro Botticelli: ”Venus fødsel”, 1485
Diego Velázquez: ”Las Meninas”, 1656
Michelangelo: ”Adams skabelse”, 1508 to 1512
Elisabeth Jerichau-Baumann: ”En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh” 1876-78
Elisabeth Jerichau-Baumann: ”En egyptisk fellahkvinde med sit barn”, 1872.
Jean-Léon Gérôme: ”slangetæmmer”, 1879.
Alphonse-Étienne Dinet/ Nasreddine Dinet: ”Le Séducteur”, 1906
Carl Bloch: ” Fra et romersk osteria”, 1866.
P.S. Krøyer: ”To sigøjnerkvinder uden for deres bolig” 1878
N.P. Holbech: ”Lille Marie på barnepige Nekys arm”, 1838
Pia Arke: ”De tre gratier”, 1993
Jeanne Ehlers: ”How do you talk about”, 2014
Sonya Kelliher-Combs, 2019
”Brand” og ”goodbye”
Jane Jin Kaisen: ”offering”, 2023
Lilibeth Cuenca Rasmussen: ”Herfra hvor vi står”, 2019.
Kara Walker: ”Slaughter of the innocents” (they might be guilty of Something), 2016.
Kara Walker: Fortuna and the imortallity garden"; 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kuratering
Vi arbejder med kuratering og forskellige kurateringsformer samt den visuellekommunikation i museers formidling.
Vi arbejder med:
Monografisk kuratering
Tematisk kuratering
Kontekstuel kuratering
Formalistisk kuratering
The white cube
Saunaprincippet
Vi arbejder også med forholdet mellem tekst og billeder i museernes formidling på hjemmesider/foldere i forhold til grafisk design og genstaltlovene. Herunder de forskellige fokus, som kunstformidlingstekster kan have: Biografisk anekdote, tolkning, motivbeskrivelse, genremæssig/periodemæssig kontekstualisering.
Vi starter forløbet med en ekskursion til SMK, hvor vi skal se Against All Odds – Historiske kvinder og nye algoritmer
Forløbet afsluttes med en selvstændig opgave i grupper, hvor I laver jeres egen udstilling med en udstillingsfolder og en audioguide til.
Vi bruger teksten: "Kuratering af en udstilling" fra temaer i kunsten samt "museets formidling af værker".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ekspressionisme og ekspressivitet
Vi arbejder med ekspressionisme og ekspressivitet
Vi arbejder med ekspressionisme som en periode (særligt i Tyskland) i starten af 1900 tallet.
Vi arbejder med, hvordan farver, komposition og penselsstrøg kan skabe ekspressionistiske værker.
Vi arbejder også med portrætter, og vi undersøger, hvordan der er forskel på et billede af en person og et portræt.
Vi afslutter forløbet med en opgave i to dele:
Del 1
Tag et foto af dig, selv som udtrykker, hvem du er. Det skal være i halvtotal, halvnær eller nær
Tænk over:
Hvordan du skal stå
Hvad der er i baggrunden
Om der skal være objekter
Hvad for noget tøj, du har på
Hvor rammer lyset
Skal der være lys/skygge
Del 2
Du skal nu male en ekspressionistisk udgave af dit selvportræt.
Tænk over:
Hvad for følelser skal dit værk udtrykke
Hvordan vil du bruge penselstrøg til at understrege følelsen
Vil du bruge objekter, dyr osv. til at understrege følelsen
Værker:
Emil Nolde: ”Dans om den gyldne kalv”, 1910
Umberto Boccioni: ”Dobbeltsyn”, 1912
Vincent van Gogh: Stjernenat, 1889
Edvard Munch: Skriget, 1893
Ernst Ludwig Kirchner: “Berlin Street Scene,” 1913-14
Emil Nolde: Maske. Stilleben 3, 1911
Jenny Saville, Prism, 2020
Ernst Ludwig Kirchner: "Selvportræt som soldat", 1915
Egon Schiele: "Self-Portrait", 1911
Jean-Michel Basquiat: "Self-Portrait" 1984
Vincent van Gogh, Self-Portrait with Grey Felt Hat, 1887
Vincent van Gogh, Self-portrait, 1889. Nasjonalmuseet for kunst,
Emily Carr: "Selvportræt", 1940
Marianne von Werefkin: "Self portrait", c. 1910
Edvard Munch: "Självporträtt i Bergen", 1916
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Din kunstner
Vi arbejder med at dykke ned i en kunstners verden og liv
I dette forløb skal I selv vælge en kunstner, som "taler til jer", som I vil arbejde med.
Vi dykker ned i deres verden og bliver klogere både på kunstnernes liv og deres arbejde.
Vi finder værker af kunstneren, som vi bruger til at undersøge deres formsprog, og hvad der gør, at man kan kende en kunstner alene ved at se deres værker.
Forløbet afsluttes med en gennemarbejdet ananlyse af et af kunstnerens værker og en selvstændig værkproduktion.
I skal lave et "koncentrat" af kunstnerens udtryk og formsprog- en slags essens.
Opgave:
I skal undersøge, hvordan man kan lave et værk med samme stil og formsprog, men som ikke er hverken maling eller tegning.
Tag udgangspunkt i jeres koncentrat og lav et mindmap. Brug gerne nettet til research.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Arkitektur, LAR, byrum og modernisme
Arkitekturanalyse og modernisme.
Vi undersøger, hvad modernisme er i forhold til Le Corbusiers ideer om ny arkitektur og ønsket om, at give alle lys, luft, natur og den mest funktionelle og praktiske tilværelse.
Vi forholder os også til modernismens formsprog med rene linjer, geometriske former, hvide flader, store glasflader, og de afgørende nye materialer: stål, beton og glas.
De 6 parametre for undersøgelsen af en plads:
1. Funktion
2. Brugere
3. Adgang
4. Form
5. Akser
6. Udsmykning
Samlet oplevelse?
Vi læser teksten: "Det moderne i arkitekturen" og undersøger, hvordan de 5 principper for modernistisk arkitektur spiller en rolle - både i modernismen og i dag.
De 5 principper: tagterasse, horisontale vinduesbånd, det indre plan, frit facadedesign, søjler.
I forløbet undersøger vi også, hvad rum er, og hvordan bløde/ hårde materialer, lys, akustik og farve spiller en rolle, når vi oplever arkitektur.
Vi arbejder med, hvordan man kan skabe et byrum, hvor der er indkorporeret leg og aktivitet samtidig med, at der er lavet LAR-anlæg.
Vi arbejder med teorien om rum/ ikke-rum
Værker:
Arne Jacobsen og Flemming Lassen: ”Fremtidens hus”
Le Corbusier: ”Unite d’habitation”
Frank Loyd Wright: ”Falling water”
Mies Van der Rohe: ” 860-880 Lake Shore Apartmens”
Marcel Leborgne: ” Villa Dirickz”
Frank Loyd Wright: ”Guggenheim museum, New York”
Arkitekturopgave:
I skal designe en ny skolegård til GG, hvor leg/aktivitet, LAR og modernisme er indtænkt.
I skal lave en analyse af den nuværende skolegård ud fra de 6 parametre for den vellykkede plads.
I skal indtænke rum/ikke rum
Derefter skal I tegne et designforslag.
Til sidst skal I lave en analyse af den nye skolegård.
Vi starter forløbet med en ekskursion til Nørrebro st., Den røde plads, Vibevej i NV og legepladsen på Egernvej på Frederiksberg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt - Natur, klima, liv
Natur, klima, liv
Vi arbejder kort med naturen i kunsthistorien og kunsten i dag ud fra overskrifterne:
-Naturen som idyl og national identitet
-Den store overvældende natur
-Naturen som hårdt vilkår
-Indtryk af naturen
-Naturen som billede på det indre
-Naturen og klimaet i kunsten i dag
Derefter arbejder vi med, hvordan tre natursyn kan ses i kunsten gennem kunsthistorien og i samtidskunsten.
Natursyn:
Holocæn
Antroprocæn
Alt er natur
Værker:
KunstnerPeter Christian Skovgaard: ”Bøgeskov i maj”, 1857
Lundbye: ”Hankehøj ved Vallekilde efterårslandskab” 1847
Ivan Aivazovsky: ”The ninth wave”, 1850
Caspar David Friedrich: Vandreren over tågehavet, 1818
H.A. Brendekilde: ”Udslidt”, 1889
Jean-François Millet, “Man with a Hoe” (ca. 1860-1862)
Monet: ”impression Soleil levant” 1872.
Monet: ” Den japanske bro”.1899
Edvard Munch: ”Skriget”, 1893
Arnold Böcklin: "De dødes ø", 1883.
Ejnar Nielsen "Den blinde. Gjern" 1896 og 1898
Jonas F Thorstein: “KING FREDERIKS CASTLE Drawing”
Jonas F Thorstein: : “NOAH Drawing”
Jonas F Thorstein: “Royal Rescue Painting”
jens Galschiøt: ”Unbearable”, 2015
Heather Ackroyd og Dan Harvey: Cunningham building, 2013 og
2424 Dilston Grove, 2003
Rune Bosse: ”Stien eller tid imellem træe”r, Overgaden, 2019.
Olafur Eliasson: ”riverbed”, 2014
Katharina Grosse: Asphalt Air and Hair, 2017.
Hanna Cormick: The mermaid, 2020
Gudrun Steen-Andersen: “ Heads-up”, 2017
Alejandro Durán: Washed Up, igangværende projekt (start 2019)
Agnes Denes: "Our Ecology”, 1983
Romuald Hazoumè: Rat-singer: Second only to God, 2013
Romuald Hazoumè: ”Chouchour”, 2013
Vi afslutter med eksamensprojektet (12 moduler):
I skal lave et værk, der handler om jeres forhold til naturen og det liv, man lever i dag i forhold til naturen.
I bestemmer selv, hvilket natursyn i arbejder med, og hvilket stemning værket udtrykker.
I vælger selv mediet, men det skal tale sammen med naturen ved f.eks at skulle udstilles i naturen eller bruge noget natur som materiale.
Jeres projekt skal indeholde:
• Grundig research af det problem, som I vil undersøge, herunder inspiratinsbilleder.
• Alle dele af jeres proces skal dokumenteres og gemmes i en mappe i drev.
• Når I er færdige med processen og jeres værk, skal I lave en grundig analyse og tolkning af det.
I har resten af billedkunstmodulerne til det
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64709018543",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64709018543",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64709018543"
}