Holdet 2024 ps/2b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Sarah Malchau
Hold 2024 ps/2b (2b ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad former et menneske?
Titel 2 Køn (ikke eksamen)
Titel 3 Farlige fællesskaber eller iboende ondskab?
Titel 4 Livet som gymnasieelev
Titel 5 Hvordan lærer vi?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad former et menneske?

Der kommer til at blive anvendt materiale og teori fra områderne 1, 2, 3 og 4 i psykologibogen "Psykologi - fra celle til selfie". Det værende sig udviklingspsykologien, personlighedspsykologien, individet i det senmoderne samfund og socialpsykologien.
Derudover har jeg suppleret forløbet med teori fra PsykC-bogen, Psykologiens Veje, youtubevideoer, opgaveark, øvelser, tests, dokumentarer, cases og andre dokumenter.

Psykologi - fra celle til selfie
s. 10-12 (Den gode omsorg)
s. 12-17 (Omsorgssvigt)
s. 24-27 (Winnicot og tilknytning)
s. 27-29 (Stern)
s. 32-38 (Erikson: Livslang identitetsskabelse)
s. 66-71 (Arv eller miljø - et biologisk perspektiv)
s. 285-286 (Seligman og tillært hjælpeløshed)

Psyk. C
s. 43-47 (Den dynamiske systemteori af Dion Sommer)
s. 48-50 (Biologi, evolution og genetik)
s. 94-98 (Resiliens)

Øvelser og tests:
Femfaktormodellen (OCEAN) - hjemmelavet øvelse
https://www.jobindex.dk/persontypetest (Persontypetest)
"Færdiggør skemaet: Fremmedsituationstesten" - hjemmelavet øvelse

Youtubevideoer:
https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I&t=5s (Harlow's Studies on Dependency in Monkeys)
https://www.youtube.com/watch?v=SFCQLshYL6w (Mary Ainsworth's Strange Situation)
https://www.youtube.com/watch?v=f1Jw0-LExyc (Tronick's Still Face Experiment)
https://www.youtube.com/watch?v=aYCBdZLCDBQ&t=2s (De 8 udviklingsfaser i følge Erik Erikson)
https://www.youtube.com/watch?v=6tN9wMbdqZU (Learned Optimism Positive Psychology - Martin Seligman - Animated Book Review)

Andre dokumenter:
"Forskellige tilknytningsmønstre"
"Undersøgelse: Indlært hjælpeløshed"

Cases:
"Case: Anne, et år"
"Case: Jenny, 3 måneder"

Dokumentar:
"Mød dit urmenneske (2) - forældre og børn" (2018)
“Genetic me”/”Min indre kode” (2014)
“Sådan overlever du en lortebarndom” (2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Køn (ikke eksamen)

Der kommer til at blive anvendt materiale og teori fra område 2 i psykologibogen "Psykologi - fra celle til selfie". Det værende sig personlighedspsykologien.
Derudover har jeg suppleret forløbet med teori fra Psykologiens Veje, dokumentarer og cases.

Psykologi - fra celle til selfie:
s. 76-83 (Biologisk køn)
s. 84-86 (Kønsidentitet og kønsroller)
s. 87-91 (GLBTQ)
s. 91-94 (Spornoseksvalitet)

Psykologiens Veje:
s. 63-69 (Behaviorisme og social indlæringsteori (Bandura), Kognitiv psykologi, Postmoderne psykologi (Butler), Socialpsykologi)

Dokumentar:
"Menneskedyret - hanner og hunner" (2005)

Cases:
Case: Bruce til Brenda
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Farlige fællesskaber eller iboende ondskab?

Der kommer til at blive anvendt materiale og teori fra områderne 4, 5 og 6 i psykologibogen "Psykologi - fra celle til selfie". Det værende sig socialpsykologien, Fascismens psykologi og læring og kognition.
Derudover har jeg suppleret forløbet med youtubevideoer, opgaveark, øvelser, tests, cases, foredrag.

Psykologi - fra celle til selfie:
s. 172-174 (Gruppepsykologi)
s. 174-176 (Robbers cave (Sherif) + Den sociale identitetste­ori (Tajfel & Turner))
s. 185-188 (Salomon Aschs studier af uafhængighed og konformitet)
s. 189-192 (Social proof)
s. 195-200 (Zimbardo og magt)
s. 226-228 (Milgrams forsøg)
s. 230-231 (Definitionen på ondskab og Svendsens ondskabstypologi)
s. 282-285 (Kognitiv dissonans (Festinger)

Youtubevideoer:
https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ (5 Minute History Lesson, Episode 3: Robbers Cave)

Opgaveark, øvelser og tests:
"Sådan arbejder vi med undersøgelser i psykologi" (Robbers Cave (M. Sherif))

Cases:
Case: Kuno fra foredraget "B-Siden"

Foredrag:
"B-siden" (Vi møder Kim, som til daglig er fængselsbetjent og Kuno, der er tidligere indsat. Her møder vi livet bag murerne og hører hvordan det er at være indsat i fængslerne. Hvad gemmer sig bag murerne? Hvilke regler hierarki findes der? Hvilke typer af indsatte er der i Danmark? Hvem er de indsatte? Hvad laver man når man sidder i fængsel? Hvordan er det at arbejde i et fængsel?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Livet som gymnasieelev

Der kommer til at blive anvendt materiale og teori fra områderne 1, 3 og 4 i psykologibogen "Psykologi - fra celle til selfie". Det værende sig udviklingspsykologien, individet i det senmoderne samfund og socialpsykologien.
Derudover har jeg suppleret forløbet med materiale fra Psykologiens Veje, youtubevideoer, opgaveark, øvelser, tests, dokumentarer, cases og podcasts.

Psykologi - fra celle til selfie:
s. 12-17 (Omsorgssvigt)
s. 97-102 (Ziehe)
s. 130-137 (Stress, coping, Stress-sårbarhedsteorien)
s. 137-142 (Den biologiske komponent i stress)
s. 177-179 (Goffmann)
s. 180-181 (Meyrowitz)

Psykologiens Veje:
s. 321-323 (Ungdom og senmodernitet)
s. 326-328 (Kapital og habitus (Bourdieu))

Cases:
- https://nyheder.tv2.dk/2021-04-13-17-aarig-tog-study-drugs-for-at-praestere-i-gymnasiet-bivirkningerne-stopper-karaktererne-vil-foelge-mig-hele-livet
- https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/alexander-besvimede-af-stress-mens-han-boerstede-taender-jeg-stillede-store-krav-til
- https://www.information.dk/indland/2016/03/selvkontrol-afgoerende-boerns-succes

Podcast:
- https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2025/skaermtid-11802550087 (Skærmtid)

Dokumentar:
"Prinsesser fra blokken" (2016)
"Når mobilen ta’r magten" (2015)

Øvelser:
"Øvelse - To undersøgelser om forældres brug af mobiltelefoner"
"Kuvertleg om stress"

Youtubevideoer:
- https://www.youtube.com/watch?v=ikGVWEvUzNM (Identity SHORT FILM (Award Winning Inspirational Short))

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvordan lærer vi?

Der kommer til at blive anvendt materiale og teori fra område 6 i psykologibogen "Psykologi - fra celle til selfie". Det værende sig læring og kognition.
Derudover har jeg suppleret forløbet med materiale fra PsykC, Psykologiens Veje, youtubevideoer, opgaveark, øvelser, tests, dokumentarer, cases, Podcasts og andre dokumenter.

Psykologi - fra celle til selfie:
s. 271-273 (Operant betingning (SRK-modellen, Skinner)

Psykologiens Veje:
s. s. 138-140 (Köhlers aber)
s. 176-179 (Opmærksomhed)
s. 232-234 (Piaget, Vygotsky og zonen for den nærmeste udvikling)

PsykC:
s. 124-127 (Motivation og læring)

Cases:
- https://www.information.dk/indland/2016/03/selvkontrol-afgoerende-boerns-succes

Podcast:
- https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2025/skaermtid-11802550087 (Skærmtid)
- https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2021/brinkmanns-briks-laer-at-hade-laering-11542104433%c2%a0 (Lær at hade læring)

Dokumentar:
"Når mobilen ta’r magten" (2015)

Youtubevideoer:
- https://www.youtube.com/watch?v=6-YWrPzsmEE (Chimpanzee Insight (Kohler Study Footage)
- https://www.youtube.com/watch?v=xNSgmm9FX2s (TFL Viral - Awareness Test (Moonwalking Bear))
- https://www.google.com/url?q=https://livsstil.tv2.dk/2018-01-22-kvinder-snydt-paa-date-opdagede-ikke-at-det-var-tre-forskellige-maend&sa=D&source=docs&ust=1747217619403328&usg=AOvVaw3V4c-mllyN4-yhK7bZfKDm (Kvinder snydt på date: Opdagede ikke, at det var tre forskellige mænd)
- https://www.youtube.com/watch?v=mHdy1xS59xA&list=PL1LrFY7HOkHTdlfZLhRSjRDCUwBeNAb55&index=11 (11 Secrets to Memorize Things Quicker Than Others)
- https://www.youtube.com/watch?v=Yh2449t_nMw (Tvillinge-Eksperimentet: Hvor ondt gør mistillid?)
- https://www.youtube.com/watch?v=2nF90sAW-Yg (MINDSET by Carol Dweck | Animated Core Message)

Andre dokumenter:
- Dunn og Dunn læringsstile (Peter Andersen (red.): Læringens og tænkningens stil, Billesø og Baltzer, 2006)
- Hukommelse, læring og opmærksomhed (Jette Hannibal, 2012)
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-bliver-elever-motiveret-i-skolen/
- "Tror du, at du består eksamen", Rosenthaleffekten/Pygmalioneffekten (s. 38-41 i "Undersøgelser i psykologi")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer