Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Peter Balmer Broholm
|
Hold
|
2024 ps/2a (2a ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hukommelse, læring og udvikling (100ns)
Der er særligt fokus på kernestofområderne kognition & læring, udviklingspsykologi og personlighed & identitet.
-Hvad er betydning af opmærksomhed?
-Hvad er sammenhængen mellem hukommelse og læring?
-Hvordan fungerer hukommelsen som en kognitiv proces?
-Hvordan lærer vi - og hvordan motiveres vi til at lære?
-Hvordan foregår tækning - og hvordan udfordres vores tækning i en digital tidsalder?
-Hvilken betydning har barndommen på menneskets udvikling?
-Hvilke faktorer påvirker vores udvikling (arv og miljø), og hvordan kan man blive bedre til at håndtere udfordringer i livet?
-Hvordan lærer vi bedst?
• Dion Sommer (den dynamiske systemteori), Erikson, (Bowlby), Ainsworth (tilknytningsmønstre), Harlow (abefor-søg),
• Forskellige former for omsorgssvigt, børns reaktioner på omsorgssvigt
• Werner & Smith (Kauai-undersøgelse om resiliens), Rutter (De rumænske børnehjem)
• Sårbarhed og resiliens
• Piaget (assimilation og akkommodation), Vygotsky (den aktuelle og nærmeste udviklingszone)
• OCEAN
I tilknytning til dette forløb skal kursisterne kunne:
• Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
• Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger
• Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
• Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Ondskabens psykologi (55 ns)
Emnet om ondskab dækker alle fire kernestofområder, idet vi gennemgår en række forskellige teorier, der udspringer af henholdsvis:
Socialpsykologi:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper , fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi:
– menneskets udvikling
Kognition og læring:
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
Følgende psykologiske teorier indgår i forløbet:
• Baron-Cohen (empatispektrum)
• Gottfredson og Hirschi (selvkontrol)
• Milgrams lydighedsforsøg (autoritet)
• Zimbardos fængselsforsøg (roller/magt)
• Svendsen og forskellige former for ondskab (4 typer)
• Aschs konformitetsforsøg (tilpasning)
• Dukketesten, fordomme, stereotyper og diskrimination
• Albert Bandura: Moralsk frakobling
• Albert Bandura: Social kognitive indlæringsteori
• Tajfel og Turner: Den sociale identitetsteori (kategorisering-identifikation-selvværd og sammenligning)
• Gordon Allport: Reduktion af fordomme – kontaktteorien (1954)
I tilknytning til dette forløb skal eleverne kunne:
• Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
• Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger
• Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
• Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
• Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
• Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Unges udfordringer (44ns)
Vi arbejder med hvilke udfordringer unge står overfor i dag. Med afsæt i senmoderniteten og teorier omkring denne tager vi fat i forskellige emner som identitetsdannelse i en verden med sociale medier og selviscenesættelse på nettet.
Eleverne får i forløbet kenskab til de fire kernestofområder: personlighedspsykologien, udviklingspsykologien, kognitionspsykologien og socialpsykologien. Vi arbejder med forskellige metoder og med casearbejde.
• Eriksons dobbelte identitetsbegreb (identitetsforvirring)
• Sociale arenaer, Gergens multiple selv, Giddens’ refleksive projekt,
• Willig, konkurrencestaten
• Goffmans sociale roller og masker (frontstage og backstage)
• Rosa, accelerationssamfundet
• Akut (kortvarig) og kronisk (langvarig) stress
• Festingers sociale sammenligningsteori
• Coping (emotionsfokuseret og problemfokuseret)
I tilknytning til dette forløb skal eleverne kunne:
• Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
• Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger
• Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
• Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726445592",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726445592",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726445592"
}