Holdet 2024 ps/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Peter Balmer Broholm
Hold 2024 ps/2a (2a ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hukommelse, læring og udvikling (100ns)
Titel 2 Ondskabens psykologi (55 ns)
Titel 3 Unges udfordringer (44ns)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hukommelse, læring og udvikling (100ns)

Der er særligt fokus på kernestofområderne kognition & læring, udviklingspsykologi og personlighed & identitet.
-Hvad er betydning af opmærksomhed?
-Hvad er sammenhængen mellem hukommelse og læring?
-Hvordan fungerer hukommelsen som en kognitiv proces?
-Hvordan lærer vi - og hvordan motiveres vi til at lære?
-Hvordan foregår tækning - og hvordan udfordres vores tækning i en digital tidsalder?
-Hvilken betydning har barndommen på menneskets udvikling?
-Hvilke faktorer påvirker vores udvikling (arv og miljø), og hvordan kan man blive bedre til at håndtere udfordringer i livet?
-Hvordan lærer vi bedst?

• Dion Sommer (den dynamiske systemteori), Erikson, (Bowlby), Ainsworth (tilknytningsmønstre), Harlow (abefor-søg),
• Forskellige former for omsorgssvigt, børns reaktioner på omsorgssvigt
• Werner & Smith (Kauai-undersøgelse om resiliens), Rutter (De rumænske børnehjem)
• Sårbarhed og resiliens
• Piaget (assimilation og akkommodation), Vygotsky (den aktuelle og nærmeste udviklingszone)
• OCEAN

I tilknytning til dette forløb skal kursisterne kunne:

• Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
• Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger
• Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
• Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Ondskabens psykologi (55 ns)

Emnet om ondskab dækker alle fire kernestofområder, idet vi gennemgår en række forskellige teorier, der udspringer af henholdsvis:
Socialpsykologi:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper , fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi:
– menneskets udvikling
Kognition og læring:
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed

Følgende psykologiske teorier indgår i forløbet:
• Baron-Cohen (empatispektrum)
• Gottfredson og Hirschi (selvkontrol)
• Milgrams lydighedsforsøg (autoritet)
• Zimbardos fængselsforsøg (roller/magt)
• Svendsen og forskellige former for ondskab (4 typer)
• Aschs konformitetsforsøg (tilpasning)
• Dukketesten, fordomme, stereotyper og diskrimination
• Albert Bandura: Moralsk frakobling
• Albert Bandura: Social kognitive indlæringsteori
• Tajfel og Turner: Den sociale identitetsteori (kategorisering-identifikation-selvværd og sammenligning)
• Gordon Allport: Reduktion af fordomme – kontaktteorien (1954)

I tilknytning til dette forløb skal eleverne kunne:

• Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
• Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger
• Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
• Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
• Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
• Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Unges udfordringer (44ns)

Vi arbejder med hvilke udfordringer unge står overfor i dag. Med afsæt i senmoderniteten og teorier omkring denne tager vi fat i forskellige emner som identitetsdannelse i en verden med sociale medier og selviscenesættelse på nettet.

Eleverne får i forløbet kenskab til de fire kernestofområder: personlighedspsykologien, udviklingspsykologien, kognitionspsykologien og socialpsykologien. Vi arbejder med forskellige metoder og med casearbejde.

• Eriksons dobbelte identitetsbegreb (identitetsforvirring)
• Sociale arenaer, Gergens multiple selv, Giddens’ refleksive projekt,
• Willig, konkurrencestaten
• Goffmans sociale roller og masker (frontstage og backstage)
• Rosa, accelerationssamfundet
• Akut (kortvarig) og kronisk (langvarig) stress
• Festingers sociale sammenligningsteori
• Coping (emotionsfokuseret og problemfokuseret)

I tilknytning til dette forløb skal eleverne kunne:

• Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
• Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger
• Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
• Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde