Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gladsaxe Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Sarah Malchau
|
Hold
|
2024 ps/2b (2b ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad former et menneske?
Der kommer til at blive anvendt materiale og teori fra områderne 1, 2, 3 og 4 i psykologibogen "Psykologi - fra celle til selfie". Det værende sig udviklingspsykologien, personlighedspsykologien, individet i det senmoderne samfund og socialpsykologien.
Derudover har jeg suppleret forløbet med teori fra PsykC-bogen, Psykologiens Veje, youtubevideoer, opgaveark, øvelser, tests, dokumentarer, cases og andre dokumenter.
Psykologi - fra celle til selfie
s. 10-12 (Den gode omsorg)
s. 12-17 (Omsorgssvigt)
s. 24-27 (Winnicot og tilknytning)
s. 27-29 (Stern)
s. 32-38 (Erikson: Livslang identitetsskabelse)
s. 66-71 (Arv eller miljø - et biologisk perspektiv)
s. 285-286 (Seligman og tillært hjælpeløshed)
Psyk. C
s. 43-47 (Den dynamiske systemteori af Dion Sommer)
s. 48-50 (Biologi, evolution og genetik)
s. 94-98 (Resiliens)
Øvelser og tests:
Femfaktormodellen (OCEAN) - hjemmelavet øvelse
https://www.jobindex.dk/persontypetest (Persontypetest)
"Færdiggør skemaet: Fremmedsituationstesten" - hjemmelavet øvelse
Youtubevideoer:
https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I&t=5s (Harlow's Studies on Dependency in Monkeys)
https://www.youtube.com/watch?v=SFCQLshYL6w (Mary Ainsworth's Strange Situation)
https://www.youtube.com/watch?v=f1Jw0-LExyc (Tronick's Still Face Experiment)
https://www.youtube.com/watch?v=aYCBdZLCDBQ&t=2s (De 8 udviklingsfaser i følge Erik Erikson)
https://www.youtube.com/watch?v=6tN9wMbdqZU (Learned Optimism Positive Psychology - Martin Seligman - Animated Book Review)
Andre dokumenter:
"Forskellige tilknytningsmønstre"
"Undersøgelse: Indlært hjælpeløshed"
Cases:
"Case: Anne, et år"
"Case: Jenny, 3 måneder"
Dokumentar:
"Mød dit urmenneske (2) - forældre og børn" (2018)
“Genetic me”/”Min indre kode” (2014)
“Sådan overlever du en lortebarndom” (2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Køn (ikke eksamen)
Der kommer til at blive anvendt materiale og teori fra område 2 i psykologibogen "Psykologi - fra celle til selfie". Det værende sig personlighedspsykologien.
Derudover har jeg suppleret forløbet med teori fra Psykologiens Veje, dokumentarer og cases.
Psykologi - fra celle til selfie:
s. 76-83 (Biologisk køn)
s. 84-86 (Kønsidentitet og kønsroller)
s. 87-91 (GLBTQ)
s. 91-94 (Spornoseksvalitet)
Psykologiens Veje:
s. 63-69 (Behaviorisme og social indlæringsteori (Bandura), Kognitiv psykologi, Postmoderne psykologi (Butler), Socialpsykologi)
Dokumentar:
"Menneskedyret - hanner og hunner" (2005)
Cases:
Case: Bruce til Brenda
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Farlige fællesskaber eller iboende ondskab?
Der kommer til at blive anvendt materiale og teori fra områderne 4, 5 og 6 i psykologibogen "Psykologi - fra celle til selfie". Det værende sig socialpsykologien, Fascismens psykologi og læring og kognition.
Derudover har jeg suppleret forløbet med youtubevideoer, opgaveark, øvelser, tests, cases, foredrag.
Psykologi - fra celle til selfie:
s. 172-174 (Gruppepsykologi)
s. 174-176 (Robbers cave (Sherif) + Den sociale identitetsteori (Tajfel & Turner))
s. 185-188 (Salomon Aschs studier af uafhængighed og konformitet)
s. 189-192 (Social proof)
s. 195-200 (Zimbardo og magt)
s. 226-228 (Milgrams forsøg)
s. 230-231 (Definitionen på ondskab og Svendsens ondskabstypologi)
s. 282-285 (Kognitiv dissonans (Festinger)
Youtubevideoer:
https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ (5 Minute History Lesson, Episode 3: Robbers Cave)
Opgaveark, øvelser og tests:
"Sådan arbejder vi med undersøgelser i psykologi" (Robbers Cave (M. Sherif))
Cases:
Case: Kuno fra foredraget "B-Siden"
Foredrag:
"B-siden" (Vi møder Kim, som til daglig er fængselsbetjent og Kuno, der er tidligere indsat. Her møder vi livet bag murerne og hører hvordan det er at være indsat i fængslerne. Hvad gemmer sig bag murerne? Hvilke regler hierarki findes der? Hvilke typer af indsatte er der i Danmark? Hvem er de indsatte? Hvad laver man når man sidder i fængsel? Hvordan er det at arbejde i et fængsel?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Livet som gymnasieelev
Der kommer til at blive anvendt materiale og teori fra områderne 1, 3 og 4 i psykologibogen "Psykologi - fra celle til selfie". Det værende sig udviklingspsykologien, individet i det senmoderne samfund og socialpsykologien.
Derudover har jeg suppleret forløbet med materiale fra Psykologiens Veje, youtubevideoer, opgaveark, øvelser, tests, dokumentarer, cases og podcasts.
Psykologi - fra celle til selfie:
s. 12-17 (Omsorgssvigt)
s. 97-102 (Ziehe)
s. 130-137 (Stress, coping, Stress-sårbarhedsteorien)
s. 137-142 (Den biologiske komponent i stress)
s. 177-179 (Goffmann)
s. 180-181 (Meyrowitz)
Psykologiens Veje:
s. 321-323 (Ungdom og senmodernitet)
s. 326-328 (Kapital og habitus (Bourdieu))
Cases:
- https://nyheder.tv2.dk/2021-04-13-17-aarig-tog-study-drugs-for-at-praestere-i-gymnasiet-bivirkningerne-stopper-karaktererne-vil-foelge-mig-hele-livet
- https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/alexander-besvimede-af-stress-mens-han-boerstede-taender-jeg-stillede-store-krav-til
- https://www.information.dk/indland/2016/03/selvkontrol-afgoerende-boerns-succes
Podcast:
- https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2025/skaermtid-11802550087 (Skærmtid)
Dokumentar:
"Prinsesser fra blokken" (2016)
"Når mobilen ta’r magten" (2015)
Øvelser:
"Øvelse - To undersøgelser om forældres brug af mobiltelefoner"
"Kuvertleg om stress"
Youtubevideoer:
- https://www.youtube.com/watch?v=ikGVWEvUzNM (Identity SHORT FILM (Award Winning Inspirational Short))
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Refleksionsspørgsmål:
-
Læs teksten: "Ungdom og senmodernitet""
-
Casearbejde:
-
Lektie 1: Læs artiklen
-
Lektie 2: Husk jeres bog!!
-
Flemming André Phillip Ravn og Troels Wolf: PSYKOLOGI- FRA CELLE TIL SELFIE (udgivet 2015), Columbus; sider: 12-17, 97-102, 130-142, 177-181
-
Lektie: Arbejd videre med spørgsmålene, som I begyndte på i fredags. Brug max 20 min. på det.
-
Øv jer på nedenstående begreber (fra sidste modul)
-
Husk bogen. Så læser vi teorien på modulet (ligesom sidst).
-
Lektie 1:
-
Lektie 2: Læs dokumentet om Bourdieus teori om Kapital og habitus
-
Set på modulet: Prinsesser fra blokken
-
Sidste modul begyndte I så småt at besvare spørgsmålene nedenfor, men I skal arbejde videre med dem hjemmefra. Brug 20-30 min. på det. I skal ikke uploade noget under "elevfeedback".
-
Se "Prinsesser fra blokken" afsnit 1, hvis I ikke var til sidste modul
-
Spørgsmål til s. 12-17:
-
Videofremlæggelse
-
Lektier: Brainstorm på ordet: "stress" - brug dine egne ord!! Hvad vil det sige at være stresset? Skriv ca. 1/2 side og upload under "elevfeedback".
-
Husk bogen.
-
Følgende mangler at aflevere video-opgaven:
-
Opgavebeskrivelse
-
Super godt arbejde ifm. jeres arbejd-selv-modul før vinterferien. Dog mangler nogle af jer at udfylde dele af SUPER-docs, hvilket så er lektien til i dag. Find jeres navn (I står flere steder) og udfyld jeres del i Super-docs
-
Lyt til DR's nyhedspodcast, Genstart, om Skærmtid (29 min.)
-
Selvkontrol er afgørende for børns succes
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvordan lærer vi?
Der kommer til at blive anvendt materiale og teori fra område 6 i psykologibogen "Psykologi - fra celle til selfie". Det værende sig læring og kognition.
Derudover har jeg suppleret forløbet med materiale fra PsykC, Psykologiens Veje, youtubevideoer, opgaveark, øvelser, tests, dokumentarer, cases, Podcasts og andre dokumenter.
Psykologi - fra celle til selfie:
s. 271-273 (Operant betingning (SRK-modellen, Skinner)
Psykologiens Veje:
s. s. 138-140 (Köhlers aber)
s. 176-179 (Opmærksomhed)
s. 232-234 (Piaget, Vygotsky og zonen for den nærmeste udvikling)
PsykC:
s. 124-127 (Motivation og læring)
Cases:
- https://www.information.dk/indland/2016/03/selvkontrol-afgoerende-boerns-succes
Podcast:
- https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2025/skaermtid-11802550087 (Skærmtid)
- https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2021/brinkmanns-briks-laer-at-hade-laering-11542104433%c2%a0 (Lær at hade læring)
Dokumentar:
"Når mobilen ta’r magten" (2015)
Youtubevideoer:
- https://www.youtube.com/watch?v=6-YWrPzsmEE (Chimpanzee Insight (Kohler Study Footage)
- https://www.youtube.com/watch?v=xNSgmm9FX2s (TFL Viral - Awareness Test (Moonwalking Bear))
- https://www.google.com/url?q=https://livsstil.tv2.dk/2018-01-22-kvinder-snydt-paa-date-opdagede-ikke-at-det-var-tre-forskellige-maend&sa=D&source=docs&ust=1747217619403328&usg=AOvVaw3V4c-mllyN4-yhK7bZfKDm (Kvinder snydt på date: Opdagede ikke, at det var tre forskellige mænd)
- https://www.youtube.com/watch?v=mHdy1xS59xA&list=PL1LrFY7HOkHTdlfZLhRSjRDCUwBeNAb55&index=11 (11 Secrets to Memorize Things Quicker Than Others)
- https://www.youtube.com/watch?v=Yh2449t_nMw (Tvillinge-Eksperimentet: Hvor ondt gør mistillid?)
- https://www.youtube.com/watch?v=2nF90sAW-Yg (MINDSET by Carol Dweck | Animated Core Message)
Andre dokumenter:
- Dunn og Dunn læringsstile (Peter Andersen (red.): Læringens og tænkningens stil, Billesø og Baltzer, 2006)
- Hukommelse, læring og opmærksomhed (Jette Hannibal, 2012)
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-bliver-elever-motiveret-i-skolen/
- "Tror du, at du består eksamen", Rosenthaleffekten/Pygmalioneffekten (s. 38-41 i "Undersøgelser i psykologi")
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726468305",
"T": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726468305",
"H": "/lectio/11/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726468305"
}