Holdet 2024 ps/2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gladsaxe Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Anna Grann
Hold 2024 ps/2c (2c ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og metode
Titel 2 Ondskab og socialpsykologi
Titel 3 Barndommens betydning
Titel 4 Læring i den moderne digitale verden
Titel 5 Ung i det senmoderne samfund
Titel 6 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og metode

Intro - Hvad er psykologi?

Indledningsvis en kort introduktion til faget. Eleverne er blevet præsenteret for psykologi som videnskab og præsenteret for de tre videnskabelige traditioner, som faget trækker på: den naturvidenskabelige, den humanvidenskabelige og den samfundsvidenskabelige. Vi har kigget på, hvad man beskæftiger sig med indenfor psykologiens verden, og vi har set på, hvad forskellen er på det, man kan kalde ’hverdagspsykologi’ og så den videnskabelige psykologi.
Desuden er eleverne blevet introduceret til det komplekse samspil mellem arv og miljø (vores biologiske grundlag og de sociale og kulturelle forhold, vi lever under).

Materialer:

Bøger:

- Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, Systime 2021 (e-bogen)

Hvad er psykologi?
Larsen, Ole Schultz, Psykologiens Veje, 3. udgave, 2021 (e-bogen), Systime,  kap. 1 (Teksten ligger på drev i mappen Intro til psykologi)
- Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 1. udgave, Systime, 2015
Arv og miljø
S. 17-19

Den mangfoldige psykologi
https://www.youtube.com/watch?v=g8TSJpr2z-c

Metode

Eleverne er blevet præsenteret for forskellige metoder indenfor psykologien - både kvantitative og kvalitative metoder.
Eleverne er trænet i at være kritiske overfor de undersøgelser, de præsenteres for. Vi har i den forbindelse kigget på, hvilke fejlkilder der kan være ved en undersøgelse, og vi har set på, hvilken betydning disse kan have for resultatet af en undersøgelse.

Bøger:
- Jensen og Quorning: Metoder i psykologi, s.7-17 fra Undersøgelser i Psykologi, Systime 2018 (ligger i metodemappe på drev)

Andet materiale:

- Hvorfor skal vi stole på videnskaben?
https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvorfor-skal-vi-stole-paa-videnskaben/

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ondskab og socialpsykologi

Socialpsykologi og ondskab

I dette forløb har vi beskæftiget os med gruppepsykologiske processer. I den forbindelse har vi undersøgt temaet ondskab ud fra forskellige psykologiske teorier og begreber, der kan give forklaringer på, hvorfor folk begår onde handlinger.
Vi har også kigget på, hvilken rolle empati eller mangel på samme spiller ift. ondskab.
Følgende problemformuleringer har været behandlet:

Hvorfor begår folk onde handlinger?
Ligger ondskaben hos det enkelte menneske, eller er det situationen/omgivelserne, der fremmer ondskaben?
Hvilken rolle spiller autoriteter for vores ageren?
Hvilken rolle spiller konformitet for vores ageren?
Hvorfor siger vi ikke altid fra, når vi oplever ondskabsfuldhed?
Har mennesket en fri vilje til at sige fra overfor autoriteter, konformitet og gruppepres?
Hvordan påvirker rolleforventninger vores adfærd?
Hvorfor har nogle mennesker meget empati og andre lidt empati?
Kan opvæksten have noget at gøre med manglede empati?

Følgende kernestof fra bekendtgørelsen har vi været igennem i dette forløb:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- stereotyper, fordomme og diskrimination

Kernestof:

- Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 1. udgave, Systime, 2015

Intro til socialpsykologi
S. 347-348

Massehypnose
s. 348-349

Hvad er en gruppe?
s. 350-354

Gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol (herunder Solomon Asch’ forsøg)
s. 354-361

Roller
S. 361-365 (indtil overskriften: Tilskrevne, opnåede og skabte roller)

- Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 3. udgave, Systime, 2021

Fravær af empati
s. 465-570 (Pdf-fil ligger på drev i mappen Ondskab og socialpsykologi)

Lydighedens dilemma (Milgrams forsøg)
S. 470-474 (Pdf-fil ligger på drev i mappen Ondskab og socialpsykologi)

Zimbardo og virkelighedens fængsel
s. 474-477 (Pdf-fil ligger på drev i mappen Ondskab og socialpsykologi)

Lars Svendsens fire former for ondskab
S. 481-487 (Pdf-fil ligger på drev i mappen Ondskab og socialpsykologi)

Opvækstens betydning
S. 464-465 (Pdf-fil ligger på drev i mappen Ondskab og socialpsykologi)


Film/klip/tv-udsendelser:
- Milgrams Obedience Study:
https://www.youtube.com/watch?v=yr5cjyokVUs
- Hjernevask - hvor langt vil du gå for at skade et andet menneske? Dr2, CFU
- Indefra med Anders Agger – Døgninstitutionen Grenen, CFU

Centrale begreber:
Massehypnose
Flokmentalitet
Grupper
Primær gruppe og sekundær gruppe
Referencegrupper
Egengruppe og fremmedgruppe
Fordomme og stereotype opfattelser
Solomon Aschs forsøg om konformitet
Gruppetænkning
Gruppepolarisering
Rolleforventninger
Rollekonflikt
Empati og fravær af empati (forskellige årsager)
Milgrams forsøg om autoritet og lydighed
Rollemodel
Zimbardo og virkelighedens fængsel
Dehumanisering
Lars Svendsens 4 forskellige typer af ondskab:
Sadistisk ondskab
Instrumentel ondskab
Idealistisk ondskab
Dum ondskab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Barndommens betydning

Barndommens betydning

I dette forløb har vi kigget på, hvilken rolle barndommen spiller for menneskets videre liv.
Vi har bl.a. arbejdet med følgende problemformuleringer:

Hvor stor betydning har vores barndom for vores ungdomsliv og voksne liv?

Vil en problematisk barndom altid resultere i et problematisk voksenliv?

Hvilken rolle spiller en god tilknytning til forældrene?

Hvordan spiller forældres uddannelsesniveau og økonomi ind på børns muligheder for et godt liv?

Hvilke konsekvenser er der ved omsorgssvigt?

Hvilke faktorer spiller ind, når børn til trods for en problematisk barndom alligevel klarer sig godt senere i livet?

Følgende kernestof er inddraget i forløbet:
- Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens

Materialer:

Bøger:
- Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 3. udgave, Systime, 2015
- Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 3. udgave, Systime, 2018

Erikson
S. 73-75

John Bowlby
S. 96-98

Mary Ainsworth
98-101

Daniel Stern
S. 84-89

Harry Harlow og Rene Spitz
S. 113-120

Omsorgssvigt og børns reaktioner på omsorgssvigt
120-124

Sårbarhed og resiliens
124-126

Opdragelse
S. 143-147

Diana Baumrinds fire opdragelsesstile
147-151

Bourdieu + negativ social arv
S. 287-288


Film/klip/tv-udsendelser:
- Er du mors lille dreng? Tv2
- Mød dit urmenneske - Forældre og børn, Dr.dk (Alternativt CFU)
- Harlows aber
https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
- The marshmallow test
https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ

Artikler:
Helikopterforældre kan måske skabe ængstelige og narcissistiske børn, vurderer forsker, Videnskab.dk, december 2024:

https://videnskab.dk/kultur-samfund/helikopterforaeldre-kan-maaske-skabe-aengstelige-og-narcissistiske-boern-vurderer-forsker/

Eleverne har desuden prøvet et stillface eksperiment på egen krop

Centrale begreber:

Erikson: Fundamental tillid kontra mistillid, Selvstændighed kontra skam og tvivl
Bowlby: Tilknytning
Ainsworth: Forskellige typer at tilknytning
Stern: Kerneselv, ansigtsduetter, følelsesmæssig smitte
Harlows aber
Spitz: spædbarnsdepression og hospitalisme
Forskellige former for omsorgssvigt
Reaktioner på omsorgssvigt
Sårbarhed og resiliens
Baumrinds opdragelsesstile
Negativ social arv
Bourdieu: økonomisk kapital, social kapital og kulturel kapital
Selvkontrol

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Læring i den moderne digitale verden

Læring i den moderne digitale verden

I dette forløb har vi beskæftiget os med:

Hvordan opmærksomheden fungerer
Hvordan hukommelsen fungerer
Hvordan vi lærer og hvordan den digitale tid vi lever i påvirker den måde vi lærer på.
Tænkning og tænkningens fejltrin (kognitive bias)
Hvordan den digitale tid vi lever i påvirker vores tænkning

Følgende kernestof indgår i forløbet:

– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse

– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier


Materialer:
Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 3. udgave, Systime, 2015

Hukommelse
S. 168-175

Riisager, Magnus, PsykC grundbog til psykologi på c-niveau, Forlaget Frydenlund 2021

Nedenstående sider findes som pdf-fil på drev I mappen Læring I den modern digitale verden.

Læring og de kognitive processer
S. 101-102

Opmærksomhed
S. 102-105

Hukommelsen i en digitaliseret verden
S. 121

Situeret læring
s. 123

Motivation og læring
S. 124-126

Tænkning og forståelse
S. 130-133

Kahnemans dobbeltproces teori
S. 133-134

Tænkningens fejltrin
S. 134-136

Tænkningens. udfordringer i en digital tidsalder
136-137

Howard Gardner - 7 forskellige intelligenser (pdf-fil på drev)
Kilde: Larsen, Ole Schultz, Psykolgiens veje, Systime

Awareness test
https://www.youtube.com/watch?v=xNSgmm9FX2s  

Mesterhjerner - hukommelse, dr.dk
https://www.dr.dk/drtv/se/mesterhjerner_-hukommelse_55187  

9.Z mod Kina, CFU

IQ test
https://mensa.dk/iqtest/

Svedige børn husker bedre, Politiken, 2017 (ligger på drev)
https://politiken.dk/danmark/art5987097/Svedige-børn-husker-bedre-det-de-lige-har-lært  

Centrale begreber:
Selektiv opmærksomhed
Delt opmærksomhed
Arousal
Multitasking
Switchtasking
Sensorisk hukommelse
Arbejdshukommelse
Langtidshukommelse
Korttidshukommelse
Digital amnesi
Situeret læring
Motivation
Selvbestemmelsesteorien
Inde motivation
Ydre motivation
Albert Bandura: mestringsfornemmelse
Piaget: kognitive skemaer, akkomodation, assimilation
Vygotski: zonen for nærmeste udvikling
Kahnemann: system 1 og 2
Kognitive bias
Ekkokamre


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ung i det senmoderne samfund

Identitet i det senmoderne samfund

Vi kigger på, hvilke muligheder der er for individet i det senmoderne samfund, og vi kigger også på hvilke udfordringer, der kan være forbundet med at være ung i det senmoderne samfund. I forbindelse med sidstnævnte kigger vi på, om der er nogle tendenser, der kan give unge stress. Vi beskæftiger os derfor også med stress - hvordan opleves det at have stress? Og hvordan påvirker det kroppen at være stresset.

Kernestof:
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Materialer:
Materialer


Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje, 1. udgave, Systime, 2015

Kulturel frisættelse, mange valgmuligheder, øget grad af individualisering, zappergenerationen
S. 281-287

Identitet
S. 288-289

Giddens: Identiteten bliver et refleksivt projekt
S. 294-295

Risikosamfundet
S. 295-296

Narcissistisk ungdom
S. 296-298

Akut og kronisk stress
S. 399-401

Stress: et samspil mellem ydre og indre faktorer
S. 401-407


Andre Philip Ravn, Flemming og Wolf, Troels, Fra celle til selfie, 2015, Forlaget Columbus

Hartmut Rosa: Højhastighedssamfundet
S. 112-114 (ligger på drev i mappen Ung i det senmoderne samfund)


- Nielsen, Peder, Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Forlaget Økonom, 2013

Coping (ligger på drev i mappen Ung i det senmoderne samfund)
S. 306

FOMO, dr.dk
https://www.dr.dk/drtv/program/fomo_252332

Stress aktiverer kroppens dopaminfabrik, dr.dk
https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie

Superhjerner - stress, dr.dk
https://www.dr.dk/drtv/se/superhjerner-_-med-peter-lund-madsen_-stress_73379

Det er blevet sværere at være ung, dr.dk, november 2026
https://www.dr.dk/levnu/boern/det-er-blevet-svaerere-vaere-ung

Det er hårdt at være ung - og det er okay, Jyllands-posten.dk, marts 2024
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE16897290/det-er-haardt-at-vaere-ung-og-det-er-okay/

Centrale begreber:
Det senmoderne samfund
Thomas Ziehe: Kulturel frisættelse
Zappergenerationen
Øget individualisering
Identitet
Anthony Giddens: Identiteten bliver et refleksivt projekt  tvivl og usikkerhed
Beck: Risikosamfundet
Narcissistisk ungdom
Hartmut Rosa: Højhastighedssamfundet (de tre former for acceleration), konkurrencesamfund, omstillingsparat

Stress
Akut stress og kronisk stress
Indre og ydre faktorer
Forskellige slags krav
Forskellige symptomer
krav-kontrol model
Optimistisk og pessimistisk forklaringsstil
coping



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer